Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maskisuositus loppui, silti kaikilla maskit kaupassa

Vierailija
12.06.2021 |

Milloin kehtaa mennä kauppaan ilman?

Kommentit (464)

Vierailija
181/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa kuitenkin maskisuositus ja käsidesit edelleen ja ilman maskia katsotaan edelleen pitkään?

Ei kukaan pitkään ole katsonut, viime viikkoina yhä useampi muukin on ilman maskia. Havahduin siihen itse kun olin niitä ainoita kaupassa maskin kanssa, niin lopetin sitten itsekin.

Kaupoissa työntekijöillä on maskit ja suojapleksit kassalla joten lienevät aika turvassa.

Käsidesit on varmaan tullut ihan jäädäkseen, kun näyttää aika kiinteiltä laitteilta nykyään, tuskin niitä puretaan kaupoista missään vaiheessa pois

Vierailija
182/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai virus menee läpi maskista. Tuskin kukaan on niin tietämätön ettei sitä ymmärrä. MUTTA on ihan päivänselvää että jos tilassa on henkilö jolla on korona, ja hän käyttää maskia, ilmaan erittyy huomattavasti vähemmän virusta kuin jos hän ei käyttäisi maskia. Ja jos muilla samassa tilassa olevilla on myös maski, sitä viruspitoista ilmaa tulee vähemmän hengitysteihin koska osa viruksista pysähtyy maskiin.

No ei kyllä ole mitään "huomattavasti vähemmän". Se ilma tulee sieltä maskista ulos ihan samalla tavalla kuin ilman maskia. Siinä on joka reunalla kulkuaukkoja, joista ilma virtaa. Maskin tarkoitus ja teho on vain ja ainoastaan siinä, että se estää rään lentäminen muiden silmille, kun aivastaa.

Niin, nykyisin ihmiset sitten pärskivät maskiin, jolloin viruspilvi tulee maskin reunoilta paineella hengitysilmaan. Fiksumpaa olisi aivastaa hihaan, oli maskia tai ei, jolloin aivastus ei pääsy samalla lailla voimalla ilmaan. 

Mihin himaan? Mulla on t-paita.

Nenäliinaan sitten. Mihin aivastaisit normaaliaikana t-paitasillaan -pärskisitkö estottomasti ympäriinsä, kuten ihmiset nyt tekevät maskeineen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai virus menee läpi maskista. Tuskin kukaan on niin tietämätön ettei sitä ymmärrä. MUTTA on ihan päivänselvää että jos tilassa on henkilö jolla on korona, ja hän käyttää maskia, ilmaan erittyy huomattavasti vähemmän virusta kuin jos hän ei käyttäisi maskia. Ja jos muilla samassa tilassa olevilla on myös maski, sitä viruspitoista ilmaa tulee vähemmän hengitysteihin koska osa viruksista pysähtyy maskiin.

No ei kyllä ole mitään "huomattavasti vähemmän". Se ilma tulee sieltä maskista ulos ihan samalla tavalla kuin ilman maskia. Siinä on joka reunalla kulkuaukkoja, joista ilma virtaa. Maskin tarkoitus ja teho on vain ja ainoastaan siinä, että se estää rään lentäminen muiden silmille, kun aivastaa.

Niin, nykyisin ihmiset sitten pärskivät maskiin, jolloin viruspilvi tulee maskin reunoilta paineella hengitysilmaan. Fiksumpaa olisi aivastaa hihaan, oli maskia tai ei, jolloin aivastus ei pääsy samalla lailla voimalla ilmaan. 

Hihaan tai kainaloon....sehän on sanottu jo aikojen alussa, jollei hihaa ole, niin sittenpä kainaloon.

Vierailija
184/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koko aikana käyttänyt maskia, enkä varmasti käytä nytkään, kesäkuumalla.

Vierailija
185/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski on hyvä siitepölysuodatin.

Vierailija
186/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivastin paljaaseen käsivarteen ja kaupassa ilmoille pääsi aivan kauhean kovaääninen pieruääni :D

Vierailija
187/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole kohta kahteen vuoteen ollut yhtään kipeä. Edes perus flunssaa ei ole ollut. Johtunee siitä että minä ja moni muukin käyttää käsidesiä.

Maskiakin käytän. En häpeä sen käyttöä yhtään ja mulle on yks hailee kuka käyttää ja kuka ei.

Ajattelepas, minulla sama juttu. Minä taas en käytä maskia enkä käsidesiä. Enkä edes häpeä sitä.

Vierailija
188/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskit ovat tietyille ihmisille turva, josta tuskin pystyvät enää luopumaan. Nämä maskia käyttävät ovat niitä jotka hierovat käsidesiä lähes paniikinomaisesti mm. kauppaan mennessään.

Ei tuo ole enää normaalia. Joillain on valitettavasti mennyt pakko-oireiden puolelle.

Mitä haittaa sinulle koituu siitä, että muut (ja sinua fiksummat) käyttävät käsidesiä?

Käsidesin kuten muidenkaan desinfiointiaineiden jatkuva käyttö ei kyllä ole kovin fiksua.

- ohis

Vierailija
189/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monia, jotka eivät ole koko aikana pukeneet maskia päällensä kertaakaan.

Eikä kukaan ole sanonut yhtikäs mitään.

Olkaa rohkeasti ilman maskia, hengittäkää puhdasta ilmaa. Sano ei China Export nanomateriaaleille (ne kertyvät aivoihin).

China Export nanomateriaaleista en tiedä mitään mutta ihmettelen miten ihmiset stressaavat jonkun suosituksen kanssa kun itsekään en ainuttaakaan maskia ole käyttänyt koko aikana. Kukaan ei ole sanonut yhtä ainutta sanaa eikä edes katsonut juuri sen pidempään eli en käsitä ryhmäpainetta käyttää jotain maskia vaikka kaupassa.

Meillä on ainakin työpaikalla sääntö että kaikkien on käytettävä maskia liikuttaessa kodin ulkopuolella, leviämisvaiheessa oleville alueille ja ulkomaille ei saa matkustaa ilman pakottavaa syytä ja ei-välttämättömiä kokoontumisia, tapaamisia ja ravintoloita tulee välttää.

Samanlaisia on varmaan aika monessa muussakin paikassa joten riski sille että joku näkee jos liikut ilman maskia esim. kaupassa on olemassa ja seuraavalla viikolla pääseekin sitten HR:n puhutteluun terveysturvallisuuden ja koko firman vaarantamisesta ja mahdollisesti työtehtäviä muutetaan niin että kaksi viikkoa siivoat jotain varastoa tms. missä ei ole ketään muita mailla halmeilla.

Siis mitä vi....... . Täysi DDR meininki päällä. Olette täysin sekaisin jos suostutte tuohon.

Vierailija
190/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän maskia sisätiloissa, jos ei ole mahdollista pitää turvavälejä ihan koko aikaa. Esim. jos käyn ahtaassa minimarketissa jossa muitakin asiakkaita samaan aikaan. Muuten en.

Seisotko siellä varttitunnin ajan jonkun köhäisen ihmisen vieressä alle kahden metrin etäisyydellä? Minä ainakin kuljen ympäri kauppaa keräämässä ostoksia, ja kassajonossakin, jossa nyt yleensä ei 20 minuuttia mene, olen kärryn etäisyydellä muista.

Vierailija
191/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko helsingissä vielä voimassa? En jaksaisi enää pitää.

On se voimassa, ja tuskin sitä maskisuositusta puretaankaan. Luultavasti lupaillaan purkaa maskisuositus loppukesästä, mutta sitten loppukesästä todetaan, että nythän koulut on jo auki ja influenssakausi tulossa, eli jatketaan nyt vaan vielä vähän aikaa maskien kanssa. Sitten jatketaan maskien kanssa ensi kevääseen, jolloin toistetaan samat lupaukset kuin tänä keväänä: "Jaksakaa nyt vielä, niin ehkä kesäksi saadaan maskit pois", "ei nyt ihan vielä alkukesästä, mutta heinäkuussa lomien alkaessa voisi ehkä voida olla ilman maskeja", "jaksakaa nyt loppukesään, kyllä ne maskit kesällä ihan kivasti menevät" ja sitten loppukesästä taas "nyt on koulut auki ja influenssakausi tuloillaan, joten jatketaan nyt vielä vähän aikaa maskien kanssa".

Tätä olen pelännyt koko ajan ja olen kokenut omituisena, että muut ihmiset luulee oikeasti maskien olevan väliaikaisia. Minusta ihmisten pitäisi ilmaista ikävät ajatuksensa selvemmin, eikä painella nöyränä ja tsempaten menemään hokien, että ollaan vastuullisia ja kyllä tässä jaksetaan. Ei auta. Pitää osoittaa mieltä ja tehdä selväksi, ettei päivääkään ylimääräistä.

Marin lupasi kesäkuussa kertoa asiasta. HUS:n Lehtonen sanoi toukokuussa, että luopuu itse maskista juhannuksena. Nyt vain 2-3 viikkoa myöhemmin puhui jo loppukesästä. Ettekö te huomaa, että koko ajan siirretään? Sitten käytetään elokuussa varoiksi, koska kakkosrokotukset... ja sitten vielä varoiksi ja onhan tässä influenssa jne.

Nuorille tuli kouluun maskit väliaikaisesti ja odotettiin suosituksen purkautuvan kevään aikana. Vaiettiin hiljaiseksi ja yhtäkkiä ne päässä painettiin kevätjuhlaan saakka. Jos syksyllä aloitetaan sama, voin sanoa, että se on seuraavaan kesään. ÄLKÄÄ SUOSTUKO TÄHÄN! ihan oikeasti, nyt on aika sanoa, että kiitos riitti. Palataan asiaan, jos tulee iso aalto ja on todistettu maskien hyöty kansan käyttämänä.

Vierailija
192/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käyttää ffp3 tai ffp3 venttiilin kanssa, suojaa oikeasti ja on helpompi hengittää

Venttiilisellä maskilla et suojaa muita. Minulle on ihan sama mitä muut tekevät ja pidän ffp2-ja ffp3-maskia ennen kaikkea itseäni suojatakseni, mutta haluan silti samalla suojata muitakin. Vaikka maskittomat ei minusta välitä pätkääkään, haluan suojata silti heitäkin. En halua alistua tähän kusipäiseen itsekkääseen ja välinpitämättömään suomalaiseen kulttuuriin minkä pandemia on nyt kirkkaasti tuonut esiin.

Vierailija
193/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa on niin paljon itsestään huoltapitämättömiä (ylipainoisia, epäsiistejä, keltahampaisia, takkutukkia, white trash -pukeutujia), että ilman muuta parempiosaisten ja fiksumpien kannattaa suojata itseään tehokkailla maskeilla. Jos ihminen ei välitä itsestään eikä terveydestään, ei kannata ottaa turhia riskejä.

Vierailija
194/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän maskia sisätiloissa, jos ei ole mahdollista pitää turvavälejä ihan koko aikaa. Esim. jos käyn ahtaassa minimarketissa jossa muitakin asiakkaita samaan aikaan. Muuten en.

Seisotko siellä varttitunnin ajan jonkun köhäisen ihmisen vieressä alle kahden metrin etäisyydellä? Minä ainakin kuljen ympäri kauppaa keräämässä ostoksia, ja kassajonossakin, jossa nyt yleensä ei 20 minuuttia mene, olen kärryn etäisyydellä muista.

15 minuuttia ei päde uusien varianttien kohdalla. Ne voivat pahimmillaan tarttua jo sekunneissa. Lisäksi aerosolit jäävät ilmaan leijailemaan jopa 3 tunniksi ja ne liikkuvat ilmavirtausten mukana, joten loppupeleissä sillä ei ole väliä oletko pitänyt 2 metria väliä, jos kauppaan eksyy vaikka deltaa kantava potilas.

Vierailija
195/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 minuuttia ei päde uusien varianttien kohdalla. Ne voivat pahimmillaan tarttua jo sekunneissa. Lisäksi aerosolit jäävät ilmaan leijailemaan jopa 3 tunniksi ja ne liikkuvat ilmavirtausten mukana, joten loppupeleissä sillä ei ole väliä oletko pitänyt 2 metria väliä, jos kauppaan eksyy vaikka deltaa kantava potilas.

Voi luoja. Itse keksit tämänkin. Sitä paitsi, jos se on noin tarttuva, niin minkäs sille sitten voi. Ottaa vastaan, mitä tulee ja sairastaa sairauden pois. Sillä ne epidemiat on ennenkin lähteneet, kun porukkaa on tarpeeksi immunisoitunut. Vai luuletko, että työntämällä päätä puskaan tämä virus kaikista tuhansien vuosien viruksista on se omituinen tapaus ja katoaa?

Toistan nyt vielä kerran. Koronan vaarallisuutta on liioiteltu rankasti. Sen kuolleisuuden pelättiin olevan 5 % tai 10% joskus alussa. Nyt se on onneksi paljastunut olevan vain jossain 0,3-0,4% tienoilla. Hieno juttu. Miksi silti olemme yhtä paniikissa edelleen? Eikö tämä pitäisi olla erinomainen uutinen ja koronapelkoa vähentävä?

Vierailija
196/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani on leukmia. Hän kuolee, jos saa koronan.

Se, että on aikuisia, jotka silkkaa asnenevammisuuttaa ja ilkeyttään ovat kovasti uhirutuneet näin pienestä asiasta, on hyvin raskasta. Minun puolestani te saisitte kaikki sairastua vakavasti. Tai pahempaa eli katsoa vierestä pienen lapsen kärsimystä.

Arvaa millaista meidän elämä on ollut yli vuoden. Hyvin, hyvin raskasta ja te itsekkäät matkustajat ja muut törpöt olette siihe syynä.

Meitä sairaiden lasten vanhempia ei kauheesti näy keksustelupalstoilla tästä puhumassa. Olemme uupuneita, emme paljonsaa nukuttua yms.

Vierailija
197/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskoo, että ulkona vaanii tappajavirus, niin ei varmaan kannata mennä sinne ilman kunnollista hazmat-pukua. Itse en ole käyttänyt koskaan maskia.

Vierailija
198/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko helsingissä vielä voimassa? En jaksaisi enää pitää.

On se voimassa, ja tuskin sitä maskisuositusta puretaankaan. Luultavasti lupaillaan purkaa maskisuositus loppukesästä, mutta sitten loppukesästä todetaan, että nythän koulut on jo auki ja influenssakausi tulossa, eli jatketaan nyt vaan vielä vähän aikaa maskien kanssa. Sitten jatketaan maskien kanssa ensi kevääseen, jolloin toistetaan samat lupaukset kuin tänä keväänä: "Jaksakaa nyt vielä, niin ehkä kesäksi saadaan maskit pois", "ei nyt ihan vielä alkukesästä, mutta heinäkuussa lomien alkaessa voisi ehkä voida olla ilman maskeja", "jaksakaa nyt loppukesään, kyllä ne maskit kesällä ihan kivasti menevät" ja sitten loppukesästä taas "nyt on koulut auki ja influenssakausi tuloillaan, joten jatketaan nyt vielä vähän aikaa maskien kanssa".

Tätä olen pelännyt koko ajan ja olen kokenut omituisena, että muut ihmiset luulee oikeasti maskien olevan väliaikaisia. Minusta ihmisten pitäisi ilmaista ikävät ajatuksensa selvemmin, eikä painella nöyränä ja tsempaten menemään hokien, että ollaan vastuullisia ja kyllä tässä jaksetaan. Ei auta. Pitää osoittaa mieltä ja tehdä selväksi, ettei päivääkään ylimääräistä.

Marin lupasi kesäkuussa kertoa asiasta. HUS:n Lehtonen sanoi toukokuussa, että luopuu itse maskista juhannuksena. Nyt vain 2-3 viikkoa myöhemmin puhui jo loppukesästä. Ettekö te huomaa, että koko ajan siirretään? Sitten käytetään elokuussa varoiksi, koska kakkosrokotukset... ja sitten vielä varoiksi ja onhan tässä influenssa jne.

Nuorille tuli kouluun maskit väliaikaisesti ja odotettiin suosituksen purkautuvan kevään aikana. Vaiettiin hiljaiseksi ja yhtäkkiä ne päässä painettiin kevätjuhlaan saakka. Jos syksyllä aloitetaan sama, voin sanoa, että se on seuraavaan kesään. ÄLKÄÄ SUOSTUKO TÄHÄN! ihan oikeasti, nyt on aika sanoa, että kiitos riitti. Palataan asiaan, jos tulee iso aalto ja on todistettu maskien hyöty kansan käyttämänä.

Satakunnassa on jo luovuttu maskisuosituksesta. Kyllä se sinne Uudellemaallekin vielä saapuu, kunhan tartuntatilanne siellä saadaan paremmaksi.

Vierailija
199/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Itse keksit tämänkin. Sitä paitsi, jos se on noin tarttuva, niin minkäs sille sitten voi. Ottaa vastaan, mitä tulee ja sairastaa sairauden pois. Sillä ne epidemiat on ennenkin lähteneet, kun porukkaa on tarpeeksi immunisoitunut. Vai luuletko, että työntämällä päätä puskaan tämä virus kaikista tuhansien vuosien viruksista on se omituinen tapaus ja katoaa?

Toistan nyt vielä kerran. Koronan vaarallisuutta on liioiteltu rankasti. Sen kuolleisuuden pelättiin olevan 5 % tai 10% joskus alussa. Nyt se on onneksi paljastunut olevan vain jossain 0,3-0,4% tienoilla. Hieno juttu. Miksi silti olemme yhtä paniikissa edelleen? Eikö tämä pitäisi olla erinomainen uutinen ja koronapelkoa vähentävä?

Mikä on niin vaikeaa ymmärtää siinä, että sinulle perusterveelle munapäälle se todennäköisesti ei ole vakava. Mutta me kaikki emme ole perusterveitä.

Siitä on kysymys. Mikä sen ymmärtämisessä on vaikeaa?

Et sinäkkän täällä meuhkaisi ilman tätä yhteiskuntaa, joka on mahdollistanut myös sinulle ilmaisen koulutuksen yms jne miljoona asiaa. Eli me yhdessä pidämme huolta yhteisestä hyvästä. Siitä on kyse. Ei kenenkään omasta mukavuudesta vaan yhteisestä selviämisestä. Tässä ja kaikessa muussakin.

Mutta aina on niitä, jotka ymmärtävät vain oman juttunsa.

Vierailija
200/464 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis luuleeko joku vielä KESÄKUUSSA 2021, että koronatartunta vaatii noin paljon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi