Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on varaa…??!!

Vierailija
14.06.2021 |

On pari autoa, hienoja tietty. On uusi, iso omakotitalo. Ehkä iso vene ja kesämökki. Varaa on useampaan etelän reissuun vuodessa. Me asutaan vanhassa okt:ssa ja molemmat töissä. Vain yksi auto ja sekin vanha. Remonttia pitäis tehdä mutta ei rahaa. Kohta onneksi lainat loppuu mutta ei kyllä haluta ottaa lisää lainaa. Ihmettelen välillä että millä ihmeellä te rahoitatte kaiken tuon?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oo venettä eikä kesämökkiä, eikä tule. Ja reissu tehdään vaan kerran vuodessa, jotta jää säästöönkin rahaa.

Vierailija
2/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä meillä? Ei minulla ainakaan.

Asunto on, ja piano, ja polkupyörä. En minä muuta kaipaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on täynnä valintoja ja ilmeisesti muut tekevät parempia valintoja kuin sinä. Itse en ostaisi vanhaa OKT:ta vaan sijoitin nuorena rahat ja asuin vuokralla. Kouluttauduin ja tein työni niin hyvin etä sain ensin ylennyksiä ja lopulta perustin oman firman. Sinä voit myös miettiä miten sitä rahaa tehdään ja säästetään eikä miten sitä kuluttaa. Vanha OKT, rämä auto ja todennäköisesti iso kasa lapsia ja samaan aikaan matalapalkkatöissä ja elämistä rahoitetaan luotoilla, joista on todennäköisesti kovat kulut? Aina uudet puhelimet ja krääsää talo täyteen?

Vierailija
4/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä puuttuu toi mökki, muut on. Ihan töitä tekemällä ja ottamalla sen kokoisia lainoja joihin on varaa. Eikä ole tarkoituskaan maksaa tän okt:n velkoja pois ikinä. Kun tilantarve muuttuu, tämä menee myyntiin ja sillä maksetaan velkoja sit pois.

Vierailija
5/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulet että debit-kortilla kaikki ostettu?

Vierailija
6/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan kuule töitä tekemällä ja säästämällä nää on hankittu ja reissut tehty/tehdään.

Vierailija
7/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin pari vuotta sitten kesämökin ja 100000e rahaa. Talo oli jo maksettu, joten hyvin riitti rahat uuteen autoon ja remonttiin.

Vierailija
8/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni paikkakunta, halvempi hintataso. Auto voi olla työsuhdeauto. On voitu ostaa halvalla huonokuntoinen talo tai mökki ja remontoida, tai rakentaa. On voitu saada perintöä, tai talo tai mökki voi olla suvun.

Vierailija
9/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosasunto on hankittu perinnöllä, mutta vastike siitäkin on kuukausittain.

Ulkomaanreissua ei tehdä joka vuosi ainakaan kauemmas. Talo on vanha ja itse kunnostettu, Menot on harkittu ja kilpailutettu, asuminen on halpaa vaikka se 2 autoa vaatiikin. Vain 1 lapsi. Ja 2 palkansaajaa, 4800/kk netto. Kyllä meillä raha riittää ja säästöönkin jää ihan pihistelemättä.

Vierailija
10/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko pienipalkkaisissa töissä? Kahden aikuisen hyvillä palkoilla saa ylläpidettyä jo hulppeaa elintasoa.

Vierailija
11/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kuin tuulenhuuhtoma perse. Ja silti olen ihan onnellinen.

Vierailija
12/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hirmu varovainen rahankäyttäjä enkä halua haalia omaisuutta joka vaatii ylläpitoa. Säästöt ja sijoitukset riittäisivät autoon tai mökkiin ja saisihan sitä kai lainaakin. Mutta en uskaltaisi, elintaso on minusta jotakin muuta. Eli ihmiset myös tekevät tuollaisia isoja hankintoja erilaisin "rahkein".

Vierailija
13/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin osakkeisiin jo silloin kun palkka oli 1000 €/kk. Kun rahaa pystyy säästämään, niin pystyy sitten sitä käyttämäänkin.

Vierailija
14/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina on keksitty. Mulla ja vaimolla auto vaihtuu 3v välein ja aina rahoituksella. Asuntoa lyhennetään 1400€/kk, laina-aika on pitkä, mutta mitä sitten. Kesämökki ei ole hulppea: 50 000€ maksettiin ja remppaillaan sitä hissukseen omaan tahtiin. Vene on ”kallis” jos sen niin haluaa ajatella. Maksoin saman mitä mökistä, mutta rahoituksella. Ja koko ajan nämä hankinnat on laskettu niin, että leikkirahaa jää joku tonni molemmilla yli. Siis kun kk-maksut ja ruoat, sähköt, vedet yms. on maksettu. Onhan tässä elämässä toki palkkakin aikaa myöten kohonnut. Kun palkka nousee, niin sitten hankitaan taas lainarahalla jotain isompaa ja hienompaa. Ei sitä lainaa tarvitse pelätä.

Vierailija
15/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun korot on alhaalla ei ole mitään järkeä maksaa asuntovelkaa nopeasti pois. Ylipäätään ihmettelen velattomuuteen pyrkimistä. Kun ottaa järkeviä lainoja järkeviin kohteisiin (=pitää hyvin arvonsa tai jopa nousee), niin sillähän saa omaa varallisuutta kerättyä.

Vierailija
16/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja täynnä. Osa pistää rahat kurkusta alas. Toiset vaalii taas rahojaan kuin roope ankat konsonaan. Sitten ollaan me muut jotka tasapainoilee velan ja tulon kanssa.. Tietenkin nuorella iällä hankitut lapset vaikuttavat tosipaljon millaisen tasapainoilun pystyy tekemään (yleensä ei niin kummoista).

Vierailija
17/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainoilla suurin osa rahoittaa ja kuvittelevat olevansa rikkaita ja haluavat antaa sellaisen väärän kuvan itsestään vaikka oikeasti todella harvoja kiinnostaa mitä muut omistaa ym. Rikkaat eivät lainoja käytä.

Vierailija
18/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa molemmat hyvätuloisia.

-Asutaan kerrostaloasunnossa, omistusasunto josta lainaa maksetaan vielä noin kaksi vuotta.

-Ei autoja, venettä tai kesämökkiä

-Käytetään rahaa musiikkiin (vinyyleihin ja keikkoihin) ja se raha mikä niihin uppoaa vuodessa on nelinumeroinen.

-Pidetään molemmat hyvästä ruoasta ja käydään jonkun verran ulkona syömässä.

-Matkustellaan myös satunnaisesti

Eletään ihan molempien palkoilla. Toki ollaan tehty valintoja asunnon koon ja asuntolainan suuruuden suhteen. Oltaisiin saatu huomattavasti isompikin laina mutta asutaan mieluusti hyvällä sijainnilla, pienemmässä asunnossa kuin isossa omakotitalossa vähän sivummalla jolloin tarvittaisiin ainakin yksi auto talouteen.

Vierailija
19/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut rahoittaa lainoilla, toiset perinnöllä ja jotkut ovat tarkkoja rahoistaan. En koskaan ostaisi vanhaa omakotitaloa, arvo tippuu koko ajan ja remontteja remonttien perään pitäisi tehdä, mutta ei niihin saa muuta kuin kulutuslainaa, joka on järkyttävän kallista. Hienot autot rahoitetaan yleensä joko työsuhde-etuina tai lainoina. Autoon on tyhmä laittaa paljon rahaa vaan hienouden takia. 

Meillä on kolmihenkinen perhe, kummallakin aikuisella hyvä palkka. Ekaan asuntoon muutettiin 18v mukana kassillinen vaatteita ja vanha patja ja siitä on omalla työllä tultu ylöspäin. Olemme tietoisesti hankkineet vain yhden lapsen, jotta rahaa jää muuhunkin. Säästämme aivan kaikessa ja teemme itse, pidämme myös kaurapuuro ja porkkanakeittopäiviä, vaikka ei todellakaan ole pakko. Lapsen vaatteet on 90% kirpparilta, loput saatu lahjoina. Kaikessa voi säästää ja sitten taas kun rahaa on enemmän voi valita ne kohteet missä säästää. Esim. ennen korjattiin autot itse, mutta nyt ei tarvitse korjata kun on uudempi auto, mutta edelleen renkaat vaihdetaan itse ja pestään myös itse. 

Omaisuutemme on tällä hetkellä noin puoli miljoonaa ja ylöspäin mennään.

N31

Vierailija
20/49 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitin osakkeisiin jo silloin kun palkka oli 1000 €/kk. Kun rahaa pystyy säästämään, niin pystyy sitten sitä käyttämäänkin.

Ihan hyvin 6,2€ tunti palkasta. Varmaankin oli uusi asunto ja auto ja loput sijoitukseen