Hoitajien ahdinko EI JOHDU KORONASTA vaan siitä että hoitajia on nykyään AIVAN LIIAN VÄHÄN! Mitä pitäisi tehdä?
Yhä useampi hoitaja vaihtaa alaa ja maineen menettänyt ala ei enää kiinnosta opiskelijoita.
Jos nyt tulisi vuoden 2016 influenssaepidemia, olisi helvetti irti. TYKS:ssä oli käytävät täynnä sängyissä makaavia influenssapotilaita, koska eristysosasto oli täynnä. Tauti tarttui hoitajiinkin ja osa sairastui pahasti ja oli pitkään pois.
Mitä asialle pitäisi tehdä?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitajilla on aikaa siivota ja pyykätä niin hoitajia ei voi olla liian vähän.
Sairaaloissa laitoshuoltajat tekevät nuo tai itse asiassa pyykit pesee pesula, laitoshuoltajat siivoavat ja vievät ruoat potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän nyt ei saa sanoa ääneen, mutta itse hoitajana en tätä ymmärrä. Esimerkiksi yövuorossa saattaa toisinaan olla niin rauhallista, että istun kännykkä kädessä ja syön eväitä, selailen lehtiä tai kudon joululahjoja jo etukäteen. Tosin tälläistä vain yövuorossa. Mutta mikäs siinä, 10h vuoro ja juuri laskin, että verojen jälkeen (huom, tilille tuleva) palkka yhdestä arkipäivän yövuorosta on 190e. En todella valita. Ja kyllä, minullakin on perhe ja lapsi elätettävänä. Mutta en jaksa koko ajan vain valittaa. Teen osa-aikasta työtä ja mieluiten yövuoroja!
Toki en ole sairaalassa töissä, siellä tottakai teho-osastolla ihan eri. Mutta... tiesin sen jo harjoittelun kautta kymmenen vuotta sitten.
Koskaan milloinkaan tätä ei saa sanoa kahvihuoneessa, mutta näin tämän itse näen. Kaikki vain valittaa ja marisee. Elämä on helpompaa, kun on edes välillä tyytyväinen.
Siksipä sinulle kuuluisi maksaa huonompaa peruspalkka kuin sille teho-osaston tai muussa erikoissairaanhoidon yksikössä työskentelevälle kolleegallesi ja tätäkään ei saa sanoa siellä kahvihuoneessa ääneen koska suurinosa meistä hoitajista on sitä mieltä että kaiklle yhtä-paljon riippumatta juoksetko pää kolmantena jalkana 10h yävuoron ajan vai kudotko sukkaa sen 10h.
Kaikki hoitoalan ongelmat ratkeaa heti, kun lakkaatte ryhtymästä hoitajiksi. Ja sen jälkeen on taas ihan ok ryhtyä hoitajaksi, kun palkka, edut ja olot on korjattu. Älkää menkö hoitajiksi. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia on liian vähän työmäärään nähden, se on fakta. Ja tilannetta ei todellakaan korjata kouluttamalla lisää suuntansa hukanneista nuorista tytöistä lähihoitajia jotka eivät osaa normaaleja laskutoimituksia eivätkä osaa kohdata asiakkaitaan. Laadunkin pitäisi mennä ylöspäin, jos nämä ovat alkaneet näkyä esim julkisen puolen mt-hoitajissa.
Kun olin sairaalassa töissä niin hoitajat pitivät tunnin kahvitauot, vähän lyhyemmät tauot niin aikaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mun ongelma. Tehkää työnne.
Se on juuri sun ongelma, jos olet osa yhteiskuntaa ja haluat joskus terveyspalveluja, toivottavasti saat Karmasta! Nyt on vielä korona-aika voi olla suusi soukemmalla kun makaat kuolemassa hengityskoneessa, toivottavasti en tee vösyneenä mitään virhettä juuri SINUN tai läheistesi hoidossa...
Näetkö nyt miksi kuuluu sinulle ja kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mun ongelma. Tehkää työnne.
Se on juuri sun ongelma, jos olet osa yhteiskuntaa ja haluat joskus terveyspalveluja, toivottavasti saat Karmasta! Nyt on vielä korona-aika voi olla suusi soukemmalla kun makaat kuolemassa hengityskoneessa, toivottavasti en tee vösyneenä mitään virhettä juuri SINUN tai läheistesi hoidossa...
Näetkö nyt miksi kuuluu sinulle ja kaikille?
En ole tuo aikaisempi kirjoittaja, mutta monella on jo korona rokotteet voimassa.
Vierailija kirjoitti:
En romantisoinut ollenkaan. Tottakai teen nakkilistaa seuraavalle päivälle, mutta käytännössä koko yövuoron tehtävät on tehty noin tunnissa. Eli vielä 9 tuntia yövuoroa ja omaa-aikaa jäljellä. Aina voi luonnollisesti tulla hätätilanne tai muuta vastaavaa, mutta hyvin harvoin.
Lapseni on päiväkoti-ikäinen. Ja kyllä, perheessäni on myös toinen aikuinen. Ei hän paljoa tienaa, pärjäämme "juuri ja juuri", mutta olen valinnut mielummin osa-aikatyön ja pienemmän palkan, samalla saaden enemmän aikaa perheelleni. Tämä on meidän valinta jota vahvasti suosittelen kaikille.
Olen myös ollut yh! Jäin lapsen kanssa kahdestaan hänen ollessa puolivuotias. Päiväkotiin hän meni 1,5 vuotiaana, josta lähtien olen tehnyt osa-aikaista työtä. Eli saman verran töitä olen tehnyt yh, kuin tällä hetkellä parisuhteessa olevanakin.
Ja yleistät sitten, että koska sulla on noin niin kaikkialla on sama tilanne vai ?
Uutisia: Tilanne vaihtelee sairaaloittain.
Vierailija kirjoitti:
En romantisoinut ollenkaan. Tottakai teen nakkilistaa seuraavalle päivälle, mutta käytännössä koko yövuoron tehtävät on tehty noin tunnissa. Eli vielä 9 tuntia yövuoroa ja omaa-aikaa jäljellä. Aina voi luonnollisesti tulla hätätilanne tai muuta vastaavaa, mutta hyvin harvoin.
Lapseni on päiväkoti-ikäinen. Ja kyllä, perheessäni on myös toinen aikuinen. Ei hän paljoa tienaa, pärjäämme "juuri ja juuri", mutta olen valinnut mielummin osa-aikatyön ja pienemmän palkan, samalla saaden enemmän aikaa perheelleni. Tämä on meidän valinta jota vahvasti suosittelen kaikille.
Olen myös ollut yh! Jäin lapsen kanssa kahdestaan hänen ollessa puolivuotias. Päiväkotiin hän meni 1,5 vuotiaana, josta lähtien olen tehnyt osa-aikaista työtä. Eli saman verran töitä olen tehnyt yh, kuin tällä hetkellä parisuhteessa olevanakin.
Jos yövuoron kaikki työt on tunnissa tehty, herää kysymys tarvitaanko edes koko yövuoroa.
Vähemmän palkkaa hoitajille.
Noin mestari sanoi ja servasi sairaanhoitajat.
Helsinki on järjestänyt hoitaja pulansa ihan itse nostamalla vuokrat ja asuntojen hinnat pilviin. Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja ja vuokratuottoja verorahoista palkan muodossa.
Monessa muussa kaupungissa ei ole hoitajista pulaa, ylitarjontaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on järjestänyt hoitaja pulansa ihan itse nostamalla vuokrat ja asuntojen hinnat pilviin. Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa asuntojen myyntivoittoja ja vuokratuottoja verorahoista palkan muodossa.
Kerrotko ne kaupungit joissa ei ole pulaa juuri muutama päivä sitten luin artikkelin jossa kerrottiin että vain yhdessä suomen sairaanhoitopiirissä oli hyvä henkilöstä tilanne tänä kesänä ja kaikki muut sanoivat että esimerkiksi kesäksi ei ole saatu palkattua tarpeeksi työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajia varmasti tulisi alalle lisää, jos palkkaa nostettaisiin ja etuja ja työoloja parannettaisiin.
Ja kyllä rahalla on voimaa, kun haetaan sijaisia esim. eläkeläisistä. Moni sopii palkan jokaisesta keikasta erikseen ja jos ei makseta, kieltäytyvät työstä. Moni sijainen saa tuplapalkan.
Eläkeikäiset hoitajat eivät ole kyllä ratkaisu ongelmaan, kun he vaarantavat potilasturvallisuuden.
Eläkeläisille tulee eläke joka kuukausi joten voi tehdä töitä lisäksi. Tuttavani taas teki kuukauden sijaisuuden toukokuussa yhtenä vuonna niin työttömyyskorvausta sai vasta elokuussa seuraavan kerran, kesä ja heinäkuussa sai pelkät lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
190euroa yövuoro. Kirjoitat, että tee töitä vähän. Toki silloin veroprosenttisi on pieni ja satunnaisista työvuoroista saa enemmän käteen.
Olen lähihoitaja ja lapseni opiskeli myös lähihoitajaksi. Kun hän teki satunnaista keikkaa, hän sai samoin yövuorosta (vierihoito, lääkeluvallisen hoitajan apuna) huomattavasti enemmän käteen, kuin minä, joka olen kokoaikainen ja veroprosenttini on siksi korkeampi, koska vuositulot ovat korkeammat.
Toinen juttu. Muistan kyllä itsekkin ajat, jolloin olin hoitovapaalla ja tein jokusen työvuoron silloin tällöin. Yövuorojakin. Olihan se ihan eri homma valvoa yö joskus ja olla sitten lapsen kanssa kotona. Nyt kun olen kokoaikatyössä, teen alle kaksi iltaa ja sitten kolme yötä. Yksi tai kaksi vapaata ja taas aamu, ilta ja kolme yötä. Yövuorojen jälkeen rytmin kääntöön ei jää aikaa, kun yhden tai kahden vapaapäivän jälkeen onkin aamuvuoro. Väsymys kertyy ja kertyy ja kohta huomaat, että et nuku koskaan tai yövuorossa on täysi työ pysyä hereillä, kun sydän pompottaa, oksettaa, palelee, munuaiset ei toimi ja nestettä kertyy. Ja taas onkin vain yksi tai kaksi vapaata ja odottaa herätys aamuvuoroon klo 05.30
Yötyöpaikkoja on erilaisia. Olen ollut töissä paikassa, missä yövuorossa aktiivityötä oli 8 tuntia ja 2 tuntia sitä istuskelua. Yksinkertaisesti elimistö ei kestänyt sitä ja sain pahat rytmihäiriöt. Olen nyt paikassa, missä on ns. valvontaöitä eli olen läsnä ja tarvittaessa saatavilla. Toki teen kierrot huoneisiin vähintään kahden tunnin välein ja teen tarvittavat asiat ja asukkaiden käännöt ja vastaan hälykytsuihin. Meilläkin on ollut sijaisyökköjä, jotka kehuu, että ihana paikka, kun ei tarvitse tehdä mitään. Sen on aamulla huomannut, kun asukas on ollut tuntikausia korviaan myöten paskassa ja takapuoli palanut ripulin takia. Tai on jopa aamulla löytynyt hengetönkin, kun sijaisyökkö on ollut sitä mieltä, että kutoo vain sukkaa yön ja katsoo telkkaria ja täällähän saa helpolla palkkansa, kun ei tee mitään.
Eli kyllä myös ns. fyysisesti helpoissa paikoissa on asukkaista pidettävä huoli ja vastattava heidän tarpeisiin, eikä vain tehdä omia käsitöitä. Näitä yökköjä on tosiaan nähty, jotka tulee illalla ja rojahtaa telkkarin ääreen ja nousevat siitä vasta aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ne kaupungit joissa ei ole pulaa juuri muutama päivä sitten luin artikkelin jossa kerrottiin että vain yhdessä suomen sairaanhoitopiirissä oli hyvä henkilöstä tilanne tänä kesänä ja kaikki muut sanoivat että esimerkiksi kesäksi ei ole saatu palkattua tarpeeksi työntekijöitä.
En halua paljastaa asuinpaikkaani joten siksi en kerro, mutta 1000 työtöntä hoitajaa on. Heillä on meidän kaupungissa aviomiehet, lapset ja monilla uusi omakotitalo, joka maksaa 200 000. Eivät he mihinkään kerrostaloon Helsinkiin muuta. Nämä hoitajat tekevät sijaisuuksia ja nostavat muun vuoden ansiosidonnaista.
ainoa toimiva ratkaisu on vähentää sairaanhoitajia 2/3 osaan
nykyisestä. Kaikki turha pois ja ja muutenkin julkinen
puoli tulisi olla tulosvastuussa tekemisistään.
joka paikka on kusessa noitten kus-päitten takia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yövuoron kaikki työt on tunnissa tehty, herää kysymys tarvitaanko edes koko yövuoroa.
Että jätetään potilaat keskenään yöksi? Yöllä on tarkoitus potilaiden nukkua. Hoitaja on sitä varten, ethä jos tulee hätä, niin apu on lähellä. Itse olen na suuressa sairaalassa, ja joskus ei ole juurikaan mitään tekemistä, joskus saa juosta koko yön.
Juurihan oli tutkimus, että Suomessa on paljon hoitajia, kun verrataan muihin maihin.
klabendo kirjoitti:
ainoa toimiva ratkaisu on vähentää sairaanhoitajia 2/3 osaan
nykyisestä. Kaikki turha pois ja ja muutenkin julkinen
puoli tulisi olla tulosvastuussa tekemisistään.
joka paikka on kusessa noitten kus-päitten takia!
Älä huoli. Luonnollisen poistuman takia tulee toteutumaan. Seiraus siitä on, kuten meidän sairaalassa, että potilahuoneita, jopa osastoja laitetaan kiinni. Hoitojonot kasvaa. Menet sitten yksityiselle saamaan hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan oli tutkimus, että Suomessa on paljon hoitajia, kun verrataan muihin maihin.
No linkitäppä ko tutkimus tähän.
Jännä kun omassa työpaikassa pomon aika menee sijaisten etsimiseen ihan kokonaan.
Hoitajia on liian vähän työmäärään nähden, se on fakta. Ja tilannetta ei todellakaan korjata kouluttamalla lisää suuntansa hukanneista nuorista tytöistä lähihoitajia jotka eivät osaa normaaleja laskutoimituksia eivätkä osaa kohdata asiakkaitaan. Laadunkin pitäisi mennä ylöspäin, jos nämä ovat alkaneet näkyä esim julkisen puolen mt-hoitajissa.