Menot ovat turhia, jos ei ole lapsia?
Pyrimme opiskelukaverien kanssa näkemään toisiamme ainakin kerran kesässä. Satun kaveriporukasta olemaan myös ainoa, jolla ei ole lapsia. Muutimme kaikki opiskelujen päätyttyä aika kauas toisistamme, joten tapaaminen on usein varsin hankala järjestää. Yksittäen näemme toisiamme useammin kyllä, mutta joskus on toki mukavaa nähdä koko porukalla.
Perinteinen juttu meille on, että menemme syömään kaupunkiin, jonne matka on kaikilla kohtuullinen (alle 1h). Päivä, joka olisi sopinut muille, oli sellainen, jona eräs toinen ystäväni oli tulossa luokseni kylään toiselta puolelta Suomea. Tämä kyläily oli sovittu jo kauan sitten. Opiskelukaverini ehdottivat, että jätän ystäväni asuntooni odottelemaan tai sitten otan hänet mukaan reissuun mukaan. Kerroin heille, että meillä on suunnitelmia kyläilyn ajaksi. Olisi myös ystävälleni aika kurja kyläilyreissu, jos veisin hänet hengailemaan tuntemattomien ihmisten kanssa toiseen kaupunkiin.
Opiskelukaverini sitten ehdottivat, että perun ystäväni vierailun kokonaan. Ilmoitin, etten tee niin, mutta he voivat kyllä mennä syömään ilman minua. Kaverit eivät tähän oikein vastanneet sitten enää mitään. Päivää ei kuitenkaan vaihdettu.
Seurasin keskustelua tapaamisesta, vaikka en sinne enää ollutkaan menossa. Yksi opiskelukavereista sitten kertoikin, ettei tapaaminen tuona päivänä sovi hänelle sittenkään, koska hänen lapsensa on aloittamassa sinä päivänä liikuntakerhon ja hän haluaa viedä ja hakea lapsen ekalla kerhokerralla. Alunperin hänen miehensä oli tarkoitus olla heidän lastensa kanssa tuon päivän, eli kyyti kerhoon olisi kyllä ollut.
Tähän ilmoitukseen opiskelukaverien reaktio oli hyvin ymmärtäväinen. "Tottakai sinun on vietävä lapsi kerhoon." "Näitä sattuu. " "Ihanaa, että viet lapsen." "Tuo on niin tärkeää lapselle." Sovitaan jokin toinen päivä." jne.
Ymmärrän, ettei päivä sopinut opiskelukaverilleni, mutta tuo reaktoiden erilaisuus ärsyttää minua todella. Onko joillakin ollut samanlaisia kokemuksia? Mikä tällaisessa ajattelussa voi olla takana? Onko se todellakin ymmärtämättömyyttä vai olisiko tahallista kiusantekoa? Ei oikein huvita kyllä edes mennä koko tapaamiseen, vaikka löytyisikin sopiva päivä.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko he muuten olleet sinua kohtaan reiluja ja hyviä kavereita? Mietin vaan mistä tuo johtuu että käyttäytyivät noin. Että oletko b luokan kaveri porukassa, vai ovatko he läheisempiä keskenään vai onko se tuo että lapsiperheen menot on muka tärkeämpiä. Mikään näistä ei ole ok mutta mietin että onko tässä taustalla mitään muuta
Muuten heidän käytöksensä minua kohtaan ei koskaan ole ilkeää. Enkä ole tuntenut oloa ulkopuoliseksi jne. Olen läheisempi joidenkin kanssa kuin toisten, mutta näemme toisiamme säännöllisesti myös erikseen, kun aina ei saa koko porukkaa kasaan. Meitä on siis 5. Olemme 26-30 ikähaitarilla.
-Ap
Ehkä he ajattelivat, että kun paikalla on enää 3 kannattaa perua kokonaan ja seuraavalla kerralla voitte olla kaikki 5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voishan sen kaverin ottaa mukaan? The more the merrier.
Omassa kaveripiirissäni ihmiset sopivat eri porukoihin oikein helposti, mutta ovatkin varmasti keskimääräistä suomalaista sosiaalisempia ja kokeneempia ihmisten kanssa olemisessa. Monet ovat hyvin ujoja eivätkä osaa jotenkin keskustella uusien ihmisten kanssa, se on hyvin suomalainen ongelma. Minusta on ihanaa tutustua uusiin ihmisiin, koska yleensä uusilla ihmisillä on jotain vähän uudempaa sanottavaa.
Ai, että matkustasin toiselta puolelta Suomea tapaamaan ystävää, jota näen vain harvoin ja sitten odotettu tapaaminen vietettäisiinkin ihan muualla (lisää matkustamista) smalltalkkaamalla ventovieraiden kanssa.
Joo, en mielelläni maksaisi siitä ilosta matkakuluja ja näkisi matkustamisen vaivaa. Tarinahan ei kerro, mitkä järjestelyt n jo tehty, jotta ap:n ja minun tapaamiseni mahdollistui. Ehkä minullakin on lapsia tai olen omaishoitaja. Työn vuoksi ehkä on tehty järjestelyjä. Joka tapauksessa olisin siis ap:n kanssa sopinut tämän tapaamisen jo kuukausia sitten.
Vaikuttaa ettei kukaan teistä oikein enää halua tavata toisiaan. Aina löytyy muille jotain tärkeämpää. Sinulle kaverisi, toiselle lapsi ja lopuille tekosyy miksi perua kokonaan.
Homma taitaa olla sitten vähän niinkuin taputeltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko he muuten olleet sinua kohtaan reiluja ja hyviä kavereita? Mietin vaan mistä tuo johtuu että käyttäytyivät noin. Että oletko b luokan kaveri porukassa, vai ovatko he läheisempiä keskenään vai onko se tuo että lapsiperheen menot on muka tärkeämpiä. Mikään näistä ei ole ok mutta mietin että onko tässä taustalla mitään muuta
Muuten heidän käytöksensä minua kohtaan ei koskaan ole ilkeää. Enkä ole tuntenut oloa ulkopuoliseksi jne. Olen läheisempi joidenkin kanssa kuin toisten, mutta näemme toisiamme säännöllisesti myös erikseen, kun aina ei saa koko porukkaa kasaan. Meitä on siis 5. Olemme 26-30 ikähaitarilla.
-Ap
Ehkä he ajattelivat, että kun paikalla on enää 3 kannattaa perua kokonaan ja seuraavalla kerralla voitte olla kaikki 5.
No, reaktio ei tätä heijastanut, jos näin oli. Enemmän se tuntui siltä, että minun on muokattava aikatauluni sopimaan heidän aikatauluihinsa ja minun menoillani ei ole merkitystä. Kyllä oli olo kuin jollakin koulukiusatulla, kun kaikki vuorotellen minulle vähättelivät menojani ja sitten maireiltiin oikein äitelästi tälle toiselle kaverille.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa ettei kukaan teistä oikein enää halua tavata toisiaan. Aina löytyy muille jotain tärkeämpää. Sinulle kaverisi, toiselle lapsi ja lopuille tekosyy miksi perua kokonaan.
Homma taitaa olla sitten vähän niinkuin taputeltu.
Et varmaan ole koskaan järjestänyt tapaamista ison kaveriporukan kanssa aikuisella iällä? Kyllä siinä aina joutuu miettimään päiviä uudestaan, kunnes löytyy kaikille sopiva. Meidän porukassa vain ei v_ttuilla, jos jollakulla on meno, vaan katsotaan toinen päivä.
Työpaikalla sattuu joskus tilanne, että jonkun pitäisi jäädä ylitöihin etätueksi. Kaikki työkaverini ovat perheellisiä ja ilmoittavat heti, että lapset pitää hakea hoidosta (ihan ymmärrettävää). Minä olen aina se joka jää sitten hommiin.
Oliskohan pitänyt valehdella heti alusta asti, että minulla on lapsia? Hyvänä kesäpäivänä olisi muutakin tekemistä kuin istua toimistolla. Tuntuu, että minun extrapanostani ei arvosteta, koska "eihän sulla ois muutakaan tekemistä sinkkuna".
-M30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on usein alaikäinen, ja tarvitsee vanhempaasi. Yleensä aikuiset ystävät pärjäävä ruokailun ajan yksin. Kysyitkö edes ystävältäsi?
Aloituksessa kerrottiin, että lapsen isän piti huolehtia lapsesta tapaamisen ajan. Lapsi ei tarvitse molempia vanhempiaan ihan kokoaikaa. Lapsen isä tuskin oli alaikäinen, jotan luulisin pärjäävän lasten kanssa muuteman tunnin ilman lapsen äitiä.
Äiti ehkä haluaa olla itse paikan päällä, kun on tuollainen erilainen tapahtuma lapselle kyseessä (liikuntakerho). Nähdä keitä aikuisia siellä on ohjaamassa jne. Tai ehkä lapsi itse haluaa mieluummin äidin sinne. Ihan normaalia, että lasten asiat menee aikuisten menojen edelle.
Pointti meni sinulta selvästi ohi.
Ei mennyt, vaikka olenkin eri. Kyllä omalla kohdallani lapsen jännittäminen uuden tilanteen edessä menee ohi jostain kaveritapaamisista. Kaikki muutkin olivat äitejä ja ymmärsivät asian samoin. Yksi ei, koska hänellä ei ole lapsia ja olisi ollut halukas säätämään kaikien muiden lapsiperheiden tiukkoja kalentereita jonkun pelkän kaverinsa vuoksi.
Ensinnäkin, kyllä, pointti meni sinultä TÄYSIN ohi. Tästä jatkokommentista sen näkee selvemmin. Toiseksi, miten niin jättää lapsen yksin? Eikö isä mielestäsi ole yhtä tärkeä kuin äiti? Isä ei ole kykenevä viemään lasta johonkin hemmentin kerhoon? Tarvitaan molemmat vanhemmat? Ihan kuin olisi kyse jostain lapsen ensimmäisestä syöpähoidosta. ....
Voihan se isä viedä, mutta sinä et ymmärrä sitä, että sille äidille on tärkeämpää viedä se oma lapsi sinne kerhoon kuin tavata kavereita, etenkään lapsettomia kavereita.
Tässä tapauksessa sille isälle ilmeisesti tuli este, alunperinhän äidin ei ollut tarkoitus viedä lasta.
Mutta ap:n pointti oli se, ettei hänen sovittu menonsa ollut kavereiden mielestä tärkeä, koska hän on lapseton. Muille oli ok, ettei hän ole paikalla tapaamisessa.
Lapsiperheen isän suunnitelmien muuttuminen taas oli pätevä syy siirtää naisten tapaamispäivää.
Olisin ap:n tilanteessa kyllä aika loukkaantunut ja harkitsisin osallistumistani jatkossa.
isä on kyllä siis paikalla. Hän olisi voinut viedä lapsen, mutta äiti halusi. Suunnitelmien muutos tuli siinä, että äiti ei ollut tarkastanut kalenterista minä päivänä kerho alkaa ja halusi ehdottomasti viedä lapsen itse. Asia olisi ollut tosiaan minulle ok, mutta epäkohtelias käytös minua kohtaan suututti. Harkitsen kyllä tosiaan osallistunko ollenkaan.
-Ap
Puhut hyvin ilkeästi kaveristasi, joka priorisoi oman lapsensa sinun edellesi. Sinähän et myöskään ole oikeutettu komentelemaan tämän kaverisi miestä millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla sattuu joskus tilanne, että jonkun pitäisi jäädä ylitöihin etätueksi. Kaikki työkaverini ovat perheellisiä ja ilmoittavat heti, että lapset pitää hakea hoidosta (ihan ymmärrettävää). Minä olen aina se joka jää sitten hommiin.
Oliskohan pitänyt valehdella heti alusta asti, että minulla on lapsia? Hyvänä kesäpäivänä olisi muutakin tekemistä kuin istua toimistolla. Tuntuu, että minun extrapanostani ei arvosteta, koska "eihän sulla ois muutakaan tekemistä sinkkuna".
-M30
Ylitöihinhän ei voi pakottaa, joten oma moka, jos sinne vasten tahtoasi jäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homma taitaa olla sitten vähän niinkuin taputeltu.Et varmaan ole koskaan järjestänyt tapaamista ison kaveriporukan kanssa aikuisella iällä? Kyllä siinä aina joutuu miettimään päiviä uudestaan, kunnes löytyy kaikille sopiva. Meidän porukassa vain ei v_ttuilla, jos jollakulla on meno, vaan katsotaan toinen päivä.
Monta kertaa olen yrittänyt, mutta vaikeaa se on, kun aina jollain on jotain tärkeämpää juuri silloin. Totuus on, että se mikä ihmisille on tärkeämpää voittaa aina. Kun kyse on yhdestä ihmisestä häneen kohdallaan pyritään saada hänet muuttamaan mielensä sen toisen asian suhteen. Koska uuden ajan kohdalla saattaa taas toistua tuo ettei yhdelle sovi.
Kun alkaa tulla jo toinen tai kolmas peruaja on selvää, että silloin on parempi tosiaan miettiä uutta ajankohtaa varsinkin kun jäljelle jää n. puolet porukasta. Jolloin ihmiset jotka ovat toivoneet, että sinä olisit mukana saaattavat jopa kannustaa sitä yhtä perumaan ja saadaan syy miksi vaihtaa päivämäärä, jotta sinulle aukeaa mahdollisuus tulla. He ehdottivat kyllä kaikenlaisia vaihtoehtoja sinulle (ap?), mutta sinulle ei ne sopineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M30
Ylitöihinhän ei voi pakottaa, joten oma moka, jos sinne vasten tahtoasi jäät.
Olet oikeassa tuon pakotuksen osalta. Mutta näen tilanteen siten, että muut eivät varsinaisesti kieltäydy, onhan heillä muuta menoa. Minä taas kieltäytyisin ilman hyvää syytä ja se varmasti ns. laskee pisteitäni.
Vierailija kirjoitti:
-M30
Mitä jos seuraavalla kerralla ehdotat, että sinä haet ne lapset ja muut voivat jäädä sinne töihin? Ihan win-win. Toiset tienaavat sillä aikaa kun sinä haet lapsia ja sitten sen jälkeen voitte kaikki mennä puistoon istumaan.
Ap:n tapauksessa tuskin oli kyse vain lapseton/lapsellinen asetelmasta, vaan jostain ihan muusta.
Se on siinä. Kaverisuhteesi heihin on mennyt. En usko, että on mitään mitä he voivat tehdä, että sinusta tuntuu toiselta ja voit antaa anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
-M30
Itse sanoisin, että varatulla rakastajallani on tänään yhteinen harratusvuoro.
-N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M30
Mitä jos seuraavalla kerralla ehdotat, että sinä haet ne lapset ja muut voivat jäädä sinne töihin? Ihan win-win. Toiset tienaavat sillä aikaa kun sinä haet lapsia ja sitten sen jälkeen voitte kaikki mennä puistoon istumaan.
Mitäpä jos käyttäytyisit kuten aikuinen ja tajuaisit, että ne päiväkodit ei anna lapsia jollekin työkaverille puistoseuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on usein alaikäinen, ja tarvitsee vanhempaasi. Yleensä aikuiset ystävät pärjäävä ruokailun ajan yksin. Kysyitkö edes ystävältäsi?
Aloituksessa kerrottiin, että lapsen isän piti huolehtia lapsesta tapaamisen ajan. Lapsi ei tarvitse molempia vanhempiaan ihan kokoaikaa. Lapsen isä tuskin oli alaikäinen, jotan luulisin pärjäävän lasten kanssa muuteman tunnin ilman lapsen äitiä.
Äiti ehkä haluaa olla itse paikan päällä, kun on tuollainen erilainen tapahtuma lapselle kyseessä (liikuntakerho). Nähdä keitä aikuisia siellä on ohjaamassa jne. Tai ehkä lapsi itse haluaa mieluummin äidin sinne. Ihan normaalia, että lasten asiat menee aikuisten menojen edelle.
Pointti meni sinulta selvästi ohi.
Ei mennyt, vaikka olenkin eri. Kyllä omalla kohdallani lapsen jännittäminen uuden tilanteen edessä menee ohi jostain kaveritapaamisista. Kaikki muutkin olivat äitejä ja ymmärsivät asian samoin. Yksi ei, koska hänellä ei ole lapsia ja olisi ollut halukas säätämään kaikien muiden lapsiperheiden tiukkoja kalentereita jonkun pelkän kaverinsa vuoksi.
Ensinnäkin, kyllä, pointti meni sinultä TÄYSIN ohi. Tästä jatkokommentista sen näkee selvemmin. Toiseksi, miten niin jättää lapsen yksin? Eikö isä mielestäsi ole yhtä tärkeä kuin äiti? Isä ei ole kykenevä viemään lasta johonkin hemmentin kerhoon? Tarvitaan molemmat vanhemmat? Ihan kuin olisi kyse jostain lapsen ensimmäisestä syöpähoidosta. ....
Voihan se isä viedä, mutta sinä et ymmärrä sitä, että sille äidille on tärkeämpää viedä se oma lapsi sinne kerhoon kuin tavata kavereita, etenkään lapsettomia kavereita.
Tässä tapauksessa sille isälle ilmeisesti tuli este, alunperinhän äidin ei ollut tarkoitus viedä lasta.
Mutta ap:n pointti oli se, ettei hänen sovittu menonsa ollut kavereiden mielestä tärkeä, koska hän on lapseton. Muille oli ok, ettei hän ole paikalla tapaamisessa.
Lapsiperheen isän suunnitelmien muuttuminen taas oli pätevä syy siirtää naisten tapaamispäivää.
Olisin ap:n tilanteessa kyllä aika loukkaantunut ja harkitsisin osallistumistani jatkossa.
isä on kyllä siis paikalla. Hän olisi voinut viedä lapsen, mutta äiti halusi. Suunnitelmien muutos tuli siinä, että äiti ei ollut tarkastanut kalenterista minä päivänä kerho alkaa ja halusi ehdottomasti viedä lapsen itse. Asia olisi ollut tosiaan minulle ok, mutta epäkohtelias käytös minua kohtaan suututti. Harkitsen kyllä tosiaan osallistunko ollenkaan.
-Ap
Puhut hyvin ilkeästi kaveristasi, joka priorisoi oman lapsensa sinun edellesi. Sinähän et myöskään ole oikeutettu komentelemaan tämän kaverisi miestä millään tavoin.
Voisitko osoittaa, mikä sanomastani oli ilkeää? Toistin vain täsmälleen, mitä kaverini itse kertoi. Mies olisi ehtinyt viedä lapsen, mutta kaverini halusi viedä hänet ehdottomasta. Hän luuli, että kerho alkaa vasta seuraavalla viikolla, koska ei ollut tarkastanut asiaa kalenterista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M30
Ei ne kyllä päiväkodista anna lapsia millekään random työkaverille. Siellä on etukäteen nimetyt hakijat. Ja meillä päiväkoti menee kiinni klo 17.00. Hoitajat lähtevät kotiin ja jos et lapsiasi hae, niin äkkiä on lastensuojelu hoitamassa asiaa. Kyllä minäkin tein ylitöitä ennen lapsia ja nykyisinkin sovitusti, mutta jos mies ei ehdi lapsia hakemaan, niin pakkohan ne lapset on jonkun hakea. Sitä paitsi mä luulen, että moni vanhempi jäisi paljon mieluummin ylitöihin, kun lähtisi vääntämään uhmaikäisen kanssa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M30
Mitäpä jos käyttäytyisit kuten aikuinen ja tajuaisit, että ne päiväkodit ei anna lapsia jollekin työkaverille puistoseuraksi.
Kyllä antavat jos asiasta sovitaan päiväkodin kanssa. Ei sinne nyt kuka tahansa milloin tahansa voi lapsia mennä hakemaan, mutta sopimalla onnistuu kyllä muutkin ihmiset kuin äiti tai isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M30
Kyllä antavat jos asiasta sovitaan päiväkodin kanssa. Ei sinne nyt kuka tahansa milloin tahansa voi lapsia mennä hakemaan, mutta sopimalla onnistuu kyllä muutkin ihmiset kuin äiti tai isä.
Luuletko pääseväsi helpommalla? :D
Kuule tervetuloa vaan vahtimaan meidän vilivirpettejä! Voi olla, että tunnin jälkeen toivot pääseväsi ylitöihin.
-Ap