Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiva.. asumistuki laski yhtäkkiä vuositarkastuksessa 110e

Vierailija
17.06.2021 |

En ymmärrä miten noin paljon laski. Sain palkankorotuksen (yksi kokemuslisä 60e bruttona). Muuten tulot ja tilanne pysynyt samana. En ole vielä saanut päätöstä lapseni vammaistuesta, joka olisi 90e/kk - verot. Iloitsin jo hetken että saadaan vähän helpotusta tilanteeseen kun vammaistuki tulee ja pieni palkankorotus, mutta ei näköjään.. eihän ne kompensoi nettona edes tuota menetettyä asumistukea. Itkettää..

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän moni kommentoijista työttömäks jäätyään itke vielä tälläkin palstalla, että miks minä ja miksei mulle, kun mä sentään oon rehellinen työtön.

Vierailija
22/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko asumistuki bruttotulojen mukaan? Mikäs järki siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatteko toimeentulotukea? Siinähän pitäisi tapahtua kasvua, jos asumistuki laskee.

Vierailija
24/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloitse siitä, että et ilmeisesti kuitenkaan joudu maksamaan takautuvasti takaisin. Itse jouduin kerran maksamaan useamman satasen, vaikka johtui vain siitä, että Kela oli laskenut tuloni väärin. Hyvittivät toki osan liikamaksusta (olisikohan suunnilleen 50% jäänyt itselleni maksettavaksi).

Vierailija
25/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iloitse siitä, että et ilmeisesti kuitenkaan joudu maksamaan takautuvasti takaisin. Itse jouduin kerran maksamaan useamman satasen, vaikka johtui vain siitä, että Kela oli laskenut tuloni väärin. Hyvittivät toki osan liikamaksusta (olisikohan suunnilleen 50% jäänyt itselleni maksettavaksi).

Muistaakseni ilmoitusvelvollisuus on, jos tulot nousevat yli 50 euroa.

Vierailija
26/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Minulla ei ollut noussut vaan Kela oli laskenut vuosiansioni väärin palkkakuiteista. Kelan päätöksestä minun olisi pitänyt ymmärtää se, mutta en lukenut riittävän tarkasti. Eikä tämä takaisinmaksu siis ollut mikään ongelma, ymmärsin menneen huolimattomuuteni piikkiin, vaikka se silloin kirpaisikin. Pointtina oli vain yrittää piristää ap:ta, että tilanne voisi olla ikävämpikin.

Vierailija
27/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaistuki ei vaikuta asumistukeen. 

https://www.kela.fi/tulot-jotka-eivat-vaikuta-asumistukeen

Vierailija
28/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Minulla ei ollut noussut vaan Kela oli laskenut vuosiansioni väärin palkkakuiteista. Kelan päätöksestä minun olisi pitänyt ymmärtää se, mutta en lukenut riittävän tarkasti. Eikä tämä takaisinmaksu siis ollut mikään ongelma, ymmärsin menneen huolimattomuuteni piikkiin, vaikka se silloin kirpaisikin. Pointtina oli vain yrittää piristää ap:ta, että tilanne voisi olla ikävämpikin.

Aivan. 

Vierailija
29/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäni joutunut käsittelemään Kelan päätöksiä ja sitten setvimään niitä asiakkaan puolesta Kelaan. Ihan uskomatonta mokailua nykyään. Jokainen päätös pitäisi käydä suurennuslasin kanssa läpi. Ketä sinne nykyään rekrytoidaan, kun päätökset ovat täysin väärin perustein laadittuja?

Vierailija
30/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa minun pitäisi maksaa 220e takaisin, vaikka toimitin hakemuksen ja liitteet ajoissa. Kela ilmoitti ettei voi tehdä päätöstä vielä, koska odottaa jotain lakimuutosta, ja että asumistukea maksetaan vanhan päätöksen mukaan niin kauan. Jouduin nyt sitten tekemään kelalle selvityksen mistä tuo 220euron liikamaksu johtui 😂 Yleensä kai kela on noissa sentään aika reilu, eli luulisin että sitä ainakin ehkä kohtuullistetaan.

Vammaistukipäätöstä ei vielä ole, eli se ei edes ole voinut tuohon vaikuttaa. Mutta kun lasken omaa taloutta niin tämä on taas plus miinus nolla. Se vammaistukihan ei ole mitään ylimääräistä rahaa, vaan tukea siihen että minulla on 9-vuotias lapsi joka tarvitsee valvontaa 24/7 ja hänellä on viikottaisia terapioita + säännöllisesti tutkimuskäyntejä ja palavereja, joiden vuoksi joudun ottamaan esim. palkattomia. No, pakostihan sekin raha menee nyt vuokranmaksuun.

Ap

Vierailija
31/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tuen Kela laski väärin ja perittävää olisi ollut noin 300€, mutta päättivät ihan itse, ilman valitusta, olla perimättä. Joskus näinkin päin.

Vierailija
32/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et normien mukaan tarvitse sitä niin paljoa, niin näin käy. Tuki ei ole tarkoitettu elintasoa nostamaan. Harmi tietysti.

Vierailija
33/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä saat asumistukilaskurilla? Yleensä se on aika oikeassa.

Vierailija
34/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on virhe, ei mene noin.

Vierailija
35/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, vaan 400 e/kk.

https://www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen

Vierailija
36/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te osaa lukea niitä kelan päätöksiä? Siellähän se on selitetty, mihin päätös perustuu. Jos siinä on virheitä niin pyytäkää oikaisua, jos ei niin menkää töihin.

Vierailija
37/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin itkettää kun joudun ihan itse maksamaan asumiseni.

T. Työtön

Muutetaanko yhteen niin maksetaan puoliks ja itketään. Minä nukun sit vasemmalla puolella ja ikkuna pidetään yöllä auki.

Vierailija
38/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä kovat kela jutut.

Sain ainakin näin suuuuuuuuuren korvauksen.

Vierailija
39/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et normien mukaan tarvitse sitä niin paljoa, niin näin käy. Tuki ei ole tarkoitettu elintasoa nostamaan. Harmi tietysti.

Pitääkö silti elää jokainne senttilaskien koska sattuu omistamaan vammaisen lapsen joka ei pärjää yksin? Mä voin tehdä ainoastaan töitä 10-14 välillä koska ajaminen töihin vie noin 50 min eli en lähhrllekkään täyttäpäivää ja musta tuntuu tosi pahalta että vanhempi normaali lapseni ei edes saanut kesätöitä vaikka hakemuksen teki 9 eri paikkaan. Nyt on ollut vähän yksinkin kun ei ole päässyt elokuviin, shoppailemaan syömään yms kavereiden kanssa kun ei sitä rahaa ole

Vierailija
40/55 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hullunkurista, että palkka nousee, mutta käytettävät tulot ei ja jopa pienenee.

En ole joutunut itse tukiviidakkoon. Olen ollut onnekas. Voin vain kuvitella mitä kituuttamista elämä on silloin, kun tulot on niin pienet, että on oikeutettu tukiin.