Mitä tehdä jos työnantaja vihjaa että haluaa minun irtisanoutuvan?
Pakettia ei ole tarjolla, meillä ei sellaista koskaan ole annettu enkä ole uutta työpaikkaa saanut. Työnantaja on kuitenkin tehnyt selväksi että haluaa minun irtisanoutuvan. No ahdistaa ajatus olla paikassa jossa minua ei haluta mutta toisaalta rahan takia pitäisi jotain työtä tehdä. Mitä ihmettä tässä olisi viisainta tehdä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menet nyt itkemään työterveyteen ja kerrot että vain itkettää
Akutti stresdihäiriö
Tehnyt tämän. Siellä sanottiin vain, etteivät anna sairaslomaa. TK:sta sain, kun kerroin siellä vastaavan tilanteeni kuin Ap. Parempi sitä on kotona murehtia kun panikoida töissä. Voi käydä kävelyllä, tehdä hyvää ruokaa, ja miettiä tilannettaan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ajatus tuntuu oudolta, että työntekijä tekee työnsä moitteetta ja omasta mielestä paremmin kuin pomo tekisi samat työt, niin pomo alkaisi toivoa työntekijän irtisanoutumista. Siksi ne pomot työntekijöitä itselleen palkkaavat, että joku tulisi ja tekisi ne työt, joita pomo ei ehdi tai osaa kunnolla tehdä. Siksi meidänkin firmassa pomo on palkannut lakimiehen ja kirjanpitäjän, kun ei osaa tehdä niitä hommia ja työntekijänsä tekevät ne paremmin kuin pomo itse. Samoin pomo on palkannut itselleen tietojenkäsittelijöitä, koska työntekijät hoitavat ne paremmin kuin pomo itse. EI hänellä ole aikomustakaan irtisanoa työläistä, joka hoitaa hommansa, ei vaikka olisi persoonaltaan erilainen tyyppi. Hän on joskus sanonut, että ei yksikään pomo irtisano hyviä työntekijöitä
Menepä kaatuvaan firmaan, jossa on käynnissä viimeinen valtataistelu. Parhaat osat myytiin pois, koska niille löytyi ostajat. Röyhkeimmät työntekijät jäivät firmaan, joka kutistui pienyritykseksi, joka kitkutteli firmasta myytyjen osien rahoilla pari vuotta. Onneksi pääsin pois.
Ole yhteydessä liiton lakineuvontaan.
Olen ollut tuossa tilanteessa työnantajana. Ostamaamme firmaan jäi vanhat työntekijät. Aika pian selvisi, että tj ei ole ollenkasn tehtäviensä tasalla ja olikin pakko ilmoittaa hänelle, että hänen kykynsä sopivat paremmin johonkin muuhun työhön.
Riidaksihan se meni, kun tuo henkilö ei pystynyt vastaanottamaan tuota viestiä. Ovet paukkuen irtisanoutui ja teki firmassa lähtiessään kiusaa niin paljon kuin ehti.
Oikeasti olisimme olleet valmiit maksamasn hänelle lähtemisestä useamman kuukauden palkan. Se olisi tullut halvemmaksi kuin pitää häntä töissä tekemässä tappiota. Mutta koska hän ei alkanut edes neuvottelemaan asiasta, niin ei toki rahoja väkisin hänen matkaansa työnnetty.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ajatus tuntuu oudolta, että työntekijä tekee työnsä moitteetta ja omasta mielestä paremmin kuin pomo tekisi samat työt, niin pomo alkaisi toivoa työntekijän irtisanoutumista. Siksi ne pomot työntekijöitä itselleen palkkaavat, että joku tulisi ja tekisi ne työt, joita pomo ei ehdi tai osaa kunnolla tehdä. Siksi meidänkin firmassa pomo on palkannut lakimiehen ja kirjanpitäjän, kun ei osaa tehdä niitä hommia ja työntekijänsä tekevät ne paremmin kuin pomo itse. Samoin pomo on palkannut itselleen tietojenkäsittelijöitä, koska työntekijät hoitavat ne paremmin kuin pomo itse. EI hänellä ole aikomustakaan irtisanoa työläistä, joka hoitaa hommansa, ei vaikka olisi persoonaltaan erilainen tyyppi. Hän on joskus sanonut, että ei yksikään pomo irtisano hyviä työntekijöitä
Ap ei väittänyt tekevänsä työnsä paremmin kuin pomo. Sen keksit ihan itse.
Ap kertoi että hänen motivaatio on kehno ja se näkyy hänestä vaikka hoitaakin työnsä.
Ap:n tilanteesta emme sen enempää tiedä, mutta noin yleisesti moni pomo haluaa eroon työntekijästä joka vaikka vastustaa muutoksia, jonka persoonasta pomo ei tykkää, joka ei suostu yksipuolisesti joustamaan, joka joutuu olemaan lapsen sairastelun vuoksi paljon pois, joka aina soittaa luottamusmiehelle kun pomo yrittää vaatia joustamaan jne. Tällainen henkilö voi olla työssään oikein hyvä mutta silti pomon mielestä hankala tai ei-toivottu.
Minulle vihjasi entinen pomo myös, että voisin lähteä. Olen edelleen samassa työpaikassa, mutta tämä johtaja itse lähti vähän sen jälkeen.
Nyt on uusi pomo eikä mitään ongelmia. En ole ihan varma mikä minussa mätti entisen pomon mielestä. Luultavasti puoluekantani oli väärä, kun arvostelin keskustaa aikoinaan.
Mulle sanottiin 2 vkon jälkeen että irtisanoudu. Sanoin että en. Sopimus on 8 kk ja otan rahat täältä.
Viisainta on jatkaa työntekoa niin kuin et olisi kuullutkaan mitään vihjeitä. Jos et ole ammattiliiton jäsen, niin nyt kannattaa liittyä. Voit vihjata, että suostut sinä irtisanomiseen, mutta et itse suostu irtisanoutumaan. Sitten riitautat ja sen saat hyvän korvauksen, kun voit todistaa, että sinua on painostettu hyväksymään irtisanominen.
Ei kannata koskaan itse irtisanoutua ellei ole uutta työpaikkaa valmiina mihin lennosta vaihtaa. Jos vain töissä käyt niin vaikea on työnantajan irtisanoa työntekijää jos työtilanne hyvä.
Tyttikö se täällä kirjoittelee..?
Oletko itse tyytyväinen tuossa työpaikassa?
Onko sinulla aavistusta, miksi työnantaja haluaa sinun lähtevän?
Ihan idioottimaisia neuvoja nuo että heti raastupaan ja keksittyjä ”saikkuja”.
Joudut itse niistä kärsimään kun saat koko loppuelämäksesi hankalan maineen,
Nyt ihan rauhassa mietit ensiksi olisiko oma suhteesi työnantajaan ja työtovereihin ja asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin ollut ihan jees.
Jos on ollut jees niin voisi miettiä mikä esimiehestä on syy että antaa vetää tyyppi. Voisitko harkita kysyväsi?
Jos koet, että olet yrittänyt parhaasi ja saat palkaksi vain ylenkatsetta, niin ilman muuta menet puhumaan työterveyteen. Kiusaaminen on tuhoisaa ja on vain asiallista, että siihen tulee piste. Muuten jälkeesi tulevat joutuvat herkästi samaan myllytykseen. Kiusaaminen vaikuttaa omaan työmotivaatioosi ja tulevaisuutesi työmaailmassa. Joten tuo on yksi tie mutta diyä varten sinun on kerättävä todisteita joten nyt vain ruutuvihko käteen ja siihen merkinnät kellonajoista ja mahdollisista paikalla olleista muista ihmisistä. Nauhoita myös kaikki keskustelut js copypeistaa sähköpostit.
Jos päädyt siihen, että hmmmmmm, juu, emmä nyt oikeestaan todellakaan ole ollut sellainen työntekijä jonka itse haluaisin pitää palkkalistoilla jos olisin pomo ja juu-u, paska duunikaverit ja paskaduuni tää on anyway, niin
Sinun on aika lähteä. Voit tehdä sen tyylikkäästi hakemalla toista paikkaa jolloin voit tavallaan näyttää keskisormea työnantajalle ”kappas vaan mä kelpasin hyvinkin muualle lällälää” tai sitten ottamalla puheeksi työnantajan vihjeet: ”hei oikeestiko toivot että otan loparit. Ok, jos näin toivot, mutta mitä olet valmis maksamaan?”
Vihoviimeinen keino on mennä raastupaan. Itse et siitä hyödy muuta kuin harmaiden hiusten verran. Rahakorvaus menetetyistä yöunista ja siitä että riitaisa maine ja koko syiden esille pano seuraavat sua loppuelämän ei ole sen arvoista
Toivotan voimia ja uskoa siihen että seuraava työpaikkasi tulee olemaan unelmiesi työpaikka ja voit silloin katsoa tähän hetkeen takaisin ihmetellen mikset keksinyt itse lähteä mukavampaa ja sinulle sopivampaan työympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Kolmannen sektorin työpaikoista kyllä löytyy rahaa paketteihin, saavat sitä usein kunnilta. Ihan samat mahdollisuudet sielläkin on.
Saavat mitä kunnilta - rahoitusta irtisanomispaketteihin vai? Ihmetyttää nämä jankkaajat, jotka tulevat kertomaan, että tarjolla olisi paketti, jos sitä ei ole. Voihan sitä tietenkin neuvotella, mutta ei nuo mikään normi ole.
Muutenkin tämä oli aika ihmeellinen viesti. Tietenkin kolmannen sektorin toimija saa rahoituksen jostakin, mutta kun resurssit on yleensä niukat, niin ei siellä mitään "pakettirahoitusta" ole.
Ap ei väittänyt tekevänsä työnsä paremmin kuin pomo. Sen keksit ihan itse.
Ihan itse en keksinyt sitä, vaan tuolla aiemmin ketjussa oli kommentti, jossa tämä asia tuotiin esiin, mutta siinä olet oikeassa, että ap ei sitä ilmeisesti kirjoittanut.
Itse alkaisin etsimään parempaa työpaikkaa. Jos ei löytyisi, roikkuisin ihan kiusallanikin vanhassa työpaikassa antaen pomon esittämän ”kehoituksen” näkyä ja tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Miten jaksan olla työssä jossa pomot ei halua minun olevan? Siksi mietin irtisanoutumista. Ap
Olin vastaavassa tilanteessa ja teidän, miten raskasta ja nöyryyttävää se on, kun ihmistä nujerretaan. En irtisanoutunut, lopulta työnantaja irtisanoi. Joutui maksamaan kuuden kuukauden täyden palkan lomarahoineen. Ei jäänyt ikävä.
Älä irtisanoudu itse. Sen verran olen entisenä luottamusmiehenä laittomia irtisanomisia nähnyt, että noin 6 kk palkkaa vastaavaan pakettiin ehkä kannattaisi jo suostua.
Oikeudessa taisi usein tulla joku 7-8 kk korvaukset entisen työnantajan keisseissä.
Summaan voi olla vähän pienempi, koska tuotannollisista ja taloudellisista syistä susta pääsee ehkä eroon seuraavalla YT-kierroksella.
Vaikka se on täällä jo varmaan sanottu kymmeniä kertoja, niin itse ei pidä ikinä tai missään muussa tilanteessa irtisanoutua kuin siinä, että on toisen työn aloittaminen odottamassa. Ellei sitten ehdoin tahdoin halua ongelmia esim. karenssin vuoksi, tai mikäli on ehtinyt saavuttaa taloudellisen riippumattomuuden. Muuten vaihtoehtoina ovat vääntäytyä työpaikalla ihan vaikka pelkästään esimiehen kiusaksi, tai sitten hakea sairaslomaa esimerkiksi työuupumukseen vedoten.
Oletko miettinyt, miksi sut halutaan sieltä pois? Mun työpaikalla on vähän samanlainen tapaus. Vakkarityöntekijä, jonka irtisanomiseen ei ole perusteita. Tuotannollisiin tai taloudellisiin syihin ei voi vedota. Mutta tää yks ihminen omalla käytöksellään ja toiminnallaan vaikuttaa koko työryhmään. Aiheuttaa ongelmia, etsii vikoja ja virheitä muiden tekemisistä, on omasta mielestään erinomainen, vaikka laiskottelee ja jättää hommia tekemättä. Haukkuu ja lyttää muita ja muiden tekemisiä. Kukaan ei tykkää siitä, mutta osa yrittää mielistellä, ettei joudu tulilinjalle silmätikuksi. Tää tyyppi on ollut monen monta kertaa pomon puhuttelussa milloin mistäkin asiasta, mutta aina vika on muissa. Itse ei ole koskaan tehnyt mitään, vaan muut vaan häntä kiusaa ja nöyryyttää näillä asioilla. Ilmeisesti kokee asian ihan oikeasti näin. Tämän ongelman kanssa on nyt painittu pari vuotta, mutta kun eroon ei pääse, niin ei pääse. Ei myöskään itse lähde, koska ei ole saanut muita töitä. On hakenut useita paikkoja, mutta saman alan hommiin ei oteta, koska v*ttumainen maine on jo kiirinyt (tuli meille toisesta paikasta, nyt tiedetään miksi). Tilanne on tosi hankala ja kuormittava kaikille, mutta ei auta kuin kestää.
Toivottavasti ap:lla kyse on jostain eri asiasta, mutta halusin nyt vain tämän näkökulman tuoda esiin, kun niin voimakkaasti tuli näitä "et todellakaan lähde sieltä mihinkään" kommentteja. Todella toivoisin, että joku olis kannustanut tätä meidän tapausta lähtemään. Huoh.
valkoinenkupla kirjoitti:
Oletko miettinyt, miksi sut halutaan sieltä pois? Mun työpaikalla on vähän samanlainen tapaus. Vakkarityöntekijä, jonka irtisanomiseen ei ole perusteita. Tuotannollisiin tai taloudellisiin syihin ei voi vedota. Mutta tää yks ihminen omalla käytöksellään ja toiminnallaan vaikuttaa koko työryhmään. Aiheuttaa ongelmia, etsii vikoja ja virheitä muiden tekemisistä, on omasta mielestään erinomainen, vaikka laiskottelee ja jättää hommia tekemättä. Haukkuu ja lyttää muita ja muiden tekemisiä. Kukaan ei tykkää siitä, mutta osa yrittää mielistellä, ettei joudu tulilinjalle silmätikuksi. Tää tyyppi on ollut monen monta kertaa pomon puhuttelussa milloin mistäkin asiasta, mutta aina vika on muissa. Itse ei ole koskaan tehnyt mitään, vaan muut vaan häntä kiusaa ja nöyryyttää näillä asioilla. Ilmeisesti kokee asian ihan oikeasti näin. Tämän ongelman kanssa on nyt painittu pari vuotta, mutta kun eroon ei pääse, niin ei pääse. Ei myöskään itse lähde, koska ei ole saanut muita töitä. On hakenut useita paikkoja, mutta saman alan hommiin ei oteta, koska v*ttumainen maine on jo kiirinyt (tuli meille toisesta paikasta, nyt tiedetään miksi). Tilanne on tosi hankala ja kuormittava kaikille, mutta ei auta kuin kestää.
Toivottavasti ap:lla kyse on jostain eri asiasta, mutta halusin nyt vain tämän näkökulman tuoda esiin, kun niin voimakkaasti tuli näitä "et todellakaan lähde sieltä mihinkään" kommentteja. Todella toivoisin, että joku olis kannustanut tätä meidän tapausta lähtemään. Huoh.
Vaikka olisikin kyse tästä niin mitä ap voi tehdä jos eu saa uutta työpaikkaa? Tuo teidänkään tyyppi ei saanut uutta paikkaa. Jos silloin irtisanoutuu niin tietoisesti lähtee työttömäksi eikä moni halua tai uskalla tehdä niin.