Tykkäätkö jos joku puhuttelee sua etunimelläsi?
Tyyliin
- Mirja, mitä sinulle kuuluu?
- Pirkko, mentäiskö kahville?
- Matti, oletko jo viettänyt lomasi?
Kommentit (79)
Vähemmän tykkäisin jos mua puhuttelee jonkun toisen etunimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, kuka puhuttelee etunimellä: Kaupustelijoiden ym. ventovieraiden tekemänä asiatonta tungettelua, tuttujen kesken hyvä tapa. Ssiis sinunkaupat tehtynä
Mulle soitti kerran puhelinmyyjä ja keskustelu meni kutakuinkin näin:
Myyjä: Onkohan Leena puhelimessa?
Minä: Kyllä.
Myyjä: Leena kuule meillä olisi mahtava tarjous Kotivinkistä. Oletteko Leena lukenut kyseistä lehteä?
Minä: Olen mutta nyt en tilaa mitään...
Myyjä: Leena kun meillä on nyt sellainen erikoistarjous vain sinulle! Lellittelen sinua Leena nyt tällaisella edulla että kolmen kuukauden lehdet vain X euroa että miltä kuulostaa? Laitetaanko tulemaan?
Minä: Ei kiitos tällä kertaa.
Myyjä: Mutta Leena tämä on vain sinulle. Minä lellittelen sinua tällä tarjouksella.Jatkui tuohon tapaan vielä että hoki nimeäni ja lellittelyä kunnes sain puhelun päättymään. En tilannut.
En lyö luuria korvaan kun olen päättänyt että olen ystävällinen puhelinmyyjille koska työtään he vaan tekevät. Puhelinmyyjä on kyllä muutamasti lyönyt minulle luurin korvaan 😅Tuollainen nimen hokeminen on outoa. Kerran sanottuna normaalia.
Työtään tekevät, mutta ne voi kohteliaastikin torpata ensi metreillä.
"Tässä Reiska Roskapaskalehdestä hyvää päivää!"
"No hei, oikein mahtavaa päivänjatkoa sinulle"
tuut tuut tuut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä, kuka puhuttelee etunimellä: Kaupustelijoiden ym. ventovieraiden tekemänä asiatonta tungettelua, tuttujen kesken hyvä tapa. Ssiis sinunkaupat tehtynä
Myyjä: Leena kuule meillä olisi mahtava tarjous Kotivinkistä. Oletteko Leena lukenut kyseistä lehteä?
Myyjä: Leena kun meillä on nyt sellainen erikoistarjous vain sinulle! Lellittelen sinua Leena nyt tällaisella edulla että kolmen kuukauden lehdet vain X euroa että miltä kuulostaa? Laitetaanko tulemaan?
Myyjä: Mutta Leena tämä on vain sinulle. Minä lellittelen sinua tällä tarjouksella.Jatkui tuohon tapaan vielä että hoki nimeäni ja lellittelyä kunnes sain puhelun päättymään. En tilannut.
En lyö luuria korvaan kun olen päättänyt että olen ystävällinen puhelinmyyjille koska työtään he vaan tekevät. Puhelinmyyjä on kyllä muutamasti lyönyt minulle luurin korvaan 😅Tuollainen nimen hokeminen on outoa. Kerran sanottuna normaalia.
Jos joku puhelinmyyjä käyttäisi mulle tuollaista kieltä, ei olisi mitään syytä olla kohtelias. Itse olisin todennut ekaan lellittelyyn että mene kuule lellittelemään vaikka sitä löysää lerppuasi hei hei.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuollainen työkaveri,. Hän yrittää olla kohtelias ja tuttavallinen ja jotakin, mutta mua ärsyttää. "Miten sinun, Maija, päivä on mennyt? Mitä sinä, Maija, ajattelet asiasta? Siis tilanteissa, joissa keskustellaan ihan kahdestaan eli ei tarvitse selkeyttää, keneltä kysytään.
Minustakaan tämä ei sovellu suomalaisuuteen, antaa tosiaan hieman alentavan fiiliksen.
Ainoa tilanne jossa olen tykännyt nimen erikseen mainitsemisesta, on ollut ehtoollispöytä, jossa tuttu pappi/avustaja saattaa lisätä nimeni "Sinun puolestasi Maija, annettu" -sanoihin. Mutta siinä on kyse uskosta, pyhästä, henkilökohtaisesta suhteesta Jumalaan, ei häneen joka on välitäjänä eli jakamassa pyhää.
Älä turhaan mainitse Maijan, sinun työtoverisi nimeä, sillä Maija ei jätä pahastumatta sille, joka hänen nimensä turhaan lausuu!
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuollainen työkaveri,. Hän yrittää olla kohtelias ja tuttavallinen ja jotakin, mutta mua ärsyttää. "Miten sinun, Maija, päivä on mennyt? Mitä sinä, Maija, ajattelet asiasta? Siis tilanteissa, joissa keskustellaan ihan kahdestaan eli ei tarvitse selkeyttää, keneltä kysytään.
Minustakaan tämä ei sovellu suomalaisuuteen, antaa tosiaan hieman alentavan fiiliksen.
Ainoa tilanne jossa olen tykännyt nimen erikseen mainitsemisesta, on ollut ehtoollispöytä, jossa tuttu pappi/avustaja saattaa lisätä nimeni "Sinun puolestasi Maija, annettu" -sanoihin. Mutta siinä on kyse uskosta, pyhästä, henkilökohtaisesta suhteesta Jumalaan, ei häneen joka on välitäjänä eli jakamassa pyhää.
Älä turhaan mainitse Maijan, sinun työtoverisi nimeä, sillä Maija ei jätä pahastumatta sille, joka hänen nimensä turhaan lausuu!
No jopas sie oot lystikäs. 10 pistettä ja papukaijamerkki!
terv. Maija
Etunimeni on nimen omaan KUTSUMAnimi, jolla kutsutaan esim. paikalle, ja joka yksilöi minut muista sillä hetkellä paikalla olevista ihmisistä siksi jolle asia kohdistetaan. Ei ole mitään syytä hokea nimeäni esim. puhelimessa. Se antaa vajaan kuvan hokijasta, ikään kuin puhelimessa oleva ihminen voisi vaihtua jatkuvasti, joten on joka sekunti varmistuttava että se ap henkilö on vielä toisessa päässä.
Myös etunimen jatkuva käyttö silloin kun siihen ei ole tarvetta vaikuttaa siltä että etunimittelijä haluaa näyttää olevansa aikuinen toisen rinnalla. Lapsia kun yleisesti ottaen puhutellaan nimellä.
Työelämässä tullut törmättyä pariin narsistisia piirteitä vahvasti omaaviin henkilöihin. He käyttävät toisen nimeä kun he haluavat "näyttää toiselle hänen paikkansa", painottaa että vain he ovat oikeassa. Tarkoituksena alistaa ja ns näyttää kaapin paikka. Ja se on ollut koomista, koska puhutaan fiksujen ihmisten työpaikoista, joissa asioista keskustellaan yleensä maltillisesti ja kiihkoilematta - painamatta muita alas.
Heiltä tuo nimen käyttö tuli vain tilanteissa, jossa he kiihtyvät ja kokevat itsensä epävarmaksi.
Minusta tuo aloituksen esimerkki on ihan normaalia puhetta.
Totta kai etunimeä voi käyttää.
Mutta tarpeetonta sitä tietenkin on joka väliin tunkea ja tuo puhelinmyyjien käyttämä etunimen hokeminen on ärsyttävää.
Se lienee kopioitu jostain amerikkalaisesta puhelinmyyntiohjeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten ois sitten: Virtanen, oletteko pitäneet jo lomanne?
Heikkinen, koska maksat velkasi?
Korhonen, pidätkö uimisesta?Virtanen, oletteko pitänyt jo lomanne?
Virtanen on yksikkö, teititellessä ei käytetä monikkomuotoa.
Oikaisija ei ole nyt oikeassa: kyllä tuo lause nimittäin on ihan oikein.
Ei siis kysytä, että 'Virtanen,joko olet pitänyt lomasi ?'
Sehän näet olisi vain sinuttelua, mutta sinuttelua vain sukunimellä.
( mikä taas olisi sinänsä vähän outoa. )
Teitittelyhän on näet aina sukunimellä tapahtuvaa.
Sinuttelussa taas käytetään aina henkilön etunimeä tai ( ehkä esim. ystävien ja tuttujen tapaamisissa ja kesken ) hänen jotain kutsuma-,tai lempinimeään.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas sie oot lystikäs. 10 pistettä ja papukaijamerkki!
terv. Maija
Sorry, en voinut vastustaa kiusausta, kun putkahti päähäni!
Hyvää huomenta ja päivänjatkoa!
Myyjille yleistä. Eipä tuo haittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu suomalaiseen arkipuheeseen. Kuulostaa siltä että toinen yrittää saada yliotetta
Tyypillinen suomalainen ajaåttelutapa. Kohteliastahan tuollainen on.
Ei ole kohteliasta, jos ennestään ventovieras rupeaa ylituttavalliseksi säsätellen ja etunimellä puhutellen! Hyviin tapoihin kuuluu, että vieraisiin ihmisiin pidetään välimatkaa, eikä tuppauduta tuttavallisesti iholle etunimellä puhutellen. Ei olla tehty sinunkauppoja, joten puhutellaan koko nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten ois sitten: Virtanen, oletteko pitäneet jo lomanne?
Heikkinen, koska maksat velkasi?
Korhonen, pidätkö uimisesta?Virtanen, oletteko pitänyt jo lomanne?
Virtanen on yksikkö, teititellessä ei käytetä monikkomuotoa.
Oikaisija ei ole nyt oikeassa: kyllä tuo lause nimittäin on ihan oikein.
Ei siis kysytä, että 'Virtanen,joko olet pitänyt lomasi ?'
Sehän näet olisi vain sinuttelua, mutta sinuttelua vain sukunimellä.
( mikä taas olisi sinänsä vähän outoa. )
Teitittelyhän on näet aina sukunimellä tapahtuvaa.
Sinuttelussa taas käytetään aina henkilön etunimeä tai ( ehkä esim. ystävien ja tuttujen tapaamisissa ja kesken ) hänen jotain kutsuma-,tai lempinimeään.
Teititellen pitääkin sanoa: Oletteko pitänyt lomanne? Pitäneet-muoto on monikossa puhumista...
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Matti Virtanen puhelimessa(hoopo kysymys kännykkäaikana)?
No oiikein mukavaa, että tavoitin sinut, Matti!
Edustan Kusetus ja Keinottelu Oy:tä ja meillä on sinulle, Matti, oiiikein hyviä uutisia!
Kuule Matti, voisimme tarjota.....
"Miia Kitumarketista moi, Leena, sun tilaama tuote saapui nyt kauppaan." oli harvinaisen asiaton aloitus, kun joku kitumarketin käytöstavaton asiakas"palvelija" asiakasta ensi kertaa puhelimitse lähestyi. Voisi vielä menetellä, JOS oltaisiin ystävät jo muista yhteyksistä. Itse asiakasrajapinnassa työtä tekevänä en koskaan esittele itseäni pelkällä etunimellä, enkä myöskään puhuttele asiakasta pelkällä etunimellä, ellei olla tuttuja jo ennestään!
En pidä, teen sinunkaupat todella harvoin.
Jos joku haluaa puhutella minua, sen on alettava "Herra Möttönen" tai muuten se ei koske minua.
Etenkin ne, joilla on kova business-pöhinä päällä, kutsuvat ihmisiä jatkuvasti nimellä.
Varmaan lukeneet joistain alan kirjallisuudesta ja oppaista, kuinka vaikutus tehdään jne. Ei vain ole suoraan sovellettavissa perinteiseen suomalaiseen kulttuuriin, kun nuo ovat pääasiassa käännöskirjoja. Suomessa tosiaan verrattavissa sinunkauppoihin.
Jos joku puhuttelee englanniksi minua noin, en jaksa piitata.
Itse puhuttelen perheen jäseniäni etunimellä. Esim. mitä xxxx kuuluu? Ootko xxxx käynyt uimassa?
Mitä pahaa tuossa on? Vieraita en puhutteleiellä, tuttuja vain. Sehän on huomioimista. Outoja loukkaanumisia koetaan tuollaisesta.
Tuli mieleen noista puhelinmyyjistä että minä kun soitan töistä, soitan sairaalasta joten on pakko varmistua että siellä puhelimen päässä on se jolle yritän soittaa eli kyselen juurikin Leenaa tai Maijaa etunimellä. Koska jos on väärä vastaaja, en voi paljastaa hänelle potilaan koko nimeä. Tosi usein ihmiset vastaavat vain halloo tms vaikka meillä näkyy keskussairaalan lankanumero soittajana.
Myyjä: Mutta Leena tämä on vain sinulle. Minä lellittelen sinua tällä tarjouksella.
Jatkui tuohon tapaan vielä että hoki nimeäni ja lellittelyä kunnes sain puhelun päättymään. En tilannut.
En lyö luuria korvaan kun olen päättänyt että olen ystävällinen puhelinmyyjille koska työtään he vaan tekevät. Puhelinmyyjä on kyllä muutamasti lyönyt minulle luurin korvaan 😅
Tuollainen nimen hokeminen on outoa. Kerran sanottuna normaalia.