Kaverini lapsi tuhosi lastenhuoneen seinät, kaveri vetäytyy vastuusta
Kaverini eskari-ikäinen tyttö oli meillä äitinsä kanssa kylässä. Mulla on nelivuotias poika ja niinpä sitten jätimme nämä keskenään leikkimään hetkeksi yläkertaan kun käytiin kellarissa katsomassa huonekaluja, jotka lähtivät kiertoon kaverilleni. Kun tultiin ylös, lapset olivat ajaneet poikani autoja päin lastenhuoneen pinkopahvitettuja seiniä ja saaneet niihin kunnon kolot. Lastenhuone on siis juuri remontoitu ja vanhat pinkopahvit oli uusittu ja tapetoitu, nyt seinä on ihan pilalla kalliita tapetteja myöten. Poikani tietää tasan tarkkaan, että autoja ei ajeta tästä syystä päin seiniä ja on ajanut kotona autoja päin seinää tasan kerran, ekan ja vikan. Nuo syntyneet kolot siis "yhdessä" paikattiin seinän remontissa hiljalleen ihan opetusmielessä, että lapsi todella ymmärtäisi, etteivät seinät ole kiveä kuten kerrostalossa ja että jälkien korjailu vie aikaa ja vaivaa.
Kun jututimme lapsia, kävi ilmi, että kaverini tyttö oli yllyttänyt poikani ajamaan autoja seinään. Kaverini suhtautuminen oli suunnilleen "harmi, mutta tällaista sattuu lasten leikeissä." Hänen lapsensa on muutenkin ihan tapoja vailla, ei mitään rajoja missään, komentelee ja käskyttää vuosia itseään vanhempia lapsia ja omaa äitiään, määräilee, ei tottele jne. Kaverini mielestä lapsi on vain itsevarma ja "johtajatyyppiä," tunnistatte varmaan ilmiön?
No, käsittämättömintä on, että nyt meillä on vastaremontoitu lastenhuoneen seinä pilalla ja kaverini ei edes vaatinut lastaan pyytämään anteeksi tai torunut teosta saati tarjoutunut maksamaan korjaamisen kustannuksia. Itse olin niin järkyttynyt tästä reaktiosta, etten osannut itsekään reagoida heti, vaan myöhemmin kun juttelin mieheni kanssa, joka oli tosi vihainen tietysti myös, älysin, että asia olisi pitänyt ottaa heti vakavasti puheeksi niin kaverini kuin lapsensa kanssa.
Mutta siis, onko reaktioni ihan ylimitoitettu? Mielestäni tilanneharkinta petti toki minullakin, kun jätimme lapset (ehkä noin vartiksi) keskenään, mutta en olisi kyllä uskonut, että 6-vuotias enää yllyttää nelivuotiasta moiseen hölmöilyyn. Jos roolit olisivat sitä paitsi olleet toisin päin, ei olisi ollut kahta sanaa siitä, olisiko lapseni saanut kuulla kunniansa, pyytänyt anteeksi ja olisin sopinut seinän korvaamisesta. Mitä tekisitte samassa tilanteessa? Mulla on suoraan sanottuna mennyt viimeistään nyt maku kaveriini ja lapseensa kokonaan, kun tyttö käyttäytyy koko ajan tosi huonosti ja äitinsä on ihan kädetön lapsensa kanssa. Tämä oli viimeinen niitti.
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Pinkopahvi neljävuotiaan seinään... Ja hän on muka itse siellä remontoinut? Nyt on joko fiktiota, tai vanhemmilla on todellisuudentaju kadonnut.
"Yhdessä" remontoitiin se kohta, mikä oli autoajelusta vaurioitunut, eli hän sai laittaa siihen sanomalehtipaikan. Ei tietenkään nelivuotias osaa eikä muutenkaan osallistu sen enempää remonttiin. Tarkoitus oli tietenkin vain opettaa lasta, että jos jotain rikkoo, et pitää myös korjata, vaikka tietenkin ko. tilanteessa suurimman/kaiken todellisen työn teimme me vanhemmat. Miksi ihmisillä tuntuu olevan niin kova halu tahallaan ymmärtää väärin? Ja eikö teillä lapsi joudu vastaamaan jollain lailla törttöilyistään tai opeteta muuten, että jos hölmöilee, siitä joutuu vastuuseen? Ei ihme, että nykyään lapset on kurittomia ja vailla tapoja... :/ -ap
Vierailija kirjoitti:
No se on lastenhuone. Kolhut lastenhuoneen seinässä on normaalia. Laita joku lelukori siihen eteen niin ei näy. Korjaatte seinän sitten kun lapsi on isompi, noin pienen on kurja muutenkin elää huoneessa jossa pitää varoa seiniä.
Ei meillä ainakaan ajella millään seiniä päin vaikka on betoniseinät. Eikä edes omat seinät. Haloo.
eri
Tuollainen arka materiaali lastenhuoneen seiniksi taisi olla virhe, kun jo toista kertaa tuli lommoja?
Onnellinen elämä lapsella kun pitää miettiä omassa huoneessaan miten lujaa voi pikkuautoilla ajaa.
Haloo hei. Olisitte jättäneet vaikka seinät remppaamatta hänen huoneessaan kunnes villimmät leikit loppuvat, jos joku seinä kerran on tärkeintä elämässä.
Saako teillä ap ulkonakaan leikkiä kunnolla ettei kalliit vaatteet mene pilalle?
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoh hoijaa,
Väsyttää....
Minuakin. Ja lapsi täytyisi hakea kohta päiväkodista ja jäädä vielä ulkoilemaan tonne kuumuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä varmaan vakuutus?
Täytyy toivoa, että vakuutus tosiaan korvaa, edes osittain. Ehkä eniten kuitenkin harmittaa kaverini välinpitämtön reaktio sekä lapsensa käytökseen, että meidän vaivalla remontoiman omaisuuden tuholle. He asuvat uudessa kivilinnassa, jossa eivät koskaan ole tehneet mitään itse, vaan kaikki on teetetty. Lieneekö sitten syynä se, ettei ymmärrä, että vanhankin talon korjaaminen voi olla hintavaa, etenkin jos työn teettää ja ennenkaikkea aikaavievää puuhaa. Mulle jäi vaan tosi loukkaantunut olo kun ei edes pyydetty anteeksi. -ap
Jassoo, täydellisen äidin täydellinen lapsi & vaaleanpunaiset lasit. Onhan näitä nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on lastenhuone. Kolhut lastenhuoneen seinässä on normaalia. Laita joku lelukori siihen eteen niin ei näy. Korjaatte seinän sitten kun lapsi on isompi, noin pienen on kurja muutenkin elää huoneessa jossa pitää varoa seiniä.
Ei meillä ainakaan ajella millään seiniä päin vaikka on betoniseinät. Eikä edes omat seinät. Haloo.
eri
Ei meilläkään, mutta lapset saa leikkiä ja joskus lapsille sattuu virhearvioita. Varsinkin noin pienille. Siksi ei lastenhuoneeseen mitään herkkiä materiaaleja, joiden kolhiutuminen harmittaa ja/tai on kallis korjata.
Ja mitä siihen tulee, ettei uskoisi 6-vuotiaan yllyttävän hölmöilyyn niin nyt kannattaa jo ottaa vaaleanpunaiset lasit silmiltä. Tottuus on on, että jopa teini-ikäiset tai nuoret aikuisetkin saattaa yllyttää toisiaan tekemään tyhmyyksiä, ja siinä voi sitten olla jo vakammat seuraukset. Siksi kannattaa nyt opettaa lapselle, ettei toisen yllytykseen kannata lähteä mukaan ja miten sanotaan ei, jos joku homma ei tunnu fiksulle.
Jaksaisin ehkä hetken olla närkästynyt kaverin reaktiosta, mutta mihinkään toimenpiteisiin en ryhtyisi. Viikossa-parissa unohtaisin koko asian, ja joko tottuisin reikiin tai pyrkisin siirtämään kalusteita niiden peitoksi. Kaverin kanssa en ottaisi asiaa uudelleen esille, ja ajattelisin että mitä minä lopulta hänen talousasioistaan tai lapsensa kanssa kotikasvatuksesta tiedän. Luottaisin siihen, että tuskin tällainen on äidille tai lapselle mikään tavanomainen, törkeydestä tai muistakaan luonteen heikkouksista johtuva sattumus. Lohduttautuisin sillä, että oma neljävuotiaani todennäköisesti ehtii joka tapauksessa vielä moneen kertaan aiheuttamaan vahinkoja huoneessaan. Kaavailisin, että laitetaan huone edustuskuntoon sitten kun lapsi alkaa ikänsä puolesta itse arvostaa elintilansa estetiikkaa.
Niin minä toimisin.
Vierailija kirjoitti:
Saako teillä ap ulkonakaan leikkiä kunnolla ettei kalliit vaatteet mene pilalle?
Ei meillä ulos laiteta kalliita vaatteita just tosta syystä? Seinät on mitkä on, kun vanhassa talossa asutaan. Ja kuten tuolla joku aiemmin sanoi, mun kodissa ei kyllä ajeltaisi autoilla päin seinää vaikka kiviseinät olisikin. Ei ole siis siitä kiinni, vaan yleisestä järjen käytöstä ja omaisuuden kunnioittamisesta. Ihmeellinen asenne täällä monella, että p*skaksi vaan ja palamaan suunnilleen, uusia saa kaupasta jne. Meillä on aina pidetty huolta tavarasta, eikä ostettu sillä periaatteella, että aina voi ostaa tilalle uutta. -ap
Lasun paikka kun jätin 4v 6-vuotiaan vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä varmaan vakuutus?
Täytyy toivoa, että vakuutus tosiaan korvaa, edes osittain. Ehkä eniten kuitenkin harmittaa kaverini välinpitämtön reaktio sekä lapsensa käytökseen, että meidän vaivalla remontoiman omaisuuden tuholle. He asuvat uudessa kivilinnassa, jossa eivät koskaan ole tehneet mitään itse, vaan kaikki on teetetty. Lieneekö sitten syynä se, ettei ymmärrä, että vanhankin talon korjaaminen voi olla hintavaa, etenkin jos työn teettää ja ennenkaikkea aikaavievää puuhaa. Mulle jäi vaan tosi loukkaantunut olo kun ei edes pyydetty anteeksi. -ap
Ai että mitä satua taas pukkaa 👺
Meillä on seinissä pinkopahvit eikä ne ihan noin vähästä säikähdä. Jalkalista tosin on jotain muuta kuin 1 cm paksuinen rima, mutta aika oudon heiveröiset ne teidän seinät on - ellei se ipana istunut jalat tanassa autossaan ja toinen työntänyt täysillä päin seinää. Siinä sitten sattuu siihen lapseen aika paljon.
Vastaisen varalle: asenna valvontakamerat kaikkialle asuntoon.
Muuten, vaadi korvausta öifiltä ja isältä, tai uhkaat haasta oikeuteen. Anna tytölle kunnon selkäsauna, kun tulee teille kylään ja vedä sen mutsia turpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ulos laiteta kalliita vaatteita just tosta syystä? Seinät on mitkä on, kun vanhassa talossa asutaan. Ja kuten tuolla joku aiemmin sanoi, mun kodissa ei kyllä ajeltaisi autoilla päin seinää vaikka kiviseinät olisikin. Ei ole siis siitä kiinni, vaan yleisestä järjen käytöstä ja omaisuuden kunnioittamisesta. Ihmeellinen asenne täällä monella, että p*skaksi vaan ja palamaan suunnilleen, uusia saa kaupasta jne. Meillä on aina pidetty huolta tavarasta, eikä ostettu sillä periaatteella, että aina voi ostaa tilalle uutta. -ap
Ulos ei laiteta kalliita vaatteita ja lastenhuoneeseen ei laiteta kalliita seiniä ihan samasta syystä. Lapsille voi sattua. Ymmärrän harmituksen, ja kurjaa ettei anteeksipyyntöä tai puhuttelua tytölle tullut. Luultavasti kaverisi ei tosiaan tajunnut miten iso homma noiden laittamisessa on ollut. Heillä varmaan saa leikkiä suht vapaasti, lasten huoneen seinät ei ole niin justiinsa vaan korjataan sitten siisteiksi kun lapsi ei enää leiki?
Nyt en ihan tajunnut stooriasi, ap.
Ei pinkopahvia ikinä pingoteta täysin tyhjän päälle, se pannaan esimerkiksi hirsiseinälle ja se kestää kyllä naulat ja päällemaalauksetkin rikkoutumatta. MITÄ siis ne sun ja kaverin ipanat siinä muka tekikään niin, että sai tapetoidun pinkopahvin rikki? Siinä ei mikään pikkuautojen heittely kyllä nimittäin näy.
Huomaa että Porvoon trolli ei ole vaivautunut perehtymään yhtään stoorinsa olennaiseen taustatietoon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsesihan ne seinät tuhosi, mitä ihmettä nyt taas?!
No jos mun lapseni olisi se kuusivuotias ja olisi yllyttänyt nelivuotiaan moiseen tihutyöhön, niin varmana tarjoutuisin maksamaan puolet kustannuksista. -ap
No höpö höpö. Älä rakenna paskoja seiniä paskoista materiaaleista. Rakennat sille tiileistä leikkihuoneen ja välillä käyt paskantamassa huoneen keskelle.
Jos kaverisi ei ole tyhjätasku niin luulisi jotain ymmärtävän. Kyseessä on ilmeisesti omakotitalo. Heppoinen vain rintamamiestalo kun pinkopahveista puhut? Jos joku rikkoo vanhempi tietysti vastuussa. Oman lapsensa toiminnasta. Sitten joskus 12-18 vuoden korvilla lapsi vastuuseen mutta ei taida suomessa toimia. Meni hiukan ohi mutta pakko oli sanoa.