Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiva.. asumistuki laski yhtäkkiä vuositarkastuksessa 110e

Vierailija
17.06.2021 |

En ymmärrä miten noin paljon laski. Sain palkankorotuksen (yksi kokemuslisä 60e bruttona). Muuten tulot ja tilanne pysynyt samana. En ole vielä saanut päätöstä lapseni vammaistuesta, joka olisi 90e/kk - verot. Iloitsin jo hetken että saadaan vähän helpotusta tilanteeseen kun vammaistuki tulee ja pieni palkankorotus, mutta ei näköjään.. eihän ne kompensoi nettona edes tuota menetettyä asumistukea. Itkettää..

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottaa nämä tuilla elävät. Aina olen itse asumisen maksanut.

Vierailija
42/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla yhteyksissä Kelaan. Siellä voi sattua virheitä. Itse olen pätkätyöläinen matalapalkka-alalla ja teen myös osa-aikaisuuksia. Kela lakkautti asumistukeni kokonaan. Teen vuoden loppuun asti 50-prosenttista työaikaa ja brutto on 900 euroa. Liian hyvä tulo, että saisi asumistukea. Ei paljon kannata ottaa vastaan pätkätöitä tai osa-aikaisuuksia. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin itkettää kun joudun ihan itse maksamaan asumiseni.

T. Työtön

Muutetaanko yhteen niin maksetaan puoliks ja itketään. Minä nukun sit vasemmalla puolella ja ikkuna pidetään yöllä auki.

No en mä taida kuitenkaan omasta kodista lähteä.

Vierailija
44/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iloitse siitä, että et ilmeisesti kuitenkaan joudu maksamaan takautuvasti takaisin. Itse jouduin kerran maksamaan useamman satasen, vaikka johtui vain siitä, että Kela oli laskenut tuloni väärin. Hyvittivät toki osan liikamaksusta (olisikohan suunnilleen 50% jäänyt itselleni maksettavaksi).

Meidän tuen Kela laski väärin ja perittävää olisi ollut noin 300€, mutta päättivät ihan itse, ilman valitusta, olla perimättä. Joskus näinkin päin.

Itselläni meni niin, että olivat joka kuukaudelta maksaneet vähän reilu 100€ ylimääräistä ja vuodenkohan olivat ehtineet maksaa. Eli liikamaksua oli yli 1000€ ja takaisin jouduin maksamaan muistaakseni 600€. Eli ruhtinaallisestihan he hyvittivät.

Vierailija
45/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iloitse siitä, että et ilmeisesti kuitenkaan joudu maksamaan takautuvasti takaisin. Itse jouduin kerran maksamaan useamman satasen, vaikka johtui vain siitä, että Kela oli laskenut tuloni väärin. Hyvittivät toki osan liikamaksusta (olisikohan suunnilleen 50% jäänyt itselleni maksettavaksi).

Muistaakseni ilmoitusvelvollisuus on, jos tulot nousevat yli 50 euroa.

Ei ole, vaan 400 e/kk.

https://www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen

Onko tämä joku korona-juttu? Aina on ollut niin, että tulot eivät saa nousta montakaan kymppiä, mutta tulojen laskiessa euromäärä on useita satoja ennen kuin tarkistus voidaan tehdä. Näin oli vielä ainakin pari vuotta sitten.

Vierailija
46/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on varmaan valinnutkin lapselleen vamman elämää hankaloittamaan. Viisaita kommentoijia täällä.

Vierailija
47/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on varmaan valinnutkin lapselleen vamman elämää hankaloittamaan. Viisaita kommentoijia täällä.

Niinpä. Mutta parempi jättää moiset omaan arvoonsa. Eivät ymmärrä mistä puhuvat. Käyn kuitenkin töissä ja samalla yritän yksin kantaa vastuun lapsistani, joista toinen elää sellaiden haasteiden kanssa joita kukaan ei ole valinnut itselleen. Rankkaa on ollut, toisaalta voisi asiat olla huonomminkin. Kiitollinen olen asumistuesta. Minun palkasta voi sitten olla toista mieltä, jospa siitä minun tekemästä melko tärkeästä työstä maksettaisiin hieman enemmän niin en joutuisi hakemaan tukia. Finlandiatalon valaisua ei toistaiseksi ole voinut käyttää valuuttana. Ap

Vierailija
48/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelassa tehdään oikeasti tosi paljon virheitä nykyään. Kannattaa aina tarkistuttaa päätökset, jos yhtään epäilyttää.

Kyllä, ihan avuttomia käsittelijöitä, kuten työttömyyskassoissakin. Päin peetä järjestään. Sitten vaaditaan jotain lisäpaperia selvästä asiasta vaikka työkkäriltä saa lausunnot kaikesta.

Vierailija
49/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa nämä tuilla elävät. Aina olen itse asumisen maksanut.

Jos ei ole millä maksaa? Tyhjästä paha nyhjästä.

Vierailija
50/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta otat yhteyttä Kelaan. Siellä tehdään virheitä, tämä ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta. Ei tätä asiaa kannata jäädä yksin murehtimaan.

Vierailija
51/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti Kelan pitäisi pitää mainoskampanja siitä, että he tekevät nykyään virheitä tosi usein. 

- Moro, oon Jamppa ja käsittelin sunkin hakemuksen ihan päin percettä.

Vierailija
52/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko Kelan virhe tai ap ei kerro kaikkea. Tulot saa nousta 400e/kk jotta tukea tarkastetaan ja verottomat etuudet ei vaikuta asumistukeen.

Vierailija
53/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 euron nousu bruttotuloissa laskee asumistukea noin 20 euroa. Joko päätöksessäsi on selvä virhe tai sitten tulosi ovat edellisen tarkistuksen jälkeen kasvaneet muutenkin kuin tuolla 60 eurolla. Oletan nyt, että alaikäisten lasten määrä tai muiden perheenjäsenten tulot eivät ole muuttuneet.

Tarkista päätöksen mukana oleva laskelma ja vertaa sitä edellisen tarkistuksen laskelmaan.

Vierailija
54/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko Kelan virhe tai ap ei kerro kaikkea. Tulot saa nousta 400e/kk jotta tukea tarkastetaan ja verottomat etuudet ei vaikuta asumistukeen.

Asumistuki tarkistetaan kerran vuodessa, vaikka tulot eivät olisi muuttuneet lainkaan. Mutta tosiaan ap jättää jotain olennaista kertomatta tai sitten Kela on tehnyt virheen. Asumistuki laskee aina vähemmän kuin bruttotulot kasvavat, jos muut tiedot ja olosuhteet pysyvät samana.

Vierailija
55/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitääpä sitten tarkistaa. Tulot kun minulla on ollut samat jo kolme vuotta. Eikä muutoksia asunnossa, perhesuhteissa tms. Ap