Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne jotka nukkuu yönsä hyvin ja tuntikausia ei voi ymmärtää mitä unettomuus on

Vierailija
15.06.2021 |

Erehdyin harmittelemaan omaa unettomuuttani työpaikalla ja kuten ennenkin, sain "hyviä" neuvoja.
Yleisin on ehkäpä tämä: Meet vaan sänkyyn ja laitat silmät kiinni, kyllä se uni sieltä tulee.

Yritän selittää että vaikka olen väsynyt niin en pysty nukkumaan, niin saan seuraavan ohjeen: vedät vaan peiton korville ja lasket lampaita. Kohta olet jo unessa.

Jos noi olisi minulle toimivia keinoja niin kai olisin niin tehnyt. Voisin vannoa että olen kokeillut varmaan kaikkea mahdollista

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan puhu unettomuudestani juuri tuon takia. Välillä joudun sanomaan että anteeksi, nukuin huonosti kun unettomus aiheuttaa minulle pieniä blackouteja ja unohtelen ihmisten ja asioiden nimiä jotka ovat tuttuja. 

Nukun usein niin vähän, että se aiheuttaa minulle fyysisiä oireita kuten tahdotonta sormien nykimistä. Usein menee koko yö nukahtamatta. Ja kaikki terapia ja lääkkeet kokeiltu, käytän koko ajan Ketipinoria ja sen avulla nukun välillä jopa 6 h. Diagnosoitu autonomisen hermoston yliaktiivisuutta joka pitää minut hereillä kun keho ei rauhoitu. Ja ei, liikunta ei auta. Mutta jos en liiku, syö säännöllisesti ja siltikin koeta noudattaa jotain rytmiä niin en nuku lainkaan. 

Kannattaa vähentää puhelimen käyttöä iltaisin ja kahvinjuontia tulee myös vähentää.

Hei kiitti, tämä ei ole tullutkaan mieleeni 40 vuoden unettomuuden aikana! Nyt loppui valvominen! :D 

Eipä kestä kiittää. Hyvä jos vinkeistä oli apua. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Itsellä tosiaan paransi yöunia kun en juonut kahvia 8 jälkeen illalla, Herään aamulla paljon virkeämpänä.

Hölmö!!!! Toi vastaushan oli vitsi! Antakee armoa!

Vierailija
82/104 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan hyvin miedot unilääkkeet ja nukun 8-10h kuin enkeli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität ehkä kontrolloida kaikkea etkä osaa antaa vaan mennä ja vajota. Älä yritä tehdä mitään , yhtään mitään kun menet nukkumaan vaan annat vaan mennä. Kannattaa syödä keksejä illalla lämpimän juoman kanssa myös.

Vierailija
84/104 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieninkin stressi aiheutti itselleni ennen unettomuutta, jopa lääkäriltä tuli neuvo että "oletko yrittänyt olla vaan stressaamatta". Olisikin noin helppoa! Noihin aikoihin joko pyörin illalla tuntikausia sängyssä tai heräsin aamuyöstä paniikissa kylmä hiki otsalla. Saatoin siis havahtaa sydän tuhatta hakaten sekavana hereille ajatellen että kai tän kuun vuokra on varmasti maksettu, vaikka mennyt tai tuleva vuokranmaksupäivä ei ollut sillä hetkellä lähimaillakaan. Nuo paniikin aiheet oli välillä huvittaviakin eivätkä liittyneet ikinä mitenkään niihin ajankohtaisiin stressin aiheuttajiin elämässäni.

Vierailija
85/104 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi, jonka uniongelmat ovat taas kesäloman jälkeen lähteneet laukalle. On ihan hirveää valvoa yöllä pimeässä kaamea ahdistusmöykky rinnassa. Jotenkin sitä aina hätääntyy vain enemmän, kun tunnit kellossa raksuttavat eteenpäin eikä uni tule. Tiedän, että mieli pitäisi saada rauhoitettua, mutta kyllä se epätoivo aina valtaa mielen, kun aamu lähestyy eikä unta näy. Tsemppiä kaikille unettomille. Olisi edes tämä palsta yöllä mihin kirjoitella.

Vierailija
86/104 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan aloituksen. En koskaan ole kärsinyt unettomuudesta kunnes stressi ja alkavat vaihdevuodet kai hävittivät unenlahjani ja takaisin en ole niitä saanut. En kuitenkaan halua käyttää unilääkkeitä ja löysin pienen avun Lunixen-nimisestä tuotteesta, jota saa apteekista. Olen siinä rajoilla, että menen alkavien vaihdevuosieni kanssa kohta lääkäriin, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi varata aikaa.

Minä olen joskus elämäni varrella kärsinyt stressiunettomuudesta, mutta muuten olen aina ollut hyväuninen. Kun vaihdevuodet tuli, niin aloin kärsimään huonoista yöunista. Aloitin hormonikorvaushoidon ja sain hyvät yöuneni takaisin. Lopetin korvaushoidon muutaman kuukauden jälkeen, ja siitä saakka olen nukkunut hyvin satunnaisia huonoja öitä on ollut, varsinkin silloin, jos olen joutunut nukkumaan muualla kuin kotona.

Vierailija
87/104 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kärsinyt unettomuudesta noin 30 vuotta. Haluaisin vaan sanoa sen, että aina kun lääkärille tai muille vastaaville puhuu unettomuudesta, se palaute on mielestäni tosi syyllistävää. "Juotko energiajuomia, murehditko liikaa, liikutko liian vähän, sometatko liikaa, et taida osata tarpeeksi hyviä rentoutusmenetelmiä" jne.

Mulle paras apu on ollut hyväksyä se että olen uneton, eikä siihen auta mitkään konstit. Monta vuotta elin siten etten yöllä unettomana katsonut televisiota, kuuntelin vain radiota pimeässä. Nyt olen huomannut ettei sillä ole mitään merkitystä ja katson telkkua jos sille tuntuu. Tämä toki vain henkilökohtainen asia.

Tietenkään en juo kahvia illalla tai tee muuta unta estävää, mutta se että alat klo 17 jo miettiä että nyt pitää tehdä näin ja ei saa tehdä näin, on tosi rasittavaa.

Toinen asia mihin lääkärit ei tietenkään osaa tai pysty ottamaan kantaa, on asunnon äänekkyys. Eli jos asut kerrostaloasunnossa kaupungissa kuten minä koska se on ainoa mahdollisuus, siellä on koko ajan jotain pientä äänihaittaa. Ihmiset liikuu öisin, ovet kolahtelee, lokit kirkuu, autoista tulee ääntä, naapurin askelten tömistys kuuluu, vauva itkee. Eli näihin ääniin vaan herää, jos on herkkäuninen.

Vierailija
88/104 |
18.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidättekö miten valoja pois kotona (jos mahdollista)? Minilampun kanssa voi lukea ja vaikka katsoa pimeässä telkkaa, kunnes alkaa luonnostaan simmut lupsottaa. Jos haluaa valvoa vaikka uutenavuotena, niin kyllä katto- ja muut lamput auttaa. Ero on ainakin itselleni silmiinpistävä. Vielä tuuletusikkuna raolleen, niin a vot.

Vierailija
89/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi toimiva keino, jota ei kannata kokeilematta teilata, on kristillisten opetusten kuuntelu netistä. Tosi suosittuja opettajia tähän tarkoitukseen ovat Jukka Norvanto ja Tapani suonto. He ovat siis oikeasti viisaita miehiä, itse kuuntelen aina Tapani Suontoa, hänen opetuksensa ei siis ole millään tavalla tylsää mutta todella rauhoittavaa ja rauhallisen mieleen tuovaa. Ja niin hyvää ja antoisaa, että ihan kelpaa sitten valvoakin sitä kuunnellessa. Siten stressaaminen nukahtamisesta menee, koska tämä on ihan yhtä hyvä keino käyttää aikaa. Yhteen aikaan käytin nukahtamiseen Isä meidän -rukousta, se rauhoitti ihmeesti, usein olin unessa ennen tuon rukouksen loppua. Mutta nykyään kuuntelen noita opetuksia mieluummin. Jos sitten valvon niin voin tulkita että se on nyt Jumalan tahto että Kuuntelen tätä. Mutta yli 90% kerroista olen tähän asti ollut unessa, ennen kuin ensimmäinen opetus tulee loppuun.

Netistä ja YouTubesta löytyy hakusanalla Tapani Suonto. Tosi monia opetuksia löytyy vuosien ajaksi. Ja sitten voi aloittaa kierroksen alusta...

Vierailija
90/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä naisopettajiakin löytyy, itse olen tykännyt kuunnella Salme Blomsteria ja Auli Happosta.

Vierailija
91/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kahvin juonnin kokonaan, siihen loppui 20 vuoden unettomuus.

Vierailija
92/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös luontojani aika laiska ja olen huomannut, että mitä enemmän päivä menee laiskotellessa, niin sitä huonommin helposti nukkuu... eilen siivosin oikein kunnolla ja yritän nyt opetella hallitsemaan kaaoksen syntyä eli että siivoan joka päivä ja muutenkin teen kotihommia, mitä kaikkea siihen nyt kuuluu (ihan liikaa mielestäni...)

Kotihommat on oikeasti raskaita ja energiaa kuluttavia, ja nukuin viimeyönä tosi hyvin kun niitä kotihommia tein päivällä. Arki Rollins eikun kuljettaa lapsia päiväkotiin ja herää sitä varten aamuviideltä ja tekee pitkää työpäivää ja täyttä työviikkoa, niin sitähän nukkuu suunnilleen missä tahansa busseissa metrossa, nukahtaa heti kun saa nukkumaan mennä. Tai näin oli ainakin minulla niinä rankimpins vuosina. Vai Onko jollakin ollut tämäkin toisin? Töissä täyttä työviikkoa + pienten lasten hoito ja silti ei nukuta? Saa toki kertoa.

Vierailija
93/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä voi kuunnella myöskin jotain omasta mielestä tosi ihanaa ja kiintoisaa kuunneltavaa. Ehkä asmr -videoitakin kannattaa kokeilla. Itse tykkään kuunnella myös kauneudenhoitoon liittyviä opetuksia ja niihinkin saatan helposti nukahtaa. Mutta en stressaa koska tiedän että jos ne eivät toimi niin ne Kristilliset opetukset kyllä aika varmaan toimivat.

Vierailija
94/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa selittää sellaiselle, joka ei ole uneton.

Vierailija
95/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa minäkin oon kuullu , " voi mä meen nukkuu jo 18:30 , ja silti tuntuu ettei se riitä , mee sääkin jo 21:00 nukkuu!😲, ja että menee vaan sänkyyn pötköttää kyllä se uni tulee älä juo kahvia , se vie yöunet ( Ei vie yöunia ).

ota melatoniinia se helpottaa

Sain ihan resepti lääkkeenä , .

Ei auttanut!

Vierailija
96/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen unettomampi kuin sinä. Sinä et tiedä unettomuudesta rahtuakaan.

Vierailija
97/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen unettomampi kuin sinä. Sinä et tiedä unettomuudesta rahtuakaan.

Kokeile tuota Tapani suonnon opetusten kuuntelua netistä.

Vierailija
98/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen ratkaisu liian lyhyisiin yöuniin on "mene aikaisemmin nukkumaan!". Ei vaan kauheasti hyödytä, jos luontainen unirytmi on ihan päinvastainen. Tämän takia en pysty tekemään aikaisia aamuvuoroja, en saa unta ennen puoltayötä vaikka olisin kuinka väsynyt.

No mutta se eytmin muuttaminen on juuri se sun vastaus. Kummallisesti heti, jos joku antaa neuvon, ajattelette, että se on väärä.

Täällä jo mainitut unihygienia, rytmi ja tunne-elämän tsekkaus on ne vastaukset, uskokaa tai älkää.

Itse olen uniongelmat aiheuttajia ovat olleet lapsen vaikea sairaus vaiva ikäisenä (kohtauksia keskellä yötä, ambulansssiköyntejä, tehohoitoa jne) sekä yöaikaan sattunut traumaattinen tapahtuma (aiheuttajana ulkopuolinen ihminen) . Olen välillä lopettanut nukkumisen kokonaan, en ole uskaltanut nukahtaa ja herään jokaiseen pieneen risaukseen.

Tilanne on nykyisin stabiili, lapsi on terve, itselläni takana on lääkehoitoa, traumaterapiaa jne. Ihmisen mieli ja keho on vaan jännä, että se alkaa reagoimaan aina esim. työstressin ym muun tullessa uniongelmilla samalla tavalla kuin näissä stressi ja traumatilanteissa. Tähän ei unihygienialla voi vaikuttaa. Ja usein se unihygienia n uniongelmaisilla jo valmiiksi kunnossa, kun he yleensä ovat tehneet jo kaiken mahdollisen saadakseen nukkua.

Vierailija
99/104 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen ratkaisu liian lyhyisiin yöuniin on "mene aikaisemmin nukkumaan!". Ei vaan kauheasti hyödytä, jos luontainen unirytmi on ihan päinvastainen. Tämän takia en pysty tekemään aikaisia aamuvuoroja, en saa unta ennen puoltayötä vaikka olisin kuinka väsynyt.

Ennen puolta yötä.

Kirjoita sitten kun kärsit oikeista uniongelmista.

Usein se uni tulee aamulla vähän ennen heräämistä. Tai sitten ek ollenkaan. Eikä merkitystä vaikka kuinka paljon väsyttää. Sama jatkunu kymmeniä vuosia

Vierailija
100/104 |
17.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi tosi hyvä ja unille rauhoittava saarna Tapani Suonnolta:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän