Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien ahdinko EI JOHDU KORONASTA vaan siitä että hoitajia on nykyään AIVAN LIIAN VÄHÄN! Mitä pitäisi tehdä?

Vierailija
14.06.2021 |

Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa ja maineen menettänyt ala ei enää kiinnosta opiskelijoita.

Jos nyt tulisi vuoden 2016 influenssaepidemia, olisi helvetti irti. TYKS:ssä oli käytävät täynnä sängyissä makaavia influenssapotilaita, koska eristysosasto oli täynnä. Tauti tarttui hoitajiinkin ja osa sairastui pahasti ja oli pitkään pois.

Mitä asialle pitäisi tehdä?

Kommentit (165)

Vierailija
121/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat huomasi järkytyksekseen että tuossa hommassahan pitää oikeasti tehdäkin jotain eikä vaan juoruta hoitsukopissa. Ilmankos moni vaihtaa alaa. Sanoisin että hoitoalalle parempi että laiskat ja motivoitumattomat lähtee. Tilalle vaan sitten motivoituneempia joille voisi heti koulussa jo kertoa että duunissa pitää tehdäkin jotain niin ei tule järkytyksenä. 

Missä ne motivoituneet tilalle tulijat on? Itse en ole montaakaan tavannut.

Yksikään itseäänkunnioittava hoitaja ei pysy sote-alalla. Tai sanotaan toisin: yksikään fiksu ei ole jäänyt alalle, vaan on vaihtanut toiseen jo ajat sitten. Pahnanpohjimmaiset ovat vielä alalla, valittaen työoloista.

Vierailija
122/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ihan mielelläni tätä hommaa teen, mutta vain osa-aikaisesti. Pari päivää viikossa keskimäärin. On niitä paljon paskempiakin hommia. Tässä saa kuitenkin suht vapaasti tehdä omat hommansa, meillä on niin vähän työntekijöitä ettei aikaa jää mihinkään ylimääräiseen. Teen työni siihen malliin että ehdin myös pitää taukoni, näin helteellä myös pari ylimääräistä sellaista. Kahdestaan tehdään työkaverin kanssa, kumpikin omat asukkaansa ja muutama vuoteeseen hoidettava yhdessä. Kahvitauko pidetään asukkaiden kanssa ja höpötellään samalla mukavia. Välillä toivoisi että olisi se kolmaskin ihminen töissä, niin vois viedä jonkun asukkaan ulos. Mutta eipä ole juuri näkynyt halukkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on järjestänyt hoitaja pulansa ihan itse nostamalla vuokrat ja asuntojen hinnat pilviin. Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja ja vuokratuottoja verorahoista palkan muodossa.

Monessa muussa kaupungissa ei ole hoitajista pulaa, ylitarjontaa kyllä.

Kerrotko ne kaupungit joissa ei ole pulaa juuri muutama päivä sitten luin artikkelin jossa kerrottiin että vain yhdessä suomen sairaanhoitopiirissä oli hyvä henkilöstä tilanne tänä kesänä ja kaikki muut sanoivat että esimerkiksi  kesäksi ei ole saatu palkattua tarpeeksi työntekijöitä. 

En halua paljastaa asuinpaikkaani joten siksi en kerro, mutta 1000 työtöntä hoitajaa on. Heillä on meidän kaupungissa aviomiehet, lapset ja monilla uusi omakotitalo, joka maksaa 200 000. Eivät he mihinkään kerrostaloon Helsinkiin muuta. Nämä hoitajat tekevät sijaisuuksia ja nostavat muun vuoden ansiosidonnaista.

Ottamatta kantaa, muuhun kuin okt, niin missään päin Suomea ei rakenneta 200.000€ uutta omakotitaloa, vaikka tontti olisi ilmainen, vaan tuplahinta. Jo luvat ja liittymät maksavat tuosta puolet.

Herää kysymys, onko muutenkaan kommentisi uskottava esim. 1000 työttömästä sh, kun avoimia virkoja on pilvin pimein avoimena ja työtön joutuu ottamaan vastaan työn myös asuinkunnan ulkopuolelta.

Vierailija
124/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on järjestänyt hoitaja pulansa ihan itse nostamalla vuokrat ja asuntojen hinnat pilviin. Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja ja vuokratuottoja verorahoista palkan muodossa.

Kerrotko ne kaupungit joissa ei ole pulaa juuri muutama päivä sitten luin artikkelin jossa kerrottiin että vain yhdessä suomen sairaanhoitopiirissä oli hyvä henkilöstä tilanne tänä kesänä ja kaikki muut sanoivat että esimerkiksi  kesäksi ei ole saatu palkattua tarpeeksi työntekijöitä. 

En halua paljastaa asuinpaikkaani joten siksi en kerro, mutta 1000 työtöntä hoitajaa on. Heillä on meidän kaupungissa aviomiehet, lapset ja monilla uusi omakotitalo, joka maksaa 200 000. Eivät he mihinkään kerrostaloon Helsinkiin muuta. Nämä hoitajat tekevät sijaisuuksia ja nostavat muun vuoden ansiosidonnaista.

Ottamatta kantaa, muuhun kuin okt, niin missään päin Suomea ei rakenneta 200.000€ uutta omakotitaloa, vaikka tontti olisi ilmainen, vaan tuplahinta. Jo luvat ja liittymät maksavat tuosta puolet.

Herää kysymys, onko muutenkaan kommentisi uskottava esim. 1000 työttömästä sh, kun avoimia virkoja on pilvin pimein avoimena ja työtön joutuu ottamaan vastaan työn myös asuinkunnan ulkopuolelta.

Ei joudu, Suomessa on laki, että jokainen saa valita oman asuinpaikkansa itse. Tuo työmatka on mutta on vain pikkukuntia sen matkan päässä eli ei niissä ole sairaaloita.

Kyllä saa rakennettua talon tuolla hinnalla, kun osa osaa tehdä jotain itsekin ja on sukulaisia jotka osaa.

Vierailija
125/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meilläpäin 10 vuotta vanhan omakotitalon saa 200 000. Kerrostalokolmiot noin 90 000, joissa putkiremontti tehty.

Vierailija
126/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei joudu, Suomessa on laki, että jokainen saa valita oman asuinpaikkansa itse. Tuo työmatka on mutta on vain pikkukuntia sen matkan päässä eli ei niissä ole sairaaloita.

Kyllä saa rakennettua talon tuolla hinnalla, kun osa osaa tehdä jotain itsekin ja on sukulaisia jotka osaa.

Ei ketään voi määrätä toiseen kaupunkiin töihin, koska meillä on laki, että jokainen saa valita työpaikkansa itse. Tuo työssäkäyntialue on joku 80 km, mutta jos työttömällä ei ole omaa autoa ja bussit kulkee 2 kertaa päivässä niin ei voida laittaa.

Vierailija
127/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään voi määrätä toiseen kaupunkiin töihin, koska meillä on laki, että jokainen saa valita työpaikkansa itse. Tuo työssäkäyntialue on joku 80 km, mutta jos työttömällä ei ole omaa autoa ja bussit kulkee 2 kertaa päivässä niin ei voida laittaa.

Siis meillä on laki, että jokainen saa valita asuinpaikkansa itse.

Vierailija
128/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat huomasi järkytyksekseen että tuossa hommassahan pitää oikeasti tehdäkin jotain eikä vaan juoruta hoitsukopissa. Ilmankos moni vaihtaa alaa. Sanoisin että hoitoalalle parempi että laiskat ja motivoitumattomat lähtee. Tilalle vaan sitten motivoituneempia joille voisi heti koulussa jo kertoa että duunissa pitää tehdäkin jotain niin ei tule järkytyksenä. 

Missä ne motivoituneet tilalle tulijat on? Itse en ole montaakaan tavannut.

Yksikään itseäänkunnioittava hoitaja ei pysy sote-alalla. Tai sanotaan toisin: yksikään fiksu ei ole jäänyt alalle, vaan on vaihtanut toiseen jo ajat sitten. Pahnanpohjimmaiset ovat vielä alalla, valittaen työoloista.

Meidän kaupungissa hoitajat eivät voi vaihtaa työpaikkaa, kun vapaita työpaikkoja ei ole ja heillä on asuntolainat. Ei sähköinsinööriksi voi mennä tuosta vain tai parturiksi, ensin on oltava koulutus.

Vierailija
129/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kypsä lähinnä johtoon ja esimiehiin. Vielä on jokunen vuosi jäljellä ennen eläkettä. Mutta tämä homma on mennyt vain hullummaksi. Ennen oli osastonhoitaja joka osastolla ja oli ns. kuri. Nyt on jos millaista esimiestä jossain erillisessä rakennuksessa kahvittelemassa toisten esimiesten kanssa.

Tämähän johtaa siihen, että esimiehet ei tunne alaisiaan. Joten joka paikassa on sitten tämä luuseriporukka, joka ei tee mitään. Kun näistä valittaa esimiehille, mitään ei tapahdu, vaan itse saat syyt niskoille. Se herättää katkeruutta ja uupumusta, kun osa porukasta vain lusmuilee ja osa tekee töitä.

Lisäksi hyvistä työntekijöistä ei pidetä kiinni. Töihin tulee kunnollisia nuoria, mutta jos he eivät ole jonkun pomon sukulaisia, niin heidän työsuhteitaan ketjutetaan. Mutta sitten paikalle pamahtaa opintonsa keskeyttänyt lh- tai sh-opiskelija, joka istuu päivät kännykkä kädessä ja tulee töihin, jos viitsii. Mutta koska on jonkun tuttu tai sukulaisen lapsi, hänen toimiinsa ei puututa ja käteen isketään vuoden sopimus. 

Jokaisesta vuorosta puuttuu tekijöitä. Eläkeläisiä kutsutaan töihin, jotka eivät enää jaksa tehdä mitään. Mutta listalla näyttää siltä, että tässäkin vuorossa on tekijä. Monessa paikassa tilanne on se, että jos avi tietäisi, paikka pantaisiin sulkuun siksi, että ei ole lääkeluvallisia tai ei tekijöitä ollenkaan (paitsi se lääkeluvaton horisko eläkeläinen horjuu siellä haudan partaalla). Mutta kukaan ei uskalla tehdä ilmoitusta, koska esimiehet uhkailee.

Omaisilta pyydän. Käykää katsomassa niitä omaisianne ja tsekatkaa, onko vuorossa keitä töissä. Onko ketään lääkeluvallista tai edes hoitajaa. Jos ei ole, niin ilmoitusta kehiin. Haamuhoitajia ei ollut vain näillä yksityisillä, vaan ihan kunnallisilla on listassa työvuorot, mutta ei tekijöitä. Jokainen päivä mietiään, kuka tulisi huomenna töihin.

Tähän väsyy ja itse ainakin mietin kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja, jotta millä ihmeen keinolla voisi jäädä aiemmin eläkkeelle. Ei tätä hommaa jaksa 65 vuotiaaksi asti

Vierailija
130/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki herkut pois kauppojen hyllyiltä, niin ihmisille ei tule enää elintasovammoja, jotka johtavat sairaalaan.

Hah! Pimeä herkkukauppa alkaisi kukoistaa. Alkoholin suhteen kieltolakia aikoinaan kokeiltiin, eipä toiminut.

Vierailija
131/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sotealan työvelvoite, työolosuhteet ja työajat pelottaneet. Tai sitten rajojen läpi pääsy, esim. jos ulkomailta tulee koulutettu hoitaja. Joku sanoi että rokotetodistus maksaa osalle. Mikä lienee?

Vierailija
132/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh. Ehkä kannattaisi keskittyä niihin töihin, eikä aina vaan mankua ja valittaa.

Vierailija
133/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

klabendo kirjoitti:

ainoa toimiva ratkaisu on vähentää sairaanhoitajia 2/3 osaan

nykyisestä. Kaikki turha pois ja ja muutenkin julkinen

puoli tulisi olla tulosvastuussa tekemisistään.

joka paikka on kusessa noitten kus-päitten takia!

Älä huoli. Luonnollisen poistuman takia tulee toteutumaan. Seiraus siitä on, kuten meidän sairaalassa, että potilahuoneita, jopa osastoja laitetaan kiinni. Hoitojonot kasvaa. Menet sitten yksityiselle saamaan hoitoa.

Mihis muuten aattelit ite mennä hoitoa saamaan? Se ei sua paljon pelasta et oot hoituri. Samaan veneeseen kuule joudut muitten kanssa, kävikö edes mielessä? By the way et ole myöskään kuolematon, joten tervetuloa alas sieltä hoiturinorsunluutornista.

Vierailija
134/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun heikkolahjaiset pääsee ajattelemaan, siitä seuraa aina jotain huonoa.

Vierailija
135/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajia ei vain ole ketä edes kutsua töihin.

Lisää palkkaa ja arvostusta alalle. Ja nokkimisjärjestys pois. Itse valmistuin sh 3 vuotta sitten. Jouduin opiskelijana syömään yksin omassa pöydässä.

Vierailija
136/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalle hakee ihmisiä Paljon! Koska töitä on. Mielummin hakee alalle missä töitä, kun opiskelee työttömäksi. Harva pysyy alalla vain……

Vierailija
137/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun heikkolahjaiset pääsee ajattelemaan, siitä seuraa aina jotain huonoa.

No mitäpä sitten tulit, poistu, ole ystävällinen..

Vierailija
138/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis meillä on laki, että jokainen saa valita asuinpaikkansa itse.

Siis aiijaa, siis ai on vai. No nyt tuli faktaa. Monikohan muuten tiesi.

Vierailija
139/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klabendo kirjoitti:

Älä huoli. Luonnollisen poistuman takia tulee toteutumaan. Seiraus siitä on, kuten meidän sairaalassa, että potilahuoneita, jopa osastoja laitetaan kiinni. Hoitojonot kasvaa. Menet sitten yksityiselle saamaan hoitoa.

Mihis muuten aattelit ite mennä hoitoa saamaan? Se ei sua paljon pelasta et oot hoituri. Samaan veneeseen kuule joudut muitten kanssa, kävikö edes mielessä? By the way et ole myöskään kuolematon, joten tervetuloa alas sieltä hoiturinorsunluutornista.

Luitko mitä tuo edellinen kirjoitti? Et tai sitten olet itse sen kirjoittaja.

Tuo on vaan fakta, ei mikään norsunluutornista kirjoitettu kirjoitus: tosiasia on se, etyä hoitajia ei ole saatavissa ha pula senkin pahenee. Potilashuoneita ja yksiköitä on jo laitettu kiinni. Luuletko, että se on meistä hoitajista hauskaa? Ei ole. Me, jotka olemme jäljellä teemme puuttuvien työt. Kohta emme enää jaksa. Minäkin lähden pois heti, kun pääsen.Fakta on myös se, että koska yksiköitä joudutaan laittamaan hoitajien puutteen takia kiinni, niinjos haluat saada hoitoa, niinyksityiseltä saat sitä.

Turhaan vttuilet minulle tsi muille hoitajille.

Vierailija
140/165 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klabendo kirjoitti:

Luuletko, että hoitaja saa jotain spessuhoitoa itse? Ei saa. Itseasiassa työterveyhoitoa supistettiin niin rajusti, että pakko mennä yksityiselle lääkärille, jos haluat nopeasti saada apua, kun terveyskeskukseen on monen kk jonot. Ehkäpä jatkossa vaan sitten jään saikulle. Vttuako minä työnantajaa mietin, kun ei sekään minua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän