Mitä tehdä jos työnantaja vihjaa että haluaa minun irtisanoutuvan?
Pakettia ei ole tarjolla, meillä ei sellaista koskaan ole annettu enkä ole uutta työpaikkaa saanut. Työnantaja on kuitenkin tehnyt selväksi että haluaa minun irtisanoutuvan. No ahdistaa ajatus olla paikassa jossa minua ei haluta mutta toisaalta rahan takia pitäisi jotain työtä tehdä. Mitä ihmettä tässä olisi viisainta tehdä?
Kommentit (128)
Minä sain työterveydestä lausunnon ja vältyin karenssilta, vaikka itse irtisanouduin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni työtoveri joutui irtisanoutumaan, kun oli jossain palaverissa sanonut liian suoraan, miten joku asia pitäisi tehdä ja joku amerikkalainen työntekijä loukkaantui. Tämä suorasuu ei ollut edes suomalainen, vaan Suomessa asuva ranskalainen, ehkä hieman kyllä asperger niin kuin moni IT-alalla on. Mutta amerikkalaiset eivät ole tottuneet suoraan puheeseen ja tämä hienohelma loukkaantui. Firmalle tämä hienohelma oli tärkeä työntekijä, joten joutuivat tämän suorasuun kanssa sitten neuvottelemaan, millä ehdoilla irtisanoutuu. Aika pitkään he neuvottelivat, mutta pääsivät lopulta yhteisymmärrykseen. Kova pala se oli tälle kaverille joka joutui irtisanoutumaan, hänen oli todella vaikea ymmärtää mitä hän teki väärin. Mutta löysi onneksi melko nopeasti uuden työn, osaava kaveri kun on.
Itse menin avautumaan omalle työnantajalleni siitä, miten ahdistavalta tuntuu kun henkilöstöä kohdellaan huonosti ja työntekijöiden vaihtuvuus on suuri. Pääsin puhutteluun/keskusteluun esimiehen ja operatiivisen johtajan kanssa, jossa tekivät selväksi että kuvittelen vain kaiken ja operatiivinen johtaja mietti myös, mahtaako tämä työ sopia minulle, jos koen niin vaikeaksi. Itse työ menettelee, mutta firma on huonosti johdettu ja henkilökuntaa kohdellaan huonosti. Vielä kiitokseksi sain kirjallisen varoituksen aivan mitättömän pienestä naarmusta auton puskurissa, jonka juuri ja juuri silmällä näkee, mutta jonka tunnollisena työntekijänä ilmoitin, kun vahingossa lumihankeen törmäsin. Kyllä tuon jälkeen tuntui aika ikävältä ja painostavalta olla töissä, mutta minulta onneksi vähennettiin vastuita niin etten joudu enää kouluttamaan uusia työntekijöitä ja esittämään innostunutta ja puhumaan työnantajasta kauniisti.
Kun joutuu tuolla tavalla painostuksen alle ja silmätikuksi, niin vaikea sellaisessa tilanteessa on pusertaa työpaikkahakemusta, joka uhkuisi positiivisuutta ja itseluottamusta. Vaikka toivoisikin pääsevänsä muualle, niin on vähän heikossa asemassa uutta työpaikkaa saamaan.
Bullshit.
Jenkki jos kuka puhuu suoraan.
Lets stop the bullshit and make business.
Miksi keksit noinkin älytöntä.
Bullshit puhuu. Nuolee ylempiään hulluna, puhuu nimenomaan bullshittiä omasta osaamisestaan ja tekemisistään, aina on I have done, vaikka muut olisi hommat tehneet, on tietävinään silloinkin kun ei tiedä, hössöttää asioissa päättämässä, jotka ei hänelle kuulu.
Ja kun yhteenkään näihin asioista osut, menee kantelemaan nuoleskelukavereilleen.
Kymmenen vuotta jenkkiesimiestä katsellut ja sen vuoksi paljon muutenkin jenkeissä asunutkin.
valkoinenkupla kirjoitti:
Oletko miettinyt, miksi sut halutaan sieltä pois? Mun työpaikalla on vähän samanlainen tapaus. Vakkarityöntekijä, jonka irtisanomiseen ei ole perusteita. Tuotannollisiin tai taloudellisiin syihin ei voi vedota. Mutta tää yks ihminen omalla käytöksellään ja toiminnallaan vaikuttaa koko työryhmään. Aiheuttaa ongelmia, etsii vikoja ja virheitä muiden tekemisistä, on omasta mielestään erinomainen, vaikka laiskottelee ja jättää hommia tekemättä. Haukkuu ja lyttää muita ja muiden tekemisiä. Kukaan ei tykkää siitä, mutta osa yrittää mielistellä, ettei joudu tulilinjalle silmätikuksi. Tää tyyppi on ollut monen monta kertaa pomon puhuttelussa milloin mistäkin asiasta, mutta aina vika on muissa. Itse ei ole koskaan tehnyt mitään, vaan muut vaan häntä kiusaa ja nöyryyttää näillä asioilla. Ilmeisesti kokee asian ihan oikeasti näin. Tämän ongelman kanssa on nyt painittu pari vuotta, mutta kun eroon ei pääse, niin ei pääse. Ei myöskään itse lähde, koska ei ole saanut muita töitä. On hakenut useita paikkoja, mutta saman alan hommiin ei oteta, koska v*ttumainen maine on jo kiirinyt (tuli meille toisesta paikasta, nyt tiedetään miksi). Tilanne on tosi hankala ja kuormittava kaikille, mutta ei auta kuin kestää.
Toivottavasti ap:lla kyse on jostain eri asiasta, mutta halusin nyt vain tämän näkökulman tuoda esiin, kun niin voimakkaasti tuli näitä "et todellakaan lähde sieltä mihinkään" kommentteja. Todella toivoisin, että joku olis kannustanut tätä meidän tapausta lähtemään. Huoh.
Hyvin monissa työpaikoissa 50-100 % työntekijöistä on tuollaisia, pomoista puhumattakaan. Myös asiakkaana huomaa, että joissain paikoissa asiakaspalvelijat lähes kaikki ovat tuota lajia. Joten jos teillä on vain yksi, niin olette harvinaisen onnellisia.
Mun entinen esimies vihjaili jatkuvasti, miten tilallani pitäisi olla sellainen ja tällainen ihminen. Kuvaus tästä unelmien työntekijästä vaihteli - välillä piti olla kehittämishenkisempi kuin minä ja välillä taas minä olin liian innokas kehittäjä. En oikein tajunnut, mitä minun olisi pitänyt olla. Kun sain uuden paikan ja ilmoitin irtisanoutuvani, hän taas valitteli, miten hirveä menetykseni lähtemiseni on. Veikkaan, että hän olisi vain halunnut vain olla se, joka potkii minut ulos. Olisi siis pitänyt lähteä ja sitten kuitenkin jäädä, wtf.
Apuja voisko ehkä saada jos liitossa olisi joku kova ja jämäkkä toimitsija, joka löhtisi mun puolesta neuvottekemman (eli puhumaan suoraan) mulkun työnantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En tule saamaan pakettia koska tämä on kolmannen sektorin työpaikka eikä rahaa sellaiseen ole. Pari muutakin on savustettu ulos eikä kukaan ole saanut, ei edes eräs pomoista. Ap
Alat tekemään vain minimityösuorituksen, ettei stressaa. Aina kun pomo vihjailee, että sano itsesi irti, niin sano takaisin, että anna itse potkut ja paskiaiset naurut päälle.
Toimisikohan semmoinen että päästelisit sen seurassa löyhkääviä pieruja. Jos ihmettelee, niin sanot että tuommoinen esimiehen suorittama ahdistelu stressaa.
Jos itse irtisanoudut, joudut karenssiin työttömyyskorvausten suhteen. Jos sinut erotetaan, voi seuraavan työpaikan saanti vaikeutua potkut saaneena. Hanki siis heti itsellesi uusi työpaikka ja sitten voit vaikka irtisanoutuakin!