Kaverini lapsi tuhosi lastenhuoneen seinät, kaveri vetäytyy vastuusta
Kaverini eskari-ikäinen tyttö oli meillä äitinsä kanssa kylässä. Mulla on nelivuotias poika ja niinpä sitten jätimme nämä keskenään leikkimään hetkeksi yläkertaan kun käytiin kellarissa katsomassa huonekaluja, jotka lähtivät kiertoon kaverilleni. Kun tultiin ylös, lapset olivat ajaneet poikani autoja päin lastenhuoneen pinkopahvitettuja seiniä ja saaneet niihin kunnon kolot. Lastenhuone on siis juuri remontoitu ja vanhat pinkopahvit oli uusittu ja tapetoitu, nyt seinä on ihan pilalla kalliita tapetteja myöten. Poikani tietää tasan tarkkaan, että autoja ei ajeta tästä syystä päin seiniä ja on ajanut kotona autoja päin seinää tasan kerran, ekan ja vikan. Nuo syntyneet kolot siis "yhdessä" paikattiin seinän remontissa hiljalleen ihan opetusmielessä, että lapsi todella ymmärtäisi, etteivät seinät ole kiveä kuten kerrostalossa ja että jälkien korjailu vie aikaa ja vaivaa.
Kun jututimme lapsia, kävi ilmi, että kaverini tyttö oli yllyttänyt poikani ajamaan autoja seinään. Kaverini suhtautuminen oli suunnilleen "harmi, mutta tällaista sattuu lasten leikeissä." Hänen lapsensa on muutenkin ihan tapoja vailla, ei mitään rajoja missään, komentelee ja käskyttää vuosia itseään vanhempia lapsia ja omaa äitiään, määräilee, ei tottele jne. Kaverini mielestä lapsi on vain itsevarma ja "johtajatyyppiä," tunnistatte varmaan ilmiön?
No, käsittämättömintä on, että nyt meillä on vastaremontoitu lastenhuoneen seinä pilalla ja kaverini ei edes vaatinut lastaan pyytämään anteeksi tai torunut teosta saati tarjoutunut maksamaan korjaamisen kustannuksia. Itse olin niin järkyttynyt tästä reaktiosta, etten osannut itsekään reagoida heti, vaan myöhemmin kun juttelin mieheni kanssa, joka oli tosi vihainen tietysti myös, älysin, että asia olisi pitänyt ottaa heti vakavasti puheeksi niin kaverini kuin lapsensa kanssa.
Mutta siis, onko reaktioni ihan ylimitoitettu? Mielestäni tilanneharkinta petti toki minullakin, kun jätimme lapset (ehkä noin vartiksi) keskenään, mutta en olisi kyllä uskonut, että 6-vuotias enää yllyttää nelivuotiasta moiseen hölmöilyyn. Jos roolit olisivat sitä paitsi olleet toisin päin, ei olisi ollut kahta sanaa siitä, olisiko lapseni saanut kuulla kunniansa, pyytänyt anteeksi ja olisin sopinut seinän korvaamisesta. Mitä tekisitte samassa tilanteessa? Mulla on suoraan sanottuna mennyt viimeistään nyt maku kaveriini ja lapseensa kokonaan, kun tyttö käyttäytyy koko ajan tosi huonosti ja äitinsä on ihan kädetön lapsensa kanssa. Tämä oli viimeinen niitti.
Kommentit (338)
En jaksa edes lukea ketjua, mutta kuka laittaa lastenhuoneeseen jotkut pahviseinät? 🤣🤣🤣 Sori, mut ei voi ku nauraa ja ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa edes lukea ketjua, mutta kuka laittaa lastenhuoneeseen jotkut pahviseinät? 🤣🤣🤣 Sori, mut ei voi ku nauraa ja ihmetellä.
Tätä minäkin nauroin. Ja sitten kun oma lapsi rikkoo seinän, niin syyttää vielä 6v kaveria yllytyksestä. Taisi olla seinä rikki jo ennen kyläilyä ja ap näki hyvän tilaisuuden maksattaa huonot sisustusvalintansa hyvätuloisella kaverilla, kuten ap itse totesi.
Mut se on vähän niin, että jos oma lapsi rikkoo, niin eipä siitä kaveria voi syyttää.
Olisi tietysti fiksua kaveriltasi laittaa lapsi pyytämään anteeksi jne, kun yllytti moiseen, mutta oma poikasinhan kuitenkin seinän rikkoi? Tuon ikäiset nyt teloo kaikenlaista, pitänee jatkossa vahtia enemmän etenkin jos tietää, että tämä vieras lapsi käskyttää ja oma ei välttämättä ymmärrä kieltäytyä. "Joukossa "tyhmyys" usein tiivistyy.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa edes lukea ihan ketjua, mutta kuka laittaa lastenhuoneeseen jotkut pahviseinät? 🤣🤣🤣 Sori, mut ei voi ku nauraa ja ihmetellä.
Ootko käyny vanhoissa taloissa? Korjausrakentaminen on aivan oma lajinsa.
Niin kyllä nykyään on aika paljon kaikenlaista jaksamattomuutta ja elämäm koulu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa edes lukea ihan ketjua, mutta kuka laittaa lastenhuoneeseen jotkut pahviseinät? 🤣🤣🤣 Sori, mut ei voi ku nauraa ja ihmetellä.
Ootko käyny vanhoissa taloissa? Korjausrakentaminen on aivan oma lajinsa.
Ei ne pinkopahvit hajoa. Ja korkeat lattialustat on aina
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä nykyään on aika paljon kaikenlaista jaksamattomuutta ja elämäm koulu
Ei meinata jaksaa elämänkoululaisia.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli kummipoika käymässä, joka metallisella autolla raapi pitkin uutta ja kallista nahkadivaanisohvaa. Kummipojan äiti ei sanonut mitään. Heillä itsellään kaikki huonekalut onkin sellaista kierrätyskeskusjätettä, joille ei ole niin välitä, vaikka penikat niitä naarmuttaakin.
Toivottavasti sanoit itse.
Lapsi kyllä ymmärtää, kun sille sanoo, ettet naarmuta mun sohvaani, koska se on mun ja mä määrään siitä.
- Jos ei mene perille, voi perustella tarkemmin: Mun koti, mun sohva ja mä määrään, koska olen isompi ja vahvempi.
Siinä vaiheessa ehkä mammansakin ymmärtää.
Ei voi olettaa kuusivuotiaan ymmärtävän, että huoneessa on ollut poikkeukselliset seinät, jotka eivät kestä leikkiautolla ajamista. Kyllä tämä menee täysin omaan piikkiisi. Kotivakuutus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaahan tuo. Kyllä meilläkin sattui aikoinaan lapsen kanssa lähes vastaavia, ei nyt sentään ihan remonttia vaativia kuitenkaan.
Kerran yhden kaverin koira veti kunnon viirut parkettiin. Ei puhettakaan, että olisi pahoiteltu saati korvattu. En kyllä odottanutkaan, kun tunsin tyypin niin hyvin.
Mitä ihmeen pyhättöjä teidän kodit on...Sun ja aapeen?
Älkää päästäkö ihmisiä sisään ja leikkikööt lapset pihalla.
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Mitä sä olisit tarvinnut siitä koiran raapaisusta?
Parkettien hionnan?
Elämä näkyy seinissä ja lattioissa ja naamassa.
Se vaan näkyy.... ainakin ihmisissä. Niinnn
...Toki, jos vaan ostais tai vuokraisi talon ja antais sen olla, niin eihän se sitten kuluisi. Ehkä se sopii joillekin.
Voisi ostaa samalla auton ja polkupyöränkin pihaan seisomaan. Hitto, niihin voi kyllä joku törmätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaahan tuo. Kyllä meilläkin sattui aikoinaan lapsen kanssa lähes vastaavia, ei nyt sentään ihan remonttia vaativia kuitenkaan.
Kerran yhden kaverin koira veti kunnon viirut parkettiin. Ei puhettakaan, että olisi pahoiteltu saati korvattu. En kyllä odottanutkaan, kun tunsin tyypin niin hyvin.
Mitä ihmeen pyhättöjä teidän kodit on...Sun ja aapeen?
Älkää päästäkö ihmisiä sisään ja leikkikööt lapset pihalla.
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Mitä sä olisit tarvinnut siitä koiran raapaisusta?
Parkettien hionnan?Elämä näkyy seinissä ja lattioissa ja naamassa.
Se vaan näkyy.... ainakin ihmisissä. Niinnn
...Toki, jos vaan ostais tai vuokraisi talon ja antais sen olla, niin eihän se sitten kuluisi. Ehkä se sopii joillekin.Voisi ostaa samalla auton ja polkupyöränkin pihaan seisomaan. Hitto, niihin voi kyllä joku törmätä.
Niin! Se aapeen nelivuotias sillä pikkumopollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinkopahvi neljävuotiaan seinään... Ja hän on muka itse siellä remontoinut? Nyt on joko fiktiota, tai vanhemmilla on todellisuudentaju kadonnut.
"Yhdessä" remontoitiin se kohta, mikä oli autoajelusta vaurioitunut, eli hän sai laittaa siihen sanomalehtipaikan. Ei tietenkään nelivuotias osaa eikä muutenkaan osallistu sen enempää remonttiin. Tarkoitus oli tietenkin vain opettaa lasta, että jos jotain rikkoo, et pitää myös korjata, vaikka tietenkin ko. tilanteessa suurimman/kaiken todellisen työn teimme me vanhemmat. Miksi ihmisillä tuntuu olevan niin kova halu tahallaan ymmärtää väärin? Ja eikö teillä lapsi joudu vastaamaan jollain lailla törttöilyistään tai opeteta muuten, että jos hölmöilee, siitä joutuu vastuuseen? Ei ihme, että nykyään lapset on kurittomia ja vailla tapoja... :/ -ap
Osaapa olla mielisairas akka.
T. Täystuholapsen vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ihan tajunnut stooriasi, ap.
Ei pinkopahvia ikinä pingoteta täysin tyhjän päälle, se pannaan esimerkiksi hirsiseinälle ja se kestää kyllä naulat ja päällemaalauksetkin rikkoutumatta. MITÄ siis ne sun ja kaverin ipanat siinä muka tekikään niin, että sai tapetoidun pinkopahvin rikki? Siinä ei mikään pikkuautojen heittely kyllä nimittäin näy.
Huomaa että Porvoon trolli ei ole vaivautunut perehtymään yhtään stoorinsa olennaiseen taustatietoon...
Ilmeisesti pinkopahvi oli niin vanhaa ja haperoa jo, että käyttäytyikin nyt tällä tavalla. Itsekin ihmettelin ja kysyin kaveriltani, joka työkseen korjaa perinnemenetelmin vanhoja taloja, myös pinkopahveja. Tätä tukisi myös se, että viereinen seinä, johon laitettiin pahasti vaurioituneen pahvin tilalle uusi, ei ollut vaurioitunut, vaikka lapset olivat siihenkin ajelleet. Ja niille, jotka ihmettelee mahdollisten jalkalistojen puutetta, niin tietenkin ne on, mutta lapset olivat rakentaneet "hyppyreitä," joista autot lensivät päin seinää/listan yli. No tulipa opittua tämäkin, että pinkopahvi voi haurastua ajan mittaan noin pahasti. -ap
Ja aloituksessa kirjoitit:
Lastenhuone on siis juuri remontoitu ja vanhat pinkopahvit oli uusittu ja tapetoitu, nyt seinä on ihan pilalla kalliita tapetteja myöten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsesihan ne seinät tuhosi, mitä ihmettä nyt taas?!
No jos mun lapseni olisi se kuusivuotias ja olisi yllyttänyt nelivuotiaan moiseen tihutyöhön, niin varmana tarjoutuisin maksamaan puolet kustannuksista. -ap
Sun lapsi sen silti teki tämä 4 vuotias oli niin ”fiksu” että tiesi että näin ei tehdä. En mä myöskään todellakaan korvaisi tätä jos en edes tietäisi olisiko lapsi oikeasti edes yllyttänyt tätä toista. Mitä jos poikasi halusi ajaa sen päin ja päätti syyttää tätä tyttöä
Tietysti lapsesi on pienuutensa vuoksi altis vanhempien lasten sanomisille/yllyttämisille, mutta sanoit kuitenkin, että hän aiemmin oli selvästi ymmärtänyt, ettei seinää saa rikkoa? Lapset on toki lapsia, eivätkä aina ymmärrä tai muista asioita. Kannattaa opettaa, että jatkossa ei mene toisten lasten hölmöyksiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinkopahvi neljävuotiaan seinään... Ja hän on muka itse siellä remontoinut? Nyt on joko fiktiota, tai vanhemmilla on todellisuudentaju kadonnut.
"Yhdessä" remontoitiin se kohta, mikä oli autoajelusta vaurioitunut, eli hän sai laittaa siihen sanomalehtipaikan. Ei tietenkään nelivuotias osaa eikä muutenkaan osallistu sen enempää remonttiin. Tarkoitus oli tietenkin vain opettaa lasta, että jos jotain rikkoo, et pitää myös korjata, vaikka tietenkin ko. tilanteessa suurimman/kaiken todellisen työn teimme me vanhemmat. Miksi ihmisillä tuntuu olevan niin kova halu tahallaan ymmärtää väärin? Ja eikö teillä lapsi joudu vastaamaan jollain lailla törttöilyistään tai opeteta muuten, että jos hölmöilee, siitä joutuu vastuuseen? Ei ihme, että nykyään lapset on kurittomia ja vailla tapoja... :/ -ap
Kai nyt ymmärrät pitää mätäperseestäsi pynnäämäsi psykolapsen pois ihmisten ilmoilta.
Ensinäkin on hyvin mahdollista että kultapossusi osaa vain manipuloida sinua esittämällä avutonta kaverien ohjailtavissa olevaa nyhveröä. Saattoi olla ihan oma idea kuten edellinenkin kerta.
Lopputulema: AP ei päästä kaveriaan eikä sen lasta kotiinsa enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt ymmärrät pitää mätäperseestäsi pynnäämäsi psykolapsen pois ihmisten ilmoilta.
Ja tällaiset vanhemmat näyttävät mallia lapsilleen, miten käyttäytyä? Ei näytä tulevaisuus hyvältä.
Ja me ollaan aina ihmetelty, miksi elokuvissa seinät ja ovet menevät niin helposti rikki. Ilmeisesti ovat pahvia nekin.