Ne jotka nukkuu yönsä hyvin ja tuntikausia ei voi ymmärtää mitä unettomuus on
Erehdyin harmittelemaan omaa unettomuuttani työpaikalla ja kuten ennenkin, sain "hyviä" neuvoja.
Yleisin on ehkäpä tämä: Meet vaan sänkyyn ja laitat silmät kiinni, kyllä se uni sieltä tulee.
Yritän selittää että vaikka olen väsynyt niin en pysty nukkumaan, niin saan seuraavan ohjeen: vedät vaan peiton korville ja lasket lampaita. Kohta olet jo unessa.
Jos noi olisi minulle toimivia keinoja niin kai olisin niin tehnyt. Voisin vannoa että olen kokeillut varmaan kaikkea mahdollista
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuo on itse asiassa niitä todellisia keinoja, toki yksinkertaistetusti. Otapa yhteyttä terapeuttiin, joka on erikoistunut uniongelmiin, niin hän sit kertoo mitä nyo neuvot oikeasti tarkoittavat käytännössä. Samalla toki saat apua unettomuuden aiheuttavien asioiden käsittelyyn.
Ilmeisesti ihmiset todella ajattelevat että tämä kommentti on jotenkin väärässä, koska alapeukku laulaa. Ei ole, päinvastoin. Nuo ovat ihan todellisia neuvoja, ne nyt vaan ovat mattimeikäläisen versio, tietenkin.
Mä voin avata aloituksen neuvot. ”Laita silmät kiinni, kyllä se uni tulee” tarkoittaa sitä, että sinne sänkyyn mennään vain nukkumaan ja suoraan nukkumaan, ei siis maata puhelin kourassa ja sit ihmetellä miksi uni ei tule. Uni kyllä tulee, kun silmät kiinni sitä väsyneenä odottaa.
Ja tuo ”Laske lampaita” tarkoittaa, että älä ajattele nukahtamista/valvomista, älä mitään muuta kuin hengitystäsi tai jotain tylsää, vaikkapa sitä laskemista.
Vinkki vitonen; ota aloituksen aiheesta vaari. Juuri kaltaisesi oman elämänsä unitutkijat ovat niitä joista ei ole kenenkään unettomuuteen apua.
Jos uni ei tule, se ei tule vaikka ihminen ei edes omistaisi puhelinta. Ja tuo älä ajattele nukahtamista on vielä typerämpi neuvo. Uneton ihminen ei paljon muuta pysty ajattelemaankaan kuin toivetta unesta.
Unettomuus on aivokemiaa ja johtuu monista eri syistä. Kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin laukoo tyhjänpäiväisyyksiä.
Milläs koulutuksella sä arvioit tätä asiaa? Mikäs sun vastaus on unettomuuteen? Anna mä arvaan, lääkkeet? Miksi terapia on noin paha mörkö sulle, että sä lähdet tolle haukkumislinjalle?
Vierailija kirjoitti:
Muut unettomat: oletteko te lisäksi herkkäunisia? Ts. heräätte pienistäkin ärsykkeistä?
Mulla alkoi juuri kesäloma, ja odotin, että saan edes aamulla nukkua rauhassa. Mutta eihän siitä mitään tule, kun puolison kello soittaa herätyksen aamulla normaaliin aikaan. Sen jälkeen yritän saada unen päästä kiinni huonoin tuloksin.
Kyllä, herään todella herkästi pienimmästäkin rasahduksesta. Vuorotyöläisenä oli todella huono idea mennä puolison viereen nukkumaan oman yövuoron jälkeen, kun pari tuntia myöhemmin tuli kuitenkin herättyä puolison noustessa. Tavallisesti herään joka yö 2-5 kertaa. Olisihan se luksusta mennä illalla nukkumaan ja herätä vasta aamulla herätyskellon pirinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nuo on itse asiassa niitä todellisia keinoja, toki yksinkertaistetusti. Otapa yhteyttä terapeuttiin, joka on erikoistunut uniongelmiin, niin hän sit kertoo mitä nyo neuvot oikeasti tarkoittavat käytännössä. Samalla toki saat apua unettomuuden aiheuttavien asioiden käsittelyyn.
Ilmeisesti ihmiset todella ajattelevat että tämä kommentti on jotenkin väärässä, koska alapeukku laulaa. Ei ole, päinvastoin. Nuo ovat ihan todellisia neuvoja, ne nyt vaan ovat mattimeikäläisen versio, tietenkin.
Mä voin avata aloituksen neuvot. ”Laita silmät kiinni, kyllä se uni tulee” tarkoittaa sitä, että sinne sänkyyn mennään vain nukkumaan ja suoraan nukkumaan, ei siis maata puhelin kourassa ja sit ihmetellä miksi uni ei tule. Uni kyllä tulee, kun silmät kiinni sitä väsyneenä odottaa.
Ja tuo ”Laske lampaita” tarkoittaa, että älä ajattele nukahtamista/valvomista, älä mitään muuta kuin hengitystäsi tai jotain tylsää, vaikkapa sitä laskemista.
Näinhän se on, mutta sitä ei saa sanoa ääneen, että unettomuudelle saattaa olla (ja todennäköisesti on) stressiin ja tunne-elämään tai elämänhallintaan liittyvä juurisyy.
Aika tuskaista tuntuu olevan ohjeiden anto, mutta jos mäkin yhden linkin laitan (ja saan 80 alapeukkua) http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihairiot-ja-hoito/unettomuus/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mulle on hyvä puutteellisen älykkyyden mittari kun joku reikäpää neuvoo unettomuuden hoidoksi vaan nukkumaan menemistä. Jos on niin yksinkertainen ihminen sellainen on hyvä kiertää kaukaa.
Kaikki todellakin pitää kokeilla ja opiskella mikä itsellä toimii.
Mua on auttanut se että alan illalla nukkumaan kun väsymys tulee: ei pienintäkään sinnittelyn sen jälkeen, näin nukahdan useimmiten 1 minuutissa. Kun herään aamuyöllä en ala ahdistua siitä vaan olen opetellut vakuuttamaan itselleni että valvon jos ei uni tule ja ihan sama tämä yksi yö. Kun en ole lainkaan stressaantunut nukunko vai en, usein nukahdan. En aina.
Alkoholi pienessäkin määrin pilaa unet, käytän sitä silti ja sitten voin syyttää vaan itseäni, samoin päiväunet ehdoton ei, pilaa rytmit kokonaan.
Unilääkkeet on, otan Mirtazapinia kun tiedän ettei nukkumisesta tule mitään, tiedän jo itseni että parin huonon yön jälkeen kun alkaa työkykykin olla vaakalaudalla otan sen lääkkeen kun tiedän ettei muuten onnistu nukkuminen, puolikas lääke ei tee liian tokkuraiseksi seur päivänä, pahempaa on univajeesta johtuva tokkura.
Oikeasti se oma keino selvitä löytyy kun aidosti perehtyy asiaan. En mä saa mun unettomuutta koskaan pois mutta nykyisin voin elää sen kanssa.
Muuten olen täsmälleen samaa mieltä, mutta sorrut itse toiseksiviimeisessä lauseessasi puutteelliseen älykkyyteen. Kaikille ei löydy keinoa jolla selviää, vaikka miten AIDOSTI asiaan perehtyisi.
(Aito sana isolla siksi että sitä on alettu viljelelemään ihan ihme paikkoihin)
Unettomuuden kanssa selviää ja on pakkokin selvitä. Asia vaan vaatii tosi paljon yrittämistä ja erehtymistä ja kuten totesin voin _elää asian kanssa_, en hoitaa sitä pois. Siksi kannattaa tehdä näiden asioiden suhteen kaikki ja enemmän. Me hankalimmat unettomat emme koskaan tule nukkumaan hyvin mutta löydämme keinot selvitä jotenkin.
Ja huomasin virheen tekstissäkin, 10 minuuttia oli muuttunut 1 minuutiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki vitonen; ota aloituksen aiheesta vaari. Juuri kaltaisesi oman elämänsä unitutkijat ovat niitä joista ei ole kenenkään unettomuuteen apua.
Jos uni ei tule, se ei tule vaikka ihminen ei edes omistaisi puhelinta. Ja tuo älä ajattele nukahtamista on vielä typerämpi neuvo. Uneton ihminen ei paljon muuta pysty ajattelemaankaan kuin toivetta unesta.
Unettomuus on aivokemiaa ja johtuu monista eri syistä. Kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin laukoo tyhjänpäiväisyyksiä.
Milläs koulutuksella sä arvioit tätä asiaa? Mikäs sun vastaus on unettomuuteen? Anna mä arvaan, lääkkeet? Miksi terapia on noin paha mörkö sulle, että sä lähdet tolle haukkumislinjalle?
Psykologin koulutuksella. En ole haukkunut ketään.
Terapiaa vastaan en tietenkään ole, en tiedä mistä moisen oletuksen repäisit. Terapia on kaukana niistä huonoista neuvoista joita unettomuudesta mitään tietämättömät laukovat tässäkin ketjussa.
Jaa-a. Itsekin kärsin unettomuudesta vuosikaudet ja olisin silloin väittänyt kokeilleeni kaikkea. Lopulta isoin apu tuli siitä, että opettelin oikeasti rauhoittumaan/rentoutumaan nukkumaan mennessä. Eli "pää tyynyyn ja laske lampaita", tavallaan. Toki illalla joudun jo esim. välttelemään piristeitä ja erityisen stimuloivia aktiviteetteja, muuten saan edelleen pyöriä sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Todella rasittavaa :( Itsekin sain tämän kaltaisia "hyviä" neuvoja niinä vuosina, kun kärsin kroonisesta unettomuudesta. Hengitys- ja rentoutusharjoitukset oli toinen, josta muut jaksoivat vinkata jatkuvasti. Mutta niillä, jotka eivät ole koskaan kärsineet kroonisesta unettomuudesta ei ole hajuakaan, mitä se on.
Itselläni vuosikausien paha unettomuus hävisi kuin salama kirkkaalta taivaalta vasta, kun lopetin modernin perinteisen tekniikan, eli TV:n, tavallisten tietokoneiden ja älypuhelimien käytön kokonaan. Jos käytän esim perinteistä älypuhelinta 5 minuuttia lounasaikaan niin minun on hyvin vaikea nukkua seuraavana yönä. Nukahtamisen kanssa minulla ei ole ollut ongelmaa, vaan ongelma on ollut, että olen herännyt liian aikaisin (esim. 3-4 tunnin päästä nukahtamisesta). Vasta sitten kun hankin e-ink näytön ja lopetin muun tekniikan käytön kotonaan parannuin kroonisesta unettomuudesta! Nykyään joudun syömään unlilääkkeitä vain niinä päivinä kun joudun esim käymään ruokakaupassa, kirjastossa tms paikoissa, jossa altistun tavallisten näyttöjen valolle (teen etätöitä kotoa käsin joten pystyn hyvin välttämään perinteisiä näyttöjä useimpina päivinä). Minulla ei todellakaan riitä se, että sulkisin tietokoneen ja älypuhelimen esim 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa vaan minun nukkumistani häiritsee myös näytöille altistuminen aikaisemmin päivällä. Mikään sovellus, joka poistaa sinisen valon ei ole myöskään koskaan auttanut uniongelmiini vaan e-ink näyttö kännykkään ja tietokoneeseen oli ainoa ratkaisu minun kohdallani.
Kirjoitit, että olet kokeillut kaikkea joten varmasti olet myös jo ehtinyt kokeilla olemaan KOKONAAN ilman perinteisiä älypuhelimia, TV:tä ja tietokoneita muutaman päivän ja todennut, ettei tämä vinkki tepsi sinun kohdallasi. Itse sain kuitenkin kokea ihmeparannuksen tämän keinon kautta. Toivottavasti en loukannut sinua tällä viestillä, koska et varmasti enää halua yhtään "hyvää" neuvoa. Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
Todella rasittavaa, ja nyt annat itse niitä samoja neuvoja.
Jollakin tasolla voi mutta siihen tarvitaan jo älykkyyttä.
No tämähän pätee aika moneen. Jollain tasolla voi yrittää ymmärtää mutta ei sitten kuitenkaan lähes kokonaan.
Jos ei ole omaa kokemusta, niin eihän sellainen ihminen käsitä millaista on unettomuus, ahdistus, masennus, alkoholismi, syömishäiriö yms yms. Ja kaikkiin tulee samat neuvot: "sen kun menet nukkumaan/piristyt/unohdat/olet juomatta/syöt".
Älä koskaan kerro unettomuudesta tietämättömille.
Eikös raudanpuute aiheuta unettomuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapiaa vastaan en tietenkään ole, en tiedä mistä moisen oletuksen repäisit. Terapia on kaukana niistä huonoista neuvoista joita unettomuudesta mitään tietämättömät laukovat tässäkin ketjussa.
Kappas, kollega päästää tollasta suustaan. Perusteletko pikkasen, että mikä noissa muka on väärin? Ne on täysin toiminnallisen unettomuuden hoidon mukaisia ohjeita. Mutta tokihan sä nyt tiedät paremmin, en epäile. Mun vastaanotolla jatkossakin kognitiivis-bahavioraalisia menetelmiä käytetään siitä huolimatta.
Tule uskoon ja vapaudu taakastasi. Jeesus kantoi rikkeemme. Uskoontulemisen jälkeen nukuin 15 vuoden univelat pois. :) Ensimmäiset unet 14 h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sattui yksi ikävä juttu ja sen takia oli pari vuotta vaikea nukahtaa ja vaikea saada unta jos heräsin keskellä yötä, osittain vieläkin. Youtuben kuuntelu oli ihan korvaamaton apu. Otan youtubesta jonkun semikiinnostavan true crime pätkän tms ja laitan sen soimaan ihan hiljaiselle niin että juuri ja juuri kuulen. Sitten keskityn kuuntelemaan sitä ja uni tulee alle 10 minuutin. Jos yöllä herään, avaan varovasti puhelimen sivuttain niin ettei valo paista suoraan naamaan ja tökkään uudestaan-painiketta. Tällä lailla olen itse selvinnyt. En väitä että tuosta olisi apua oikeasti uniongelmaisille, mutta joku minun kaltainen voisi saada apua.
Itse nukahdan nykyisin suht helposti illalla, mutta yöheräämisiin saatan kokeilla aikuisten unisatuja tai rentoutusääniä.
YouTuben sijaan suosittelen unisatuja tai meditaatiomusiikkia Spotifyn podcasteina, sillä jaksot eivät keskeydy mainoksilla ilmaisversiossa. Jaksolle voi myös asettaa uniajastuksen, jota minulla on tapana käyttää. Uudemmissa puhelimissa voi onneksi laittaa sinivalon pois päältä, itse olen ajastanut tämän toiminnon koko yöksi.
Mä yritin tuota meditaatiomusikkia ja sadetta jne mutta ne jätti liikaa tilaa omilla ajatuksille ja alta aikayksikön alkoi nukahtamisen estävät kelat pyöriä mielessä. Satuja en ole kokeillut, koska olen epäillyt että ne voi olla liian kiinnostavia ja pitää siksi hereillä. YouTuben ongelma on tosiaan mainokset, mutta onneksi ehdin yleensä nukahtaa ennen kuin niitä tulee. T. Tuon kirjoittanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, mutta sitä ei saa sanoa ääneen, että unettomuudelle saattaa olla (ja todennäköisesti on) stressiin ja tunne-elämään tai elämänhallintaan liittyvä juurisyy.
Aika tuskaista tuntuu olevan ohjeiden anto, mutta jos mäkin yhden linkin laitan (ja saan 80 alapeukkua) http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihairiot-ja-hoito/unettomuus/
Mutta sepä se sitten, jos onkin niin että on stressi/ahdistus, niin aina siitä ei pääse eroon.
Mulla on ollut nyt kaksi vuotta järkyttävän stressaava tilanne jossa meni asunnot, rahat, loppuviimein työ ja talonrakennus jäi kesken. Olen aina ollut siis ahkera, työssäkäyvä ylisuorittaja, nyt vaan tuli hirveä sarja vastoinkäymisiä.
Unet meni, ja vaikka ponnistelen niin asia ei ratkea sillä se on iso vyyhti jossa monta päällekkäistä ongelmaa.
Lääkäri sanoi että hankkiudu eroon stressistä!
Ihan kuin vaan voi päättä että tadaa, ongelmia ei ole!
Ei ole läheskään aina mikään oma valinta lopettaa stressaaminen. Silloin on ehkä joo, jos elät normaalia elämää ja olet vaan työstä kuormittunut.
Mutta jos sulla on iso kriisi menossa niin TODELLAKAAN se stressi ja ahdistus ei katoa siten että ”päätänpä vaan etten stressaa”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä munkin kysyä, että mitkä niitä huonoja keinoja nyt sit susta (noin ammattilaisena) on? Miten sä unettomuutta hoidat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sepä se sitten, jos onkin niin että on stressi/ahdistus, niin aina siitä ei pääse eroon.
Mulla on ollut nyt kaksi vuotta järkyttävän stressaava tilanne jossa meni asunnot, rahat, loppuviimein työ ja talonrakennus jäi kesken. Olen aina ollut siis ahkera, työssäkäyvä ylisuorittaja, nyt vaan tuli hirveä sarja vastoinkäymisiä.
Unet meni, ja vaikka ponnistelen niin asia ei ratkea sillä se on iso vyyhti jossa monta päällekkäistä ongelmaa.
Lääkäri sanoi että hankkiudu eroon stressistä!
Ihan kuin vaan voi päättä että tadaa, ongelmia ei ole!
Ei ole läheskään aina mikään oma valinta lopettaa stressaaminen. Silloin on ehkä joo, jos elät normaalia elämää ja olet vaan työstä kuormittunut.
Mutta jos sulla on iso kriisi menossa niin TODELLAKAAN se stressi ja ahdistus ei katoa siten että ”päätänpä vaan etten stressaa”.
Ei tietenkään, stressin ja ahdistuksen hoito on pitkä tie. Sen sijaan monta kertaa, koska tällöin unettomuus on oire, siihen löytyy apua jo ennen ahdistusoireiden hellittämistä. Nimenomaan ajatusten hallinnalla ja rentotuksella mm. Voimia!
Isomummoni lienee meidän suvussa ainoa unettomuudestaan kertonut. Hänen jäljiltään on jäänyt sanonta, että kyllä sekin lepoa on kun saa silmät kiinni maata sängyssä.
Unenlahjoista ei puhuta suotta. Jos on hyvät unenlahjat, nukkuu vaikka sohvassa samalla kun pikkuipanat leikkivät intiaanileikkejä ympärillä (nähty on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat kuule ihan kaikkea muuta kuin tyhjänpäiväisyyksiä. Ovat osa toiminnallisen unettomuuden hoitoa. Ap kuvaa toiminnallista unettomuutta, joka on kaikkein yleisin unettomuuden muoto. Ongelmahan juuri usein on, että ei osaa ajatella muuta kuin toivetta unesta, siinäpä se ongelma onkin.
Tässäkin ketjussa huomaa, että ensin valitetaan siitä, että mikään ei auta ja ihmiset laukoo tyhmyyksiä, mutta sit, kun kerrotaan niitä oikeita keinoja, niin ei niitä sit oteta vastaan. Onko ihme, jos uniongelma ei helpota?
Ennen kuin alkaa pätemään ja muita arvostelemaan, kannattaa ottaa selvää asioista oikeasti. Terveisiä vaan ihan työkseen näiden asioiden kanssa tekemisissä olevalta.
Reaktio näihin on siksi niin voimakas, että moni kuvittelee jo toimivansa nukahtamista edistävästi vaikka todellisuudessa ei niin tee. Ja toisaalta siitä, että kun puhutaan ajatusten hallinnasta, sen ajatellaan olevan jotain todella vaikeaa ja monimutkaista. Sit, kun joku kertoo esimerkin vaikkapa tuon älä ajattele nukahdatko vai et, se kuulostaa lattealta.
Unettomuuden hoito vaatii pitkää työskentelyä ja johdonmukaisuutta, yritystä ja erehdyksiä, kovaa työtä. Varsinkin, jos se on kestänyt kauan. Tosiasia on myös se, että ne avaimet ovat yksittäin oikeasti aika yksinkertaisia.
Voimia unettomuuden kanssa eläville.
Voimakas tunnereaktio ei kyllä ole täysin kiinni toiminnan tarkoituksettomuudesta. Osa varmasti kuvittelee, mutta taustojen tunteminen auttaisi ymmärtämään paremmin. Toiminnallinen unettomuus ei poissulje hankalia somaattisia taustavaikuttajia, jotka voivat viime kädessä joillakin olla kognitiivisten menetelmien toteuttamisen esteenä.
Reaktio näihin on siksi niin voimakas, että moni kuvittelee jo toimivansa nukahtamista edistävästi vaikka todellisuudessa ei niin tee. Ja toisaalta siitä, että kun puhutaan ajatusten hallinnasta, sen ajatellaan olevan jotain todella vaikeaa ja monimutkaista. Sit, kun joku kertoo esimerkin vaikkapa tuon älä ajattele nukahdatko vai et, se kuulostaa lattealta.
Unettomuuden hoito vaatii pitkää työskentelyä ja johdonmukaisuutta, yritystä ja erehdyksiä, kovaa työtä. Varsinkin, jos se on kestänyt kauan. Tosiasia on myös se, että ne avaimet ovat yksittäin oikeasti aika yksinkertaisia.
Voimia unettomuuden kanssa eläville.