Mitä tehdä jos työnantaja vihjaa että haluaa minun irtisanoutuvan?
Pakettia ei ole tarjolla, meillä ei sellaista koskaan ole annettu enkä ole uutta työpaikkaa saanut. Työnantaja on kuitenkin tehnyt selväksi että haluaa minun irtisanoutuvan. No ahdistaa ajatus olla paikassa jossa minua ei haluta mutta toisaalta rahan takia pitäisi jotain työtä tehdä. Mitä ihmettä tässä olisi viisainta tehdä?
Kommentit (128)
Ap tässä henkilöstöjohtaja. Tuollaisia tilanteita varten on sopimuspaketti. Siis ”potkuraha” jonka saat kun teette sopimuksen jossa päätätte työsopimuksen yhdessä. Karenssi tulee joo, mutta karenssi kuluu samanaikaisesti sen rahakorvauksen jaksottamisen kanssa, eli kun rahakorvaus loppuu, saat heti ansiosidonnaista.
Jaksotus tarkoittaa siis sitä että jos saat vaikka 30 000e korvauksen, se lasketaan kuukausipalkan mukaan niin monelle kuukaudelle kuin mitä se olisi palkkatulona. Tältä jaksotusajalta ei saa ansiosidonnaista vaan heti sitten kun se loppuu.
Nyt sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin sanoa työnantajalle että odotan tarjoustanne, mitä se olisi jos sovittaisiin työsuhteen päättämisestä.
Nyrkkisääntö voisi olla että 3-4kk palkka jos on jo jotain varoitusta tms taustalla, 5-9kk palkk jos on moitteeton historia, johtajilla sitten 10-12kk palkka keskimäärin.
Suhtaudun itse paketteihin positiivisesti ja olen kerran saanut itsekin sellaisen, tilanteessa jossa taloon tuli uusi tj ja hän halusi itse nimetä uuden johtlryhmän. Vanha johtoryhmä sai ”kenkää” (eli tehtiin sopimus) ja tuli 10kk palkkaa ja lomat päälle, liki vuosi siis rahaa ilman työntekoa. Onneksi sain 4kk päästä uuden työn.
Apn tapauksessa halu päättämiseen on työnantajalla joten tavoittele ainakin 10kk palkkaa. Nuo saikuttamiset on paskoja ohjeita. Niin se vaan on että jos työnantaja haluaa jostakusta eroon, niin se sitten tekee sen. Joko sopimalla, tai sitten käynnistämällä yt:t heti sopivan tilaisuuden tullen.
Älä viikaroi, tee työsi, ole työaika täsmällisesti paikalla niin ei voi savustaa. Jos pomo on epäasiallinen niin tee valitus työterveyslaitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä henkilöstöjohtaja. Tuollaisia tilanteita varten on sopimuspaketti. Siis ”potkuraha” jonka saat kun teette sopimuksen jossa päätätte työsopimuksen yhdessä. Karenssi tulee joo, mutta karenssi kuluu samanaikaisesti sen rahakorvauksen jaksottamisen kanssa, eli kun rahakorvaus loppuu, saat heti ansiosidonnaista.
Jaksotus tarkoittaa siis sitä että jos saat vaikka 30 000e korvauksen, se lasketaan kuukausipalkan mukaan niin monelle kuukaudelle kuin mitä se olisi palkkatulona. Tältä jaksotusajalta ei saa ansiosidonnaista vaan heti sitten kun se loppuu.Nyt sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin sanoa työnantajalle että odotan tarjoustanne, mitä se olisi jos sovittaisiin työsuhteen päättämisestä.
Nyrkkisääntö voisi olla että 3-4kk palkka jos on jo jotain varoitusta tms taustalla, 5-9kk palkk jos on moitteeton historia, johtajilla sitten 10-12kk palkka keskimäärin.
Suhtaudun itse paketteihin positiivisesti ja olen kerran saanut itsekin sellaisen, tilanteessa jossa taloon tuli uusi tj ja hän halusi itse nimetä uuden johtlryhmän. Vanha johtoryhmä sai ”kenkää” (eli tehtiin sopimus) ja tuli 10kk palkkaa ja lomat päälle, liki vuosi siis rahaa ilman työntekoa. Onneksi sain 4kk päästä uuden työn.
Apn tapauksessa halu päättämiseen on työnantajalla joten tavoittele ainakin 10kk palkkaa. Nuo saikuttamiset on paskoja ohjeita. Niin se vaan on että jos työnantaja haluaa jostakusta eroon, niin se sitten tekee sen. Joko sopimalla, tai sitten käynnistämällä yt:t heti sopivan tilaisuuden tullen.
Noinhan se menee yksityissektorilla ja valtion isojen johtajien viroissa mutta työpaikkani on kolmannen sektorin organisaatio joka ei paketteja kenellekään anna. Ap
Kolmannen sektorin työpaikoista kyllä löytyy rahaa paketteihin, saavat sitä usein kunnilta. Ihan samat mahdollisuudet sielläkin on.
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen sektorin työpaikoista kyllä löytyy rahaa paketteihin, saavat sitä usein kunnilta. Ihan samat mahdollisuudet sielläkin on.
Niin tai näin niin meillä pakettia ei saanut edes yksi pomoista joka savustettiin ulos (lopulta irtisanoutui itse). Talon linja on että niitä ei myönnetä. Ap
Mitä tarkoitat kolmannella sektorilla?
Jos olet hoitaja, mitään irtisanomispaketteja on ihan turha odottaa.
Savustaminen on alalla tapana, epätoivotut työntekijät painostetaan irtisanoutumaan. Käydään niin psyyken päälle että lopulta teet mitä vain, ettei sinun tarvi enää mennä kuuntelemaan työkavereiden naljailua.
Ei ole kyllä mikään saikun peruste tuo irtisanominen. Mitä sairautta aiot simuloida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkua mahdollisimman paljon niin saa työnantaja maksaa ennen kuin pitää lähteä.
En ole sairas, joten en tule pitkää saikkua saamaan. Ap
Työ stressaa, illalla töiden jälkeen jaksat vain itkeä, ei saa nukuttua, ajatukset harhailevat, alakuloinen, itkuinen, tuntuu että seinät kaatuvat päälle. Eiköhän saikkua irtoa ainakin kuukausi.
Mielenterveys diagnoosin "hankkiminen" ei ole välttämättä aina pitkällä aikavälillä optimaalista. Kun todistelet oireitasi riittävän uskottavasti "saat" mt-diagnoosin. Muuten ei voi olla sairaslomaan perusteita.
Kun haet seuraavaa työpaikkaa, sukellustodistusta, vakuutusta, aselupaa tms. sinulta kysytään aiemmista sairauksista. Esimerkiksi sairaustietojen kertomatta jättäminen voi olla irtisanomisperuste, jos kyseisen sairauden vuoksi et selviäkään uudessa työssäsi. Tai vakuutuksen korvauspäätökseen vaikuttava seikka.
Tuo diagnoosi ei poistu sillä, että selität sen nyt olleen vain sellainen työssä olevaan ikävään tilanteeseen liittyvä juttu.
"Hakisin" sairauslomaa vain, jos tilanne on todella sietämätön. Kannattaa kuitenkin hakeutua, joka tapauksessa terveyshuoltoon tuen saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat kolmannella sektorilla?
Jos olet hoitaja, mitään irtisanomispaketteja on ihan turha odottaa.
Savustaminen on alalla tapana, epätoivotut työntekijät painostetaan irtisanoutumaan. Käydään niin psyyken päälle että lopulta teet mitä vain, ettei sinun tarvi enää mennä kuuntelemaan työkavereiden naljailua.
Joo-o. Paketteja annetaan joillekin pomoille tai muuten isoille kihoille, eipä tosiaan tavalliset hoitajat ja vastaavat niitä saa.
Ap:ta ei varmaan pakettiehdotukset auta jos hän tietää ettei sellaista saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi he haluaa sinusta eroon? Joku syyhän siihen on, jos esimiehesi esimies on samaa mieltä.
Oletko paljon saikulla? Et suoriudu töistäsi? Vaikutatko negatiivisesti ilmapiiriin? Onko tapahtunut jotain erikoista?
Kerran olen ollut kuulemassa kun joukko työntekijöitä nurisi työtehtävistä, jotka kuuluivat heille. Tyyliin ala oli siivousta, heidät oli palkattu siivoamaan, tämä luki sopimuksessa ja oli päätehtävä. Mutta vuosien aika se alkoi tympimään eivätkä olisi halunneet tehdä siivousta vaan toimistotehtäviä. Silloin oli mielestäni asiallista nostaa esiin, että halutessaan voi etsiä mieluisia tehtäviä muualta.
Hoidan työni sovitusti ja moitteetta mutta minusta näkee että motivaationi on kadonnut, tiedän sen itsekin kyllä. Ap
jos ei ole mitään syytä irtisanoa, sinulla ei ole mitään syytä irtisanoutua. EIkä muutenkaan, koska saat karenssin, jos itse irtisanoudut. Alat etsimään parempaa työpaikkaa ja vasta kun on uudessa työsuhteessa nimet paperissa, irtisanoudut. Keskustele liiton lakimiehen kanssa.
Pomolle voi vastata, että olen ymmärtänyt mitä sanot ja että jossain vaiheessa toivottavasti löytyy molemmille osapuolille sopiva ratkaisu (eli että lähdet sitten kun olet löytänyt uuden paikan - et missään nimessä ennen sitä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi he haluaa sinusta eroon? Joku syyhän siihen on, jos esimiehesi esimies on samaa mieltä.
Oletko paljon saikulla? Et suoriudu töistäsi? Vaikutatko negatiivisesti ilmapiiriin? Onko tapahtunut jotain erikoista?
Kerran olen ollut kuulemassa kun joukko työntekijöitä nurisi työtehtävistä, jotka kuuluivat heille. Tyyliin ala oli siivousta, heidät oli palkattu siivoamaan, tämä luki sopimuksessa ja oli päätehtävä. Mutta vuosien aika se alkoi tympimään eivätkä olisi halunneet tehdä siivousta vaan toimistotehtäviä. Silloin oli mielestäni asiallista nostaa esiin, että halutessaan voi etsiä mieluisia tehtäviä muualta.
Hoidan työni sovitusti ja moitteetta mutta minusta näkee että motivaationi on kadonnut, tiedän sen itsekin kyllä. Ap
jos ei ole mitään syytä irtisanoa, sinulla ei ole mitään syytä irtisanoutua. EIkä muutenkaan, koska saat karenssin, jos itse irtisanoudut. Alat etsimään parempaa työpaikkaa ja vasta kun on uudessa työsuhteessa nimet paperissa, irtisanoudut. Keskustele liiton lakimiehen kanssa.
Eikös karenssin saa myös kun saa potkut (ei siis missään yt-tilanteessa vaan tuollaisessa jossa henkilö halutaan irtisanoa kun hänestä ei tykätä)?
Vierailija kirjoitti:
"Oletko ajattelut onko tämä nyt oikein se sinullle sopivin ala?"
"Sopisitkohan johonkin toiselle alalle paremmin?"
"Oletko harkinnut täysin toista alaa?"
Jos ap on kertonut kehityskeskustelussa, että motivaatiota ei enää ole niin silloinhan nämä on ihan aiheellisia kysymyksiä? Kenen etu se on, että ap jäisi tuonne?
Eikä tällaiset kysymykset ole mitään painostusta. Joskus ihminen ei hoksaa itse että on väärässä paikassa. Vai haluatko ap olla tuolla, jos motivaatiota ei ollut ennen näitä keskusteluitakaan?
Tietenkään et irtisano itseäsi ennen kuin saat uuden työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oletko ajattelut onko tämä nyt oikein se sinullle sopivin ala?"
"Sopisitkohan johonkin toiselle alalle paremmin?"
"Oletko harkinnut täysin toista alaa?"
Jos ap on kertonut kehityskeskustelussa, että motivaatiota ei enää ole niin silloinhan nämä on ihan aiheellisia kysymyksiä? Kenen etu se on, että ap jäisi tuonne?
Eikä tällaiset kysymykset ole mitään painostusta. Joskus ihminen ei hoksaa itse että on väärässä paikassa. Vai haluatko ap olla tuolla, jos motivaatiota ei ollut ennen näitä keskusteluitakaan?
Tietenkään et irtisano itseäsi ennen kuin saat uuden työn.
Mistään ei käy ilmi että ap olisi sanonut että mitivaatiota ei ole. Ei kai kukaan sellaista mene sanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä irtisanoudu. Ota saikkua ja odota potkuja. Jos työnantaja sinusta haluaa oikeasti eroon niin kyllä keksii siihen keinot.
Mitä hyödyn potkuista? Eikö uuden työn saamisen kannalta ole parempi että papereissa lukee että irtisanouduin itse eikä että sain potkut? Ap
Oma irtisanoutuminen on aina pahin, sitä joutuu selittelemään. Työnantajan irtisanomisen voi kuitata vaikka ihan tuotanto-taloudellisena ratkaisuna tai "työnantajan joku tuttu valmistui ja tarvitsi suojatyöpaikkaa". Niin yleinen ilmiö Suomessa, että joka ikinen tuleva työhaastattelija uskoo sen mukisematta.
Olen itsekin ollut rekrytoimassa väkeä ja kokemukseni on kyllä päinvastainen. Ap
Mistä papereista tämä ilmenee, jos olet itsekin ollut rekrytoimassa? Eihän nyt mihinkään työtodistukseen ole pakko kirjoittaa työsuhteen loppumisen syytä, eikä saakaan, ellet itse pyydä. Tietoa tarvitsevat viranomaiset ja potkujahan ei työnantaja ole antamassa
Miksi et hae uutta työtä nyt, ei siihen tarvita irtisanoutumista tai potkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä irtisanoudu. Ota saikkua ja odota potkuja. Jos työnantaja sinusta haluaa oikeasti eroon niin kyllä keksii siihen keinot.
Mitä hyödyn potkuista? Eikö uuden työn saamisen kannalta ole parempi että papereissa lukee että irtisanouduin itse eikä että sain potkut? Ap
Oma irtisanoutuminen on aina pahin, sitä joutuu selittelemään. Työnantajan irtisanomisen voi kuitata vaikka ihan tuotanto-taloudellisena ratkaisuna tai "työnantajan joku tuttu valmistui ja tarvitsi suojatyöpaikkaa". Niin yleinen ilmiö Suomessa, että joka ikinen tuleva työhaastattelija uskoo sen mukisematta.
Olen itsekin ollut rekrytoimassa väkeä ja kokemukseni on kyllä päinvastainen. Ap
Mistä papereista tämä ilmenee, jos olet itsekin ollut rekrytoimassa? Eihän nyt mihinkään työtodistukseen ole pakko kirjoittaa työsuhteen loppumisen syytä, eikä saakaan, ellet itse pyydä. Tietoa tarvitsevat viranomaiset ja potkujahan ei työnantaja ole antamassa
Yleensä haastattelussa kysytään miksi lopetti edellisessä paikassa. Osa varmaan valehtelee siihen jos on saanut potkut mutta osa kertoo rehellisesti että irtisanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei lue edes lyhyttä aloitusta ennen kuin kommentoi?! Ap kirjoittaa siinä että ei ole kyennyt saamaan uutta työpaikkaa.
Ei kannata tehdä mitään. Aikuinen, ammattitaitoinen ihminen osaa puhua oikeilla lauseilla eikä vihjaile mitään.
Joo, tuota näköjään olet harrastanut niin paljon, ettei kukaan ole sinua huolinut vakituiseen työsuhteeseen.
Älä siis tule neuvomaan ketään!
Pelleily sairaslomilla voi kyllä iskeä takaisin ja lujaa. Työntekijää etsivät voivat aina soitella entiselle työnantajalle ja kuultuaan, että tyyppi on aina sairaslomalla (tai sinun tapauksessasi voi todeta, että se pelleili niin paljon sairaslomilla, etten todellakaan tiedä, mitä se edes osaisi...pelkkä riesa ja harmi koko tyyppi, työtä vieroksuva)
Sen sijaan aktiivinen työn hakeminen tietysti kannattaa. Ja uuden työn vastaanottaminen, jos sopiva löytyy.
Toivon, että aloituksen tekijä tarkkaan miettii kenen neuvoja kuuntelee. Neuvojissa näyttää olevan paljon työtä vieroksuvia luusereita, joista ei ole malliksi kenellekään. Ja toivon, että aloituksen tekijä löytää uuden mukavan ja toiveitaan vastaavan työn. Hän vaikuttaa asialliselta ja fiksulta ihmiseltä.