Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Tavallinen kansa on aika rahvaanomaista ja käytöstavat sen mukaiset.
Ei ole ollut kyllä myyntimenestystä huutonetissäkään vaikka kuinka halvalla koettaisi myydä. On kuin Suomalaisilta olisi rahat loppuneet aivan tyystin ettei pystytä mitään enää ostamaan.
Tämän kokemuksen valossa en kyllä ikinä ryhtyisi yrittäjäksi kun mitään ei saisi kaupaksi ainakaan riittävän paljon tarpeeksi nopeasti, kun laskuthan ei kyllä odottele...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut kyllä myyntimenestystä huutonetissäkään vaikka kuinka halvalla koettaisi myydä. On kuin Suomalaisilta olisi rahat loppuneet aivan tyystin ettei pystytä mitään enää ostamaan.
Tämän kokemuksen valossa en kyllä ikinä ryhtyisi yrittäjäksi kun mitään ei saisi kaupaksi ainakaan riittävän paljon tarpeeksi nopeasti, kun laskuthan ei kyllä odottele...
Facebookin kirppikset ja muut myyntipalstat on vallannut alaa tosi paljon ja siellä käy kauppa.
Olen myynyt Torissa muutaman viime vuoden aikana tosi paljon kun ollaan, muutettu, rempattu, pari lastakin lähtenyt omilleen.
Lähes poikkeuksetta kaikki on sujunut hyvin, mukavasti ja asiallisesti. Tavarat on lähteneet kiertoon, koska en itse niitä enää tarvitse ja hinta on ollut sen mukainen eli edullinen. Olen myös antanut kaikki kodinkoneet, kun en ole halunnut ottaa niskoilleni jos lopettaa viikon päästä toiminnan. Pyytämättä on tuotu kahvipaketti, suklaalevy ja kerran nippu pioneja hakijan omasta pihasta.
Hyvin on kaikki mennyt kaupaksi, harvassa on ne, jotka ovat jättäneet tulematta. Aikataulut on saatu aina sovitettua. Niin kiireistä elämää ei onneksi vietetä, etteikö autolla voida viedä tavaraa perille jos on jotain asiaa samalle suunnalle. Ja autottomille opiskelijoille ja nuorille perheille ollaan lähdetty ihan varta vasten viemään tavaraa. Turha istuttaa ihmisiä bussissa ja junassa toista tuntia kun pihassa seisoo auto ja sillä tehdään isommat kauppareissut.
Tulee niitä tinkaajiakin, ja jos on asiattomia, en vastaa ja poistan viestin sen kummemmin loukkaantumatta. Asiaillisille tinkaajille vastaan.
Meitä on erilaisia ihmisiä ja jos aikoo muista ihmisistä ihan kauheasti ärsyyntyä tai hermostua, saa varautua aika ankeaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tein eilen ekaa kertaa tunnarit tuonne. Olin laittamassa ilmoitusta huonekaluista, jotka jää mulle käyttämättä muuton vuoksi, mutta sitten älysin etsiä, josko joku haluaisi ostaa juuri tuota. No sieltä löytyi heti ilmo, johon vastatakseni piti tehdä nuo tunnarit - tein. Ei mennyt kuin hetki kun tyyppi vastasi, laitoin kuvat ja kauppa syntyi. Tulee huomenna hakemaan. Olin aivan älliskönä, että tuohan onkin nerokas saitti! Varmaan tuonnekin mahtuu kaikennäköistä viheltäjää, kuten ap kuvaa, mutta asiahemmojakin näköjään. Voisko olla, että jos tavaran hinnoittelee liian alas alkup. hinnasta, se houkuttelee just näitä "saanko tän kahteenkymppiin?" tai "voitko tuoda tänne?" -tyyppejä? Itse tykkään, että mulle tarpeeton tavara saa uuden "elämän" jonkun toisen kanssa, ärsyttäis muakin, jos vastaukset olis just tuollaista ahnetta tyyliä.
Odota vaan,nkohta sillä ostajalla on naapurin kissa kuollut ja hautajaisissa auto hajonnut, eikä pääse tulemaan. Tämän ilmoittaa kaksi tuntia sen jälkeen kun olet jo kysynyt tuleeko ollenkaan. Trust me.
Joo, ja sitten ilmoittaa, että haluaa kyllä sittenkin ostaa, mutta uutta ajankohtaa ei saada sovittua joko siksi, että ostajalle ei millään käy mitkään kellonajat (useita tuntaja päivällä ja illalla useana päivänä viikossa, jotka pitää kuitenkin kertoa ja sitä ennen suunnitella omat menot, kun ei vastaa kysymykseen että milloin ostajalle kävisi) tai sitten ei vaan vastaa mitään enää sen jälkeen, kun on tämän uuden ostohalunsa ilmoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän pitkä vuodatus oikeasti 0€ arvoisesta rojusta jota olit heittämässä roskiin mutta kuvittelet jostain syystä säästäväsi jätemaksuissa kun torin käyttäjillä on suoranainen velvollisuus maksaa tasan se hinta jonka pyydät ja tulla ihan kotiovelta noutamaan.
Romusi arvo on se summa jonka joku on siitä valmis maksamaan ja se on voivoi jos sinun päiväunissasi lompakkoon vilahti paljon enemmän.
Löytyihän sieltä heti yksi näistä perseilijäostajista.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt Torissa muutaman viime vuoden aikana tosi paljon kun ollaan, muutettu, rempattu, pari lastakin lähtenyt omilleen.
Lähes poikkeuksetta kaikki on sujunut hyvin, mukavasti ja asiallisesti. Tavarat on lähteneet kiertoon, koska en itse niitä enää tarvitse ja hinta on ollut sen mukainen eli edullinen. Olen myös antanut kaikki kodinkoneet, kun en ole halunnut ottaa niskoilleni jos lopettaa viikon päästä toiminnan. Pyytämättä on tuotu kahvipaketti, suklaalevy ja kerran nippu pioneja hakijan omasta pihasta.
Hyvin on kaikki mennyt kaupaksi, harvassa on ne, jotka ovat jättäneet tulematta. Aikataulut on saatu aina sovitettua. Niin kiireistä elämää ei onneksi vietetä, etteikö autolla voida viedä tavaraa perille jos on jotain asiaa samalle suunnalle. Ja autottomille opiskelijoille ja nuorille perheille ollaan lähdetty ihan varta vasten viemään tavaraa. Turha istuttaa ihmisiä bussissa ja junassa toista tuntia kun pihassa seisoo auto ja sillä tehdään isommat kauppareissut.
Tulee niitä tinkaajiakin, ja jos on asiattomia, en vastaa ja poistan viestin sen kummemmin loukkaantumatta. Asiaillisille tinkaajille vastaan.
Meitä on erilaisia ihmisiä ja jos aikoo muista ihmisistä ihan kauheasti ärsyyntyä tai hermostua, saa varautua aika ankeaan elämään.
Kylläpäs sädekehä kiiltää 😇
Sitten on myös näitä, jotka myyvät jotain tavaraa ja kertovat mistä se on ostettu. Sitten kun katsoo kyseisen puljun nettikaupasta samaa tavaraa, niin on joskus paljon halvempi. Siis käytetty pitäisi ostaa kalliimmalla kuin täysin uusi kaupasta 😂
Vierailija kirjoitti:
Olette kyllä poikkeuksellisen altruistista porukkaa, jos hymyssä suin "varta vasten lähdette viemään tavaraa" (jopa ilmaiseksi antamianne kodinkoneita?) ihmisille. Eikä mihinkään ihan lähiseudulle, jos etäisyys on bussilla tai junalla toista tuntia.
Itsellä halukkuus tällaiseen hyväntekeväisyyteen on aikalailla lopahtanut kun olen pistänyt merkille, että ne tavarat ja lahjoitukset eivät yleensä päädy eniten tarvitseville, vaan ahneimmille. Voisin hyvinkin lähteä viemään vaikka vaatteita tai lasten tarvikkeita tai ruokakassin köyhälle pulassa olevalle perheelle, vaan mistä heidät löytää? Ne ilmaisten tavaroiden kärkkyjät, jotka supervauhtia vastaavat ilmoituksiin, eivät ole näitä.
Sellaiset ostajat joilla kaikki kestää ovat rasittavia. Ensi viesti ONKO VAPAA, vastaan kyllä, voitko hakea vai pitääkö postittaa, postimaksu tulee olemaan niin ja näin paljon. Voi mennä minuutteja tai päiviä ja tulee vastaus, pitäisi postittaa. Sanon minne maksaa, kuinka paljon ja annatko postitustiedot, vastataan kun jaksetaan, voinko maksaa ensi viikolla?
Joka ilmoituksessa on mitat, kaikki on ehjää, puhdasta ja toimivaa, tämäkin ilmoitetaan ja silti pitää kysyä.
Ja postimaksuista on ihan turha valittaa, ne on posti päättänyt, se että lapsen paidan postitus voi maksaa 3,70 tai kirjan 5.90 on posti päättänyt, asialle en voi mitään ja postimaksusta on ihan turha yrittää tinkiä, joudun tuon summan maksamaan postittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ostajat joilla kaikki kestää ovat rasittavia. Ensi viesti ONKO VAPAA, vastaan kyllä, voitko hakea vai pitääkö postittaa, postimaksu tulee olemaan niin ja näin paljon. Voi mennä minuutteja tai päiviä ja tulee vastaus, pitäisi postittaa. Sanon minne maksaa, kuinka paljon ja annatko postitustiedot, vastataan kun jaksetaan, voinko maksaa ensi viikolla?
Joka ilmoituksessa on mitat, kaikki on ehjää, puhdasta ja toimivaa, tämäkin ilmoitetaan ja silti pitää kysyä.
Ja postimaksuista on ihan turha valittaa, ne on posti päättänyt, se että lapsen paidan postitus voi maksaa 3,70 tai kirjan 5.90 on posti päättänyt, asialle en voi mitään ja postimaksusta on ihan turha yrittää tinkiä, joudun tuon summan maksamaan postittaessa.
I feel you! Nämä ovat ärsyttäviä :D Juurikin nuo hitaat, joiden kanssa kaupanteko etenee niin että maanantaina tapahtuu ensikontakti, keskiviikkona tulee vastaus hakeeko vai postitus, lauantaina onnistuukin jo yhteystietojen vaihto ja seuraavana keskiviikkona on raha ilmestynyt tilille ja voin vihdoin viedä tavaran postiin. Jokaisessa välissä mietin että nytkö se katosi lopullisesti vai odotanko vielä vastausta.
Vielä enemmän kuitenkin ärsyttää nuo postimaksusta napisijat/tinkaajat. Haloo, ei se raha minun pussiini kilahda enkä sen suuruudelle mitään voi, se on pakko maksaa jos postituksen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä sinulta jos vielä ketjuun palaat, oletko siis sitä mieltä että esim. nuo ap:n kertomat tapaukset ovat ihan ok ja ongelma on vaan siinä että ap "hermostuu ja ärsyyntyy muista ihmisistä"?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän pitkä vuodatus oikeasti 0€ arvoisesta rojusta jota olit heittämässä roskiin mutta kuvittelet jostain syystä säästäväsi jätemaksuissa kun torin käyttäjillä on suoranainen velvollisuus maksaa tasan se hinta jonka pyydät ja tulla ihan kotiovelta noutamaan.
Romusi arvo on se summa jonka joku on siitä valmis maksamaan ja se on voivoi jos sinun päiväunissasi lompakkoon vilahti paljon enemmän.
romun arvo on se mitä ilmoitukseen on merkitty. maksa hinta tai siirry seuraavaan ilmoitukseen. älä ruikuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I feel you! Nämä ovat ärsyttäviä :D Juurikin nuo hitaat, joiden kanssa kaupanteko etenee niin että maanantaina tapahtuu ensikontakti, keskiviikkona tulee vastaus hakeeko vai postitus, lauantaina onnistuukin jo yhteystietojen vaihto ja seuraavana keskiviikkona on raha ilmestynyt tilille ja voin vihdoin viedä tavaran postiin. Jokaisessa välissä mietin että nytkö se katosi lopullisesti vai odotanko vielä vastausta.
Vielä enemmän kuitenkin ärsyttää nuo postimaksusta napisijat/tinkaajat. Haloo, ei se raha minun pussiini kilahda enkä sen suuruudelle mitään voi, se on pakko maksaa jos postituksen haluaa.
toisilla on muutakin elämää kuin kytätä puhelinta sinun 3e tavaran ostamiseksi pikana
Tinkiminen vaan tuntuu kuuluvan näiden nettitorien tapakulttuuriin. Itse hinnoittelen suoraan alle käyvän myyntiarvon ja ilmoitan suoraan, että tavara on hinnoiteltu myytäväksi niin säästää kaikkien aikaa tinkimisen kanssa. Tosin kun tinkiminen tuntuu olevan vakiokäytäntö, pääsääntöisesti porukka hinnoittelee tavaraa niin, että niissä on tinkimisvara, joten ostajana taas tuntuu että on lähdettävä tähän tinkimisrumbaan jotta saa fiksun hinnan. Toivoisin että tinkaamisesta päästäisiin vaan suosiolla eroon, etenkin jos on kyseessä jotain tavaraa millä on ihan selkeä jälleenmyyntiarvo, eri asia sitten jos on jotain vanhaa romua mistä halutaan eroon hinnalla "tarjoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tori.fi on ihan kuraa. Ilmaiseksi ei kelpaa tai pitäisi hilata tuote sinne ja tänne. Varaillaan muttei koskaan tulla paikalle. Sitten tuo jos jotain myyt valmiiksi jo oikeasti edullisesti, niin siitäkin pitää tingata vielä. Olen itse tästä kyrsiintyneenä tullut siihen tulokseen, että vien kaiken kierrätyskeskukseen. Se parinkympin tuotto ei todennäköisesti ole vaivan ja vtutuksen arvoinen...
Pari kymppiä on iso raha, ainakin minulle. Mielellään myisin sen hintaisia tavaroita. Myyn jopa alle euron tavaroita. Vuodessa niistäkin kertyy pari tonnia tuloa. Useinhan sama ostaja ostaa niitä halpoja useampia kerralla eli kokonaisostos onkin sitten lähes aina 10€ tai enemmän. Tosin ei Torissa.
miten parikymppiä on sinulle iso raha, kun sinulla on kuitenkin varaa ostaa tuhansia tavaroita, joita et tarvitse?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa huuto.netiin, siellä ei ole noita samoja taulapäitä. Itsekin kyllästyin samoista syistä toriin.
Sitten on vielä niitä, jotka sopivat kaupat, mutta eivät tulekaan hakemaan, eivätkä vastaa viesteihin. Ja taas meni aikaa hukkaan.
Ei siellä mene mikään kaupaksi. Oon nyt varmaan 2 vuoden aikana laittanut muutaman kuukauden välein keräilytavaraa myyntiin niin ainuttakaan kauppaa ei ole tullut. Maksoin joka pari kertaa ne ylimääräiset maksut, että saa osaston ikkunaan näkyville tuotteen. Ei kaupan kauppaa. Ja mulla siis itellä 100 % plussapalaute, jotain 500 kauppaa nykyisellä tunnuksella tehnyt. Omia ostoja toki suurin osa, mutta hyvät palautteet niin ei voi olla siitä kiinni
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. En myy tuotetta ilman postikuluja ja valitettavan usein kyselijät eivät näitä halua maksaa vaan tarjoavat 10-20 euroa sisältäen postikulut, vaikka tuote on myynnissä 50 euroa + postikulut. Erikseen en ala kuljettamaan ilmaiseksi tuotteita lähialueelle enkä ota lisäkuvia.
Onnea valitsemallasi tiellä.
En mä sulta mitään ostais. Olet liian ylimielinen. Ihmettelen kyllä, miksi olet torilla. Sehän on kirpputori. Siellä tingataan ja myydään. Ihan tavallista.
Odota vaan,nkohta sillä ostajalla on naapurin kissa kuollut ja hautajaisissa auto hajonnut, eikä pääse tulemaan. Tämän ilmoittaa kaksi tuntia sen jälkeen kun olet jo kysynyt tuleeko ollenkaan. Trust me.