Miten teillä on varaa…??!!
On pari autoa, hienoja tietty. On uusi, iso omakotitalo. Ehkä iso vene ja kesämökki. Varaa on useampaan etelän reissuun vuodessa. Me asutaan vanhassa okt:ssa ja molemmat töissä. Vain yksi auto ja sekin vanha. Remonttia pitäis tehdä mutta ei rahaa. Kohta onneksi lainat loppuu mutta ei kyllä haluta ottaa lisää lainaa. Ihmettelen välillä että millä ihmeellä te rahoitatte kaiken tuon?
Kommentit (49)
Ei meillä vaan. Asutaan vanhassa omakotitalossa, ei ole kesämökkiä, ei venettä, autot on kyllä mutta ei mitään ökyjä, ihan tavallisia. Matkusteltu kyllä ollaan, kerran vuodessa käytiin ennen koronaa ulkomailla, ei mitenkään jatkuvalla syötöllä kumminkaan.
Välillä koen kateutta niitä kohtaan, kenellä uusi hieno talo ja kesämökki. Mutta velalla ne kai on ostettu. Itse en halua ottaa mitään ylimääräisiä lainoja. Mökin vuokraus on edullista, viikon hinnalla ei saisi edes kiinteistöveroa + vakuutuksen vuosimaksua välttämättä maksettua. Näillä mennään. Ollaan keskituloinen perhe, jossa 2 lasta. Huonomminkin voisi olla, mutta välillä tämä jatkuva kituutus ottaa aivoon.
Ei meillä ole töissä kuin mies, mutta silti on varaa. Kai se on koulutuskysymys ja sen jälkeen työpaikan valintakysymys. Ja kolmanneksi se, että osaa sijoittaa rahojaan.
Kolme autoa, yksi uusi, iso omakotitalo, toinen iso vanhempi, mutta juuri remontoitu, yksi kerrostaloasunto. Toinen taloista ja kerrostaloasunto on Espanjassa, joten sinne tulee matkailtua edestakaisin. Sen lisäksi jokunen pidempi matka perheen kanssa, viimeksi oltiin safarilla Afrikassa ennen koronaa, sitä ennen E-Amerikassa.
Lainaa, perintöä, onnea sijoituksissa, hyvä työpaikka, ylennyksiä, voittoja, säästöjä, kitsastelua muissa asioissa tmv.
Monesti se tuntuu olevan se laina ja kaikki on lainarahalla ostettu.
Kaksi käyttöautoa. Toinen 2000-luvun alusta ja toinen suunnilleen 5v. Lisäksi 1 vanha harrasteauto. Ei venettä, tai muita härveleitä.
OK-talo on hieman yli 10v vanha, vielä ei tarvitse remontoida.
Mökki(projekti) löytyy, siinä on kyllä laittamista.
Matkustellaan normaalisti ehkä kerran/kaks kertaa vuodessa, mutta nyt ei olla uskallettu.
Talosta on lainaa vielä, autoista ei. Mökki on peritty.
Kyllä meillä rahat riittää, ollaan aika säästeliäitä. Perus työssäkäyviä.
Yksin olen hankkinut. Taustalla hyvä koulutus, valintana pienehkö uusi kaupunkiasunto ja yksinkertainen erämökki, autot ja veneet aina vanhoina ja käteisellä. Pitkäaikaisella sijoitussäästämisellä pääsee vähän nopeammin eteenpäin, mutta säästäväinen elämäntapa ja tietenkin myös uskallus ottaa fiksua (= matalakorkoista) lainaa on myös tärkeää.
Kävin koulut, verkostouduin, menin töihin, kehitin itseäni myös vapaa-ajalla ja panostin uraan. Yllättävän helppa. Turha valittaa, kun ei itse tee samoin. Sama on kaikille mahdollista.
Siksi ku osataan käyttää rahaa. Meillä uus iso ok-talo, juuri ne kaksi autoa, lapsi, koira, useampi reissu vuodessa. Eikä mitää upporikkaita tod olla, mutta ei tartte laskea rahoja jos jotaki ostaa. Esim juuri tuli autoon 1000 euron remontti jonka maksoin käteisellä. Aina pitää olla puskuria. Pyykkikone ja astianpesukone hajos aamaa aikaa, neki käteisellä. Meillä ei mene rahat esim juhlimiseen, ei käytetä alkoa eikä varsinkaa polteta tupakkaa. elämä on valintoja. Itse en usko siihen että suomessa voi edes olla köyhiä oikeastu. Kyllä täällä on niin hyvät sosiaalietuudet olemassa jos ei töitä ole. Kaikki riippuu siitä mihin sen rahan käyttää.
Ei ole velkaa eikä omaisuttakaan. Mulla on pyöränä munamankeli, ei autoa, asun vuokralla. Pääsen halutessa muuttamaan nopeasti. Ammatti työllistää ja voin tehdä sitä ihan missä päin maailmaa vain. Tunnen olevani vapaa.
Minulla on asuntovelkaa ja auto rahoituksen kautta. Asun yksin eikä todellakaan ole varaa matkustella vuosittain. Palkka ok, ostin asunnon hieman kauempaa, jotta sain mieleisen huokeammin kuin pääkaupunkiseudulla, käyn kuitenkin töissä kehä kolmosen sisäpuolella. Toki työmatka pidempi ja bensaa kuluu enemmän. Kauhulla kuitenkin pelkään korkojen nousuja ja olen jo valmiiksi huolissani miten rahat tuolloin tulee riittämään yhtään mihinkään.