Menettekö töihin kovissa menkkakivuissa?
Vai jätättekö menemättä? Menkat ei ole sairaus mutta voivat olla osalla naisista ihan s**tanallisen kivuliaat.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastan endometrioosia jonka vuoksi kärsin niin menkka- kuin ovulaatiokivuista yli puolet kuukauden päivistä. E-pillerit ovat olleet minulle taivaan lahja, syön niitä monta liuskaa putkeen jotta vältän kivut. Ilman niitä en olisi saanut ikinä yhtäkään tutkintoa ja työharjoittelua suoritettua, oikeasta työelämästä nyt puhumattakaan.
Olen kärsinyt kovista kivuista ensimmäisistä menkoista saakka, mutta lääkärissä olen maininnut asiasta saamatta apua. En halua syödä e-pillereitä, joten onko olemassa muuta vaihtoehtoa kuin kohdun ja munasarjojen poisto?
Riippuu mistä kivut johtuvat. Endometrioosia hoidetaan yleensä erilaisilla hormoneilla(muitakin kuin e-pillerit), kipulääkkeillä ja leikkauksella. Kokonaan parantavaa hoitoa ei vielä ole keksitty.
En, vaan otan vaivaan määrätyt 500 mg naprokseenia ja kivut lähtee lähes kokonaan pois, ja pääsen siis menemään töihin ihan ok kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkkakipuun voi vaikuttaa omilla ruokailu ja liikuntatottumuksilla joten olisi väärin että omasta huolimattomuudesta johtuen jättäisi menemättä töihin
Tulepa sanomaan tämä päin mun naamaa, varsinkin kipuhelvetin aikana. Voit olla varma että nyrkki losahtaa.
Liikunta kyllä oikeasti auttaa kuukautiskipuihin, koska siitä vapautuu endorfiinejä (toimivat kipulääkkeenä myös) ja liikunnan avulla saa myös happea lisää verenkiertoon, josta se kulkeutuu myös kohtuun (joka on lihas), joka sekin auttaa kipuihin. Itse kovista kivusita aikonaan kärsineenä tosin ymmärrän sen, että ei liikuntakaan aina kaikkea kipua poista.
Minkälaista liikuntaa suosittelet sellaiselle, joka pyörtyy konttausmatkalla vessaan ja oksentaa särkylääkkeenkin ulos?
Tämä! Mut on kuukautiskipujen takia viety pari kertaa ambulanssilla sairaalaan, kun on taju lähtenyt eikä mikään lääke auta (ei, ei edes en täällä niin varmoina mainostetut reseptilääkkeet). Synnytys oli mulle helpompi kuin monet kuukautiset, synnyttäessä sentään sai kunnon kivunlievityksen. Mun kuukautiskivut vastaa synnytyskipuja, kuukautiset vaan täytyy yksin kärvistellä kotona, vessan lattialla maaten.
Sairastan endometrioosia, jota on leikattukin. Leikkaus vaan ei juurikaan helpottanut tilannetta, oikeastaan jopa vähän lisäsi päivittäistä kipuilua.
makaatte siis vessan lattiall 24/7 yhdeksän päivää putkeen, ok.... varmaan siinä hyvin myös laihtuu sitten kun ei pysty edes keittiöön menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkkakipuun voi vaikuttaa omilla ruokailu ja liikuntatottumuksilla joten olisi väärin että omasta huolimattomuudesta johtuen jättäisi menemättä töihin
Tulepa sanomaan tämä päin mun naamaa, varsinkin kipuhelvetin aikana. Voit olla varma että nyrkki losahtaa.
Liikunta kyllä oikeasti auttaa kuukautiskipuihin, koska siitä vapautuu endorfiinejä (toimivat kipulääkkeenä myös) ja liikunnan avulla saa myös happea lisää verenkiertoon, josta se kulkeutuu myös kohtuun (joka on lihas), joka sekin auttaa kipuihin. Itse kovista kivusita aikonaan kärsineenä tosin ymmärrän sen, että ei liikuntakaan aina kaikkea kipua poista.
Minkälaista liikuntaa suosittelet sellaiselle, joka pyörtyy konttausmatkalla vessaan ja oksentaa särkylääkkeenkin ulos?
Tämä! Mut on kuukautiskipujen takia viety pari kertaa ambulanssilla sairaalaan, kun on taju lähtenyt eikä mikään lääke auta (ei, ei edes en täällä niin varmoina mainostetut reseptilääkkeet). Synnytys oli mulle helpompi kuin monet kuukautiset, synnyttäessä sentään sai kunnon kivunlievityksen. Mun kuukautiskivut vastaa synnytyskipuja, kuukautiset vaan täytyy yksin kärvistellä kotona, vessan lattialla maaten.
Sairastan endometrioosia, jota on leikattukin. Leikkaus vaan ei juurikaan helpottanut tilannetta, oikeastaan jopa vähän lisäsi päivittäistä kipuilua.
makaatte siis vessan lattiall 24/7 yhdeksän päivää putkeen, ok.... varmaan siinä hyvin myös laihtuu sitten kun ei pysty edes keittiöön menemään.
Missä kukaan on puhunut yhdeksästä päivästä? Mutta kyllä, 1-2 päivää voi kulua vessan ja sängyn väliä ravaten.
minulle toimi lääkityksenä hyvin lääkärin reseptillä määräämät lääkkeet ja se, että oikeasti noudatin ohjeita. Kipulääkitys aloitetaan paria päivää ennen oletettua kuukautisten alkamisaikaa ja sitä otetaan säännööllisesti koko vuodon ajan. Ei mitään huolta kivuista ja tuolla aiemmin jo mainitusta yhdistelmäpillerien tauottomasta syömisestä oli suuri apu minullekin. Kun pitää tyhjennystauon vain pari kertaa vuodessa, niin sitten ei tule niitä kipujkaan kuin se pari kertaa vuodessa. Keho saa rentoutua ja voi elää täysin normaalia elämää. Ja mitä ahkerammin liikuin kuukautisten aikana, sitä paremmin voin, koska se auttoi oikeasti kipuihin sekä myös auttoi vuotoa pääsemään paremmin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Missä kukaan on puhunut yhdeksästä päivästä? Mutta kyllä, 1-2 päivää voi kulua vessan ja sängyn väliä ravaten.
Helpolla pääset, jos vain 1-2 päivää kärsit kovista kivuista, olen melkein kade.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäristä saa tehokkaat lääkkeet ja endometrioosiin on olemassa hoito nimeltä e-pillerit. Myös hormonikierukka on keksitty, jos pillerit ei sovi tai kärsii migreenistä.
Menkää lääkäriin ja pyytäkää lääkkeet. Ei sen vaikeampaa.
Toistaiseksi en ole joutunut jäämään kotiin, mutta jokunen vuosi sitten tein työtä, joka edellytti paljon liikkumista. Minulle menkat aiheuttavat kokovaltaisen sairauden tunteen: jatkuvaa tylppää jomotusta selässä ja vatsassa joka välillä lehahtaa niin voimakkaiksi kipukohtauksiksi että tavarat tippuvat käsistä. Lisäksi vatsa on sekaisin, päätä särkee ja rintani ovat niin kipeät, että tavaroiden nostelu sattuu. Tällaista oli noin 2 päivää kuukaudessa.
Tulin töihin, mutta kivut olivat särkylääkkeistä huolimatta niin voimakkaat, että välillä vain istuin linkussa kalmankalpeana ja kylmässä hiessä. Noina päivinä oli pakko ottaa asia pomon kanssa esille ja pyytää saisinko tehdä sen päivän toimistohommia. Kyseessä oli siis sellainen työ, että tehtävät jaettiin tiimin kesken vähän eri tavalla joka päivä tilanteesta riippuen. Pomo oli onneksi ymmärtäväinen, ja selvisin jotenkin sen päivän kun ei tarvinnut juuri toimistosta liikkua. Menin sittemmin lääkäriin ja sain paremmat lääkkeet.
Mielestäni on aina parempi ottaa asia puheeksi kuin antaa esihenkilöiden ihmetellä miksi on poissaoleva ja passiivinen. Yksityiskohtiin ei tietenkään pidä mennä. Kuukautiskipuja ei tulisi hävetä.
Kaikki on suhteellista. En ole siis ikinä ollut poissa töistä menkkojen takia vaikka kyllä ne kurjalta on aina tuntuneet. Nykyisin menkat (ja suunnilleen puoli kiertoa päälle) olen niin stanan pahalla päällä ja kivulias ettei töihin (aspa) olisi yhtään mitään asiaa.
Onneksi duunit menikin koronan takia. Toivottavasti menkatkin on menossa pysyvästi ja tämä on vielä se viimeinen vttuilu ennen niiden loppumista kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäristä saa tehokkaat lääkkeet ja endometrioosiin on olemassa hoito nimeltä e-pillerit. Myös hormonikierukka on keksitty, jos pillerit ei sovi tai kärsii migreenistä.
Valitettavasti on myös meitä jotka eivät voi käyttää e-pillereitä migreenin vuoksi, eikä hormonikierukkaa siksi että se laukaisee kystisen aknen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa et esittäisi gynekologia kun et sellainen ole. Jos endometrioosi voitaisiin kaikilla tai edes lähes kaikilla hoitaa e-pillereillä tai kierukalla, ei sitä sairautta juurikaan olisi. Luuletko tosiaan, että ennen leikkausta ei ole kokeiltu kaikkia mahdollisia keinoja?
Meen. Otan särkylääkkeet messiin ja lähden liikkeelle. Kotona makaaminen niiden kipujen kanssa on paljon pahempaa. Mulla auttaa jo se kun fillaroin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Menkää lääkäriin ja pyytäkää lääkkeet. Ei sen vaikeampaa.
Mene sinä terapiaan selvittämään, miksi sinusta on tullut tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteesta en aiemmin osannut edes ajatella, että menkat olisi hyväksyttävä syy olla pois töistä, mutta kun kuulin, että jotkut ovat, aloin miettiä, että kyllähän siinä aihetta riittäisi. Kivut, joiden takia en saa nukuttua ja makaan vapaa-aikani sikiöasennossa kuumavesipulloa halaillen, sidettä täytyy käydä vaihtamassa 1-2h välein ja pelätä ohivuotoja, lisäksi vessassa saa ravata myös ripulilla eikä pahoinvoinnin takia ruoka maistu. Huimaus, heikotus, anemia.
Silti en ole koskaan kehdannut saikuttaa.
Miten voi olla, ettei joku tunne oloaan sairaaksi noilla oireilla?
Vierailija kirjoitti:
Jos on pahat kivut, kannattaa mennä lääkäriin. On näihin hoitoja.
Joo, ja lopulta apua saa. Mulla koko rumba kesti yhteensä kymmenen vuotta, nyt, kohtu poistettuna, elän ihanaa, kivutonta elämää.
Jos kivut ovat niin kovat, ettei käsikauppalääkkeitä olo ole siedettävän rajoissa, mennään lääkäriin, ei töihin. Sitten, toivottavasti, olo on siedettävä lääkärin määräämien lääkkeiden avulla.
Kovin kivuliaiden, sietämättömien, kuukautisten syynä on sairaus. Silloin ne eivät ole vain kuukautiset.
Kiitos hyvästä hoidosta Acutalle, TAYSin gynen polille, Hatanpään vatsakeskukselle (rautainfuusiot) ja TAYSin osastolle 4b. Matka oli pitkä, mutta tapaus oli vaikea. Resurssien kovasta kuormituksesta huolimatta sain huikean osaavaa apua.
Hoitoja todella on. Paikkoja ja aikoja rajallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa hyvä, että avasin vauvapalstan. Olenkin tässä viimeiset 15 vuotta ihmetellyt, että pitäisiköhän näille halvaannuttaville kivuille tehdä jotain. Ei vaan ole tullut mieleen käydä lääkäri...eiku onpas. Ja aika monella kymmenellä lääkärillä onkin tullut käytyä. Täytyy vissiin niillekin vinkata, että kysyvät vauvapalstalta apua, kun eihän ne millään ole gynekologit voineet tajuta määrät kipulääkkeitä tai e-pillereitä 🙄
Nyt v*ttu oikeasti. Tuokin kelle kommentoit on jopa leikattu ja sä tulet tänne besserwisseröimään reseptilääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
En. En saa aina lääkkeillä kipua hallintaan, joten jään kotiin päiväksi tai kahdeksi.
Se on myytti, että lääkkeillä saisi kivut kokonaan pois.
Mulla on lääkkeet joilla saa kivun siedettävällä tasolle. Mut en kyllä ole työkyinen sillä lääkityksellä, sen verran menee pää siitä 🥴
Naisten sydänkohtaukset jäävät usein huomioimatta myös, koska se kipu on naisista liian pientä.
https://www.insider.com/are-period-cramps-more-painful-than-heart-attac…
Ei ole ollut kovia kipuja mutta runsaiden vuotojen takia olisi kannattanut joskus kotiin jää. Olen niin monet kerrat saanut hävetä, kun on vaatteet, työpaikan tuloit siellä täällä veressä. Nyt kaikki on hyvin kun kohtu ym vietiin.