Sain silmälasit - nenä ärtyy
Sain pari päivää sitten silmälasit. Niitä käyttäessä nenä ikäänkuin ärtyy, vaikea selittää. Tunne on kutinan, kihelmöinnin ja pistelyn sekoitus, ei satu. Onkohan nenän alue minulla jotenkin yliherkkä vai onko muilla samanlaisia tuntemuksia?
Kommentit (28)
Keskiverrolle suomalaisnaamalle lasit istuvat vähän huonosti. Nenänselkä on leveä mutta matala. Erityisesti tämä korostuu muovikehysten kanssa, joissa ei ole niitä nenätyynyjä. Nenätyynylliset mallit saadaan yleensä istumaan paremmin. Muovikehyksiinkin voi jälkikäteen lisätä nenätyynyt.
Ovatko nämä ekat lasit vai vaihdetut? Edelleen on aika isot linssit muotia, ne painavat enemmän kuin pienemmät. Myös jos vahvuudet ovat kasvaneet, tarvitaan paksummat lasit. Painoon voi vaikuttaa linssin ohennuksella.
Jos kyseessä nenätyynylasit, sen nenätyynyn voi vaihtaa toiseen materiaaliin. Mulla vaihdettiin kerran suoraan luovutustilanteessa, kysyttiin vaan että laitetaanko tällaiset pehmeämpää materiaalia olevat, ne ovat paremmat kuin nämä mitkä tässä ovat, ja suostuin.
Mutta menepä takaisin sinne optikkoliikkeeseen, siellä pystytään sanomaan paremmin, kun näkevät tilanteen ja kokemustakin lasien istuvuudesta naamalla on enemmän kuin keskiverrolla palstalaisella.
no oiskohan että et o tottunu laseihin, pari viikkoa ja totut,kait.
Mistä kohtaa nenä ärtyy?
Itselläni oli jossain vaiheessa Specsaversin lasit. Ajan myötä niissä alkoi se nenänselkään osuva kohta kehyksistä kai pinnoitteeltaan kulua, jolloin nikkeli pääsi syövyttämään ihoa puhki.
Ruvelle meni siitä kohtaa iho. Eli ne lasit piti jättää pois, aderman voiteella kiireesti auennutta ihokohtaa parantelemaan. Ja jatkossa mulla on ollut titaanikehykset.
Eivät ole halvimmasta päästä titaaniset, mutta kevyet eikä nikkelistä pitäs olla riesaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä kohtaa nenä ärtyy?
Itselläni oli jossain vaiheessa Specsaversin lasit. Ajan myötä niissä alkoi se nenänselkään osuva kohta kehyksistä kai pinnoitteeltaan kulua, jolloin nikkeli pääsi syövyttämään ihoa puhki.
Ruvelle meni siitä kohtaa iho. Eli ne lasit piti jättää pois, aderman voiteella kiireesti auennutta ihokohtaa parantelemaan. Ja jatkossa mulla on ollut titaanikehykset.
Eivät ole halvimmasta päästä titaaniset, mutta kevyet eikä nikkelistä pitäs olla riesaa.
Sanovat toki, ettei kehyksissä nikkeliä ole, mutta jotain sieltä specsaversien kehyksistä kuitenkin tuli, joka ihon syövytti. Ja nämä olivat kaiken lisäksi lukemiseen tarvittavat, siinä vaiheessa ei jatkuvasti pidettäville ollut vielä tarvetta. Nyt olis.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama ongelma laseissani, iho meni oikeasti rikki ja alkoi märkiä. Käytin optikkoliikkeessä näytillä ja olivat vähän nihkeitä. Kun ei kenelläkään ollut koskaan ollut vastaavaa ongelmaa ja lasitkin pitäisi vaihtaa ja blaablaablaa. Ajan mittaan iho parani, mutta vieläkin ärtyy herkästi.
Ovatko metallisangat? Itse en voi käyttää muita kuin titaanipokia. Muovisissa pokissa on yleensä kiinteät nenätuet ja niiden takia rillit valuvat aina nenänvartta alas, on sitten meikkiä naamassa tai ei.
T pahasti nikkeliallerginen
Mistähän saisi apua kirjoitti:
Minulla ihan samat oireet! Tosi vaikea selittää ja on kiusallinen tunne. Minulla vielä niin, että nenänvarren toiselle puolelle tulee tuo kuumottava/ kihelmöivä/ tosi ikävä tunne. Ja sama tunne sekä nenätyynyllisillä ja muovikehyksillä.
Ainoa vaihtoehto on työntää tavallaan pois käytöstä toinen nenätyyny, niin että ärtyvällä puolella lasit ovat ilmassa. Tämä ei kuitenkaan ole oikein hyvä ratkaisu, sillä lasit liikkuvat kokoajan kasvoilla.
Olen miettinyt olisiko se jokin hermokipu?
Silmälasiliikkeessä olen kokenut, että tällaisia oireita ei ole kenelläkään, joten lohdullista oli kuulla, että täältä löytyi vertaistukea.
Tosi epätoivoinen olo on, koska lasit ovat ihan välttämättömät ja piilolinssejä en voi käyttää.
Kuulostaa siltä, etteivät tuet ole ihan tasapainossa. Minulla oli uusissa rilleissä tuet (siis ne metalliosat joihin nenätyynyt kiinnitetään) ihan vinksin vonksin ja toiselta puolelta nenä ärtyi.
Jos ne kehykset ovat epäsopivat sun nenänselälle. Ai niin sinähän taisit sanoa, etteivät purista jne.
Mulla on joskus sama ongelma, iho ärtyy, tallojen kanssa tuli jopa pahoja finnejä aina. Yksi mikä auttaa, on putsata iho ennen silmälasien käyttöä niin, ettei ihon omaa rasvaa jää ihon ja lasien väliin. Lisäksi esim puuteria tai talkkia voi sipaista iholle ennen silmälasien laittoa.