Ihmisten käytös Tori.fi:ssä, en tiedä itkeäkö vai nauraa!
Olen tässä kesälomalla ollessani tehnyt kämpän raivausta ja laittanut paljon tavaraa Toriin myyntiin. Edullisin hinnoin, kunhan saan pois nurkista ja jonkun pienen korvauksen hyväkuntoisesta tavarasta.
Ihmisten käytös tuolla Torissa on suorastaan ällistyttävää. Vai mitä te olette mieltä näistä:
- Saan paljon viestejä, joissa tingataan jo entuudestaan halpaa hintaa. 10e tuotetta tingataan 8 euroon, 5e tuotetta 3 euroon jne. Oikeasti, jos haluat sen tuotteen ja löydät sen Torista jo valmiiksi noin 1/5 hinnalla todellisesta arvostaan, niin mitä väliä on maksatko siitä 8e vai 10e? Tuollainen pikkurahan tinkaus kiristää vain hermoja ja postilaatikko täyttyy turhista viesteistä. Minusta tinkaaminen voi olla aiheellista kun puhutaan kalliimmista tuotteista, ja tällöinkin vähän järkeä siihen, millaista hintaa havittelee.
- Edelliseen viitaten, kalleimpana tavarana myimme vanhan ruokapöytämme hintaan 100 e. Tähän tuli useita tarjouksia, joista nuukimmissa tarjottiin pöydästä 20 e...? Lisäksi pari kyselijää tarjosi pöydästä alle 100 e ja kysyi voimmeko siihen hintaan sisältyen kuljettaa pöydän heidän kotiinsa. Öö, anteeksi mutta ei. Onneksi näihin ei tarvinnut paljoa kiinnittää huomiota, koska pöytä meni nopeasti kaupaksi pyytämällämme hinnalla ja ostaja tuli asiallisesti sen itse noutamaan.
- Säännöllisesti tulee viestejä, joissa toisella paikkakunnalla asuva henkilö haluaisi ostaa jonkun tavaran ja kyselee voinko postittaa ilmaiseksi. Minulta on haluttu ostaa 5 e tuote, jos postit sisältyvät hintaan. Tavaran postitus olisi maksanut 5,90 e + laatikon hinta. Että jep jep.
- Säännöllisesti kysellään myös kaikenlaisia palveluksia, voitko tuoda tuotteen sinne ja tänne jne. Viimeksi tänään sain viestin 10 e hintaiseen tuotteeseen: "Voitko tuoda tämän *kaupunginosaan X* tämän päivän aikana?". Mainittakoon, että kaupunginosa X on aivan toisella puolella tätä kaupungia ja ajaisin sinne puoli tuntia per suunta. Ja vieläpä tarkka vaatimus että tämän päivän aikana 😅
Oikeasti, mitä tämä porukka oikein on jotka näitä viestejä lähettävät? Mitä ihmettä he ajattelevat? Eikö heitä nolota yhtään oma käytöksensä? 😄 Tavaroista ollaan kiinnostuneita, mutta ne pitäisi saada suurin piirtein ilmaiseksi ja kotiovelle kuljetettuina. Mieluiten myyjä voisi vielä vaikka antaa vähän rahaa ostajalle siitä että tämä ottaa tavaran vastaan 🙄 En kehtaisi itse ikinä esittää yllä listattuja vaatimuksia, tahditonta ja huonoa käytöstä mielestäni. Jos itse löydän tarvitsemani tuotteen hyvällä diilillä Torista, niin maksan mitä siitä pyydetään ja haen tavaran sovitulla ajalla.
Enkä siis halua sanoa että torissa kaikki ostajat ovat älyttömiä. Myös sujuvia kauppoja tulee paljon tehtyä. Yllättävän paljon tulee kuitenkin myös näitä täysiä ajanhukkayhteydenottoja, sanoisin että aikalailla 50-50. Onko teillä samoja kokemuksia? Tai oletko kenties itse tinkaava ostaja ja voisit avata vähän ajattelumaailmaasi? 😄
Kommentit (539)
Tota samaa se on jos antaa ilmaiseksi. Eivät sentään tingi, mutta kuskata pitäisi ja mittailla ja ottaa lisäkuvia joka suunnasta pitää varattuna viikon. Juu ei.
Voit sanoa jo ilmoituksessa, että ei tinkijöille ja postituskulut lisätään hintaan.
Siellä on sellaisiakin ilmoituksia.
Paljon on mukavia ja fiksuja ostajia/hakijoita, mutta tosiaan paljon myös ihme kyselijöita ja lupaajia että tullaan hakemaan jotain ja sitten hävitään jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus ostajana miettinyt, että kehtaako edes kysyä myyjältä kuljetusapua korvausta vastaan (samalla seudulla) tai postitusta (maksan postikulut).
Paljonko olet valmis maksamaan extraa esim 20e tuotteen kuljetuksesta?
Järkyttävän pitkä vuodatus oikeasti 0€ arvoisesta rojusta jota olit heittämässä roskiin mutta kuvittelet jostain syystä säästäväsi jätemaksuissa kun torin käyttäjillä on suoranainen velvollisuus maksaa tasan se hinta jonka pyydät ja tulla ihan kotiovelta noutamaan.
Romusi arvo on se summa jonka joku on siitä valmis maksamaan ja se on voivoi jos sinun päiväunissasi lompakkoon vilahti paljon enemmän.
Kannattaa laittaa huuto.netiin, siellä ei ole noita samoja taulapäitä. Itsekin kyllästyin samoista syistä toriin.
Sitten on vielä niitä, jotka sopivat kaupat, mutta eivät tulekaan hakemaan, eivätkä vastaa viesteihin. Ja taas meni aikaa hukkaan.
Lisää ilmoitukseen + postikulut -merkintä ja sovi kaupat aina omaan osoitteeseen, esim ulos tienvarteen. Elä vastaa tinkaajille ja lisäkuvan pyytäjille. Tai vastaa että palaan asiaan mutta unohda.
Yks hassu multa kyseli kerran lasten mekkoa kaupatessa, onko eläintalous ja onko pesty hajusteita sisältävillä pesuaineilla. Vastasin asiallisesti mut teki mieli sanoa että olisko parempi ostaa kaupasta, sua voidaan huijata ja sanoa että ei oo eläimiä ja on pesty vaikkei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän pitkä vuodatus oikeasti 0€ arvoisesta rojusta jota olit heittämässä roskiin mutta kuvittelet jostain syystä säästäväsi jätemaksuissa kun torin käyttäjillä on suoranainen velvollisuus maksaa tasan se hinta jonka pyydät ja tulla ihan kotiovelta noutamaan.
Romusi arvo on se summa jonka joku on siitä valmis maksamaan ja se on voivoi jos sinun päiväunissasi lompakkoon vilahti paljon enemmän.
Jaahas, yhteen jo kolahti... 😅
Itse olen antanut paljon toimivaa ja kallistakin tavaraa ilmaiseksi. Olen lahjoittanut mikroaaltouunin, pyykin- ja astianpesukoneen, polkupyöriä, auton jne. Inhoan kaikkea nettikaupankäyntiin liittyvää vekslaamista, mutta nyt en enää halua edes lahjoittaa mitään. Ihan samaa edestakaista vekslaamista ja toivomuslistojen lähettelyä vaikka antaisi tavaran ilmaiseksi.
Seuraava lasti lähtee suoraan kaatopaikalle (jos kierrätyskeskus ei ota vastaan meidän sohvia, sohvapöytää ja paria sänkyä).
Myin kerran retkiluistimia, jotka olivat täysin käyttämättömät, ei oltu edes testattu. Ovh 170€, pyysin 120€. Ilmoitukseen vastasi mies, joka halusi ostaa luistimet 80€:lla, koska hän oli jo ostanut itselleen retkiluistinmonot, eikä tiennyt, sopivatko ne luistimiini. Hän ei vielä ollut saanut monoja itselleen kun oli ne netin kautta ostanut, eikä voinut täten tulla sovittamaankaan. Olisi kuulemma harmi ja iso takaisku köyhänä opiskelijana maksaa pyytämääni hinta jossei monot sopisikaan luistimiin. Että sen vuoksi hintaa pitäisi alentaa hänelle. No en alentanut. Monot menivät lopulta kaupaksi haluamallani hinnalla täyspäiselle ihmiselle, kaikkien ihme hiipparien kerjäysviestien jälkeen.
Jos haluaa tavarasta 5 € laittaa hinnaksi 6 €. Sitten jos joku tinkii, että saanko vitosella, voit sanoa, että no sovitaan 5 €. Sinä sait sen 5 € minkä halusit ja ostaja sai sen alennuksensa, kaikki on tyytyväisiä.
Mitä voit olettaa kansalta joka jonottaa tuntitolkulla ilmaisia ämpäreitä?
Olen huomannut saman. En myy tuotetta ilman postikuluja ja valitettavan usein kyselijät eivät näitä halua maksaa vaan tarjoavat 10-20 euroa sisältäen postikulut, vaikka tuote on myynnissä 50 euroa + postikulut. Erikseen en ala kuljettamaan ilmaiseksi tuotteita lähialueelle enkä ota lisäkuvia.
Jos noi on vaatimuksia, että pitäisi roudaa jonnekin niin aika törkeää.
Muuten ainahan voi pyytää kaikenlaista, mutta eihän niihin ole pakko suostua ja niihin pyyntöihinhän voi ladella myös omat ehdot.
Helpoiten kaupatkin tulee tehtyä, kun asiallisia ollaan toisille.
Vierailija kirjoitti:
tekemääsi listaan lisäisin vielä ohari-ostajat, joita on tosi paljon. Eli sovitaan aika jolloin ostaja sanoo tulevansa hakemaan tavaran, mutta ei ikinä ilmesty paikalle eikä enää vastaa viesteihin. Ikävintä tämä on, jos on soviittu tavaran vaihto jossain julkisella paikalla ja oon tullut johonkin sitä varten. Tosi epäkunnioittavaa toista ihmistä kohtaan ja jää paska maku.
Itselleni ei ole tällaista onneksi sattunut, ihme vitkuttelija kylläkin. Kerran yksi ostaja oli tulossa hakemaan tavaraa, oli sovittu tarkka aika, koska hän tulee sen hakemaan. Häntä ei kuulu eikä näy, kunnes jossain kohtaa laittaa viestiä, että on siellä ihan juuri. Aikaa kuluu ja kuluu, lopulta hän ilmestyy paikalle ja kertoo, että kävi kaupassa ruokaostoksilla, siksi vähän kesti. Niitä ruokaostoksiahan ei olisi voinut tehdä sen jälkeen kun olisi hakenyt minulta (sen pienen) tavaran...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus ostajana miettinyt, että kehtaako edes kysyä myyjältä kuljetusapua korvausta vastaan (samalla seudulla) tai postitusta (maksan postikulut).
Paljonko olet valmis maksamaan extraa esim 20e tuotteen kuljetuksesta?
20e:ta tarjoaisin hyvin helposti. Kyse on näissä tapauksissa yleensä tuotteista, jotka eivät oikein bussissa / ratikassa kulje.
Nuo aloittajan mainitsemat kokemukset ovat syy siihen, että kuskaan ylimääräiset kamat kierrätyskeskukseen. En jaksa tuota rumbaa muutaman kympin tähden.
Vierailija kirjoitti:
Jos noi on vaatimuksia, että pitäisi roudaa jonnekin niin aika törkeää.
Muuten ainahan voi pyytää kaikenlaista, mutta eihän niihin ole pakko suostua ja niihin pyyntöihinhän voi ladella myös omat ehdot.
Helpoiten kaupatkin tulee tehtyä, kun asiallisia ollaan toisille.
Minä latelen ilmoituksiin ehdot jo valmiiksi (en postita, miltä alueilta tavaran voi hakea). Lisäksi kurjoitan ilmoitukseen, että hinta on tämä enkä tingi senttiäään, enkä vastaa yhteenkään tinkimis-enkä kerjuuviestiin. Vahingosta viisastuu: ennen kuin kirjoitin etten tingi, useat ihmiset alkoi tinkiä vasta tavaran luovutustilanteessa, ihan kymmeniä prosentteja jo edulliseksi hinnoitellusta tavarasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuota aina hoetaan että tavaran arvo on se mitä joku siitä on valmis maksamaan (juuri sinä päivänä ja ensimmäinen kysyjä) :D Täysin naurettava väite, näin sanoo vain luuseri joka haluaa kaiken ilmaiseksi. Minä olen myynyt vuosikausia omaa omaisuuttani netissä ja tavaran arvo on se minkä minä siitä haluan. Arvoa ei määritä joku kitupiikki joka ei halua maksaa mitään ja haluaa kotiin tuotuna. Minulla ei ole kiire, voin odottaa jopa vuosia jonkun tavaran myyntiä. Ostaja löytyy ennen pitkää joka ainoalle tavaralle ja usein kun hintaa nostaa ja vaihtaa myyntipaikkaa, menee heti kaupaksi. Myyntikanavia kannattaa vaihdella tiheästi niin löytyy se ostaja jolla on oikeasti rahaa. Köyhät aina rääkyy kun eivät saakaan tinkattua -70% pyyntihinnasta :D