Lahti teettää nuorilla töitä ilman palkkaa
Ympäristöpääkaupunki Lahden Greec City projektipäällikkö tienaa 8900 e/kk brutto. Kaupungilla ei kuitenkaan ole varaa vieraslajikasvien torjuntaan, joten siellä on keksitty laittaa nuoret talkoisiin. Vetoamalla ilmastokysymyksiin ja ympäristöön on saatu nuoret uskomaan, että palkaton työ on ainoa mahdollisuus tuhota lupiinikasvustot, koska Lahdella ei muuten ole siihen mahdollisuuksia.
Jos projektipäällikkö olisi saanut vain 6900 e/kk, olisi voitu 4 nuorelle maksaa jokaiselle 500 e/vko vieraslajien torjunnasta.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Tein minäkin sairaalassa töitä työmarkkinatuella 640 netto kuukaudessa + kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä, josta meni lastenhoitomaksut 140 euroa kuukaudessa, kulukorvausta ei saa jos sairastuu tai puoliso sairastuu. Jos en olisi mennyt olisi tullut karenssi. Puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa joten emme saa muita tukia. Itselläni työttömänä on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK-tutkinto.
1,6 miljoonaa eläkeläistä, työikäisiä on vähemmän, ei saa perikunnan asuntoja tulevaisuudessa myytyä eikä vuokrattua.
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.
Siis kulukorvausta ei saa, jos itse sairastuu tai lapset sairastuu.
Kun olin työmarkkinatuella sairaalassa töissä niin hoitajat luuli minua opiskelijaksi. En jaksanut oikaista että minulla on jo 3 tutkintoa esim. AMK-tutkinto enkä ole opiskelija vaan työtön.
Työkokemuksella sitä jatkossakin maksetaan vuokrat, ruoat ja vaatteet. Eihän sitä ihminen rahaa mihinkään tarvitse. Hyvä opettaa jo lapsille, ettei he ole kirjaimellisesti sentinkään arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Työkokemuksella sitä jatkossakin maksetaan vuokrat, ruoat ja vaatteet. Eihän sitä ihminen rahaa mihinkään tarvitse. Hyvä opettaa jo lapsille, ettei he ole kirjaimellisesti sentinkään arvoisia.
1,6 miljoonaa eläkeläistä on iso asiakaskunta. 10 vuoden sisällä loppuu paljon työpaikkoja palvelualalla ja kaupan alalla, suuret ikäluokat 75-vuotiaita jo. Nuoremmat tekee työmarkkinatukityötä jne, joten he ei mene asiakkaaksi parturiin eikä ravintolaan eikä vaatekauppaan. Puoliso leikkaa hiukset kotona ja kirpputorilla käydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,6 miljoonaa eläkeläistä on iso asiakaskunta. 10 vuoden sisällä loppuu paljon työpaikkoja palvelualalla ja kaupan alalla, suuret ikäluokat 75-vuotiaita jo. Nuoremmat tekee työmarkkinatukityötä jne, joten he ei mene asiakkaaksi parturiin eikä ravintolaan eikä vaatekauppaan. Puoliso leikkaa hiukset kotona ja kirpputorilla käydään.
Jotain kertoo sekin, että eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa, kun työttömyyskorvauksia 5 miljardia. Työmarkkinatukitöillä ei saa lainaa, joten eläkeläisten asunnot jää tulevaisuudessa perikunnille. Meitä työikäisiä on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Työ tärkeämpää kuin palkka.
Vuokranantaja saattaa olla eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maahanänkeytyjiä ei olisi voitu laittaa tähän palkattomaan talkootyöhön?
miksei persuja saa näinkään yksinkertaiseen hommaan? parempi vaan nauttia meidän (vero)rahoista heidän...
Niinpä. Suurin osa kotona makailevista työhaluttomista työttömistä on persuja.
Ne työttömät jotka töihin todella haluavat, äänestävät aivan eri puolueita.
niin tai sitten kiljukiimaiset kommarit jotka täällä itkevät.
Haluaako ap kertoa yksityiskohtia?
Mistä nuoria on rekrytty ko hommaan ja millä ehdoilla? En ole lahtelaisena tuollaisesta kuullutkaan.
Onhan työttömätkin työmarkkinatuella + 9 euron kulukorvauksella / työpäivä hyllyttämässä kaupoissa tavaraa. Työttömiä on meikein joka työpaikassa. Täällä on ollut siitä vaikka kuinka monta keskusteluketjua. Ja moni työtön on tutkintoja suorittanut ja perheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavana sitten kuntouttava työtoiminta? Voi apuva.
Yksi tuttava oli kuntouttavassa työtoiminnassa kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn ja sen jälkeen kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalassa toimistotöissä arkistossa eli työmarkkinatuki 530 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä.
Toimistotöitä työmarkkinatuella on valtavasti esim. Kirjastossa, Kansalaisopistojen toimistoissa, Sosiaalitoimistoissa, Sivistyskeskuksissa, Hautausmaiden toimistoissa, Vesilaitoksilla, Sähkölaitoksilla, Vapaa-aikatoimistoissa esim. Nuorisotalot, Seurakuntien toimistoissa, Museoissa, Ympäristötoimessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Toimistotöitä työmarkkinatuella on valtavasti esim. Kirjastossa, Kansalaisopistojen toimistoissa, Sosiaalitoimistoissa, Sivistyskeskuksissa, Hautausmaiden toimistoissa, Vesilaitoksilla, Sähkölaitoksilla, Vapaa-aikatoimistoissa esim. Nuorisotalot, Seurakuntien toimistoissa, Museoissa, Ympäristötoimessa jne.
Sairaaloissa
Kieltäisin lastani osallistumasta moiseen riistoon. Jos halutaan jotain tehtävä, siitä on maksettava palkkaa. Mielummin näihin talkoisiin voisi osallistua pitkäaikaistyöttömät, jotka fyysisesti kunnossa. Tällaista pienimuotoista vastikkeellisuutta voisi hyvin odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäisin lastani osallistumasta moiseen riistoon. Jos halutaan jotain tehtävä, siitä on maksettava palkkaa. Mielummin näihin talkoisiin voisi osallistua pitkäaikaistyöttömät, jotka fyysisesti kunnossa. Tällaista pienimuotoista vastikkeellisuutta voisi hyvin odottaa.
Jos lapsesi ei työllisty heti valmistumisen jälkeen niin kuntouttava työtoiminta odottaa. Moni ottaa mielummin työttömän töihin, koska myös työnantaja saa kulukorvausta 10 euroa / työpäivä, kun ottaa työttömän työmarkkinatuella töihin. Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa työtoiminnassa tehdään samoja töitä kuin vakituiset, samoin työkokeilussa.
Itse työkokeilussa sairaalassa postitin epikriisejä, tilasin takseja, tein osaston tilastoinnin, tein osaston käyntikortteja, tilasin osastolle parturin, purin potilaskansioita, kopioittin kaavakkeita, merkitsin diagnooseja jne. kaikkea samaa mitä osastonsihteeri.
Ja siis työmarkkinatuella, minulla on AMK-tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Työttömille täytyy maksaa palkkaa siunä missä muillekin.
Kaikille täytyy, myös nuorille. Jos joku kaipaa ilmaistyöntekijöitä niin tehköön itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesi ei työllisty heti valmistumisen jälkeen niin kuntouttava työtoiminta odottaa. Moni ottaa mielummin työttömän töihin, koska myös työnantaja saa kulukorvausta 10 euroa / työpäivä, kun ottaa työttömän työmarkkinatuella töihin. Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Ei ole automaatio joutua työkokeiluun tai luukulle jos ei tee pas ''a hommia ilmaiseksi. Lapsi voi hakea muita ns. yleisiä töitä, kuten kassalle tai siivoamaan, niihin kyllä otetaan nuoriakin ja työstä maksetaan palkkaa. Olen huomannut omassa ja lähipiirin elämässä sen, että alaikäisenä kesätöinä tehdyt työt eivät todellakaan vaikuta palkkaamiseen yhtään millään tavalla.
Nykyään olen itsekkin jonkin verran rekrynnyt ja en koskaan katso aiempaa työhistoriaa jos on nuoresta kyse. Vain sillä on merkitystä mitä kouluja on käynyt, millaisin arvosanoin ja sopiiko persoonansa ja kykyjensä puolesta kyseiseen tehtävään. Rekrytoin asiakaspalvelutehtävään ja siinä ei paljoa paina vaakakupissa onko mansikoita poimittu tai lehtiä jaettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavassa työtoiminnassa tehdään samoja töitä kuin vakituiset, samoin työkokeilussa.
Itse työkokeilussa sairaalassa postitin epikriisejä, tilasin takseja, tein osaston tilastoinnin, tein osaston käyntikortteja, tilasin osastolle parturin, purin potilaskansioita, kopioittin kaavakkeita, merkitsin diagnooseja jne. kaikkea samaa mitä osastonsihteeri.
Ja siis työmarkkinatuella, minulla on AMK-tutkinto.
Tämä on mielestäni taas eri ongelma. Olet selvästi koulutettu ja kyvykäs tehtävään, joten silloin pitäisi lain määrätä yritys palkkaamaan sinut oikeasti tai olla ilman. Nykyinen malli on vain tulonsiirtoa valtiolta yksityisille tahoille, mikä on todella väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin minulle kävi. Yhdessä työhaastattelussa sanottiin, että koska olen nainen ja naimisissa niin voin tulla raskaaksi joten he eivät ota töihin. Olin ollut tuota ennen esim. tehtaassa töissä, mutta se loppui. Ja minulla oli tuolloin jo 3 tutkintoa esim. AMK-tutkinto.
Tein minäkin sairaalassa töitä työmarkkinatuella 640 netto kuukaudessa + kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä, josta meni lastenhoitomaksut 140 euroa kuukaudessa, kulukorvausta ei saa jos sairastuu tai puoliso sairastuu. Jos en olisi mennyt olisi tullut karenssi. Puoliso tienaa 1600 netto kuukaudessa joten emme saa muita tukia. Itselläni työttömänä on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK-tutkinto.
1,6 miljoonaa eläkeläistä, työikäisiä on vähemmän, ei saa perikunnan asuntoja tulevaisuudessa myytyä eikä vuokrattua.
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä.