Suututtaa kun kaverini säästää toimeentulotuesta! Ilmiantaisitteko te?
Hän saa siis sen perusosan kuukaudessa, joka on noin 500 euroa...Mutta hän on onnistunut säästämään tuosta summasta joka kuukausi 150-200 euroa, ja nyt hänellä on kasassa jo 4000 euroa käteisenä! Kun kysyn miksi säästää, niin pahan päivän varalle kuulemma, jos vaikka pesukone hajoaa tai tulee terveysongelmia.
Kertoo aina miten on onnistunut saalistamaan hyviä tarjouksia ja taas säästänyt pitkän pennin.
Eihän toimeentulotuesta kuuluisi pystyä säästämään? Eikö silloin toimeentulotuki ole ylimitoitettu, jos se onnistuu??
Ja eihän kaverini saisi hakea toimeentulotukea kun hänellä on nuo 4000 euron käteisvarat...Suututtaa kun hän kertoo miten paljon onnistui taas missäkin kuussa säästämään.
Ilmiantaisitteko te tällaisen kaverin, tai oletteko kenties ilmiantaneet?
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika katkeraa settiä joillain työssäkäyvillä. Kun olin töissä rahaa oli ihan toisella tavalla kuin nyt tuilla eläessä. Oikeasti saa miettìä ostaako päivärahoista silmälasit vai maksaako sähkölaskun tässä kuussa. Itseltäni menee 80 e joka kk opintolainaan eikä siinä ole mitään neuvotteluvaraa.
Ajattelin nyt alkaa säästämään pieniä summia rahastoon niin voin tarvittaessa nostaa sieltä jotain. Uusia opintoja myös suunnittelen kaikessa rauhassa kun aiemmin olen tehnyt sen virheen, että otan vain nopeasti jonkun työn tai opinnot vastaan miettimättä sen enempää sovellunko jollekin alalle tms.
Se jos pienistä tuista onnistuu säästämään kertoo hyvästä elämänhallinnasta. Siitä pystyy myöhemmin ponnistamaan eteenpäin kun on rahaakin säästössä. Sitä kun tarvitaan aivan kaikkeen ylimääräiseen.
Sun mielestä on normaalia, et tällä urpolla on 4000e tilillä ja silti nostelee valtiontukia? Monella työssäkäyvällä ei ole edes noin paljoo säästössä.
Jos tällä urpolla on niin hyvät elämänhallintataidot, kuten väität, miks se ei pysty elättämään itseään tuolla 4000e lla?Koska se on sitä toimeentulotukea. Eri asi, jos se olisi jotain muuta rahaa. Toimeentulotukea saat säästää vaikka 20000€ tilillesi ilman, että se vaikuttaa sun toimeentulotukeen.
Jos toimeentulotuki katkeaa jossain kohtaa, niin eikö seuraavaa päätöstä tehdessä oteta nuo säästöt huomioon ja ne on käytettävä ensin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika katkeraa settiä joillain työssäkäyvillä. Kun olin töissä rahaa oli ihan toisella tavalla kuin nyt tuilla eläessä. Oikeasti saa miettìä ostaako päivärahoista silmälasit vai maksaako sähkölaskun tässä kuussa. Itseltäni menee 80 e joka kk opintolainaan eikä siinä ole mitään neuvotteluvaraa.
Ajattelin nyt alkaa säästämään pieniä summia rahastoon niin voin tarvittaessa nostaa sieltä jotain. Uusia opintoja myös suunnittelen kaikessa rauhassa kun aiemmin olen tehnyt sen virheen, että otan vain nopeasti jonkun työn tai opinnot vastaan miettimättä sen enempää sovellunko jollekin alalle tms.
Se jos pienistä tuista onnistuu säästämään kertoo hyvästä elämänhallinnasta. Siitä pystyy myöhemmin ponnistamaan eteenpäin kun on rahaakin säästössä. Sitä kun tarvitaan aivan kaikkeen ylimääräiseen.
Sun mielestä on normaalia, et tällä urpolla on 4000e tilillä ja silti nostelee valtiontukia? Monella työssäkäyvällä ei ole edes noin paljoo säästössä.
Jos tällä urpolla on niin hyvät elämänhallintataidot, kuten väität, miks se ei pysty elättämään itseään tuolla 4000e lla?Koska se on sitä toimeentulotukea. Eri asi, jos se olisi jotain muuta rahaa. Toimeentulotukea saat säästää vaikka 20000€ tilillesi ilman, että se vaikuttaa sun toimeentulotukeen.
Et selvästi tiedä tukiasioista mitään.
Tt-tuessa pitää aina lähettää myös tiliotteet, jos tilillä näkyy 20 000e, et saa rahaa penniäkään. Tt-tuen saamiseen vaikuttaa kaikki, vaikka äidiltä saadut parit 50e, jos ne näkyy tilisiirtona. Miksikö? Koska kela laskee ne sun tuloksi.
Tt-tukea voi hakea max. 3kk kerrallaan, yleisimmin haetaan joka kuukausi. Jos kela näkee, et sulla on edellinenkin tuki tilillä, rahaa ei myönnetä.
kaverisi toimii ainakin elävänä esimerkkinä siitä, että pienilläkin tuloilla voi säästää. Turhaa on siis ne maksuhäiriöisten kitinät, että kun ei vaan voi säästää mistään.
Vierailija kirjoitti:
Siis ilmiantaisin henkilön joka on valmis maksamaan rikkoutuneen pesukoneen omista rahoistaan jotka on säästänyt vs. kinuaisi siihen taas rahaa sosiaalitoimistosta?
Hienoa jos pystyy säästämään, sanoisin go for it. Jollekkin se voi olla lippu esim. työelämään tms, jos pystyy niillä säästöillä tekemään tarvittavia muutoksia elämäänsä (esim. muuttamaan toiselle paikkakunnalle, aloittaa opiskelut, hankkimaan auton tms).
Tämä. Jos jollain on niin paljon sisua, että säästää parin kk elämiskustannusten kokoisen puskurin tuista, ja todella pitää sen jemmassa puskurina, en todellakaan puuttuisi asiaan. Tuota kadehtii vain ne, joiden palkka menee suoraan Visa-laskuun, eikä mitään puskuria ole olemassakaan.
Terv entinen köyhä, nykyisin ylädesiilissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa säästää ja kaverisi on suorastaan fiksu näin toimiessaan! En tietenkään käräyttäisi!
Kyllä mulla vaan hylättiin toimeentulotuki sillä perusteella että tilillä oli 2100 euroa toimeentulotuesta säästettyä rahaa.
Kertoivat että minun piti tulla sillä nyt toimeen X kuukautta
Tottakai hylättiin jos pidät sitä rahaa jossain tilillä pyörimässä ja vielä ilmoitat Kelalle sen tilin. Mikäli se raha taas on käteisenä tai jossain muualla mikä ei Kelalle näy niin Kelan silmissä sitä ei ole olemassakaan eikä se siten vaikuta tukiinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tt-tuessa pitää aina lähettää myös tiliotteet, jos tilillä näkyy 20 000e, et saa rahaa penniäkään. Tt-tuen saamiseen vaikuttaa kaikki, vaikka äidiltä saadut parit 50e, jos ne näkyy tilisiirtona. Miksikö? Koska kela laskee ne sun tuloksi.
Tt-tukea voi hakea max. 3kk kerrallaan, yleisimmin haetaan joka kuukausi. Jos kela näkee, et sulla on edellinenkin tuki tilillä, rahaa ei myönnetä.
Ei tietenkään toimeentulotukea jos säästöjä.
Miten sä ap itse säästät ja mistä tingit?
Itse saan toimeentulotukea n 100e kuussa muiden tukien lisäksi, enkä meinaa saada edes muutamaa kymppiä säästöön.
Voitko kysyä kaveriltasi säästövinkkejä ja kertoa meillekin? Mua ainakin kiinnostaa :)
Siis mitä ihmettä nyt? Ei ole mitenkään väärin, että toimeentulotukea käytetään niihin pakollisiin menoihin, esimerkiksi siihen pesukoneeseen. Sitä vartenhan se nimenomaan on, että se kattaa elämisen kuluja ja kyllä minä pyykinpesun lasken elämisen kuluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenköhän tuo pesukoneen korjaaminen jne. käytännössä onnistuisivat, jos kaikki säästöt ovat käteisenä? Luuleeko hän että voi vain mennä talletusautomaatille, laittaa käteistä tilille tarvittavan määrän ja sitten maksaa laskun? Väärä luulo, koska kyllä pankki kysyy mistä tahat ovat tulleet ja Kelaakin asia varmasti kiinnostaa.
Rahat käteisenä kaverille(ei tosin AP:lle koska AP on kusipää) ja kaveri maksaa tililtään pesukoneen korjauslaskun. Olipa taas vaikeeta.
Olisiko sitten parempi, että kaveri törsää sen esimerkiksi rakennekynsiin ja hakee sitten pesukonetta varten erikseen harkinnanvaraista tukea? Noinhan sen nimenomaan pitäisi mennä, että siitä kuukausittaisesta tuesta saa säästää sellaisiin kuluihin, jotka eivät tule tasaisesti joka kuukausi, mutta järjestelmä aika tehokkaasti estää tämän.
Hahah, täällä köyhät vassarit vinkuu jos joku onnistuu säästämään vähistä varoista itselleen mukavan pesämunan pahan päivän varalle. Heti ollaan käräyttämässä.
Se mitä te köyhät ette koskaan tajua on että aina kannattaa säästää olipa sitten mikä tilanne tahansa. Mutta te menette ostamaan niillä viimeisillä lanteillanne lidlistä pullamössöä ja 24 päkin karjalaa.
Jos saisin tämän ystävän yhteystiedot niin palkkaisin välittömästi töihin hänet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toiset pystyy toimeentulotuesta säästämään, jos on esim. äityli jeesaamassa rahallisesti.
Käräyttäisin, koska hänellä ei ole todellista tarvetta toumentulotuelle tuollaisen säästösumman jälkeen.
Miks verorahoilla pitäis elättää loisijan elämää?
Miten kuvittelet käräyttäväsi? Eihän niitä rahoja ole Kelan silmissä edes olemassa joten ei ne tukiinkaan voi vaikuttaa. Ja mikään AP:n tarina tai valokuvat ties mistä ei ole mitään todisteita rahoista tai säästöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai se vaikuttaa jos tilillä rahaa vaikka 1000 euroa niin ei toimeentulotukea. Liian hyvä SOS.turva.
No en kertoisi. Toimeentulotuki on naurettavan pieni joten jos siitä saa säästettyä niin pakko nostaa hattua.
Tätä kutsutaan tosiystävyydeksi. Katse peiliin ja itsekeskustelun paikka oman henkisen kasvun saavuttamiseksi olisi paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni täti oli rehellinen. Eli niukasti ja toimeentulotuesta säästyi. Sitä säästöä sitten leikattiin.
Vanhoilla päivillään oliis tarvinnut säästöjä. Lääkkeet ym veivät ihan kaiken. Eli kurjasti. Joutui pihistelemään roskapusseissa ja kylppärin lattian huuhtelemisessa ym. (kaupassa tietty kestokassi käytössä)
Toimeentulotuki on monelle nuorelle mukava lisä, kun vanhemmatkin auttavat.
Ikääntyneelle ja vanhukselle se on aivan lian niukka.
On väärin, että mikään omaisuus tai säästöt vaikuttavat siihen. Ei ole elämisen arvoista elämää, kun mitään turvaa tai unelmia ei saa olla. (jos on sairas ja vanha eikä kykene työhön)
Jos on sairas eikä kykene töihin, hakeutuu sairaus- tai työkyvyttömyyeläkkeelle. Toimeentulotuki on viimeissijainen etu. Ei sitä ole tarkoitettu pysyväksi tuloksi.
Luuletko että eläkkeelle pääsee noin vain?
En ainoastaan luulee, vaan tiedän. Suomessa on jopa laki, joka määrää tästä asiasta.
No mä olen työkyvytön lääkärien mielestä mutta Kelan mielestä terve. En pysty töihin joten roikun työkkärin listoilla.
Mihinköhän ammattiin omat lääkärisi
työkykyä vertaavat..... jos ei ole kunnon työhistoriaa tai ammattia, voit olla velvollinen vastaanottamaan vaikka puhelintyötä. Myös vaivoja voi olla, mutta ei tee työkyvyttömäksi sua täysin. Ehkä näin.
Toope, ota kaverista mallia.
Taas vähän liian pitkä provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää tukiasioista itsekkään. Ei sinne mitään kuitteja enää lähetetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuesta sen sijaan saa säästää ilman, että se vaikuttaa tulevien kuukausien toimeentulotukeen.
– Jos asiakas voi osoittaa sen, että hän on säästänyt toimeentulotuesta, siihen ei tietystikään puututa. Sen saa käyttää haluamallaan tavalla. Asiakkaan tulee tosin pystyä näyttämään, että säästö on tehty nimenomaan toimeentulotuesta.
Ai jos jollain on tilillä 5 tonnia toimeentulotuesta säästettyä rahaa, niin luulet että lisää vaan myönnetään?
haha, toisenlaisia kokemuksia on jo paljon pienemmästä summastaTäytyy olla debiili jos säästää toimeentulotuen tsekattavalle tilille 🙄
Mitä väliä sillä on onko se tilillä vai käteisenä, jos kuulemma toimeentulotuesta saa säästää?
Jos pitää piilotella käteisenä, niin sehän tarkoittaa että on kiellettyä?
Miksi täällä ihmiset väittävät että saisi säästää, ja samaan aikaan kehoittavat pitämään käteisenä...Melko ristiriitaista!
Jos se toimeentulotuen maksaminen katkeaa syystä tai toisesta välillä, ja sitten haet uudestaan sitä toimeentulotukea, niin sitten katsovat että sun pitäisi pärjätä niillä säästöillä. Mutta jos saat koko ajan toimeentulotukea niin tottakai saa jäädä tilille rahaa joka kuukausi sen verran mitä nyt pystyy. Aika helposti pystyy säästämään jos ei ole mitään velkoja mitä pitäisi maksella (yleensä niitä on) eikä kuluta mitään ylimääräistä, ostaa vaan ruuan ja jos jotain muuta pitää ostaa niin ostaa käytettynä halvalla. Monilla aikuisilla on esim. vaatteitakin kaapit täynnä jotka on kertyneet vuosikymmenten saatossa ja kaikkea muutakin roinaa nurkat täynnä. Päinvastoin niitä ylimääräisiä voi myydä kun on taloudellisesti tiukkaa.
Minä ainakin, jos olisin sinkku, eikä olisi tuota entisen firman pankkilainaa mikä nyt on maksettavana 230€/kk, pärjäisin kyllä vähemmällä kuin 500 eurolla kuukauden. Puhelinlasku olisi oikeastaan ainoa maksettava lasku jos saisin sossulta rahat asumiseen asumistuen ylittävältä osalta, kuten sähkön. Eli mulla menisi puhelinlaskuun joka sisältää netin, noin parikymppiä kuussa, ruokaan ehkä pari sataa kuussa... eli miksi ei jäisi säästöön? Sitten ei jää säästöön jos haluaa elää niin että ostaa tavaroita, palveluita, käy ravintolassa, polttaa tupakkaa, juo alkoholia jne. rikkaammille ihmisille normaaleja juttuja.
Kun on perhe, rahat ei todellakaan riitä millään, kasvavat lapset syö paljon, niille pitää ostaa kaikenlaista koko ajan, varsinkin vaatteita ja kenkiä. Nykyään toki saa kirppikseltä pienelle lapselle aika hyvin halvalla, mutta vähän isommalle ei sit enää saakaan kun ovat siinä iässä että kuluttavat housut puhki ja samoin lenkkarit hajoaa yleensä ennenkuin ne päätyy kirppikselle.
No mä olen työkyvytön lääkärien mielestä mutta Kelan mielestä terve. En pysty töihin joten roikun työkkärin listoilla.