Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!

Vierailija
11.06.2021 |

Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.

Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:

- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.

- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.

- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.

- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅

Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.

Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄

Kommentit (539)

Vierailija
41/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. En myy tuotetta ilman postikuluja ja valitettavan usein kyselijät eivät näitä halua maksaa vaan tarjoavat 10-20 euroa sisältäen postikulut, vaikka tuote on myynnissä 50 euroa + postikulut. Erikseen en ala kuljettamaan ilmaiseksi tuotteita lähialueelle enkä ota lisäkuvia.

.

Tällaisen viestin sain just vasta torin kautta. Ostaja tarjosi noin -40% hintapyynnöstä ja halusi vielä että vien sen 40 km päähän hänelle :D Estoon meni että pätkähti enkä vastannut yhtään mitään. Joillakin on pokkaa. Tämä pyyntö tuli suunnilleen samana päivänä kuin ilmoituksen jätin eli heti olisi pitänyt myydä reilulla alella. Neiti laittoi viestin omalla nimellään ja googletin, suoraan sanottuna näytti kyllä vähän yksinkertaiselta naiselta ja lapsiakin on mennyt hankkimaan.

Vierailija
42/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä viimesen päälle tinkaajat ovat varmaan niitä, jotka ostavat vain myydääksen saman tavaran itse eteenpäin. Tämä ammattikirpparien ammattikunta on hyvin hintatietoinen ja siksi tinkivät jo valmiiksikin halvasta tuotteesta. Ei ole tarkoituskaan ostaa tuotetta itselle vaan saada tuote semmoseen hintaan, että sen voi myydä voitolla.

Hyvä pointti, olen myös miettinyt miten joku jaksaa vaivautua tinkaamaan aina joistain hiluista, mutta en ollut osannut ajatella että ne voi hyvin todennäköisesti olla just tuota porukkaa. Yhdellä Fb-ryhmässä on eräs rasittava nainen, joka tinkaa joka hemmetin jutusta oli hinta 2 euroa tai 20 euroa ja on haukkana paikalla aina kun jengi laittaa myyntiin tavaraa. Olen ihmetellyt hänen käytöstään kun on jatkuvasti ostamassa, mutta tuo selittää paljon, jos hän myy eteenpäin. Hän on myös aina ekana kärkkymässä kaupanpäällisiä ja ilmaista tavaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävän pitkä vuodatus oikeasti 0€ arvoisesta rojusta jota olit heittämässä roskiin mutta kuvittelet jostain syystä säästäväsi jätemaksuissa kun torin käyttäjillä on suoranainen velvollisuus maksaa tasan se hinta jonka pyydät ja tulla ihan kotiovelta noutamaan.

Romusi arvo on se summa jonka joku on siitä valmis maksamaan ja se on voivoi jos sinun päiväunissasi lompakkoon vilahti paljon enemmän.

Kappas, pöydästä 20e tarjonnut eksyi palstalle  :D

Vierailija
44/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt asiakaspalvelussa, joten ihmisten ilkeys ja typeryys ei enää ihmetytä.

Kerran minulla oli torissa yksi viiden euron kuppi myynnissä, niin sain tekstarin joltain ostajaehdokkaalta: "maksan 4 euroa kupista". Eikä mitään muuta. Hörähdin ja poistin viestin. Sitten on tullut vastaan ostaja, jolle minun olisi pitänyt säilyttää sitä tavaraa siihen asti, että hän joskus tulee käymään asuinkaupungissani 🙄

Vierailija
45/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhasta romusta ei pidä maksaa paljoa, lähtökohtaisesti tingaan aina.

Vierailija
47/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin 5€ pientä vanhaa pöytää muutaman viikon. Ei mennyt.

Laitoin uuden ilmoituksen 20€. Meni nopeasti.

Vierailija
48/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin kantoreppua torissa. Ennen ilmoituksen laittoa silmäilin läpi tarjonnan ja totesin, että niitä on myynnissä paljon, vaihtelevilla hinnoilla. Laitoin oman hinnan keskikastiin ja sainkin monta kyselyä. Muutamat vaan ilmoittivat olevansa kiinnostuneita, sen jälkeen eivät vastanneet mitään. Pari oli tulossa ostamaan, mutta alkoivat ennen saapumista tinkaamaan. Kieltäytyivät sitten, kun kerroin etten laske hintaa. En ymmärrä, jos tavaraa on tarjolla moneen hintaan, miksei vain valitse sitä omaan lompakkoon sopivaa suosiolla?

Lopulta löytyi sekin ostaja, jolle hinta kelpasi.

Vierailija
49/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein eilen ekaa kertaa tunnarit tuonne. Olin laittamassa ilmoitusta huonekaluista, jotka jää mulle käyttämättä muuton vuoksi, mutta sitten älysin etsiä, josko joku haluaisi ostaa juuri tuota. No sieltä löytyi heti ilmo, johon vastatakseni piti tehdä nuo tunnarit - tein. Ei mennyt kuin hetki kun tyyppi vastasi, laitoin kuvat ja kauppa syntyi. Tulee huomenna hakemaan. Olin aivan älliskönä, että tuohan onkin nerokas saitti! Varmaan tuonnekin mahtuu kaikennäköistä viheltäjää, kuten ap kuvaa, mutta asiahemmojakin näköjään. Voisko olla, että jos tavaran hinnoittelee liian alas alkup. hinnasta, se houkuttelee just näitä "saanko tän kahteenkymppiin?"  tai "voitko tuoda tänne?" -tyyppejä?  Itse tykkään, että mulle tarpeeton tavara saa uuden "elämän" jonkun toisen kanssa, ärsyttäis muakin, jos vastaukset olis just tuollaista ahnetta tyyliä. 

Vierailija
50/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole koskaan tehty ohareita enkä muista, että olisi tingattu postereita tuotteen hintaan. Mulla kyllä lukee ilmoituksissa kyseisen tuotteen postareiden hinta sekä muutkin "ehdot".

Vierailija
51/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä myyjissäkin on vikaa. Ostin kerran toisesta päästä kaupunkia lapselle syöttötuolin ja hakuaikaa oli mahdoton sopia. Ehdotin työmatkalla klo 16-17, ei käynyt, koska on ruoka-aika silloin ja lasten syöminen häiriintyy, jos joku käy ovella. Sen sijaan kirjoitti, että 18-19 kävisi. Totesin, että kun matkaa on lähes 30km, niin ehkä saan siskoni siitä läheltä hakemaan, mutta pääsee vasta töistä klo 19 ja olisi ovella 19:15. Ei käynyt. Laittaa kuulemma lapsia nukkumaan silloin. Ehdotin, että siirrän tilille rahat ja nostaa sen syöttötuolin ennen seiskaa oven taakse, niin ei sitten koputella ovella. Hän halusi käteen rahat, joten tämäkään ei käynyt. Kysyin viikonloppua, että sisko voi 9-21 välilä hakea miten vaan. Ei käynyt, olivat kuulemma mummulassa. Lopputuloksena minun piti ajaa se 30km/suunta tasan arkena 18-19 välillä. Naurettavaa, että ajoin hakemaan noilla ehdoilla. Se oli siitä huutisaikaa, kun pelkäsi negaa ja teki mitä vaan, ettei tulisi huonoa palautetta. Typerä minä. Olisin haistattanut ja jatkanut tuotteen etsimistä.

Vierailija
52/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.

Jep - laitoin ilmoituksen "annetaan" eteisen lipasto ja kahvipakettia vastaan voi noutaa niin sitä tultiin noutamaan ja kun kyselin kahvipakettia niin "ainiin, pitikö olla sellainen". Sinne lähti hyvän lipaston kanssa. Tsiisus mitä sakkia!

Ihan ymmärrettävää

Annetaan on annetaan. Olisit laittanut että vaihdetaan.

Vierailija
53/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin juuri vähän aikaa sitten kaikki myyntitavarat torista pois, syynä tämä: mikään ei käynyt kaupaksi, pilaostajia ja aiheettomia kyselyitä tuli kyllä halpoihin ja hyväkuntoisiin tavaroihin. Kyseltiin 3-6e tavaraa, sitten häivytään vastaamatta/ei ole rahaa ja muuta selitystä, yksi jopa kehtasi tinkiä 2e postikulujen kera, eli tavara olisi pitänyt postikulujen hinnalla lähettää ilmaiseksi. Mutta yksi hyvä puoli on, sillä torissa saa nykyään torjunnan käyttöön. Pilaostajat voi torjua suoraan, ennen tuota mahdollisuutta ei ollut! Oikeat ostajat yleensä kysyvät heti ja ostavat ja maksavat heti, pilaostajat tunnistaa odottamaan pistämisestä. Pitää olla nykyään tarkkana ettei tee mitään ns.hutiostoja jotka joutuisi laittamaan toriin myöhemmin, siellä ei kauppa käy, ellei myy jotain arvokasta halvalla ehkä sitten.

Vierailija
54/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävän pitkä vuodatus oikeasti 0€ arvoisesta rojusta jota olit heittämässä roskiin mutta kuvittelet jostain syystä säästäväsi jätemaksuissa kun torin käyttäjillä on suoranainen velvollisuus maksaa tasan se hinta jonka pyydät ja tulla ihan kotiovelta noutamaan.

Romusi arvo on se summa jonka joku on siitä valmis maksamaan ja se on voivoi jos sinun päiväunissasi lompakkoon vilahti paljon enemmän.

Miksi vietät aikaasi torissa etsimässä mielestäsi 0€ arvoisia turhia rojuja?

Se on voivoi jos sun päiväunissas sulle tuodaan kaikki ilmaiseksi suoraan kotiovelle.

Vierailija
55/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torissa annoin kerran ilmaisen laukun, mutta ei kelvannut ja hakija ei viitsinyt saapua hakemaan sovittuna päivänä. Hakijaehdokas ilmoitti että haluaa laukun päivänä P ja sitten ei kuulunut mitään, sain tympeän viestin ettei hän ehdi tulla ja asuu todella kaukana. Olin kuvitellut että hakijalla on joku tuttu samassa paikassa noutamista varten, mutta hän ei sitten viitsinytkään maksaa junalippua tai bensaa noutamista varten. Ihmeellistä toimintaa, varaillaan myös ilmaiseksi annettavia ja noudon aikana ei vaivauduta hakemaan. Vien nykyään annettavien laatikkoon kaikki ennen torissa myynnissä olleet tavarat ja sitä suuremmat tavarat jätän ulos/parkkipaikoille jne. Kyseessä oli niin suuri laukku, ettei se mahtunut laatikkoon joten se jäi ostoskeskuksen parkkipaikalle pilahakijan takia, laitoin laukkuun lapun että saa ottaa. Pilahakijoista on sekin vaiva että joku joka oikeasti ehkä hakisi, ei voi hakea kun pilahakijat varaavat eivätkä kuitenkaan hae.

Vierailija
56/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen antanut paljon toimivaa ja kallistakin tavaraa ilmaiseksi. Olen lahjoittanut mikroaaltouunin, pyykin- ja astianpesukoneen, polkupyöriä, auton jne. Inhoan kaikkea nettikaupankäyntiin liittyvää vekslaamista, mutta nyt en enää halua edes lahjoittaa mitään. Ihan samaa edestakaista vekslaamista ja toivomuslistojen lähettelyä vaikka antaisi tavaran ilmaiseksi.

Seuraava lasti lähtee suoraan kaatopaikalle (jos kierrätyskeskus ei ota vastaan meidän sohvia, sohvapöytää ja paria sänkyä).

Myös minä inhoan kaikkea säätöä ja vaivaa mutta olen huomannut että ilmaiseksi antaminen/ lahjoittaminen on vielä hankalampaa. Ihan samalla tavalla pitäisi purkaa, pakata, postittaa ja toimittaa.

Vierailija
57/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tori.fi on ihan kuraa. Ilmaiseksi ei kelpaa tai pitäisi hilata tuote sinne ja tänne. Varaillaan muttei koskaan tulla paikalle. Sitten tuo jos jotain myyt valmiiksi jo oikeasti edullisesti, niin siitäkin pitää tingata vielä. Olen itse tästä kyrsiintyneenä tullut siihen tulokseen, että vien kaiken kierrätyskeskukseen. Se parinkympin tuotto ei todennäköisesti ole vaivan ja vtutuksen arvoinen...

Pari kymppiä on iso raha, ainakin minulle. Mielellään myisin sen hintaisia tavaroita. Myyn jopa alle euron tavaroita. Vuodessa niistäkin kertyy pari tonnia tuloa. Useinhan sama ostaja ostaa niitä halpoja useampia kerralla eli kokonaisostos onkin sitten lähes aina 10€ tai enemmän. Tosin ei Torissa.

Paljastatko, missä myyt niin paljon alle euron hintaisia tavaroita, että keräät niistä 2000€ vuodessa?

Ja minkälaisia nuo tavarat ovat? Missä säilytät niitä normaalisti?

Jos yksi tavara maksaisi 1€, joutuisit myymään niitä 2000kpl.

Jos myyt vielä halvempia, niin määrä menee jonnekin 3000-5000 kieppeille.

Vierailija
58/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään enää tiedossa mitään ns. normaalia tai toimivaa sivua jossa voi myydä/antaa halvalla käyttökelpoisia tavaroita tai kierrättää/vaihtaa? olen tullut huijatuksi niin monta kertaa torissa etten viitsi/halua enää sitä kautta tarjota mitään. Nyt on taas pian pieni kassi lähdössä annettavien laatikkoon käyttökelpoista tavaraa, kun myyntisaiteilla ei osteta mitään pilaostajien takia ja tinkaajien. En lähetä eurolla, postikulutkin ovat melkein kaksi euroa. Minulle helpompi viedä ilmaiseksi annettavia tavaroita kun postittaa lähes ilmaiseksi tinkaajille.

Vierailija
59/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myin vitosella arviolta 40 euron arvoista tavaraa. Ostaja kysyi, voinko viedä sen hänelle naapurikaupunkiin (matkaa n.30km/suunta). Ei jumalauta 😂

Vierailija
60/539 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa huuto.netiin, siellä ei ole noita samoja taulapäitä. Itsekin kyllästyin samoista syistä toriin.

Sitten on vielä niitä, jotka sopivat kaupat, mutta eivät tulekaan hakemaan, eivätkä vastaa viesteihin. Ja taas meni aikaa hukkaan.

Onko huutonet enää nykyään elossa ollenkaan?

Noin 5 vuotta sitten myin siellä paljon kaikenlaista hyvällä menestyksellä.

Mutta viimeisen vuoden aikana mikään ei ole mennyt kaupaksi.

En itse ole muuttanut toiminnassani (esim. hinnoittelussa tai valokuvissa) mitään.