Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne jotka nukkuu yönsä hyvin ja tuntikausia ei voi ymmärtää mitä unettomuus on

Vierailija
15.06.2021 |

Erehdyin harmittelemaan omaa unettomuuttani työpaikalla ja kuten ennenkin, sain "hyviä" neuvoja.
Yleisin on ehkäpä tämä: Meet vaan sänkyyn ja laitat silmät kiinni, kyllä se uni sieltä tulee.

Yritän selittää että vaikka olen väsynyt niin en pysty nukkumaan, niin saan seuraavan ohjeen: vedät vaan peiton korville ja lasket lampaita. Kohta olet jo unessa.

Jos noi olisi minulle toimivia keinoja niin kai olisin niin tehnyt. Voisin vannoa että olen kokeillut varmaan kaikkea mahdollista

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuo on itse asiassa niitä todellisia keinoja, toki yksinkertaistetusti. Otapa yhteyttä terapeuttiin, joka on erikoistunut uniongelmiin, niin hän sit kertoo mitä nyo neuvot oikeasti tarkoittavat käytännössä. Samalla toki saat apua unettomuuden aiheuttavien asioiden käsittelyyn.

Vierailija
2/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on välillä unettomuutta, välillä ei. Enkä tarkoita sitä että on jokunen yö jolloin ei saa unta vaan puhutaan viikkojen mittaisista jaksoista. Nykyisin en anna sen enää mennä siihen että olen nukkumattomuuden vuoksi kuin zombi vaan rauhoitan kaiken ylimääräisen stressin pois elämästäni, noudatan unihygieniaa ja tarvittaessa resepti-vahvuista melatoniinia. Minulla on joskus ollut myös ihan nukahtamislääkkeitä mutta ne ovat ihan kamalia ja pelkään riippuvuuden kehitystä.

Hae apua jos sinulla on nukkumisvaikeuksia, mutta valmistaudu siihen että sinun pitää tehdä työtä unesi eteen, ei sinulle työnnetä unilääkkeitä kouraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräät vaan aina samaan aikaan, kyllä se unirytmi tasoittuu ja illalla alkaa väsyttää!!

Sellaista se on. Ihmisillä on usein käsitys, että kun joku valittaa ongelmaa, on se mikä tahansa, hän ei ole yrittänytkään tehdä asialle mitään. Siksi tulee noita "syöt vaan vähemmän/haet vaan töitä/jätät sen aamulaten ostamatta"-ohjeita. Eniten vítuttaa se, että jollain on aina se takuuvarma ratkaisu, vaikka ei ole minkäänlaista kokemusta ongelmasta. Jossain av:n unettomuus-ketjussa joku älypää osasi kertoa, että jos treenaa pari tuntia päivässä reippaalla sykkeellä, ei 100 % varmuudella ole minkäänlaisia uniongelmia. Kummasti vaan itsellä nukkumisongelmat ovat olleet pahimmillaan kisojen aikaan ja alla...

Vierailija
4/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan itse hyvin nukkuvana en koe voivani antaa huonounisille mitään vinkkejä. 

vasta muutama vuosi sitten tajusin, että huonosti nukkuminen taitaa olla melko yleinen ongelma, kun yhtäkkiä niin moni lähipiirissäni siitä kertoi. 

Vierailija
5/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt onettomuudesta vuosikymmenen. Se oli niin pahaa, että sen takia en pystynyt hoitamaan töitäni ja arkeani, sähläsin ja tuli laskuja asioista, joista ei pitäisi tulla. Jouduin menemään lääkäriin ja sain neljää eri unilääkettä kolemlla eri mekanismilla.

Mutta sitten jouduin lopettamaan nuo lääkkeet ja opettelin käyttämään myös omaa nukkumistani. Väitän, että monet EIVÄT tee kaikkeaan uniongelmien korjaamiseksi. Osa siksi, että eivät tiedä, mitä se kaikki olisi, osa taas siksi, että eivät vain usko siihen.

Omien uniongelmieni taustalla pahimpana oli stressi, ja sitä en ole vieläkään pystynyt poistamaan elämästäni. En välttämättä edes halua, koska stressi johtuu pysyvästi sairaasta lapsesta, ja haluan pitää lapsen. Mutta vaikuttaa siihen moni muukin asia. Tärkein on alkoholista luopuminen. Jo lasi tai kaksi illalla sotkee seuraavan yön. Kofeiinilla on vähemmän merkitystä, mutta siitäkin luopumista kannattaa kokeilla. Itse voin juoda mustaa teetä vielä iltapäivällä tai kuuden aikaankin, mutta vihreää ei pidä ottaa illalla. Myös joku kevyt ulkoliikunta, esim kävely, iltaisin pari tuntia ennen nukkumaan menoa auttaa, mutta liikaa ei pidä repiä.

Lakanoiden pitää olla puhtaat, vuoteessa pitää olla tilaa, ruutua ei tuijoteta illalla, koska se valo menee silmien kautta suoraan ja höiritsee melatoniinintuotantoa eli käytännössä estää nukahtamasta uudelleen. Paperikirjan lukeminen on ok. E-kirjoja voi köyttää, jos yö-tausta eli valaistuksen säätö pois sinivalosta onnistuu kunnolla.

Stressistä ei pääse eroon, mutta muutaman minuutin meditointi ja rentoutusharjoitukset auttavat silti. Mulla on meditointiappi puhelimessa. Tämä on käytännössä sama kuin lampaiden tai sisäönhengitydten laskemisessa, mutta ohjeiden mukaan meditoidssa muistaa keskittyä myös fyysiseen lihasten rentouttamiseen paremmin.

Tässä ei ole mitään yhtä keinoa, joka auttaa taikasanan lailla, mutta kyllä asiaan VOI vaikuttaa, lukemattomilla pikkujutulla.

Vierailija
6/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulle on hyvä puutteellisen älykkyyden mittari kun joku reikäpää neuvoo unettomuuden hoidoksi vaan nukkumaan menemistä. Jos on niin yksinkertainen ihminen sellainen on hyvä kiertää kaukaa.

Kaikki todellakin pitää kokeilla ja opiskella mikä itsellä toimii.

Mua on auttanut se että alan illalla nukkumaan kun väsymys tulee: ei pienintäkään sinnittelyn sen jälkeen, näin nukahdan useimmiten 1 minuutissa. Kun herään aamuyöllä en ala ahdistua siitä vaan olen opetellut vakuuttamaan itselleni että valvon jos ei uni tule ja ihan sama tämä yksi yö. Kun en ole lainkaan stressaantunut nukunko vai en, usein nukahdan. En aina.

Alkoholi pienessäkin määrin pilaa unet, käytän sitä silti ja sitten voin syyttää vaan itseäni, samoin päiväunet ehdoton ei, pilaa rytmit kokonaan.

Unilääkkeet on, otan Mirtazapinia kun tiedän ettei nukkumisesta tule mitään, tiedän jo itseni että parin huonon yön jälkeen kun alkaa työkykykin olla vaakalaudalla otan sen lääkkeen kun tiedän ettei muuten onnistu nukkuminen, puolikas lääke ei tee liian tokkuraiseksi seur päivänä, pahempaa on univajeesta johtuva tokkura.

Oikeasti se oma keino selvitä löytyy kun aidosti perehtyy asiaan. En mä saa mun unettomuutta koskaan pois mutta nykyisin voin elää sen kanssa.

Vierailija
7/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanoi ihan TK-lääkäri että pää tyynyyn niin kyllä se uni tulee jossain vaiheessa.

Myöhemmin oli pakko hankkia lähete psykiatrille ja antoi samantien lääkkeet  että pääsi alkuun nukkumisessa , nauroi vaan TK lekurin tekstille. 

Asiaa on toki hoidettu sitten muillakin tavoin, ei tartte kovia pillereitä enään.

Vierailija
8/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan puhu unettomuudestani juuri tuon takia. Välillä joudun sanomaan että anteeksi, nukuin huonosti kun unettomus aiheuttaa minulle pieniä blackouteja ja unohtelen ihmisten ja asioiden nimiä jotka ovat tuttuja. 

Nukun usein niin vähän, että se aiheuttaa minulle fyysisiä oireita kuten tahdotonta sormien nykimistä. Usein menee koko yö nukahtamatta. Ja kaikki terapia ja lääkkeet kokeiltu, käytän koko ajan Ketipinoria ja sen avulla nukun välillä jopa 6 h. Diagnosoitu autonomisen hermoston yliaktiivisuutta joka pitää minut hereillä kun keho ei rauhoitu. Ja ei, liikunta ei auta. Mutta jos en liiku, syö säännöllisesti ja siltikin koeta noudattaa jotain rytmiä niin en nuku lainkaan. 

Vierailija
9/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen ratkaisu liian lyhyisiin yöuniin on "mene aikaisemmin nukkumaan!". Ei vaan kauheasti hyödytä, jos luontainen unirytmi on ihan päinvastainen. Tämän takia en pysty tekemään aikaisia aamuvuoroja, en saa unta ennen puoltayötä vaikka olisin kuinka väsynyt.

Vierailija
10/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin valittelin työkaverille unettomuutta ja heti löytyi kohtalotoveri, hän kuulema joskus ihan kymmenenkin minuuttia makaa sängyssä ennen kuin uni tulee. Olisi ehkä pitänyt valistaa häntä että on hiukan eri asia olla vielä aamuviideltäkin hereillä, mutta jäin vaan suu auki katsomaan.

Vierailija
11/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan puhu unettomuudestani juuri tuon takia. Välillä joudun sanomaan että anteeksi, nukuin huonosti kun unettomus aiheuttaa minulle pieniä blackouteja ja unohtelen ihmisten ja asioiden nimiä jotka ovat tuttuja. 

Nukun usein niin vähän, että se aiheuttaa minulle fyysisiä oireita kuten tahdotonta sormien nykimistä. Usein menee koko yö nukahtamatta. Ja kaikki terapia ja lääkkeet kokeiltu, käytän koko ajan Ketipinoria ja sen avulla nukun välillä jopa 6 h. Diagnosoitu autonomisen hermoston yliaktiivisuutta joka pitää minut hereillä kun keho ei rauhoitu. Ja ei, liikunta ei auta. Mutta jos en liiku, syö säännöllisesti ja siltikin koeta noudattaa jotain rytmiä niin en nuku lainkaan. 

Kannattaa vähentää puhelimen käyttöä iltaisin ja kahvinjuontia tulee myös vähentää.

Vierailija
12/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata puhua asiasta ”taviksille” (siis normaaleille). Me pahasta unettomuudesta kärsivät tiedämme että paha unettomuus tappaa ja mitkään kikat ei auta. Pahasti uneton nukkuu vain kemiallisesti tainnutettuna. Siis se ei ole oikeaa unta ollenkaan.

Osa syö unilääkkeitä 20-30v putkeen.

Vierailija
13/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on oikeassa. Nukun yöni hyvin eikä mulla ole aavistustakaan miltä unettomuus tuntuu. Enkä kyllä menisi tällä kokemuksella neuvomaan ketään unetonta.

Vierailija
14/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vähentää puhelimen käyttöä iltaisin ja kahvinjuontia tulee myös vähentää.

Hei kiitti, tämä ei ole tullutkaan mieleeni 40 vuoden unettomuuden aikana! Nyt loppui valvominen! :D 

Vierailija
15/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kiitti, tämä ei ole tullutkaan mieleeni 40 vuoden unettomuuden aikana! Nyt loppui valvominen! :D 

Eipä kestä kiittää. Hyvä jos vinkeistä oli apua. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Itsellä tosiaan paransi yöunia kun en juonut kahvia 8 jälkeen illalla, Herään aamulla paljon virkeämpänä.

Vierailija
16/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniongelmista olen kärsinyt vasta puolitoista vuotta, mutta kyllä tämä on rankkaa ja ärsyttävää.

Lääkärissä on tullut juostua, mutta mitään syytä ei oo vielä löytynyt, eikä myöskään mitään apuja.

Tällä hetkellä meen nukkumaan klo 21 ja herään klo 6, unta saan tuossa välissä viitisen tuntia...

Olen aina väsynyt nykyään ja lihonutkin aika paljon

Vierailija
17/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan aloituksen. En koskaan ole kärsinyt unettomuudesta kunnes stressi ja alkavat vaihdevuodet kai hävittivät unenlahjani ja takaisin en ole niitä saanut. En kuitenkaan halua käyttää unilääkkeitä ja löysin pienen avun Lunixen-nimisestä tuotteesta, jota saa apteekista. Olen siinä rajoilla, että menen alkavien vaihdevuosieni kanssa kohta lääkäriin, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi varata aikaa.

Vierailija
18/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniongelmista olen kärsinyt vasta puolitoista vuotta, mutta kyllä tämä on rankkaa ja ärsyttävää.

Lääkärissä on tullut juostua, mutta mitään syytä ei oo vielä löytynyt, eikä myöskään mitään apuja.

Tällä hetkellä meen nukkumaan klo 21 ja herään klo 6, unta saan tuossa välissä viitisen tuntia...

Olen aina väsynyt nykyään ja lihonutkin aika paljon

Myöhäistä nukkumaanmenoaikaa parilla tunnilla. Turhaa sänkyyn on mennä pyörimään, jos uni ei tule.

Vierailija
19/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ymmärrän, vaikka nukunkin yöni hyvin, nykyään. Olen näet myös kärsinyt unettomuudesta. 

Vinkkivitonen ap sulle, ei kannata puhua töissä tällaisia asioita. Itsekin olen nuorempana erehtynyt kertomaan ongelmistani väärässä seurassa, ja siitä tulee vain pahaa mieltä itselle. Ei siis kannata. 

Olen typeryyksissäni keskustellut salityyppien kanssa siitä että minunkin pitäisi vain lopettaa laiskuus ja selittely ja tekosyyt, ja alkaa opettelemaan se  ja tämä ja tuo liike. Minulla on synnynnäinen selkävika siis, josta osaan nykyään hyvin olla kertomatta ihmisille. Ei ihminen ymmärrä toisten ongelmia jos ei itsellä ole täysin vastaavaa ollut. Se ei riitä että joku on joskus ollut selkäkipuinen, ei hän silti tiedä millainen on minun selkäsairauteni. Sama unen kohdalla. Joku on josnus nukkunut huonosti yhden yön kun oli kuuma, avioero kesken, lapsi sairaana, itse kuumeessa, ja talokin oli juuri palanut. Hänkin selvisi siitä kun vain itsepintaisesti yritti nukkua, niin kyllä selviää kaikki muutkin, vaikka unettomuus johtuisi aivan eri syystä.

Vierailija
20/104 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kestä kiittää. Hyvä jos vinkeistä oli apua. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Itsellä tosiaan paransi yöunia kun en juonut kahvia 8 jälkeen illalla, Herään aamulla paljon virkeämpänä.

Harmi vain etten juo kahvia eikä kännykää ollut olemassakaan kun unettomuuteni alkoi kymmeniä vuosia sitten. Mutta provohan tämä olikin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän