Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Voitko uskoa,että nämä kyselijät ovat ihmisiä joilla ei ole mahdollisuutta hakea tuotetta itse. Esimerkkinä vammautuneet, pienten lasten vanhemmat yms. Sitä varten torit on ,että pienivarainen voi löytää halvalla tarvitsemansa hyvän tuotteen. Todella ylimielinen aloitus..
Vierailija kirjoitti:
Voitko uskoa,että nämä kyselijät ovat ihmisiä joilla ei ole mahdollisuutta hakea tuotetta itse. Esimerkkinä vammautuneet, pienten lasten vanhemmat yms. Sitä varten torit on ,että pienivarainen voi löytää halvalla tarvitsemansa hyvän tuotteen. Todella ylimielinen aloitus..
Todella ylimielistä on se että ignooraa sen mitä myyjä on ilmoitukseensa laittanut.
Jos siinä lukee että "En toimita, pelkästään nouto".... niin, mitähän se voisi tarkoittaa?
Eikö YHTÄÄN sytytä?
Vierailija kirjoitti:
Voitko uskoa, että ehkä myyjä on itse vammautunut, pienten lasten vanhempi yms. ja hänellä ei ole mahdollisuutta kipaista postittelemassa siellä sun täällä tuosta noin vaan?
Viimeisin turhautumisen aihe on nämä "onko vapaa" -kyselijät. Saattaa tulla useammasta tavarasta samalta tyypiltä sama geneerinen "onko vapaa" -viesti ja siihen se sitten jääkin. Kun heille vastaa, he eivät välttämättä edes lue vastausviestejä. Ihmisillä ei ole edes alkeellisia käytöstapoja.
Tänään uhatriin poliisilla, kun laitoin annetaan osioon pyörän ja vaihto kahvipakwttiin. Kuulemma laitonta huijausta, pitäisi antaa ilmaiseksi 😂 Odotan viranomaisen yhteydenottoa asian tiimoilta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myynti-ilmoitukseeni vastasi joku markku, joka arvosteli myymäni tuotteen hintaa ja kehotti tsekkaamaan ebaysta vastaavan hintaa. Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, jos ei ole edes aikeissa ostaa? Eikö ole muuta tekemistä kuin kytätä ja esittää jotain asiantuntijaa? Harmittaa, etten vastannut suoraan että v****akos se sulle kuuluu.
Kerran minäkin olen arvostellut hintapyyntöä. Joku myi kuutta Marimekon lautasta hintaan, joka oli sama kuin Marimekossa. Paitsi että tarjouksesta niitä sai silläkin hetkellä halvemmalla. Siihen vielä olisi tietenkin tullut aika suolaiset postikulut päälle, eikä mitään takeita lautasten todellisesta kunnosta tai siitä, tulevatko ne ehjinä perille. Jos samanlaiset lautaset olisi tilannut verkkokaupasta, hinta olisi ollut halvempi, postikuluja ei olisi mennyt ja kaiken lisäksi mahdolliset rikkinäiset olisi korvattu uusilla.
Tuollainen on lähinnä huijaamista, eli kyllä siitä silloin mielestäni pitääkin vähän valittaa. Eihän se mitään auttanut, ilmoitus ja sama hinta oli senkin jälkeen.
Harmi kun torissa ei pysty kommentoimaan julkisesti, voisi varoittaa muita.Ei se toisen hintapyyntö kyllä sulle kuulu, jokainen saa pyytää vaikka kaksinkertaisen hinnan ovh verrattuna eikä se ole huijaamista. Huijaamista on jos väittää että tuote on uusi vaikka se on käytetty, tai lähettää ostajalle Tokmannin lautaset Marimekon sijaan. Ärsyttää tuollaset hintapoliisit jotka tulee kommentoimaan että tämän saa kyllä x kaupasta peräseinäjoelta alempaan hintaan. Kenenkään ei ole mikään pakko ostaa myyjän pyytämään hintaan ja järkevä ostaja tietenkin tekee hintavertailua ja miettii oman budjettinsa ja jättää väliin mielestään kohtuuttoman hintaiset kohteet. Eiköhän se myyjäkin jonkin ajan kuluttua ihan itse tajua tiputtaa hintaa jos haluaa saada sen myydyksi.
Joo! Oulussa on joku miespuolinen muumituotteiden hintapoliisi. Möin uutta mukia 12e ja tämä laittaa viestiä, että Prismasta saa halvemmalla (vaikka Prismssa ne maksaa 17e) ja mun pitäisi myydä hänelle 5e, kun se on sen oikea arvo. Arvasitte varmaan, mutta kauppoja ei tullut. Miksi haluaisin antaa tavaran puoli-ilmaiseksi jollekin hullulle? Vastasin, että mene vitosesi kanssa Tokmannille ja osta sieltä viisi euron mukia itsellesi. 😅 Ei ole ihan muumeihin varaa.
En tiedä oliko sama tyyppi, joka tinkasi muumikulhosta puolet pois vaikka möin jo 5-10e kaupan hintaa halvemmalla. Hintalaput ja kaikki.
Kaikilla ei vaan riitä rahat muumeihin/marimekkoon/taikaan jne haluttuihin mukeihin, niin sitten pitää hullun kiilto silmissä alkaa pommittamaan torimyyjiä. Varmaan vaarallinen tuommoinen tyyppi niin miksi oman oveni taakse haluaisin.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myynti-ilmoitukseeni vastasi joku markku, joka arvosteli myymäni tuotteen hintaa ja kehotti tsekkaamaan ebaysta vastaavan hintaa. Mitä ihmettä se kenellekään kuuluu, jos ei ole edes aikeissa ostaa? Eikö ole muuta tekemistä kuin kytätä ja esittää jotain asiantuntijaa? Harmittaa, etten vastannut suoraan että v****akos se sulle kuuluu.
Kerran minäkin olen arvostellut hintapyyntöä. Joku myi kuutta Marimekon lautasta hintaan, joka oli sama kuin Marimekossa. Paitsi että tarjouksesta niitä sai silläkin hetkellä halvemmalla. Siihen vielä olisi tietenkin tullut aika suolaiset postikulut päälle, eikä mitään takeita lautasten todellisesta kunnosta tai siitä, tulevatko ne ehjinä perille. Jos samanlaiset lautaset olisi tilannut verkkokaupasta, hinta olisi ollut halvempi, postikuluja ei olisi mennyt ja kaiken lisäksi mahdolliset rikkinäiset olisi korvattu uusilla.
Tuollainen on lähinnä huijaamista, eli kyllä siitä silloin mielestäni pitääkin vähän valittaa. Eihän se mitään auttanut, ilmoitus ja sama hinta oli senkin jälkeen.
Harmi kun torissa ei pysty kommentoimaan julkisesti, voisi varoittaa muita.Ei se toisen hintapyyntö kyllä sulle kuulu, jokainen saa pyytää vaikka kaksinkertaisen hinnan ovh verrattuna eikä se ole huijaamista. Huijaamista on jos väittää että tuote on uusi vaikka se on käytetty, tai lähettää ostajalle Tokmannin lautaset Marimekon sijaan. Ärsyttää tuollaset hintapoliisit jotka tulee kommentoimaan että tämän saa kyllä x kaupasta peräseinäjoelta alempaan hintaan. Kenenkään ei ole mikään pakko ostaa myyjän pyytämään hintaan ja järkevä ostaja tietenkin tekee hintavertailua ja miettii oman budjettinsa ja jättää väliin mielestään kohtuuttoman hintaiset kohteet. Eiköhän se myyjäkin jonkin ajan kuluttua ihan itse tajua tiputtaa hintaa jos haluaa saada sen myydyksi.
Joo! Oulussa on joku miespuolinen muumituotteiden hintapoliisi. Möin uutta mukia 12e ja tämä laittaa viestiä, että Prismasta saa halvemmalla (vaikka Prismssa ne maksaa 17e) ja mun pitäisi myydä hänelle 5e, kun se on sen oikea arvo. Arvasitte varmaan, mutta kauppoja ei tullut. Miksi haluaisin antaa tavaran puoli-ilmaiseksi jollekin hullulle? Vastasin, että mene vitosesi kanssa Tokmannille ja osta sieltä viisi euron mukia itsellesi. 😅 Ei ole ihan muumeihin varaa.
En tiedä oliko sama tyyppi, joka tinkasi muumikulhosta puolet pois vaikka möin jo 5-10e kaupan hintaa halvemmalla. Hintalaput ja kaikki.
Kaikilla ei vaan riitä rahat muumeihin/marimekkoon/taikaan jne haluttuihin mukeihin, niin sitten pitää hullun kiilto silmissä alkaa pommittamaan torimyyjiä. Varmaan vaarallinen tuommoinen tyyppi niin miksi oman oveni taakse haluaisin.
Sun muumimuki on ihan hevonkukkua. Tavallisen arvottoman muumimukin hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ylimielistä on se että ignooraa sen mitä myyjä on ilmoitukseensa laittanut.
Jos siinä lukee että "En toimita, pelkästään nouto".... niin, mitähän se voisi tarkoittaa?
Eikö YHTÄÄN sytytä?
Saa silti kysyä ja minä ainakin olen lähettänyt vaikka on nouto. Tosin mulla on sitten tullut sitten euroja kunnolla. Puhutaan jo muutamasta tuhannesta.
Uusin villitys, tulee ilmoitukseen viesti (siis eka ja ainoa viesti): "Ostan ja haen, anna osoite..." ja kun en reagoi 5 min päästä tulee jo, "no tuleeko se osoite" tms... Arvatkaa vaan annako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt yhtään ostosta Torissa koska pyydetään sama hinta kuin mitä on kaupassa.
Marimekko tasaraita pussilakana, Marimekon kukkaro ja Iittalan kivilyhty.
Ei kukaan ole niin tyhmä että tuohon sortuu.
Ja kuule myymättä jää.
Mulla on menneet kaikki kaupat Torissa tosi hyvin, mutta aina joukkoon eksyy joku epärealistinen tinkaaja. Esim. viikko sitten myin tuotetta 150 eurolla, samaan aikaan Torissa ihan samoja tuotteita myynnissä useampi, kaikilla hinta 200 euroa. Eiköhän tullut tästäkin viesti, että maksan satasen toimituskuluineen. No helppo oli vastata, että tuli ekaan viiteen minuuttiin jo kaksi kyselyä (ihan pyydetyllä hinnalla ja tuote tuli myydyksi ja maksetuksi 40 min kuluttua ilmoituksesta).
En ole totaalinen tinkimisen vastustaja, mutta joku realismi siinäkin pitäisi olla.
Olen joustava myyjä ja myynyt muuton vuoksi parilla tonnilla tavaraa.
Kaikki ei tee muutaman euron kauppaa. Kallein oli 650 euroa. Läppäri 350 euroa. Pienin oli 4 euroa.
Enkä nyöskään säilytä tavaraa jota en käytä.
Mä lopetan ilmoituksen lukemisen heti jos se alkaa: "luethan ilmoituksen huolella".
Samoin, jos myyjä luettelee vaatimuksia.
Osalla myyjistä ei ole alkeellisiakaan kaupanteon taitoja.
Maailma on krääsää täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetan ilmoituksen lukemisen heti jos se alkaa: "luethan ilmoituksen huolella".
Samoin, jos myyjä luettelee vaatimuksia.
Osalla myyjistä ei ole alkeellisiakaan kaupanteon taitoja.
Maailma on krääsää täynnä.
Jännä kun suurin osa ilmoituksista on asiallisia ja sitten on näitä jopa agressiivisia "En sitä, En tätä, Jos et ole tosissaan ostamassa, jätä välistä, älä tuhlaa molempien aikaa..."
Vierailija kirjoitti:
Tänään uhatriin poliisilla, kun laitoin annetaan osioon pyörän ja vaihto kahvipakwttiin. Kuulemma laitonta huijausta, pitäisi antaa ilmaiseksi 😂 Odotan viranomaisen yhteydenottoa asian tiimoilta nyt.
Miksi laitat annetaan-osioon jos haluat vastinetta?
Paras pitkään aikaan oli annetaan-osiossa joku joka halusi vaihtaa tavaran kymmeneen euroon 😂
Vierailija kirjoitti:
Myin torissa huippuluokan kameraa, priimakuntoisena ja virheettömänä. Maksoin itse kamerasta n. 1800 euroa uutena, myin alle kaksi vuotta vanhana sitä 1000 eurolla ja varusteita vielä kaupan päälle. Joku m*l*pää yritti tingata ja vängätä hintaa 600 euroon, ja lakkasin vastaamasta koska ei uskonut etten todellakaan aio tinkiä niin paljoa kun on kuitenkin uudenveroinen ja suosittu malli, takuut voimassa, liki käyttämätön jne. Lopulta tämä samainen ääliö laittoi viestiä jossa ilmoitti olevansa valmis maksamaan sen alun perin pyytämäni 1000 euroa koska "se on kuitenkin aika edullinen" Mua otti päähän niin paljon, että vastasin että hänelle on nyt oma erikoishinta 2000 euroa, sen alle en hänelle myy. Alkoi räyhäämään, laitoin estoon. 😂
Saitko myytyä sitten tonnilla jollekin toiselle?
Mä olen siirtynyt lahjoittamiseen. Myyminen on niin raskasta. Vaikka saa haluamansa hinnan, niin se ei silti palkitse. Tavaran pois antaminen tuntuu paljon kivemmalta ja se tuo kevyemmän mielen.
Mä jouduin luopumaan suuresta osasta kodin irtaimistoa ja lisäksi autosta mieheni kuoleman jälkeen. En vain pystynyt elämään niiden tavaroiden kanssa. Laitoin ilmoituksia toriin ja se oli niin tuskaa. Luovutin ja soitin hyväntekevöisyysjärjestön auton hakemaan ne pois. Vapauden ja helpotuksen tunne oli suuri. Auto meni tietenkin autoliikkeeseen, sitä en antanut kenellekkään.
Joku tossa sanoi, että laittoi tavaran annetaan-osastolle ja pyysi kuitenkin kahvipakettia vaihdossa. Miksi ei vain laittanut myydään-osioon ja 4€ hinnaksi. Mä olen selannut noita annetaan-ilmoituksia ja siellä halutaan vaihtaa roskaa kahvipaketteihin tai johonkin tiettyyn suklaalevyyn tai muuta. Eihän se ole mitään antamista. Kun haluat jotain antaa, niin anna hyvä ihminen se.
Mä hain kerran yhdeltä puolitutulta autottomalta henkilöltä heille tarpeettomaksi jääneen kirjahyllyn. Hän itse kertoi, että pitäisi saada se johonkin hävitettyä. Tarjouduin hakemaan sen. Kuulin jälkeenpäin, että hän oli valitellut kun en maksanut siitä mitään. Paikallisessa kierrätysmyymälässä oli samanlainen ollut myynnissä 20 eurolla ja hän olisi mielellään ainakin 15 euroa siitä halunnut. Siis jos joku haluaa päästä roinasta eroon ja hänenkin olisi pitänyt se kaatopaikalle saada toimitettua, niin hänhän säästi kymppejä siinä, että hain sen ilmatteeksi pois. Tai jos se kierrätysmyymälä olisi sen hyllyn hakenut, niin ei hän olisi sieltäkään mitään maksua saanut. Oikeesti mun olis pitänyt pyytää maksu siitä, että vaivaudun sen hyllyn pois hakemaan.
Mä kerran myin tyttöjen 37 numeron luistimia + teräsuojat. Kaupassa hinta uutena 80 € + ne suojat. Luistimia oli käytetty muutaman kerran, ehkä 3 tai 4 kertaa (mainittu ilmoituksessa) ja pyysin niistä 10 €. Vain nouto ja maksu käteisellä. Joku tarjoutui ostamaan ne kympillä jos käyn terottamssa ne ja tuon hänen kotinsa läheiselle ostarille. Pakko oli vastata, että kyllä voin käydä terotuttamassa ne, hinta 10 €+matkakulut ja pientä vaivanpalkkaa 30€. Ja kyllä, tuon matkakuluja vastaan ne sinne ostarille myös. Ei se palaillut enää asiaan.
No, mutta nykyään tarjoan kaikki roippeet ja lasten vaatteet ensin tutuille ja naapureille. Jos eivät tarvitse, niin vien kierrätysmyymälään tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoituksessa lukee "vain nouto", niin luulisi ymmärtävä, että myyjä /antaja on ehkä itekkin vammautunut tai pienen lapsen yksinhuoltajaäiti.
Ei mun autoon mahdu pesukonetta, sohvaa, jääkaappia. Sen vuoksi mun ilmoituksissa lukee "vain nouto". Lisäksi se lukee sen vuoksi, että haluan vaivattomasti ja nopeasti tavaroista eroon. Jätän annetaan-kamppeet autokatokseen ja noutaja saa hakea ilman kontaktia. Lisäksi olen itsekin yh, joten tavaran kuljettamisen ajaksi pitää mahdollisesti vielä hankkia lapsille hoitaja, juu ei. En ala arvailemaan kuka yhteyttä ottavista on halvaantunut, sairas, todellisessa tarpeessa, yksinhuoltaja, perheessä pieniä lapsia, masentunut, varaton, tuloton tai HUIJARI. Tavarat haetaan mun antamilla ehdoilla.
Multakin on kysytty voinko postittaa sen 5 euron tuotteen. Kun kieltäydyn, niin perään tulee uusi vinkuvieti "entä jos maksan postimaksut?"
Monet täällä tuntuu olevan kovin ehdottomia ja ehtoja ladellaan ilmoitukseen pitkät rimpsut (tai ainakin näin väitetään).
Itse en ole ostanut enkä myynyt torissa ainuttakaan tuotetta ja suoraan sanoen ihmettelen ihmisiä, jotka jaksaa joidenkin 2-5 euron tuotteiden kanssa puljata. Pitää tehdä ilmoitukset, vastata kyselyihin ja sopia tapaamisia jonkun parin euron tuotteiden takia. Pulloja keräämälläkin pääsee paremmille tuntipalkoille.
Mutta siis joo, olen minäkin kauppaa elämäni aikana tehnyt ja olen sitä mieltä, että sinun tuotteesi pitää olla selkeästi kilpailijoita halvempi, että sinulla on varaa alkaa ehtoja latelemaan, tai sitten tuotteen pitää olla muuten vaan äärimmäisen haluttu. Muuten käypi niin, että saa olla ihan keskenään niiden jyrkkien ehtojensa kanssa.