Perinteisiä hyvänmakuisia kasvisruokia
Luetelkaa mielestänne hyvänmakuisia melko yksinkertaisia kasvisruokia :)
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Saivartelijoille:
Vegaaniset ruoat eivät sisällä mitään eläinperäistä, sen sijaan kasvisruokatermiä käytetään ruoasta, jossa ei ole punaista tai valkoista lihaa eikä kalaa.
Vrt. vegaaninen ja vegetaristinen.
Juuri näin!
Kasvisruoassa voi käyttää maitotuotteita ja kananmunaa, vegaanisissa ei - tiedoksi saivartelijoille. Googlettamalla löytyy monia hyviä reseptejä kumpaankin kategoriaan.
Omat suosikit:
Fetapinaattipasta
Linssikeitto
Bataatti keitto
Ratatoille
Ei ole hyviä kasvisruokia!!
Viimeistään vatsanväänteet sen ilmoittavat.
Olen lakto-ovo. Paras ruokakokonaisuus mitä tiedän on kananmunakastike, keitetyt perunat sekä punajuurisalaatti.
Kurkkusalaatti:
- Kurkkua
- Ranskankermaa
- Suolaa
- Tuoretta tilliä
Suola tuossa avainasemassa. Sitä lisää jos ei ole makua.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus tehnyt lasagnen niin, että jauhelihakastikkeen tilalla on ollut punajuuriraastekastike, taisi olla yksi porkkanakin siinä. Tuli herkullista.
Pinaattikastikeversiona myös hyvää
Itse tehty hernekeitto ! Lisää sipulia ja porkkanaa myös. Ja hyvät mausteet.
Keitot: tomaattikeitto, hernekeitto, kaalikeitto, minestronekeitto, peruna-purjokeitto, linssikeitto, kukkakaalikeitto, kasvissosekeitot, nuudelikeitot, borssikeitto jne.
Pataruoat: kaalilaatikko/kaalipata, kaalikääryleet, kasvislasagne, erilaiset perunapaistokset, kukkakaalimakaronilaatikko, kukkakaali-parsakaalipaistos jne.
Lämpimät ja kylmät salaatit sekä lisukkeet: vihreä salaatti, sekoitettu salaatti, Waldorfin salaatti, glaseeratut porkkanat, pannulla paistetut vihreät pavut, perunasalaatit, paahdetut ruusukaalit, kreikkalainen salaatti, tabboulleh-salaatti, falafel pitaleivän ja kasvisten kanssa jne.
Paistetut ruoat: kasvispihvit, paistetut nuudelit, paistettu riisi, Kung Pao tofu jne.
Punajuuri-gratiini. Olen syönyt eri versioita. Tykkään siitä missä on joukossa vähän perunaa raastettuna,sipulia, ja aurajuustoa, kermalla höystetty. Oman maun mukaan
Vierailija kirjoitti:
Kurkkusalaatti:
- Kurkkua
- Ranskankermaa
- Suolaa
- Tuoretta tilliä
Suola tuossa avainasemassa. Sitä lisää jos ei ole makua.
Kannattaisko kurkkuraaste suolata ja pistää vaikka yöksi siivilään valumaan, ettei tule liian löysää. Sama koskee jos tekee zazikia. Meillä töissä tehdään näin. Kurkusta tulee hitosti nestettä ja muuten tuote menee nopeasti pilalle jos ei valuta.
Ai että mulle tulee vesi kielelle näitä lukiessa! Ihania ideoita viikonlopun ruoanlaittoon :)
Vierailija kirjoitti:
Biffi kirjoitti:
Ei ole hyviä kasvisruokia!!
Viimeistään vatsanväänteet sen ilmoittavat.
No syöppäs sitten kanaa ja lihaa, laita samalla netistä tulemaan Animalian videoita.
Miksi mun pitäisi? Ihminen kun on sekasyöjä.
Erilaiset curryt on suht helppoja ja herkullisia (mm. massaman, aloo gobi ym)
Sosekeitot
Thai-ruoat suht simppeleitä myös (jasmiini-riisin oikeaoppinen keittäminen kannattaa opetella), ylipäänsä itämaiset perinteiset ruoat ovat maittavia koska ateriaa ei rakenneta liha pääraaka-aineena (vrt. karjalanpaistit ym)
Vierailija kirjoitti:
Mistä tahansa ruoasta saa hyvän makuisen, kun käyttää sopivasti mausteita, jotka tulevat hyvin toimeen sekä keskenään että ruoan varsinaisten raaka-aineiden kanssa.
Totta! Mausteita pitäisi kokeilla vähän rohkeammin, ei aina niitä vanhoja tuttuja. Kesällä tuoreet yrtit!
Feta-pinaattipasta, voi tehdä myös vegaanisesta salaatti"juustosta" :)