Marjaana tuhosi 80-luvun mökin pikkubudjetilla –kodikkaasta tuvasta kuoriutui tylsän moderni kerrostaloasunto
Kommentit (494)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itsekään koskaan ymmärtänyt miksi mökeistä pitää tehdä tuollaisia moderneja ja valkoisia kerrostaloasuntoja. Niissä vanhoissa kunnon mökeissähän on juuri se oma ihana tunnelmansa.
Tämä.
En viihtyisi valkosisustetussa asunnossa "mökkeilemässä".
Maistuuko tuolla edes purkkihernekeitto siltä milta se maistuu oikeassa mökissä, kun on koko päivän ollut ulkona, uimassa, saunassa jne.Mikäli luit aloituksessa olleen linkin jutun, luulisi kyllä ruuan maistuvan myös valkoisessa mökissä hiekkarannan tekemisen, ruoppaamisen, purkutöiden ja puiden kaatamisen jälkeen.
Eli ne on tuhonneet sen mökin ympäristönkin, kuten huvila ja huussi-ohjelmissa?
Ei maistuisi kyllä rokka tuolla senkään vertaa, pakenisin niin kauas kuin pääsisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun makuun yhtään.
Se puun väri oli parempi.
Mökin pitää olla puuta ja sen puun näkyä, tämä on minun mielipide. En ymmärrä niitä joiden mökit näyttää ok-taloilta ulkoa ja sisältä.
En nyt tarkota tätä tapausta, vaan yleensä.
Nehän tuntuu olevan kakkoskoteja, ok-taloja, ei mitään mökkejä, mitä television mökkiohjelmissakin nähdään.Minusta oikea kesämökki on pieni ja puinen mökki, ei talo. Askeettinen ja vaatimaton. Puusauna on rannassa jossa peseydytään.
Laituri ja vene. Ei mitään hiekkarantaa ja paljaaksi ajeltua nurmikenttää tai sepeliä pihalla.
Rantapuskat ja laituri. Sieltä laiturin päästä pulahdetaan uimaan.
Minulle taas mökillä tärkeintä on rentoutuminen. Siinä auttaa kauniin ympäristön lisäksi kun on toimivat puitteet eli varustelutaso suunnilleen sama kuin kotonakin.
kuulostaa ankealta, siirryt vain toiseen kotiin makaamaan ja tuijotat siellä sitten jotain ruutua. masentavaa.
Kovasti joku nyt koittaa josko saisi provoillaan jonkun väittelemään kanssaan. Trolli on nälkäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjaana ja kaverit näköjään löytäneet tämän ketjun? Ei olisi ehkä kannattanut ylpeillä ip-lehdessä kuinka maalasin kaikki valkoiseksi ja ostin Ikeasta valkoisen sohvan, jos ei kestä kritiikkiä.
Suomesta löytyy varmaan muitakin kuin Marjaana ja sen kaverit jotka on eri mieltä siitä että jutun mökki on nyt ”tuhottu”
Joo kyllä. Aika montakin muuta…. Alkuperäinen oli täysin asumiskelvoton. Remontoitu taas oikein nätti. Puunväri ylipäätään on rumaa. Yäk! Valkoinen on raikas ja avartava. Pelkkää valkoista en itse haluaisi, mutta ilman muuta näyttää kyllä siistiltä niin kauan kuin valkoisena pysyy. Itselle ihan ehdoton no no olisi juurikin joku 80-luvun mökki jossa kaikki pinnat puunväriset ja kalusteina joku pirttipöytä penkkeineen tms, ryijyjä seinillä (horror!!!) Tuollainen tyyli näyttää aina nuhjuiselta ja luotaantyöntävältä. Mun unelmamökki onkin ehdottomasti ennemminkin loma-asunto kuin joku perinteinen mökki. Ihan kaikilla nykyajan mukavuuksilla varusteltu tilava lomatalo kauniissa paikassa ison järven, tai vielä mieluummin meren rannalla riittävällä etäisyydellä naapureista, mutta kuitenkin kohtuullisen lähellä palveluita olisi mun valinta jos vapaasti saisin toivoa mitä mökiltä haluaisin. Puusauna saisi olla rannassa. Sekin kuitenkin siisti, ja pesutiloissa suihku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun makuun yhtään.
Mökin pitää olla puuta ja sen puun näkyä, tämä on minun mielipide. En ymmärrä niitä joiden mökit näyttää ok-taloilta ulkoa ja sisältä.
Nehän tuntuu olevan kakkoskoteja, ok-taloja, ei mitään mökkejä, mitä television mökkiohjelmissakin nähdään.Minusta oikea kesämökki on pieni ja puinen mökki, ei talo. Askeettinen ja vaatimaton. Puusauna on rannassa jossa peseydytään.
Laituri ja vene. Ei mitään hiekkarantaa ja paljaaksi ajeltua nurmikenttää tai sepeliä pihalla.
Minulle taas mökillä tärkeintä on rentoutuminen. Siinä auttaa kauniin ympäristön lisäksi kun on toimivat puitteet eli varustelutaso suunnilleen sama kuin kotonakin.
kuulostaa ankealta, siirryt vain toiseen kotiin makaamaan ja tuijotat siellä sitten jotain ruutua. masentavaa.
Mun mielestä ei kuulosta yhtään ankealta! Ankeaa mulle olisi kantaa vedet kaivosta, tai vielä pahempaa jos ei edes olisi sitä kaivoa, vaan juomavedet pitäisi roudata mukana ja vain järvessä voisi peseytyä. Kamalaa olisi joka aterian jälkeen kantaa tiskit pihalle ja kyykkiä tiskaamassa jossain hiton soikossa. Tietysti ensin pitäisi lämmittää vettä että edes saisi astiat puhtaiksi. Saunominen olisi oma projektinsa kun vedet pitäisi kantaa saunaankin. Pahinta olisi jos joutuisi kaikki ruoatkin kokkailemaan jossain kesäkeittiössä pihalla. Kanniskella kippoja ja kuppeja ja ruokatarvikkeita edestakaisin. Kukin tietysti tyylillään, mutta minä nautin mieluummin siitä että kotityöt hoituvat vaivattomasti, ja voin käyttää aikaani pihalla ja rannassa oleskeluun, uimiseen, souteluun, lukemiseen, vieraiden kanssa seurusteluun (kyllä, olen siitäkin outo että kutsun mielelläni vieraita mökille)
Vierailija kirjoitti:
Puunväri on lämmin, valkoinen taas kylmä ja kliininen. Kertoo ihmisen pääkopan sisällöstä värivalinnat.
Kertoo jotain sinun pääkoppasi sisällöstä, kun arvostelet jonkun ventovieraan kesämökkiä. Jonka hän on remontoinut itselleen, ei sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää tätä keskustelua, joskin uskon kyllä, että täällä on muutamakin trollaaja. Minä opin jo lapsena sanonnan, että makuasioista ei voi kiistellä. Toki itse kiistelen useinkin, mutta en tuntemattomien ihmisten kanssa tuntemattoman ihmisen sisustuksesta, tai sisustuksesta ylipäätään.
Hämmentävää, kuinka poteroituneita monet ihmiset ovat. Jos jokin asia ei miellytä itseä, se on tuotava kovaan ääneen esille ja samalla lytättävä muita ja muiden mielipiteitä. Mitä tulee siihen, että mökkeily saisi olla vain yhdenlaista, niin eihän sellaista voi vaatia. Mikäli haluaa mökkeillä luonnonrauhassa, kannattaa hankkia mökki sellaiselta paikalta, jossa ei ole mökkinaapureita. Sellaisiakin paikkoja on olemassa. Saattavatpa olla veilä suht edullisiakin. Tosin sijaitsevat todennäköisesti kaukana pääkaupunkiseudusta, mutta kaikkea ei voi saada.
Tuntuu sinullakin menevän tunteisiin. Taidat olla sellainen valkoisen sisustuksen harrastaja, ne kuvittelevat aina itsensä hyvin fiksuiksi ja suvereeneiksi, vaikka ovat nimenomaan umpimielisiä juntteja, jotka vetävät kaikesta herneen nenukkiin. 😂
Hei, olen täällä ihan rauhallisena. Kävin välillä mäntypaneelimökkini saunassa, joten en ehtinyt kommentoimaan. Mutta nyt, saunanraikkaana (- korostan, että saunassa on kantovedet, kuten mökissäkin) tulen taas ihmettelemään. Täällä meidän mökillä on myös huussi, eikä täällä ole talvella lämmöt päällä. Lattia on mäntylautaa, samoin siis seinät ja katot. Mökki on rakennettu 80-luvulla. Uskoakseni saan monta "oikea mökkiläinen"-pistettä, mutta en siltikään suostu kinaamaan MUIDEN sisustuksesta tai arvioimaan toisia junteiksi, jos haluavat omalta mökiltään vaikkapa valkoisia pintoja. No, myönnettävä kai on, että maalasin kuin maalasinkin takan muurin valkoiseksi.
Itse olen valinnut sellaisen linjan, että en puhu rumasti vieraille ihmisille, enkä myöskään kirjoita ilkeästi. Lähtökohtaisesti kyllä osaan olla ilkeä, mutta en näe siinä mitään järkeä. Lukaiskaapa niitä omia kirjoituksianne ja miettikää kinaisitteko ventovieraiden kanssa kasvotusten samalla tavalla. Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
He remontoivat mökin itselleen.
Eivät av-mammoille.
No Ei remontoineet itselleen jos täytyy laittaa mediaan näytille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät av-mammoille.
15min julkisuutta vs. vuosien omaa käyttöä. Minusta itselle tehty.
En tajua miten se on keneltäkään muulta pois, jos tuntematon remppaa mökkinsä jollain tapaa.
Eikös tuo ole tämän päivän trendi sisustaa koti sisältä 2000-luvun tyyliin, oli talo miltä vuosikymmeltä tahansa. Paljon näkee asuntoja, jotka on pilattu huoneistoremontilla ja sisustuksella ja riitelee talon arkkitehtuurin kanssa ja on ihan eri vuosikymmeneltä.
Niin kuin ap. esimerkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät av-mammoille.
En tajua miten se on keneltäkään muulta pois, jos tuntematon remppaa mökkinsä jollain tapaa.
Ei se tietenkään ole keneltäkään pois, mutta miksi tuoda kotinsa tai mökkinsä julkisuuteen ja lehtien palstoille, jos siitä ei haluta keskustelua?
Jutun sisustusta tai ratkaisuja ei kukaan olisi arvostellut, jos olisivat kotinsa pitäneet itsellään, eikä halunneet tehdä sillä julkisuutta.
Siinä on viety modermi krs-talon sisustus vanhaan mökkiin, mutta kyllä niitä näkee toisinkin päin, kun viety vanhan maalaistalon tuvan sisustus krs- talon huoneistoon.
Siinä ei oikein silmässä sisustus lepää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät av-mammoille.
Ei se tietenkään ole keneltäkään pois, mutta miksi tuoda kotinsa tai mökkinsä julkisuuteen ja lehtien palstoille, jos siitä ei haluta keskustelua?
Jutun sisustusta tai ratkaisuja ei kukaan olisi arvostellut, jos olisivat kotinsa pitäneet itsellään, eikä halunneet tehdä sillä julkisuutta.
Osalle vain tuntuu olevan tiukka paikka, että ihmiset tykkäävät erilaisista asioista. Se että Sinä et jostain tykkää, ei tarkoita mökin tuhoutuneen. Se että Sinä et jostain tykkää, ei tee ratkaisusta huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät av-mammoille.
Mistä sä tiedät että eivät halua keskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Ihan viidun hirveähän tuo oli ennen. En ymmärrä tätä ihannointia vaan koska jokin asia on VANHA niin se on pakko säilyttää vaikka näyttäis miten oksettavalta tahansa.
Eikä tuo mökki ole edes VANHA, vaan 80-luvulta! Vain 30 tai 40 vuotta vanha. Oikeasti vanha mökki on rakennettu ennen sotia, eli 80+ vuotta vanha. En pidä omaakaan mökkiäni vanhana, sen rakennusvuosi on 1948, eli uutta rakennuskantaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa tosiaankin että nuoret nykyään hankkivat niitä mökkejä ja tulos on myös sen lainen. Mitään puun sävyistä ei sallita ja sisustan pitää näyttää ikeasta reväistyltä. Mökkeilyä ei harrasteta ja sinne mennään vain meluamaan ja bilettämään (häiriten naapureita sielläkin), sitten takaisin kaupunkiin.
Mitä se on sinuta pois, jos joku haluaa itselleen vaalean mökin? Käsittämättömiä änkyröitä täällä😂
En ole se kelle vastasit, mutta sinusta vissiin pitäisi vain kehua tuota masentavaa lopputulosta. Itsehän ne ovat remonttinsa julkisuuteen panneet, ei kannata olettaa että tuota lopputulosta vain ihasteltaisiin.
Vaikuttaa jonkun tavallisen junttikodin olohuoneelta, ei yhtään mökiltä jossa olisi mökkitunnelma.
Ihme ettei näy seinällä 'Live, Laugh, Love' litanniaa, sopisi kuin nyrkki silmään tonne.Ei kai kukaan niin ole sanonut. Kyllä minusta on ihmeellistä narista siitä, ettei nykypäivänä ”harrasteta” mökkeilyä ja mökeille mennään vaan bailaamaan ja palataan kaupunkiin. Mistä ihmeestä tämä yleistys taas revittiin?
Kyllä sisustuksesta saa olla montaa mieltä.
Koska nykyaikana nuoremmat menevät sinne mökille vain bailaamaan mikä tarkoittaa kunnon bassovehkeitä pihalle naapureiden iloksi(toisin kun aikoinaan riitti perus radio), nuoret myöskin vuokraavat mökkejä enemmän, bailaus tarkoituksiin häiriten oikeita mökkiläisiä alueella(airbnb tyylinen mökkivuokraus on lisääntynyt viime vuosina.)
Kannattaa olla hiljaa jos ei ole kokemusta näistä jutuista..
Kylläpäs nyt meni tunteisiin. Kiitos vain, kyllä täällä ihan jokainen meistä saa keskustella - vaikka hieman eri mieltä olisimme.
Nuoret ovat ’aina’ käyttäneet vanhempiensa ja isovanhempiensa mökkejä bailaamiseen. Sinä et vain muista siitä aiheutuneen häiriötä, koska olet todennäköisesti itsekin ollut nuori 😊.
Olet oikeassa siinä, että vuokrausbisnes on uudehko asia. Se on ajan henki - enää ei välttämättä tarvitse hankkia omaa mökkiä/venettä/jne. vaan voidaan hyödyntää jakamistaloutta.
Mökkien vuokrausbisnes EI OLE uusi asia. Kun 70-luvulla mökkeilystä tuli buumi, oli myös vuokraus ihan tavallista, koska muodikkuudesta huolimatta kaikilla ei tietenkään ollut mahdollisuutta omaan mökkiin.
Jotkut tekivät mailleen monta kesämökkiä, joita vuokrasivat muille.
Silloin myös erityisesti saksalaiset turistit matkailivat paljon Suomessa, ja monet heistä vuokrasivat mökkejä, usein moneksi viikoksi tai koko kesäksi.
Olen elänyt sen ajan ja muistan sen hyvin.
Kylläpä menee joillekin tunteisiin.
Hyvähän se on että mökkejä sisustetaan ja muokataan omaan makuun sopiviksi.
Itse pidän valkoisesta ja meillä on myös mökillä valkoiset seinät ja katto ja on ihanaa herätä aamuisin aamuauringon paistaessa sisälle valoisaan mökkiin. Myös piha on avara ja valoisa ja näin pysyy myös itikat ja punkit parhaiten poissa.
Olen lapsena viettänyt kesäni sähköttömällä kantovesimökillä saaressa enkä kaipaa sitä lajia enää yhtään. Mökki oli pieni ja pimeä, ranta kivinen ja valtavasti itikoita.
Nyt nautin valoisasta mökistäni jossa mukavuudet, hyvät marja-ja sienimaastot, kiva ranta ja piha. Päivät menee pihatöitä tehden, soudellen, lukien, uiden ja ihan vaan ollen. Ulkona ollaan koko päivä eikä istuta ruutujen äärellä sisällä. Aina on jotain puuhaa vaikka ei tämä joidenkin mielestä sitä oikeaa mökkeilyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita mäntypaneelihelvettejä aina hehkutetaan jonain hienoina ja runnelmallisina. Karmeita. Ja veikkaan että suurin osa ottaisi itselleen mieluummin sen uuden keittiön kun sen vanhan repsottavine 80-l melamiiniovineen.
Nimenomaan. Aloittaja saa varmasti asua mielensä mukaan vaikka kellastuneen männyn keskellä jos haluaa mutta onko alkuperäinen mökki OIKEASTI jonkun mielestä ihana "kodikas tupa"? On kateellista meininkiä ei voi muuta sanoa. Meillä ei edes ole mökkiä mutta jos olisi niin mieluummin ottaisin tuon valkoisen version kuin alkuperäisen. Minusta se on kaunis ja pääasia kai se on että Marjaana ja Mikko siinä viihtyvät! Vai onko mökkeilyn idea se että pitää olla mahdollisimman ankeaa ja kaukana omasta mausta? Jos koti on sisustettu mieleiseksi niin eikö ole loogista että mökki on samanhenkinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun makuun yhtään.
Miksi et rentoudu siellä kotonasi? Säästyy paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun makuun yhtään.
Miksi et rentoudu siellä kotonasi? Säästyy paljon rahaa.
Anna olla jo 😅
Luepa nyt se tekopyhä vastaus, johon tuossa vastasin. Joku siellä ylhäällä jalustallaan kertoi miten me täällä poteroissamme kiistelemme ja "trollaamme" ja kehtaa vielä ihmetellä muiden lyttäämistä tämä nirppanokka.
Aivan takuulla valkoisen värin sisustaja, jolla nyt meni tää ketju tunteisiin.