Lehtolapsi perinnönjaossa
Jos naimaton, lapseton veljeni kuolee, joudunko minä hoitamaan hänen perunkirjoitukset sun muut? Millä tasolla minulla tulee ottaa selvää onko hänellä mahdollisesti aviottomia lapsia, jotta myöhemmin ei kävisi niin että jostain ilmestyy perillisiä vaatimaan osuuttaan? Veljelläni ei ole oikeastaan omaisuutta, mutta äidillämme on, eli jos veljeni kuolee ensin, ja siinä kohti lehtolapsia ei ilmaannu, voiko vielä myöhemmin äitimme kuollessa olla mahdollista että veljeni osuutta tulee hänen lehtolapsi vaatimaan osuuttaan? Onko kellään kokemusta vastaavasta? Olen yhdessä perinnönjaossa ollut mukana ja se oli erittäin stressaava kokemus enkä vastaavaan enää haluaisi uudelleen.
Kommentit (38)
Perukirjan laatija kerää suvun tiedot.
Jos väestöreksteritiedoista ilmenee veljesi perillinen, niin hän menee tietysti edellesi.
Mikäli veljelläsi on lapsia, jotka on väestörekisteriin merkitty hänen lapsikseen, ovat nämä lapset oikeutettuja perintöön.
Tilaat virkatodistuksen maistraatista tai mikä digi- ja väestötietovirasto se nykyään onkaan. Siinä näkyy sitten ne mahdolliset tunnustetut lapset.
Perinnön menetyskö sinua huolettaa? Että perinnöstä pääsee joku "tuntematon" osalliseksi?
No yleensä hautajaisjärjestelyt ja perunkirjoitukset ovat sellaisia mistä lähiomaiset huolehtii.
Mistä tällainen pelko?
Harvalla on kuitenkaan tunnustettuja lapsia, joista lähipiiri ei olisi tietoinen.
Rahanahneus iski yön pimeinä tunteina?
Ei sun tarvii mistään lapsista selvää ottaa. Ne näkyy virkatodistuksessa. Jos ei siinä näy, ei ole oikeutta perintöön. Virkatodistuksen tarvii kaikkien asioiden hoitamiseen, joten se on joka tapauksessa tilattava.
Kyllä ne vainajan virkatodistuksista selviää.
Ei huolta
Perinnön menetys ei huoleta, mutta se että sitä joutuu alkaa hoitamaan, myymään ja järjestelemään, mahdollisesti kärkkäiden ja vaativien ihmisten kanssa. Jos kaikki menisikin sopuisasti niin eihän siinä mitään, mutta yhdessä perinnönjaossa kun olen ollut mukana niin tiedän että läheistenkään ihmisten kanssa ei asiat mene sopuisasti. Siis toisin sanoen riitely pelottaa ja stressaan jo etukäteen asioista. Ja tuokin että jos esim. veljeni perunkirjoitukset tulee minun hoidettavaksi, voinko tehdä siinä jotain niin väärin että olen myöhemmin pulassa. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen pelko?
Harvalla on kuitenkaan tunnustettuja lapsia, joista lähipiiri ei olisi tietoinen.
Rahanahneus iski yön pimeinä tunteina?
Ehkä veli on elänyt sellaista elämää, että voisi olla lapsi jossain. Kyllä se varmasti hankaloittaa tilannetta, jos jälkeenpäin pitää omaisuus jakaa uudelleen. Miksi olet niin ilkeästi kommentoimassa, kun joku kysyy?
"eli jos veljeni kuolee ensin, ja siinä kohti lehtolapsia ei ilmaannu, voiko vielä myöhemmin äitimme kuollessa olla mahdollista että veljeni osuutta tulee hänen lehtolapsi vaatimaan osuuttaan? "
Ei ole. Jos veljellesi ei ole virallisia lapsia merkitty rekistereihin silloin kun hän on kuollut, miten niitä sen jälkeen vielä niihin rekistereihin noin vain ilmestyisi?
Ei tarvitse olla tunnustettu. Voi ilmestyä missä vaan ja milloin vaan ja vaatia dna-testiä (hautojakin on jo avattu tästä syystä) ja jos dna osoittaa, että veljesi on siittäjä, niin lapsi menee edellesi ja perii kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Perinnön menetys ei huoleta, mutta se että sitä joutuu alkaa hoitamaan, myymään ja järjestelemään, mahdollisesti kärkkäiden ja vaativien ihmisten kanssa. Jos kaikki menisikin sopuisasti niin eihän siinä mitään, mutta yhdessä perinnönjaossa kun olen ollut mukana niin tiedän että läheistenkään ihmisten kanssa ei asiat mene sopuisasti. Siis toisin sanoen riitely pelottaa ja stressaan jo etukäteen asioista. Ja tuokin että jos esim. veljeni perunkirjoitukset tulee minun hoidettavaksi, voinko tehdä siinä jotain niin väärin että olen myöhemmin pulassa. -ap
Jos sieltä jokin lehtolapsi löytyy, nakita perunkirjoitukset hänen hoidettavakseen, niin ei tarvitse stressata.
Kuka laatii perunkirjan, jos ainoa omainen asuu toisella puolella maapalloa eikä halua osallistua sen tekoon?
"Ja tuokin että jos esim. veljeni perunkirjoitukset tulee minun hoidettavaksi, voinko tehdä siinä jotain niin väärin että olen myöhemmin pulassa."
Jos tuo huolettaa niin hanki asiaan apua. Se että juristi auttaa sinua siinä ei oikeasti maksa mitenkään kauhean paljon jos itse hankit mm. tarvittavat tiedot hänelle ja hän vain tekee itse perukirjoituksen. Varsinkin hyvin vähävarainen melko selkeä pesä on helppo juttu ammattilaisella.
Vierailija kirjoitti:
No yleensä hautajaisjärjestelyt ja perunkirjoitukset ovat sellaisia mistä lähiomaiset huolehtii.
Lapsettoman lähiomaiset eli kuolinpesän osakkaat ovat vainajan vanhemmat, ei sisarukset. Toki sisarus voi hoitaa asioita, mutta vähän kaikkeen tarvitaan sitten valtakirja. Ihan tuore kokemus asiasta
Niillä mahdollisilla lehtolapsilla on vielä 10 vuotta aikaa isänsä kuoleman jälkeen vaatia oma osuutensa perinnöstä. Silloin perinnönjako menee uusiksi.
Ikävää, mutta mahdollista
Eräs ystäväni on tällainen lehtolapsi. Ei mitään osuutta isänsä kuolinpesään, koska vanhemmat eivät pitäneet isän tunnustamista tärkeänä, lapsi kasvoi äitinsä hoivissa, eikä tavannut isäänsä koskaan.
Jos veljesi kuolee? Tarkoititko että KUN hän kuolee? Voithan tietenkin pelastaa itsesi pinteestä kuolemalla ennen häntä.
Miksi sinun täytyisi ottaa selvää, onko veljellä aviottomia lapsia? Aviottomat, tunnustamattomat lapset eivät peri. Isyys pitäisi pystyä osoittamaan.