Mitä tehdä jos työnantaja vihjaa että haluaa minun irtisanoutuvan?
Pakettia ei ole tarjolla, meillä ei sellaista koskaan ole annettu enkä ole uutta työpaikkaa saanut. Työnantaja on kuitenkin tehnyt selväksi että haluaa minun irtisanoutuvan. No ahdistaa ajatus olla paikassa jossa minua ei haluta mutta toisaalta rahan takia pitäisi jotain työtä tehdä. Mitä ihmettä tässä olisi viisainta tehdä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä irtisanoudu. Ota saikkua ja odota potkuja. Jos työnantaja sinusta haluaa oikeasti eroon niin kyllä keksii siihen keinot.
Mitä hyödyn potkuista? Eikö uuden työn saamisen kannalta ole parempi että papereissa lukee että irtisanouduin itse eikä että sain potkut? Ap
Oma irtisanoutuminen on aina pahin, sitä joutuu selittelemään. Työnantajan irtisanomisen voi kuitata vaikka ihan tuotanto-taloudellisena ratkaisuna tai "työnantajan joku tuttu valmistui ja tarvitsi suojatyöpaikkaa". Niin yleinen ilmiö Suomessa, että joka ikinen tuleva työhaastattelija uskoo sen mukisematta.
Eli se haluais irtisanoa sut, mut sillä ei ole siihen riittävää perustetta ja siks toivoo sun päätyy tekevän kyseisen ratkaisun.
Älä suostu.
Haet uutta työta ja lähdet, kun se löytyy. Jos et jaksa töissä, niin ota saikkua. Älä missään nimessä sano itseäsi irti.
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksan olla työssä jossa pomot ei halua minun olevan? Siksi mietin irtisanoutumista. Ap
Ja silloin he voittavat ja saavat just sen minkä halusivatkin. Sinulle tulee 3kk karenssia, jos itse lähdet.
En kyllä ymmärrä, että liitto on sitä mieltä, että ta toimii laillisesti. Painostus on kiellettyä.
Miksi he haluaa sinusta eroon? Joku syyhän siihen on, jos esimiehesi esimies on samaa mieltä.
Oletko paljon saikulla? Et suoriudu töistäsi? Vaikutatko negatiivisesti ilmapiiriin? Onko tapahtunut jotain erikoista?
Kerran olen ollut kuulemassa kun joukko työntekijöitä nurisi työtehtävistä, jotka kuuluivat heille. Tyyliin ala oli siivousta, heidät oli palkattu siivoamaan, tämä luki sopimuksessa ja oli päätehtävä. Mutta vuosien aika se alkoi tympimään eivätkä olisi halunneet tehdä siivousta vaan toimistotehtäviä. Silloin oli mielestäni asiallista nostaa esiin, että halutessaan voi etsiä mieluisia tehtäviä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä irtisanoudu. Ota saikkua ja odota potkuja. Jos työnantaja sinusta haluaa oikeasti eroon niin kyllä keksii siihen keinot.
Mitä hyödyn potkuista? Eikö uuden työn saamisen kannalta ole parempi että papereissa lukee että irtisanouduin itse eikä että sain potkut? Ap
Oma irtisanoutuminen on aina pahin, sitä joutuu selittelemään. Työnantajan irtisanomisen voi kuitata vaikka ihan tuotanto-taloudellisena ratkaisuna tai "työnantajan joku tuttu valmistui ja tarvitsi suojatyöpaikkaa". Niin yleinen ilmiö Suomessa, että joka ikinen tuleva työhaastattelija uskoo sen mukisematta.
Olen itsekin ollut rekrytoimassa väkeä ja kokemukseni on kyllä päinvastainen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli se haluais irtisanoa sut, mut sillä ei ole siihen riittävää perustetta ja siks toivoo sun päätyy tekevän kyseisen ratkaisun.
Älä suostu.
Joo tästä on kyse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksan olla työssä jossa pomot ei halua minun olevan? Siksi mietin irtisanoutumista. Ap
Ja silloin he voittavat ja saavat just sen minkä halusivatkin. Sinulle tulee 3kk karenssia, jos itse lähdet.
En kyllä ymmärrä, että liitto on sitä mieltä, että ta toimii laillisesti. Painostus on kiellettyä.
Painostus on hienovaraista eikä pomo koskaan käytä sanaa irtisanoutuminen. Vaan esim kehityskeskustelussa tekee selväksi että ”sopisit paremmin toiseen työpaikkaan” jne. Ap
"Oletko ajattelut onko tämä nyt oikein se sinullle sopivin ala?"
"Sopisitkohan johonkin toiselle alalle paremmin?"
"Oletko harkinnut täysin toista alaa?"
Jos sinulla on tarpeeksi pokkaa niin nosta kissa pöydälle ja vaadi vaikka puolen vuoden palkka siitä, että irtisanoudut itse. Silloin työnantajalla on tarjous, ja se voi punnita kuinka kovasti haluaa sinusta eroon.
Muussa tapauksessa anna kaiken mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja ala katsella uutta paikkaa. Missään nimessä älä ole niin tossu, että irtisanoisit itsesi ilman tietoa tulevasta.
Jos irtisanoudut, niin neuvottele itsellesi 3-6 kk (edes 3 kk = karenssin kesto!!!) palkkaa vastaava kultainen kädenpuristus. Ihan oikeasti.
+ firma on kusessa irtisanomisen ja uudelleenrekrytoinnin takia vasta, jos joku valittaa asiasta. Totea, että jätät asian sikseen kunhan saat riittävästi rahaa työnetsinnän ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi he haluaa sinusta eroon? Joku syyhän siihen on, jos esimiehesi esimies on samaa mieltä.
Oletko paljon saikulla? Et suoriudu töistäsi? Vaikutatko negatiivisesti ilmapiiriin? Onko tapahtunut jotain erikoista?
Kerran olen ollut kuulemassa kun joukko työntekijöitä nurisi työtehtävistä, jotka kuuluivat heille. Tyyliin ala oli siivousta, heidät oli palkattu siivoamaan, tämä luki sopimuksessa ja oli päätehtävä. Mutta vuosien aika se alkoi tympimään eivätkä olisi halunneet tehdä siivousta vaan toimistotehtäviä. Silloin oli mielestäni asiallista nostaa esiin, että halutessaan voi etsiä mieluisia tehtäviä muualta.
Hoidan työni sovitusti ja moitteetta mutta minusta näkee että motivaationi on kadonnut, tiedän sen itsekin kyllä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysy mikä diagnoosi hänellä on. Normaali ihminen ei vihjaile vaan sanoo suoraan jos ei sinun palveluksia enää kaipaa. Irtisanoutua ei kannata.
Älä tule neuvomaan ketään, jos olet noin tyhmä. Kenenkään ei pidä ryhtyä aukomaan päätään jostain diagnoosista (sana jota et varmasti osaa edes lausua!). Asiallisuus kannattaa säilyttää aina loppuun asti. Muusta voi koitua haittaa jälkeenpäin, kun yrittää hakeutua uusiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy mikä diagnoosi hänellä on. Normaali ihminen ei vihjaile vaan sanoo suoraan jos ei sinun palveluksia enää kaipaa. Irtisanoutua ei kannata.
Älä tule neuvomaan ketään, jos olet noin tyhmä. Kenenkään ei pidä ryhtyä aukomaan päätään jostain diagnoosista (sana jota et varmasti osaa edes lausua!). Asiallisuus kannattaa säilyttää aina loppuun asti. Muusta voi koitua haittaa jälkeenpäin, kun yrittää hakeutua uusiin tehtäviin.
Työnantajalla on myös maine josta kannattaisi pitää huolta eikä ruveta pelleilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, että liitto on sitä mieltä, että ta toimii laillisesti. Painostus on kiellettyä.Painostus on hienovaraista eikä pomo koskaan käytä sanaa irtisanoutuminen. Vaan esim kehityskeskustelussa tekee selväksi että ”sopisit paremmin toiseen työpaikkaan” jne. Ap
No pomosi voisi sitten hankkia sinulle sen toisen työpaikan, niin sillähän se ratkeaa ja työnantajasi pääsee sinusta. Varmaan onnistuu, kun hän kerran tuntee sinut, niin osaa suositella sinua juuri siihen työhön ja voi mennä takuuseen sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos irtisanoudut, niin neuvottele itsellesi 3-6 kk (edes 3 kk = karenssin kesto!!!) palkkaa vastaava kultainen kädenpuristus. Ihan oikeasti.
+ firma on kusessa irtisanomisen ja uudelleenrekrytoinnin takia vasta, jos joku valittaa asiasta. Totea, että jätät asian sikseen kunhan saat riittävästi rahaa työnetsinnän ajaksi.
En tule saamaan pakettia koska tämä on kolmannen sektorin työpaikka eikä rahaa sellaiseen ole. Pari muutakin on savustettu ulos eikä kukaan ole saanut, ei edes eräs pomoista. Ap
Omalla alallani ohjataan työntekijöitä hienotunteisesti muualle, mutta silloin myös autetaan löytämään uusi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Omalla alallani ohjataan työntekijöitä hienotunteisesti muualle, mutta silloin myös autetaan löytämään uusi paikka.
Se sopisi minulle kyllä mutta ei ole meidän alalla tapana. Ap
Mulla on kyseessä määräaikainen työsuhde, mutta muuten sama tilanne. Hain saikkua, ja vähän lisää saikkua. Kolmisen kuukautta ollut nyt yhteensä saikulla. Sitten kesäloma ja työsuhde loppuu, ja muualle töihin.
Ala ap hakea tosi aktiivisesti muita töitä.
Jos saatte olla omalla ilmoituksella pois, saikuttele sillon kun siltä tuntuu. Hae pitkää saikkua työuupumuksen vuoksi.