Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien ahdinko EI JOHDU KORONASTA vaan siitä että hoitajia on nykyään AIVAN LIIAN VÄHÄN! Mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
14.06.2021 |

Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa ja maineen menettänyt ala ei enää kiinnosta opiskelijoita.

Jos nyt tulisi vuoden 2016 influenssaepidemia, olisi helvetti irti. TYKS:ssä oli käytävät täynnä sängyissä makaavia influenssapotilaita, koska eristysosasto oli täynnä. Tauti tarttui hoitajiinkin ja osa sairastui pahasti ja oli pitkään pois.

Mitä asialle pitäisi tehdä?

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klabendo kirjoitti:

ainoa toimiva ratkaisu on vähentää sairaanhoitajia 2/3 osaan

nykyisestä. Kaikki turha pois ja ja muutenkin julkinen

puoli tulisi olla tulosvastuussa tekemisistään.

joka paikka on kusessa noitten kus-päitten takia!

Älä huoli. Luonnollisen poistuman takia tulee toteutumaan. Seiraus siitä on, kuten meidän sairaalassa, että potilahuoneita, jopa osastoja laitetaan kiinni. Hoitojonot kasvaa. Menet sitten yksityiselle saamaan hoitoa.

Mihis muuten aattelit ite mennä hoitoa saamaan? Se ei sua paljon pelasta et oot hoituri. Samaan veneeseen kuule joudut muitten kanssa, kävikö edes mielessä? By the way et ole myöskään kuolematon, joten tervetuloa alas sieltä hoiturinorsunluutornista.

Luuletko, että hoitaja saa jotain spessuhoitoa itse? Ei saa. Itseasiassa työterveyhoitoa supistettiin niin rajusti, että pakko mennä yksityiselle lääkärille, jos haluat nopeasti saada apua, kun terveyskeskukseen on monen kk jonot. Ehkäpä jatkossa vaan sitten jään saikulle. Vttuako minä työnantajaa mietin, kun ei sekään minua.

ketjun ensimmäinen, joka alkaa tajuta kuviosta jotakin, ja jolla alkaa löytyä asennetta. Tästä on hyvä jatkaa, ainakun omia valintoja.

Vierailija
142/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M45 kirjoitti:

Työn rankkuus suhteutettuna saatuihin etuihin ei ole kunnossa. Muilla aloilla tienaa paremmin ja helpommin.

Olen nähnyt jäätävän lihavia sairaanhoitajia ainakin psykiatrisilla osastoilla; ei olisi ollut raavaana miehenä paljon toivoa, jos hoitaja olisi suuttunut ja kaatunut päälle. 

On paljon ihmisiä, jotka olisivat onnesta sinisenä menossa alalle, mutta heitä ei välttämättä oteta kouluun ja koulutus on muutenkin liian pitkä; ihmiset voitaisiin työvoimakouluttaa suoraan osastolle eikä pintaraapaista montaa asiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vttuako minä työnantajaa mietin, kun ei sekään minua.

Tästä on kyse, kova kovaa vastaan, mitä sillä yksipuolisella joustamisella on saatu aikaan, onko nyt joustettu sairaanhoitajienkin puoleen mitenkään ikinä johdon puolelta?

Harmittaa, että vain ruman kautta asiat muuttuu, muuten on vain läpläp puhetta, mitoitukset kuntoon!

Tulkaas jonkun sairaalan johto kommentoimaan tänne, miten menee niin kuin omasta mielestä?

Vierailija
144/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi hoitoalalla on niin huono työilmapiiri. Vaihdoin raksalta hoitoalle ja tuntuu että monen varsinainen työ on myrkyttää ilmapiiriä ja se työnteko on toissijaista. Ei tätä tietenkään voi sanoa missään ääneen kun osa sekoaa. Raksalla oli hienoa kun oli yhteinen päämäärä, se itse työ mikä meni kaikkien skismojen yläpuolle. Aion kyllä vaihtaa työpaikkaa niin kauan kun löydän sillaisen mukavan työyhteisön, niitäkin on oltava jossain, haluan kuitenkin työskennellä sisällä enkä säiden armoilla.

Vierailija
145/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olis parasta kun nykyiset hoitajat alkais vaihtamaan alaa ja nuoret ei enää hakisi ollenkaan alalle. Ehkä se sitten alkaisi näkyä että onko tarvetta hoitajille. Sekin oli suorastaan sairasta että koronan takia alettiin jo puhua että kaikki, jopa entiset hoitajat olisivat velvollisia lähtemään hommiin. Eihän millään alalla ole tuollaista että et pääse eroon niistä töistä vaikka alaa vaihdat. Pysykää nuoret poissa hoitajan hommista.

Vierailija
146/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olis parasta kun nykyiset hoitajat alkais vaihtamaan alaa ja nuoret ei enää hakisi ollenkaan alalle. Ehkä se sitten alkaisi näkyä että onko tarvetta hoitajille. Sekin oli suorastaan sairasta että koronan takia alettiin jo puhua että kaikki, jopa entiset hoitajat olisivat velvollisia lähtemään hommiin. Eihän millään alalla ole tuollaista että et pääse eroon niistä töistä vaikka alaa vaihdat. Pysykää nuoret poissa hoitajan hommista.

Se olisi parasta kun lopettaisivat valittamisen ja keskittyisivät töihin.

Vierailija
147/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useampi laitoshuoltaja vaihtaa alaa, koska ei jaksa nykyisellä mitoituksessa, palkalla tehdä esimerkiksi sairaalassa töitä.

Tästä samaisesta syystä yhä useampi laitoshuoltaja ei ole syntyperäinen suomalainen.

Pienellä palkalla ja henkilöstön vähyydellä on päästy siihen pisteeseen, että suomalaisia ei paljon puhdistus palvelualalla näy.

Itse vuosia laitoshuoltajan töitä tehneenä voin sanoa, että ikinä ei tullut eteen tilannetta, että hoitajilta olisi tauko, tauot jääneet pitämättä, mutta laitoshuoltajilla harva se päivä. Puhutaan julkisesti tärkeästä työstä, mutta palkassa se ei vaan näy

Vierailija
148/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut nyt 8 vuotta lähihoitajana vanhuspuolella. Joskus hain sairaanhoitajakoulutukseen jonka olisi voinut tehdä töiden ohessa. Nyt mietin, että onneksi en päässyt. Hoitoalaa kun katsoo niin en haluaisi olla sairaanhoitaja. En halua enää olla koko hoitoalalla vaan haluan jotakin aivan muuta. Vielä se ei ole taloudellisesti mahdollista. Olen 42v. enkä todellakaan aio olla hoitoalalla eläkeikään asti. En vain jaksa enää fyysisesti ja henkisesti raskasta työtä. On monta asiaa jotka mättää ja tuntuu kuin taisteli tuulimyllyjä vastaan. Paskat sanon minä ja koko ajan järjestelen asioita kohti uutta työuraa. Se vain vaatii vielä aikaa. 

Vierailija
149/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa lukea hoitajien natinasta kirjoitti:

Yhä useampi laitoshuoltaja vaihtaa alaa, koska ei jaksa nykyisellä mitoituksessa, palkalla tehdä esimerkiksi sairaalassa töitä.

Tästä samaisesta syystä yhä useampi laitoshuoltaja ei ole syntyperäinen suomalainen.

Pienellä palkalla ja henkilöstön vähyydellä on päästy siihen pisteeseen, että suomalaisia ei paljon puhdistus palvelualalla näy.

Itse vuosia laitoshuoltajan töitä tehneenä voin sanoa, että ikinä ei tullut eteen tilannetta, että hoitajilta olisi tauko, tauot jääneet pitämättä, mutta laitoshuoltajilla harva se päivä. Puhutaan julkisesti tärkeästä työstä, mutta palkassa se ei vaan näy

Kyllä meillä jää taukoja pitämättä. Se, että sä et ole sellaista nähnyt ei tarkoita sitä, että ei voisi jossakin muualla olla niin. 

Vierailija
150/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on kyse, kova kovaa vastaan, mitä sillä yksipuolisella joustamisella on saatu aikaan, onko nyt joustettu sairaanhoitajienkin puoleen mitenkään ikinä johdon puolelta?

Harmittaa, että vain ruman kautta asiat muuttuu, muuten on vain läpläp puhetta, mitoitukset kuntoon!

Tulkaas jonkun sairaalan johto kommentoimaan tänne, miten menee niin kuin omasta mielestä?

Hoitajamitoitus, johtaminen, työolot js palkka olisi hoitoalalla saatu jo aikoja sitten kuntoon, kun sisar hento valkoiset olisivat lopettaneet joustamisen. Kukaan ei tekisi ylimääräisiä vuoroja, vaihtaisi työvuoroja, jäisi ylitöihin, mutta kun ei.....Aina löytyy joku, joku suostuu, kun se sopii. Ihan oma vikanne. Itse tajusin vaihtaa alaa miesvaltaiselke- täällä ollaan paljon solidaarisempia- kun sovitaan, etyä ei joustetaan, niin silloin ei joustetaan, kukaan. Syyttäkää vaan itseänne, ja lopettakaa tämä uhriutuminen. Ja minä tiedän, mistä puhun.

T. Ex- hoitsu

Vierailija
151/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa lukea hoitajien natinasta kirjoitti:

Laitoshuoltajan palkka on varmaan pieni, työ raskasta ja alalla paljon muitakin epäkohtia siispä ehdotankin että perustat oman ketjun jossa näistä alasi epäkohdista voidaan keskustella. 

Vierailija
152/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajamitoitus, johtaminen, työolot js palkka olisi hoitoalalla saatu jo aikoja sitten kuntoon, kun sisar hento valkoiset olisivat lopettaneet joustamisen. Kukaan ei tekisi ylimääräisiä vuoroja, vaihtaisi työvuoroja, jäisi ylitöihin, mutta kun ei.....Aina löytyy joku, joku suostuu, kun se sopii. Ihan oma vikanne. Itse tajusin vaihtaa alaa miesvaltaiselke- täällä ollaan paljon solidaarisempia- kun sovitaan, etyä ei joustetaan, niin silloin ei joustetaan, kukaan. Syyttäkää vaan itseänne, ja lopettakaa tämä uhriutuminen. Ja minä tiedän, mistä puhun.

T. Ex- hoitsu

Siinäpä raikas laiskan tuulahdus 70-luvulta. Tiedoksi vaan, että teollisuudessa työntekijät joustavat rutiininomaisesti vaikkapa vuosihuoltojen yhteydessä erittäin paljon.

Vierailija
153/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmistan mielestä hoitajapula poistuu tuomalla maahan lisää musl *mimiehiä afrikasta ja lähi-idästä.

Minä tiedän muutaman musl*mimiehen, jotka ovat hoitajia ja ihan hyviä siinä hommassa. Suomalaisille nämä hommat ei enää tahdo kelvata, tosin ei kenenkään pitäisi joutua tekemään työtään kiireen tai säästöjen takia jatkuvasti huonosti.

Vierailija
154/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi hoitoalalla on niin huono työilmapiiri. Vaihdoin raksalta hoitoalle ja tuntuu että monen varsinainen työ on myrkyttää ilmapiiriä ja se työnteko on toissijaista. Ei tätä tietenkään voi sanoa missään ääneen kun osa sekoaa. Raksalla oli hienoa kun oli yhteinen päämäärä, se itse työ mikä meni kaikkien skismojen yläpuolle. Aion kyllä vaihtaa työpaikkaa niin kauan kun löydän sillaisen mukavan työyhteisön, niitäkin on oltava jossain, haluan kuitenkin työskennellä sisällä enkä säiden armoilla.

Hoitoalalla on työyhteisöjä vaikka kuinka, osassa työilmapiiri on huono, osassa hyvä. Johtamisella on paljon vaikutusta työilmapiiriin, ja valitettavan paljon hoitoalalla on huonoa johtamista. Raksalla ja tehtaissa sama juttu, mitä nyt olen kavereilta kuullut. On mukavia työpaikkoja ja sitten niitä p*skanpuhumisen ja selkäänpuukotuksen tyyssijoja.

Vierailija
155/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M45 kirjoitti:

Työn rankkuus suhteutettuna saatuihin etuihin ei ole kunnossa. Muilla aloilla tienaa paremmin ja helpommin.

Olen nähnyt jäätävän lihavia sairaanhoitajia ainakin psykiatrisilla osastoilla; ei olisi ollut raavaana miehenä paljon toivoa, jos hoitaja olisi suuttunut ja kaatunut päälle. 

On paljon ihmisiä, jotka olisivat onnesta sinisenä menossa alalle, mutta heitä ei välttämättä oteta kouluun ja koulutus on muutenkin liian pitkä; ihmiset voitaisiin työvoimakouluttaa suoraan osastolle eikä pintaraapaista montaa asiaa. 

En tiedä miten hoitajien paino vaikuttaa mihinkään, miten se liittyy tähän ongelmaan? Vuorotyö tosin ihan tutkitusti sekoittaa aineenvaihduntaa ja altistaa lihomiselle, se on ihan fakta.

Ja toisekseen ei todellakaan voi hoitajiksi ottaa ketä vaan, vähän valoja päälle nyt! Lähihoitajakouluun otetaan oikeasti jo nykyään aivan liian heppoisin perustein porukkaa ja läpi pääsemiseksi rimaa vaan lasketaan, ja se näkyy ongelmina työpaikalla sitten kun ei saada esim. lääkelupatenttejä läpi. Lähihoitajankin työ on vastuullista ja kyllä soisin, että koulutuksen läpäisisi ne, joista oikeasti on siihen sopivia.

Vierailija
156/165 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mun ongelma. Tehkää työnne. 

Mitä jos ei kohta tehdäkään? Alkaa sitten olemaan aika äkkiä sunkin ongelma!

Vierailija
157/165 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mun ongelma. Tehkää työnne. 

Mitä jos ei kohta tehdäkään? Alkaa sitten olemaan aika äkkiä sunkin ongelma!

No kylhän te nyt teette! Mitä säkin nyt siinä pörhistelet.

Vierailija
158/165 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M45 kirjoitti:

En tiedä miten hoitajien paino vaikuttaa mihinkään, miten se liittyy tähän ongelmaan? Vuorotyö tosin ihan tutkitusti sekoittaa aineenvaihduntaa ja altistaa lihomiselle, se on ihan fakta.

Ja toisekseen ei todellakaan voi hoitajiksi ottaa ketä vaan, vähän valoja päälle nyt! Lähihoitajakouluun otetaan oikeasti jo nykyään aivan liian heppoisin perustein porukkaa ja läpi pääsemiseksi rimaa vaan lasketaan, ja se näkyy ongelmina työpaikalla sitten kun ei saada esim. lääkelupatenttejä läpi. Lähihoitajankin työ on vastuullista ja kyllä soisin, että koulutuksen läpäisisi ne, joista oikeasti on siihen sopivia.

Niinpä! Ihmeellinen ajatusmaailma joillakin, että hoitoalalle ja lähihoitajaksi sopii kuka vain. Miettikääs nyt vähän pidemmälle. Miettikää, että haluaisitteko te omaa isovanhempaanne hoitamaan jonkun lähihoitajaksi pakotetun alkkiksen tms.? 

Jotkut myös ilmeisesti kuvittele, että lähihoitajien työ on pelkkää perseiden pesemistä. No ei ole! Meidän pitää osata lääkehoitoa ja pitää olla tarpeelliset luvat kunnossa, että sitä voi tehdä. Meidän lähihoitajien vastuulla se vanhustyössä on, että asukkaat saa tarpeelliset lääkkeet. Ei niitä sairaanhoitaja tule asukkaiden suuhun antamaan. Me lähihoitajat myös pistetään insuliinit, lihaspistot ja jopa morfiinin saamme pistää jos on siihen luvat suorittanut. 

Nyt kesäaikaan kiristää pinnaa kun lääkeluvallisia on lomalla ja tilalla on opiskelijoita joilla ei tietenkään vielä voi olla lääkelupia. Siinä joutuu usein olemaan se lääkevastuullinen. Saattaa olla omassa kerroksessa itsesi lisäksi 3 sellaista joilla ei ole lääkelupia. Onhan näistä opiskelijoista suuri apu ja hyvin tekevät työnsä, mutta suuri vastuu kasaantuu sen lääkeluvallisen harteille.

Vierailija
159/165 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruspalkka alemmas 20%, jotta olisi rahaa palkata lisää hoitajia. SItten henkilökohtaisella lisällä lisätään motivaatiota kohdalleen. Motivaatiosaikuttajat ja ruikuttajat eivät saisi lisää liksaa ja jättäisivät sitten alan myöhemmin ja näin jäisi taas rahaa motivoituneille.

Noin suunnilleen se teollisuudessa menee.

Jonka seurauksena hoitajia karkais vaan enemmän Norjaan töihin.

Jätit lukematta tai ymmärtämättä kohdan "SItten henkilökohtaisella lisällä lisätään motivaatiota kohdalleen". 

Eli hyvät ja motivoituneet saisivat vähintään nykyisen palkan eikä tarvitsisi lähteä Norjaan katsomasta kun sluibat saa saman korvauksen kuin  tekijät. 

Vierailija
160/165 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä hoitajia enää saa? Käsittääkseni esimerkiksi lähihoitajiksi otetaan kaikki, mutta silti pula on hirveä. Toki varmaan 40 prosenttia ei alalle edes sovi, mutta silti. Kun ei enää ole porukkaa, ei vaan ole. Kyllä se menee siihen, että perheet joutuu hoitamaan omansa kuten ennen vanhaan. Saavat sitten maistaa miten mukavaa hommaa on siivota muistisairaan paskoja seiniltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän