Millainen ihminen ei pidä matkailusta?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka viihtyy parhaiten omassa kodissaan. Sellainen kuin minä, joka ei halua tuhlata minuuttiakaan elämästään poissa kotoa, jos se vain on mahdollista.
Eli todella rutinoitunut ihminen, joka ei halua koskaan mitään uutta?
Huoh! Sanotaanhan, että matkailu avartaa. Miten se ilmenee näiden matkailijoiden kommenteista? Onko avarakatseista?
-eri
Ei avarakatseista, vaan erittäin ylimielistä. Kuvitelma siitä, että nukkumalla hotellissa Thaimaassa viikon verran maailmankatsomus avartuu suunnattomasti, on ilmeisesti väärä.
Tällainen eli minä. En tykkää ihmispaljoudesta, hellesäästä, stressistä, pakkaamisesta, ötököistä, halvoista majoituksista, rahan laittamisesta kalliisiin majoituksiin, siitä että mun taideprojektit odottaa kotona kun minä pällistelen jotain patsasta josta miljoona ihmistä on ottanut samanlaisen kuvan. Joku vielä möykkää niin ei saa untakaan. Sitten tulet kotiin entistä väsyneempänä.
En tajua miten matkustamisesta aina saadaan joku kiistan aihe. Osalla ei ole varaa ja osaa ei kiinnosta mikään Suomen tai edes oman kaupungin ulkopuolella. Matkustamista on todella paljon erilaista ja tästä syystä matkustelevat ihmiset eivät ole mikään homogeeninen ryhmä. Mua ei kiinnosta pätkääkään lähteä esim. Kanarialle tai Thaimaahan rantalomalle, vaikka isolle osalle suomalaista ne on just suosituimmat lomakohteet. Mun parhaat reissut ovat olleet Usassa, Sveitsissä ja Perussa. En myöskään ole niitä ihmisiä, jotka haluavat mennä samaan kohteeseen kahteen kertaa. Täten mun on helppo ymmärtää niitä, jotka eivät halua matkustaa ollenkaan.
Kyllä mulla matkustelu ulkomailla on tuonut paljon rohkeutta, etenkin kun matkustan yksin. Maailmankuva on avartunut ja saanut uusia näkökulmia. Omassa lähipiirissä on ihmisiä jotka ei ole matkustanut koskaan ja sen huomaa. Pelätään kaikkea, kyseenalaistetaan, nähdään maailma yhden putken läpi ja ajatusmaailma niin kapea, joka on mielestäni todella ahdistava. Ja ollaan niin pihalla kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että tässä keskustelussa monet mieltävät matkailun tarkoittavan vain ulkomaan matkailua. Itse paljon matkailevana en ole näitä erityisemmin erotellut. Se uuteen paikkaan ulos arkielämästä siirtyminen se pääpointti on, eikä se kuinka pitkälle lähdetään. Kesäreissu vieraalle paikkakunnalle kotimaassa voi tuoda ihan yhtä merkittäviä elämyksiä kuin se Aasian kiertomatka.
Itse kyllä reissaan joskus kotimaassakin, mutta ei kyllä kotimaan reissulla pääse lähellekään sitä kokemusta mitä vaikka Aasiassa. Suomessa ruoka on samaa, joka puolella maata, luontokin melko samanlaista ja ne muutamat isommat nähtävyydet on hetkessä käyty läpi ja ne muut nähtävyydet eivät nyt mitään kovin kummoisia ole. Helsinkikin on aika onneton nähtävyyksien ja tekemosen suhteen jos vertaa vaikka johonkin Tokioon tai Souliin.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen eli minä. En tykkää ihmispaljoudesta, hellesäästä, stressistä, pakkaamisesta, ötököistä, halvoista majoituksista, rahan laittamisesta kalliisiin majoituksiin, siitä että mun taideprojektit odottaa kotona kun minä pällistelen jotain patsasta josta miljoona ihmistä on ottanut samanlaisen kuvan. Joku vielä möykkää niin ei saa untakaan. Sitten tulet kotiin entistä väsyneempänä.
Matkailu todellakin avartaisi sinua. Maailma on suomalaiselle aika avoin. Budjettinsa mukaan voi sitten valita sellaisen paikan, missä on rauhallista, itselle mieluisa sää, ei nähtävyyksiä eikä baareja. Ötököitä meillä on täällä Suomessakin, joten tätä en nyt ihan ymmärrä. Ei ole pakko mennä mihinkään tropiikkiin.
Pakko ei tietenkään ole mennä mihinkään, mutta ihmetyttää kuinka moni kuvittelee matkailun vain joko ryysäämiseksi Louvressa, makaamiseksi Thaimassa, turreiluksi pakettimatkakohteessa jne. Kun ihan itse voi valita jotain muuta. Vaikka luontomatkan (tämä on vain esimerkki, en kaipaa vastausta, että en minä käy luonnossa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka viihtyy parhaiten omassa kodissaan. Sellainen kuin minä, joka ei halua tuhlata minuuttiakaan elämästään poissa kotoa, jos se vain on mahdollista.
Eli todella rutinoitunut ihminen, joka ei halua koskaan mitään uutta?
Eikös se matkustaminen, joka lomalla ole aika rutinoitunutta touhua? Robottina varataan aina uusi lomamatka.
Ennen Facebookia ei tarvinnut niin usein. Visa vinkumaan ja matkalle mars.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka tykkää tehdä asioita itse eikä vain katsella, kun muut tekevät. Minä tykkään remontoida hirsitaloa, purjehtia, nikkaroida venettäni, tehdä puutarhatöitä, marjastaa, sienestää, kalastaa, soittaa musiikkia ja piirtää. Matkalla alkaa ahdistaa, kun tuntuu, että katselen vain ulkopuolisena muiden elämää, johon en liity millään lailla.
Työn puolesta joudun matkustamaan, mutta vapaa-aikaa en enää keski-ikäisenä siihen viitsi käyttää. Uusia näkökulmia oppii parhaiten lukemalla laajasti. Omasta mielestäni matkailu ei erityisemmin avarra ajattelua, vaan lähinnä vahvistaa jo olemassaolevia mielipiteitä ja asenteita.
Itse olen käynyt matkalla esim. paikallisen ruuan kokkaustunnilla, käynyt maalauskurssilla ja kielikurssilla, tanssinut salsaa ja argentiinalaista tangoa, kiivennyt vuorille, sukeltanut ja surffannut meressä, ollut vaellusratsastuksella ja ratsastanut auringonlaskussa hevosella jne. Ihan itsehän sinä sen päätät mitä siellä lomalla teet ja lomasi ovat yhtä tekemisrikkaita kuin haluat niiden olevan,
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskammoinen introvertti, köyhä, mielisairas, kielitaidoton autisti.
Ja sinä olet ilkeä ja katkera ihminen.
Kotimaassa matkailen yhteensä reilun 3kk/v kun ei työtkään häiritse.
...vanha ja väsynyt. Aikansa kutakin.
Kokemuksen perusteella ne, joilla ei ole rahaa tai kielitaitoa tai kumpaakaan.
Minä olen matkustellut aika laajasti mutta nykyään on parasta mennä omaan taloon Thaimaassa; on oma rauha, oma piha ja allas, halutessaan pääsee sitten rantsun/ulos syömään/ottaa vaikka lennon Vietnamiin/golfkenttä on lähellä. Toki on näkemättä paljon kohteita, esim. Italiassa pitää päästä vielä joissain paikoissa käymään. Toinen missä viihdytään, on exän omistama talo Nizzassa, siellä on tullut myös paljon käytyä. Myös Suomessa on vielä hienoja paikkoja näkemättä, esim. Kilpisjärvi on ensi kesän/syksyn kohde
Niin, siis, mitä niin hienoa on matkailussa? Joo, uusia ihmisiä kiva tavata, mutta niitä voi tavata jo kun sanoo kaupassa kassajonossa terve edessä olevalle terve.
Ahtautuu johonkin putkeen, jonka "kokeneet" matkustajat tunkee täyteen "käsi"matkatavaroita, kun ei ole persaukisilla varaa maksaa sitä kymmentä euroa, että ne saisi ruumaan. Sitä ennen oot oottanut pari tuntia kentällä juoden saakelin ylihintaisia kahveja. Sitten kun pääset istumaan, niin edessä oleva ääliö tuppautuu selkänojansa kanssa suoraan sun syliin. Tota herkkua kestänyt sitten sen kymmenen tuntia, pääset jonnekin, missä kukaan ei puhu mitään osaamaasi kieltä, taksit huijaa, eikä kortit toimi. Nukuttua et saa, koska ilmastoidussa hotellihuoneessasi et saa sitä säädettyä, ja se on vedetty 25 asteeseen.
Ruoasta tulee ripuli, joten pari päivää meneekin vessassa ravatessa.
han tarpeeksi saan ravata töiden takia. Lomalla menen metsään, ja kattelen siellä nuotiota, kokkaan siinä jotain hyvää ja kuuntelen rauhaa. Ei tuu tuntemattomat joka paikassa iholle.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis, mitä niin hienoa on matkailussa? Joo, uusia ihmisiä kiva tavata, mutta niitä voi tavata jo kun sanoo kaupassa kassajonossa terve edessä olevalle terve.
Ahtautuu johonkin putkeen, jonka "kokeneet" matkustajat tunkee täyteen "käsi"matkatavaroita, kun ei ole persaukisilla varaa maksaa sitä kymmentä euroa, että ne saisi ruumaan. Sitä ennen oot oottanut pari tuntia kentällä juoden saakelin ylihintaisia kahveja. Sitten kun pääset istumaan, niin edessä oleva ääliö tuppautuu selkänojansa kanssa suoraan sun syliin. Tota herkkua kestänyt sitten sen kymmenen tuntia, pääset jonnekin, missä kukaan ei puhu mitään osaamaasi kieltä, taksit huijaa, eikä kortit toimi. Nukuttua et saa, koska ilmastoidussa hotellihuoneessasi et saa sitä säädettyä, ja se on vedetty 25 asteeseen.
Ruoasta tulee ripuli, joten pari päivää meneekin vessassa ravatessa.han tarpeeksi saan ravata töiden takia. Lomalla menen metsään, ja kattelen siellä
tuolla asenteella onkin parempi että kökit vian kotona 365
Huoli kissasta painaa vaikka hälle hankkinut hoitajan ja kaikkea. Ei osaa rentoutua kun kissa ei nuku masunpäällä öisin.
Vierailija kirjoitti:
Ruoasta tulee ripuli, joten pari päivää meneekin vessassa ravatessa.han tarpeeksi saan ravata töiden takia. Lomalla menen metsään, ja kattelen siellä
Harva matkustaja nauttii ahtaasta lentokoneesta, mutta kyllä minusta ainakin kaikki on vaivan arvoista ja pääsee perille. Itselleni kieli ei ole koskaan tuottanut ongelmaa. Suurimmassa osassa maailmaa pärjää englannilla ihan hyvin, ja ainakin turistien suosimilta alueilta löytyy englantia osaavia. Jos matkustaa syrjemmille seuduille, saattaa olla hankalampaa, mutta kyllä itse olen aina pärjännyt vaikka sitten Google Translaten avulla.
Samaten nautin siitä, kun Etelä-Amerikkaa kiertäessäni pääsin harjoittelemaan espanjan taitojani. Kyllä hotelleissa yleensä saa ilmastoinnin säädettyä; täytyy olla aika huono hotelli, jos tuommoinen ei ole mahdollista. Samaten matkalla ripuli ei ole ikinä iskenyt (olen käynyt 67 maassa tähän mennessä), mutta kaiken varalle pidän toki aina ripulilääkettä mukana.
Se, mikä on mielestäni hienoa matkailussa, on uudet kokemukset, lämmin ilmasto, ja etenkin nautin luontomatkailusta. Esimerkiksi Grand Canyonin tai Islannin kaltaista luontoa ei Suomesta löydy, ja samaten tykkään historiallisista kohteista (Angkor Wat, Machu Picchu, Petra...).
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksen perusteella ne, joilla ei ole rahaa tai kielitaitoa tai kumpaakaan.
Minulla ei ole rahaa tällä hetkellä matkustaa, mutta ei se suinkaan tarkoita ettenkö pitäisi matkustelusta.
Vierailija kirjoitti:
...vanha ja väsynyt. Aikansa kutakin.
Jotkut sortuu jo viiskymppisenä vanhuuteen.
Mun tätini on 93v ja edelleenkin suunnittelee maailmanympärimatkaa mikä lykkääntyi koronan takia. Euroopassa ja Usassa käynyn parin vuoden sisällä.
Ylen jutun mukaan henkilö, jonka kumppani on t r a n s. (Ottaa päähän kun kaikkeen tungetaan tota)