Maskisuositus loppui, silti kaikilla maskit kaupassa
Kommentit (464)
Mä käytän maskia niin ei tarvitse meikata:) Ja meinaan käyttää vaikka ilmoittaisivatkin että ei tarvitse käyttää. Maski on uusi normaali.
Vaikka maskisuositus poistuukin, osa ihmisistä haluaa silti edelleen käyttää maskia. Ihan samoin kuin käy sitten, kun etätyösuositus poistuu: osa ihmisistä haluaa edelleen tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka maskisuositus poistuukin, osa ihmisistä haluaa silti edelleen käyttää maskia. Ihan samoin kuin käy sitten, kun etätyösuositus poistuu: osa ihmisistä haluaa edelleen tehdä etätöitä.
Itse vihaan maskia ja olen nyt kesällä, tartuntalukujen laskettua huimasti, jättänyt omalta osaltani maskit jo pois. Ja toivon kyllä, että maskisuositus poistuu. Mutta minusta olisi jotenkin ihanaa, että osa jäisi silti käyttämään maskeja. En tiedä miksi, ehkä saisin jotain mielihyvää siitä, että osa olisi niin fiksaantunut maskeihin, ettei pääsisi loppuelämänsä aikana niistä eroon. En tiedä miksi, mutta olisi jotenkin aika hauskaa.
Minä heitin maskin narikkaan pari päivää sitten, eilen olin kaupassa ensimmäistä kertaa ilman ja kyllä tuntui erikoisen hyvältä.
Ei näkynyt maskeja enää kuin parilla asiakkaalla sekä työntekijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On monia, jotka eivät ole koko aikana pukeneet maskia päällensä kertaakaan.
Eikä kukaan ole sanonut yhtikäs mitään.
Olkaa rohkeasti ilman maskia, hengittäkää puhdasta ilmaa. Sano ei China Export nanomateriaaleille (ne kertyvät aivoihin).
China Export nanomateriaaleista en tiedä mitään mutta ihmettelen miten ihmiset stressaavat jonkun suosituksen kanssa kun itsekään en ainuttaakaan maskia ole käyttänyt koko aikana. Kukaan ei ole sanonut yhtä ainutta sanaa eikä edes katsonut juuri sen pidempään eli en käsitä ryhmäpainetta käyttää jotain maskia vaikka kaupassa.
Meillä on ainakin työpaikalla sääntö että kaikkien on käytettävä maskia liikuttaessa kodin ulkopuolella, leviämisvaiheessa oleville alueille ja ulkomaille ei saa matkustaa ilman pakottavaa syytä ja ei-välttämättömiä kokoontumisia, tapaamisia ja ravintoloita tulee välttää.
Samanlaisia on varmaan aika monessa muussakin paikassa joten riski sille että joku näkee jos liikut ilman maskia esim. kaupassa on olemassa ja seuraavalla viikolla pääseekin sitten HR:n puhutteluun terveysturvallisuuden ja koko firman vaarantamisesta ja mahdollisesti työtehtäviä muutetaan niin että kaksi viikkoa siivoat jotain varastoa tms. missä ei ole ketään muita mailla halmeilla.
Jos työnantaja määrää, mitä työntekijä tekee vapaa-ajallaan, silloin hänen tulee maksaa päivystysajan palkkaa tästä ajasta.
On tuo hysteria kyllä erikoista, vieläkin vaan.. Täällä osa käyttää kaupoissa maskeja, osa ei ja töissä vain osa välillä. Kukaan ei sano kellekään mitään eikä muita toisten toimet kiinnosta. Pitää olla kyllä päässä jo vikaa jos itse maskia käyttäen ärsyyntyy niistä jotka ei käytä. En itsekään käytä, ehkä jos tilanne pahenisi niin saattaisin kaupassa vielä käyttää. Jo todettu että itseeni ei todennäköisesti tartu, pidän vähän väliä ihmisiin ja käsihygienia kunnossa. Maskityypit taas kaupassa tunkee kiinni.
Jokainen tyylillään, olis vaan kiva että tuon hysterian vois unohtaa sillä elämä on tässä ja nyt. Aina tulee uusia tauteja, ei elämää voi laittaa vuosikausiksi tauolle. Pandemian jäljeenkin ihmiset vois pestä käsiään ja olla tulematta influenssassa ostoskeskukseen pärskimään. Maalaisjärkeä voi käyttää, eikä mennä ääripäästä toiseen kuten hälläväliä-meiningistä säteilysuojapukuun ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Moni haluaa tehdä etätyötä vaikka ei edes olisi mitään koronaa.
Omalla työpaikalla lähes 40% on ilmoittanut haluavansa jäädä kokonaan etätyöhön koronan jlkeenkin. Suurin osa haluaa tehdä etätyötä vähintään 1-2 päivänä viikossa. Vain pari % on ilmoittanut että haluaa jatkossa tehdä töitä pelkästään työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai virus menee läpi maskista. Tuskin kukaan on niin tietämätön ettei sitä ymmärrä. MUTTA on ihan päivänselvää että jos tilassa on henkilö jolla on korona, ja hän käyttää maskia, ilmaan erittyy huomattavasti vähemmän virusta kuin jos hän ei käyttäisi maskia. Ja jos muilla samassa tilassa olevilla on myös maski, sitä viruspitoista ilmaa tulee vähemmän hengitysteihin koska osa viruksista pysähtyy maskiin.
No ei kyllä ole mitään "huomattavasti vähemmän". Se ilma tulee sieltä maskista ulos ihan samalla tavalla kuin ilman maskia. Siinä on joka reunalla kulkuaukkoja, joista ilma virtaa. Maskin tarkoitus ja teho on vain ja ainoastaan siinä, että se estää rään lentäminen muiden silmille, kun aivastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä maskittomat kuuluvat minun silmissäni samaan epäsikiöiden ryhmään jotka eivät pese käsiään kun käyvät vessassa paskalla.
Hygieniaa epäsikiöt, hygieniaa!
Virukset pääsevät maskin läpi, typerys.
Maski ei suojaa käyttäjää, mikä on kyllä aivan typerää, mutta jos joku kantaa virusta niin maski suojaa että ei levitä sitä eteenpäin. Sama tilanne kuin että kauppaan menessä pitää myös desinfioida kädet. Kun paikallisessa lehdessä raportoitiin säännöllisesti missä paikoissa on saattanut altistua, niin monessa kohdassa sanottiin että viruksen kantaja oli käyttänyt maskia. Se oli helpotus. Jos nyt itseltä sattuisikin löytymään virus, niin pitäisi kertoa missä on käynyt lähiaikoina, ja kertoa että käyttikö maskia vai ei. Maskin käyttö osoittaa että kantaa huolta muiden turvallisuudesta koska sairaus voi olla myös oireeton tai sitten voi esim. luulla pelkäksi allergiaksi.
Etkö huomaa mitään ihmeellistä? Että tiedotetaan mahdollisista altistumisista vaikka on tiedossa että maski oli käytössä? Jos maski tosiaan on niin autuaaksi tekevä, niin senhän pitäisi mahdollistaa yhteiskunnan normaalin pyörimisen siten että nuhassakin voit asioida kaupassa. Se kun suojaa kuulemma ettet tartuta - siksihän teille kerrotaan että terveiden, oireettomien ihmisten täytyy se kasvoilleen laittaa.
Koittakaa nyt päättää suojaako se maski vai eikö se suojaa.
Maski ei anna 100% suojaa.
Ihan niinkuin kondomi/e-pillerit ei suojaa 100% varmuudella raskaudelta.
Silti ihmiset käyttävät kondomeita ja pillereitä raskauden ehkäisyyn eivätkä vetele ilman ehkäisyä. Toki kondomi suojaa taudeiltakin (ei tietenkään kaikilta), mutta silti sitä käytetään myös ehkäisyvälineenä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tänään ilman maskia. Asun Satakunnassa. Tuli mulkoilevia katseita maskin takaa, mutta hymyilin takaisin. Monikin oli jo ilman.
Minä olen käyttänyt maskia tällä Satakunnassa vain hyvin vähän koko aikana, koska saan nopeasti happivajeen ja alkaa huipata, jos en saa kunnolla ilmaa koko ajan. Työnantaja velvoitti maskin käyttöön, vaikka oli vain suositus, mutta eipä hän minua puhutteluun ottanut, vaikka ilman maskia olin. Taisi tietää, että meikäläinen uskaltaa kyllä laukoa suorat sanat.
Ainoa paikka, missä säännöllisesti käytin maskia, oli kirjasto.
Nyt kun maskisuositus poistui, menin kiinnostuneena paikalliseen K-kauppaan. Myyjillä oli vielä maskit ja useimmilla asiakkaillakin. Ehkä kolmasosa oli ilman.
Mitä tulee satakuntalaisiin, he mulkoilevat aina ja kaikkia, oli syytä tai ei. Siihen pitää suhtautua paikalliseen tapaan, siis katsoa ihmisistä ohi. Vähän niin kuin koirat, suoraa katsekontaktia ei oteta kuin nurkkaan ajettuna.
Vierailija kirjoitti:
Maskit ovat tietyille ihmisille turva, josta tuskin pystyvät enää luopumaan. Nämä maskia käyttävät ovat niitä jotka hierovat käsidesiä lähes paniikinomaisesti mm. kauppaan mennessään.
Ei tuo ole enää normaalia. Joillain on valitettavasti mennyt pakko-oireiden puolelle.
Myönnän, että huomasin itsessäni tämäntyyppisiä ajatuksia jossain vaiheessa.
Kaupoissa ahdisti kun ihmiset tuli liian lähelle, käsiä oli päästävä pesemään aika usein kun oli johonkin koriin tai kärryyn koskenut, kotona pesin käsipyyhkeitä tiuhaan ja käytin jopa desinfioivia aineita siivouksissa jne.
Ei se mitenkään hysteeriseksi omalla kohdallani päässyt kuitenkaan, kun huomasin puuttua itse siihen ajoissa.
Ennenkin on ihmiset tulleet kaupoissa lähes iholle enkä ole siitä sen suuremmin vaivaantunut, joten päätin vain olla huomioimatta asiaa kaupassa asioidessa. Käsiä pesen edelleen usein, mutta se nyt on tapa muutenkin. Käsidesiä en kaupassa hinkkaa ollenkaan ja maskin jätin pari päivää sitten pois, kerroinkin sen tuossa muutama viesti sitten.
Helposti menee överiksi jos on luonteeltaan yhtään ns. bakteerikammoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä maskittomat kuuluvat minun silmissäni samaan epäsikiöiden ryhmään jotka eivät pese käsiään kun käyvät vessassa paskalla.
Hygieniaa epäsikiöt, hygieniaa!
Virukset pääsevät maskin läpi, typerys.
Maski ei suojaa käyttäjää, mikä on kyllä aivan typerää, mutta jos joku kantaa virusta niin maski suojaa että ei levitä sitä eteenpäin. Sama tilanne kuin että kauppaan menessä pitää myös desinfioida kädet. Kun paikallisessa lehdessä raportoitiin säännöllisesti missä paikoissa on saattanut altistua, niin monessa kohdassa sanottiin että viruksen kantaja oli käyttänyt maskia. Se oli helpotus. Jos nyt itseltä sattuisikin löytymään virus, niin pitäisi kertoa missä on käynyt lähiaikoina, ja kertoa että käyttikö maskia vai ei. Maskin käyttö osoittaa että kantaa huolta muiden turvallisuudesta koska sairaus voi olla myös oireeton tai sitten voi esim. luulla pelkäksi allergiaksi.
Etkö huomaa mitään ihmeellistä? Että tiedotetaan mahdollisista altistumisista vaikka on tiedossa että maski oli käytössä? Jos maski tosiaan on niin autuaaksi tekevä, niin senhän pitäisi mahdollistaa yhteiskunnan normaalin pyörimisen siten että nuhassakin voit asioida kaupassa. Se kun suojaa kuulemma ettet tartuta - siksihän teille kerrotaan että terveiden, oireettomien ihmisten täytyy se kasvoilleen laittaa.
Koittakaa nyt päättää suojaako se maski vai eikö se suojaa.
Maski ei anna 100% suojaa.
Ihan niinkuin kondomi/e-pillerit ei suojaa 100% varmuudella raskaudelta.
Silti ihmiset käyttävät kondomeita ja pillereitä raskauden ehkäisyyn eivätkä vetele ilman ehkäisyä. Toki kondomi suojaa taudeiltakin (ei tietenkään kaikilta), mutta silti sitä käytetään myös ehkäisyvälineenä.
Teippailepa ensi kerralla maski alapäähäsi niin nähdään, tuliko tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutu on kiihtymisvaiheessa ja täällä on maskisuositus. Voi olla, että jossain Pihtiputaalla ei ole. Samoin täällä on etätyösuositus ja kasa muitakin suosituksia, jotka jokainen voi käydä katsomassa sairaanhoitopiirin sivuilta. Toki koska kyse on suosituksista, eikä pakosta, löytyy aina näitä individualisteja, jotka tietävät paremmin ja joita suositukset eivät koske. Itse kun yritän pitää hengissä moninkertaista riskiryhmäläistä, en voi lähteä sooloilemaan suosituksissa. Ja varsinkin nyt kun monet ovat kesän ja näennäisesti parantuneen tilanteen takia suositukset hylänneet, joudun itse entistä tarkemmin suojautumaan. Olen kokoajan käyttänyt hengityssuojainta (FFP2/3) liikkuessani sisätiloissa kodin ulkopuolella enkä siitä tule vielä luopumaan. Toki jos olisin narsistinen psykopaatti, joka vähät välittää läheisistään ja heidän terveydestään ja hengestään, niin varmasti en noudattaisi suosituksia. Mutta kun en ole.
Lapsellinen kommentti. Iso osa ihmisiä ei pysty käyttämään maskia terveyssyistä. Jopa esim. psyykkisistä syistä. Ja toinen osa ihmisiä on sitä mieltä, että maskeista ei ole hyötyä. Kuka sinä olet, että haukut näitä ihmisiä narsisteiksi ja psykopaateiksi? Ei sulla kyl ole kaikki muumit laaksossa jos koko ajan käytät jotain fffffffp2 maskia. KESÄLLÄ. Se että joku on eri mieltä kanssasi ei tarkoita, että sä voit heille jakaa lääkärilausuntoja.
Ihan oikeutetusti älähdit, mutta jospa pysyisit tosiasioissa. Iso osa=erittäin harva ja kesä ei vaikuta mitenkään vaikuta maskin käyttöön Suomen säissä.
Ei. Juuri iso osa. Ja iso osa käyttää ryhmäpaineen takia väkisin, vaikka terveyssyistä ei voi. Siksi tulee sellainen mielikuva, että vain pieni osa ei voi terveyssyistä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai virus menee läpi maskista. Tuskin kukaan on niin tietämätön ettei sitä ymmärrä. MUTTA on ihan päivänselvää että jos tilassa on henkilö jolla on korona, ja hän käyttää maskia, ilmaan erittyy huomattavasti vähemmän virusta kuin jos hän ei käyttäisi maskia. Ja jos muilla samassa tilassa olevilla on myös maski, sitä viruspitoista ilmaa tulee vähemmän hengitysteihin koska osa viruksista pysähtyy maskiin.
No ei kyllä ole mitään "huomattavasti vähemmän". Se ilma tulee sieltä maskista ulos ihan samalla tavalla kuin ilman maskia. Siinä on joka reunalla kulkuaukkoja, joista ilma virtaa. Maskin tarkoitus ja teho on vain ja ainoastaan siinä, että se estää rään lentäminen muiden silmille, kun aivastaa.
Niin, nykyisin ihmiset sitten pärskivät maskiin, jolloin viruspilvi tulee maskin reunoilta paineella hengitysilmaan. Fiksumpaa olisi aivastaa hihaan, oli maskia tai ei, jolloin aivastus ei pääsy samalla lailla voimalla ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Turha maskiroska ei ainakaan oo ilmastoteko joten luulis et heti ku mahd lopetettais turha roskaaminen.
Mikäs pakko niitä on heittää luontoon?
Vierailija kirjoitti:
Maskit ovat tietyille ihmisille turva, josta tuskin pystyvät enää luopumaan. Nämä maskia käyttävät ovat niitä jotka hierovat käsidesiä lähes paniikinomaisesti mm. kauppaan mennessään.
Ei tuo ole enää normaalia. Joillain on valitettavasti mennyt pakko-oireiden puolelle.
Mitä haittaa sinulle koituu siitä, että muut (ja sinua fiksummat) käyttävät käsidesiä?
Ja moni siis kävelee ulkona näin, että se maski on kiinni vain yhdessä korvassa ja heiluu tuulessa ja sieltä kaikki pöpölauma lentää muiden ihmisten suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja moni siis kävelee ulkona näin, että se maski on kiinni vain yhdessä korvassa ja heiluu tuulessa ja sieltä kaikki pöpölauma lentää muiden ihmisten suuntaan.
Ei sillä ulkona niin väliä ole. Ilmassa ne pöpölaumat hajaantuvat kyllä aika äkkiä. Mutta sinänsä tuo korvan takana roikottaminen on aika tyhmää, kun maskin voisi laittaa laukkuunkin. Mutta ilmeisesti syy on se, että ovat menossa vielä jonnekin toiseen paikkaan, ja haluavat käyttää siellä samaa maskia, koska varmaan se maskeihin kuluva rahamäärä monia vähän hirvittää.
Itse en ole ostanut yhtään maskia. Olen säästänyt kaikki ilmaiseksi jostain saadut kertakäyttömaskit ja pessyt niitä pesukoneessa kuumalla ohjelmalla. Jotain kunnalta ilmaiseksi saatuja kangasmaskeja minulla on myös, mutta niiden kanssa ei pysty hengittämään ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseutu on kiihtymisvaiheessa ja täällä on maskisuositus. Voi olla, että jossain Pihtiputaalla ei ole. Samoin täällä on etätyösuositus ja kasa muitakin suosituksia, jotka jokainen voi käydä katsomassa sairaanhoitopiirin sivuilta. Toki koska kyse on suosituksista, eikä pakosta, löytyy aina näitä individualisteja, jotka tietävät paremmin ja joita suositukset eivät koske. Itse kun yritän pitää hengissä moninkertaista riskiryhmäläistä, en voi lähteä sooloilemaan suosituksissa. Ja varsinkin nyt kun monet ovat kesän ja näennäisesti parantuneen tilanteen takia suositukset hylänneet, joudun itse entistä tarkemmin suojautumaan. Olen kokoajan käyttänyt hengityssuojainta (FFP2/3) liikkuessani sisätiloissa kodin ulkopuolella enkä siitä tule vielä luopumaan. Toki jos olisin narsistinen psykopaatti, joka vähät välittää läheisistään ja heidän terveydestään ja hengestään, niin varmasti en noudattaisi suosituksia. Mutta kun en ole.
Lapsellinen kommentti. Iso osa ihmisiä ei pysty käyttämään maskia terveyssyistä. Jopa esim. psyykkisistä syistä. Ja toinen osa ihmisiä on sitä mieltä, että maskeista ei ole hyötyä. Kuka sinä olet, että haukut näitä ihmisiä narsisteiksi ja psykopaateiksi? Ei sulla kyl ole kaikki muumit laaksossa jos koko ajan käytät jotain fffffffp2 maskia. KESÄLLÄ. Se että joku on eri mieltä kanssasi ei tarkoita, että sä voit heille jakaa lääkärilausuntoja.
Ihan oikeutetusti älähdit, mutta jospa pysyisit tosiasioissa. Iso osa=erittäin harva ja kesä ei vaikuta mitenkään vaikuta maskin käyttöön Suomen säissä.
Ei. Juuri iso osa. Ja iso osa käyttää ryhmäpaineen takia väkisin, vaikka terveyssyistä ei voi. Siksi tulee sellainen mielikuva, että vain pieni osa ei voi terveyssyistä käyttää.
Minulla oli jatkuvaa väsymystä ja toistuvia päänsärkyjä silloin, kun olin käyttänyt maskia pidempään.
Siitepölyallergiselle perheenjäsenelle tuli tänä vuonna tosi vaikeat oireet ja hengittäminen oli raskasta, se helpottui maskin poisjättämisellä.
Itseasiassa olen koko kevään kärsinyt samoista oireista kuin long covidissa vaikken ole sairastunut koronaan.
"Oireyhtymän kriteereitä ovat erilaiset oireet, kuten uupumus, yskä, hengenahdistus, nivelkivut, lihaskipu sekä päänsärky, jotka eivät liity mihinkään muuhun tunnettuun tilaan."
Nyt kun alkaa miettimään, niin noi on juuri sellaisia oireita mitä itselle on ollut usean tunnin maskin käytön jälkeen.
Nyt kun jätin pois, niin täytyykin seurailla miten vaikuttaa.