Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne jotka nukkuu yönsä hyvin ja tuntikausia ei voi ymmärtää mitä unettomuus on

Vierailija
15.06.2021 |

Erehdyin harmittelemaan omaa unettomuuttani työpaikalla ja kuten ennenkin, sain "hyviä" neuvoja.
Yleisin on ehkäpä tämä: Meet vaan sänkyyn ja laitat silmät kiinni, kyllä se uni sieltä tulee.

Yritän selittää että vaikka olen väsynyt niin en pysty nukkumaan, niin saan seuraavan ohjeen: vedät vaan peiton korville ja lasket lampaita. Kohta olet jo unessa.

Jos noi olisi minulle toimivia keinoja niin kai olisin niin tehnyt. Voisin vannoa että olen kokeillut varmaan kaikkea mahdollista

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräät vaan aina samaan aikaan, kyllä se unirytmi tasoittuu ja illalla alkaa väsyttää!!

Mitenkäs sitten heräät samaan aikaan, jos et ole unettomuuden takia saanut koko yönä nukuttua?

Se oli sarkasmia, jatkoa noille "laitat vaan pään tyynyyn" tai "ajattelet vain mukavia asioita"-neuvoille. Luulin sen käyvän kontekstista ja viestin sisällöstä ilmi. 

Vierailija
42/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sattui yksi ikävä juttu ja sen takia oli pari vuotta vaikea nukahtaa ja vaikea saada unta jos heräsin keskellä yötä, osittain vieläkin. Youtuben kuuntelu oli ihan korvaamaton apu. Otan youtubesta jonkun semikiinnostavan true crime pätkän tms ja laitan sen soimaan ihan hiljaiselle niin että juuri ja juuri kuulen. Sitten keskityn kuuntelemaan sitä ja uni tulee alle 10 minuutin. Jos yöllä herään, avaan varovasti puhelimen sivuttain niin ettei valo paista suoraan naamaan ja tökkään uudestaan-painiketta. Tällä lailla olen itse selvinnyt. En väitä että tuosta olisi apua oikeasti uniongelmaisille, mutta joku minun kaltainen voisi saada apua.

Itse nukahdan nykyisin suht helposti illalla, mutta yöheräämisiin saatan kokeilla aikuisten unisatuja tai rentoutusääniä.

YouTuben sijaan suosittelen unisatuja tai meditaatiomusiikkia Spotifyn podcasteina, sillä jaksot eivät keskeydy mainoksilla ilmaisversiossa. Jaksolle voi myös asettaa uniajastuksen, jota minulla on tapana käyttää. Uudemmissa puhelimissa voi onneksi laittaa sinivalon pois päältä, itse olen ajastanut tämän toiminnon koko yöksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni täällä käyttää jotain valmisteita.

Minullakin stressi vie välillä enemmän tai vähemmän aamuyön unet.

Seuraavat auttavat minua:

-työtehtävien listaus

- riittävästi ulkoilua alkuillasta

- aina samaan aikaan sänkyyn

- pehmeä unimaski silmille - huomasin, että olen todella valoherkkä

- jos herään, niin mietin, ettei haittaa yhtään.

Nukun todella hyvin vain kesäloman aikana ja olen yrittänyt hyväksyä sen.

Vierailija
44/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän vallan hyvin, ihan tarpeeksi olen saanut kuunnella asiasta näin deittailurintamalla, mikä on sekin jo melko raskasta. Monella naisella tuntuu olevan paniikkihäiriö ja univaikeuksia, lienevät jotenkin toisiinsa sidoksissa.

Vierailija
45/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on kyllä kamalaa ja pelottavaa.

Nukun yleensä kuin tukki, parissa minuutissa ole unessa mutta elämän kriiseissä menetän uneni.

Silloin kukun aamu kuuteen ja koitan rauhoittaa mieltäni siinä onnistumatta. Herään zombina parin tunnin jälkeen ja vannon saavani unen helposti seuraavana iltana. Pelon sekaisin tuntein menen taas nukkkumaan vain huomatakseni istuvani pimeässä olohuoneessa odottamassa aamun valkeamista.

Minulla unettomuus menee onneksi ohi kriisin hellittäessä mutta tunnen suurta myötätuntoa teitä kohtaan, jotka kärsitte siitä jatkuvasti.

Vierailija
46/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella rasittavaa :( Itsekin sain tämän kaltaisia "hyviä" neuvoja niinä vuosina, kun kärsin kroonisesta unettomuudesta. Hengitys- ja rentoutusharjoitukset oli toinen, josta muut jaksoivat vinkata jatkuvasti. Mutta niillä, jotka eivät ole koskaan kärsineet kroonisesta unettomuudesta ei ole hajuakaan, mitä se on. 

Itselläni vuosikausien paha unettomuus hävisi kuin salama kirkkaalta taivaalta vasta, kun lopetin modernin perinteisen tekniikan, eli TV:n, tavallisten tietokoneiden ja älypuhelimien käytön kokonaan. Jos käytän esim perinteistä älypuhelinta 5 minuuttia lounasaikaan niin minun on hyvin vaikea nukkua seuraavana yönä. Nukahtamisen kanssa minulla ei ole ollut ongelmaa, vaan ongelma on ollut, että olen herännyt liian aikaisin (esim. 3-4 tunnin päästä nukahtamisesta). Vasta sitten kun hankin e-ink näytön ja lopetin muun tekniikan käytön kotonaan parannuin kroonisesta unettomuudesta! Nykyään joudun syömään unlilääkkeitä vain niinä päivinä kun joudun esim käymään ruokakaupassa, kirjastossa tms paikoissa, jossa altistun tavallisten näyttöjen valolle (teen etätöitä kotoa käsin joten pystyn hyvin välttämään perinteisiä näyttöjä useimpina päivinä). Minulla ei todellakaan riitä se, että sulkisin tietokoneen ja älypuhelimen esim 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa vaan minun nukkumistani häiritsee myös näytöille altistuminen aikaisemmin päivällä. Mikään sovellus, joka poistaa sinisen valon ei ole myöskään koskaan auttanut uniongelmiini vaan e-ink näyttö kännykkään ja tietokoneeseen oli ainoa ratkaisu minun kohdallani. 

Kirjoitit, että olet kokeillut kaikkea joten varmasti olet myös jo ehtinyt kokeilla olemaan KOKONAAN ilman perinteisiä älypuhelimia, TV:tä ja tietokoneita muutaman päivän ja todennut, ettei tämä vinkki tepsi sinun kohdallasi. Itse sain kuitenkin kokea ihmeparannuksen tämän keinon kautta. Toivottavasti en loukannut sinua tällä viestillä, koska et varmasti enää halua yhtään "hyvää"  neuvoa. Tsemppiä ja jaksamista sinulle!  

Vierailija
47/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuudesta ei todellakaan kannata puhua kuin toisille unettomuudesta kärsiville. Hermohan siinä menee. Tilanne voi olla sellainen, ettei viikkoon ole nukkunut yhteensä kuin 8 tuntia, ja sitten joku tavis tulee viisastelemaan, että juo lämmintä maitoa tai harrasta liikuntaa. 

Unettomuus on yksi pahimmista vaivoista, mistä ihminen voi kärsiä. Siinä menee koko elämä pilalle. Näkee pelkkää mustaa yöllä ja päivällä. Ei pahemmin naurata. 

Vierailija
48/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon välttely, liikunta ja terveellinen ruokavalio auttavat, vaikka eivät aina ratkaise unettomuutta.

Kun/jos herään yöllä, kuuntelen mielenkiintoista mutta epäjännittävää puheohjelmaa radiosta. Useinmiten nukahdan. Jos valvon, niin mitä välii 😅

Vierailija
49/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uniongelmista olen kärsinyt vasta puolitoista vuotta, mutta kyllä tämä on rankkaa ja ärsyttävää.

Lääkärissä on tullut juostua, mutta mitään syytä ei oo vielä löytynyt, eikä myöskään mitään apuja.

Tällä hetkellä meen nukkumaan klo 21 ja herään klo 6, unta saan tuossa välissä viitisen tuntia...

Olen aina väsynyt nykyään ja lihonutkin aika paljon

Myöhäistä nukkumaanmenoaikaa parilla tunnilla. Turhaa sänkyyn on mennä pyörimään, jos uni ei tule.

Et nyt jaksaisi provoilla. Elimistö hyötyy paikallaan makaamisesta vaikkei nukkuisikaan.

Vierailija
50/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nuo on itse asiassa niitä todellisia keinoja, toki yksinkertaistetusti. Otapa yhteyttä terapeuttiin, joka on erikoistunut uniongelmiin, niin hän sit kertoo mitä nyo neuvot oikeasti tarkoittavat käytännössä. Samalla toki saat apua unettomuuden aiheuttavien asioiden käsittelyyn.

Kyllä! Uni-ja nukahtamislääkkeet ovat vain alkuun pääsyn edellytys, sit se työ tehdään itse ja terapeutin kanssa.

Ei todellakaan saa mitään terapiaa unettomuuteen! En saa terapiaa edes traumataustaan, olen väkivaltaisesti kohdeltu narsistin lapsi jota narsisti kiusannut koko lapsuuden/nuoruuden.

En saa terapiaa koska olen liian ”reipas” ja työkykyinen. Omalla rahalla maksaa 100e kerta ja vaikka työssä käyn niin tuohon ei ole varaa.

Ei varmasti Kela-terapiaa saakaan. Sen sijaan työterveydestä varmasti saa maksarin tai psyk.polilta, jos ei itsemaksavana ole varaa. Eikä se, jos Kela ei maksa, tarkoita sitä, että terapia ei olisi vastaus uniongelmiin. Ei ne lääkkeetkään ilmaisia ole.

Vierailija
51/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kun rasittaa itseään ruumiillisesti niin on takuulla niin väsynyt, että nukkuisi vaikka 12 tuntia putkeen. 

Vierailija
52/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nuo on itse asiassa niitä todellisia keinoja, toki yksinkertaistetusti. Otapa yhteyttä terapeuttiin, joka on erikoistunut uniongelmiin, niin hän sit kertoo mitä nyo neuvot oikeasti tarkoittavat käytännössä. Samalla toki saat apua unettomuuden aiheuttavien asioiden käsittelyyn.

Ilmeisesti ihmiset todella ajattelevat että tämä kommentti on jotenkin väärässä, koska alapeukku laulaa. Ei ole, päinvastoin. Nuo ovat ihan todellisia neuvoja, ne nyt vaan ovat mattimeikäläisen versio, tietenkin.

Mä voin avata aloituksen neuvot. ”Laita silmät kiinni, kyllä se uni tulee” tarkoittaa sitä, että sinne sänkyyn mennään vain nukkumaan ja suoraan nukkumaan, ei siis maata puhelin kourassa ja sit ihmetellä miksi uni ei tule. Uni kyllä tulee, kun silmät kiinni sitä väsyneenä odottaa.

Ja tuo ”Laske lampaita” tarkoittaa, että älä ajattele nukahtamista/valvomista, älä mitään muuta kuin hengitystäsi tai jotain tylsää, vaikkapa sitä laskemista.

Vierailija
53/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nuku ilman 3 eri lääkettä. Unetomuus alkoi kun sairastin koronan vuosi sitten. Teki vissiin aivoihin jotain tuhoja.

Vierailija
54/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi kun rasittaa itseään ruumiillisesti niin on takuulla niin väsynyt, että nukkuisi vaikka 12 tuntia putkeen. 

Niin varmaan sinä nukkuisit. Hyvä kun nukut näin ilman lääkkeitä.

Vierailija
55/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa. Olen miettinyt samaa ilmiötä jonkin verran. Itse en kärsi unettomuudesta, mutta uskallan väittää että huonosti nukkuva ihminen on kokeillut aivan kaikkea mahdollista unen saamiseksi.

En kuitenkaan usko että nämä "päätä tyynyyn vaan ja ajattelet kivoja asioita"-tyypit tarkoittavat pahaa. Luulen että ne typerät neuvot ovat jonkinlainen automaattivastaus kun toinen avautuu vaikeuksistaan.

Itse kärsin ajoittain pahoista ihottumista atopian takia. Kun joku näkee haavaiset käteni, saan yleensä kuulla että älä raavi ja käytä käsirasvaa. Kas, ei muuten ole koskaan tullut moiset väläykset mieleenikään. Vastaan kyllä aina kohteliaasti kuitenkin.

Vierailija
56/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ihmiset todella ajattelevat että tämä kommentti on jotenkin väärässä, koska alapeukku laulaa. Ei ole, päinvastoin. Nuo ovat ihan todellisia neuvoja, ne nyt vaan ovat mattimeikäläisen versio, tietenkin.

Mä voin avata aloituksen neuvot. ”Laita silmät kiinni, kyllä se uni tulee” tarkoittaa sitä, että sinne sänkyyn mennään vain nukkumaan ja suoraan nukkumaan, ei siis maata puhelin kourassa ja sit ihmetellä miksi uni ei tule. Uni kyllä tulee, kun silmät kiinni sitä väsyneenä odottaa.

Ja tuo ”Laske lampaita” tarkoittaa, että älä ajattele nukahtamista/valvomista, älä mitään muuta kuin hengitystäsi tai jotain tylsää, vaikkapa sitä laskemista.

Vinkki vitonen; ota aloituksen aiheesta vaari. Juuri kaltaisesi oman elämänsä unitutkijat ovat niitä joista ei ole kenenkään unettomuuteen apua.

Jos uni ei tule, se ei tule vaikka ihminen ei edes omistaisi puhelinta. Ja tuo älä ajattele nukahtamista on vielä typerämpi neuvo. Uneton ihminen ei paljon muuta pysty ajattelemaankaan kuin toivetta unesta.

Unettomuus on aivokemiaa ja johtuu monista eri syistä. Kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin laukoo tyhjänpäiväisyyksiä.

Vierailija
57/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut unettomat: oletteko te lisäksi herkkäunisia? Ts. heräätte pienistäkin ärsykkeistä?

Mulla alkoi juuri kesäloma, ja odotin, että saan edes aamulla nukkua rauhassa. Mutta eihän siitä mitään tule, kun puolison kello soittaa herätyksen aamulla normaaliin aikaan. Sen jälkeen yritän saada unen päästä kiinni huonoin tuloksin.

Vierailija
58/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkki vitonen; ota aloituksen aiheesta vaari. Juuri kaltaisesi oman elämänsä unitutkijat ovat niitä joista ei ole kenenkään unettomuuteen apua.

Jos uni ei tule, se ei tule vaikka ihminen ei edes omistaisi puhelinta. Ja tuo älä ajattele nukahtamista on vielä typerämpi neuvo. Uneton ihminen ei paljon muuta pysty ajattelemaankaan kuin toivetta unesta.

Unettomuus on aivokemiaa ja johtuu monista eri syistä. Kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin laukoo tyhjänpäiväisyyksiä.

Ovat kuule ihan kaikkea muuta kuin tyhjänpäiväisyyksiä. Ovat osa toiminnallisen unettomuuden hoitoa. Ap kuvaa toiminnallista unettomuutta, joka on kaikkein yleisin unettomuuden muoto. Ongelmahan juuri usein on, että ei osaa ajatella muuta kuin toivetta unesta, siinäpä se ongelma onkin.

Tässäkin ketjussa huomaa, että ensin valitetaan siitä, että mikään ei auta ja ihmiset laukoo tyhmyyksiä, mutta sit, kun kerrotaan niitä oikeita keinoja, niin ei niitä sit oteta vastaan. Onko ihme, jos uniongelma ei helpota?

Ennen kuin alkaa pätemään ja muita arvostelemaan, kannattaa ottaa selvää asioista oikeasti. Terveisiä vaan ihan työkseen näiden asioiden kanssa tekemisissä olevalta.

Vierailija
59/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä urheilen paljon, syön terveellisesti, omaan rutiineja arjessa ja kaiken teorian mukaan pitäisi nukahtaa hyvin. Silti, kärsin unettomuudesta jo viidettä vuotta peräkkäin. Osittain liittyy masennukseen, mutta toisaalta, masennus on aikalailla "voitettu", niin en liittäisi kyllä yksistään siihen. Nukahdan tällä hetkellä ilman unilääkettä kolmessa tunnissa sängyssä ollessani. Lämmin ilma kesällä pahentaa asiaa. Testattu!

Vierailija
60/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on traumaperäinen stressihäiriö, ja herään yöllä jatkuvasti painajaisiin ja ääniin. Nukahtamisvaiheessa pelkään sulkea silmiä. Syön tällä hetkellä sekä nukahtamiseen että unessapysymiseen tarkoitettuja lääkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi