Onko olemassa töitä, jotka ovat vielä kurjempia ja huonosti palkattuja kuin siivous?
Itselläni tulee lähinnä mieleen vain puhelinmyyjä ja feissarin työ, jotka ovat siivoustakin huonompia hommia.
Kommentit (66)
Lähes kaikki contact centerit Suomessa on alipalkattujen työmaita. Liksa on noin 10€/tunti.
Tes neuvoteltu tosi alas, eikä palkat nouse kovinkaan helposti. Töitä saa tehdä 7,5 tuntia/pvä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut vuosikausien "paskahomma" kierteeseen itse, ja pohdin, että onko tästä oikeasti ulospääsyä ollenkaan kun ikää kertyy, ja kokemuksena vain huonosti palkattuja raskaita töitä. Mitä alaa oikein pitäisi opiskella jotta pääsisi kevyempiin ja parempipalkkaisiin töihin? Matematiikka ei suju, ja siihen melkein kaikki kaatuukin. Myynti ei myöskään kiinnosta.
Laita matematiikka sujumaan ja hae amk-inssiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut vuosikausien "paskahomma" kierteeseen itse, ja pohdin, että onko tästä oikeasti ulospääsyä ollenkaan kun ikää kertyy, ja kokemuksena vain huonosti palkattuja raskaita töitä. Mitä alaa oikein pitäisi opiskella jotta pääsisi kevyempiin ja parempipalkkaisiin töihin? Matematiikka ei suju, ja siihen melkein kaikki kaatuukin. Myynti ei myöskään kiinnosta.
Laita matematiikka sujumaan ja hae amk-inssiksi.
Ei voisi vähempää kiinnosta, en ole yhtään insinöörityyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinhaastattelujen teko.
Soittelet ihmisille, joita ei voisi vähempää kiinnostaa. Joku saattaa suostua haastatteluun, mutta valittaa joka kysymyksestä, miten tyhmiä ne on ja mitä tälläkin nyt haetaan jne. Puhelu pitkittyy, kun joku vanhempi nainen kertoo jokaisen lapsenlapsensa nimen, koulutuksen ja ammatin. Sitten ihmetellään, miten tää nyt näin kauan kestää.
"Arvioisitko tätä 1-10", "No en tiedä, pistä mitä haluat". Tässä tilanteessa pitäisi "pumpata" sitä numeroa vastaajalta, niin kauan että hän valitsee jonkun.
Puhelinmyynnissä sentään tarvitsee vain saada joku ostamaan tuote ja puhelu loppuu siihen. Haastattelija joutuu puhumaan hankalien ihmisten kanssa 10 minuuttia kerrallaan. Ja jos vastaaja lopettaa kesken, siitä puhelusta ei saa palkkaa.
Äärimmäisen turhauttava ammatti. Onneksi pääsin pois sieltä.
Minusta tuo oli aika mukavaa hommaa.
11e / tunti kirjoitti:
Raksan lankari vuokrafirman kautta.
Siinä uudiskohteen kattoa siivotessa rojuista, sun muusta jäätyneestä paskasta - 32 asteen pakkasella, perus tukun halvimmilla työvaatteilla, voin kertoa että kyrpi
( 9 krs + 50m mäen päällä ).Tätä pari tuntia, ja sitten sisälle roudaamaan pumppukärryillä tiililavoja ( 350-400 kg), ja levykuormia ( 700-1200 kg) valamattomalla lattialla, eli haistapaska vanerilevypoluilla, jotka on aina kieroja ku politikot.
- 32 vaihtui +20 lennosta, ja taas kyrpi.Loppupäivän juokset kerrosten 1-9 välillä tehden kaikkea sitä hunajaa mitä ei amatimiesten tarvitse tehdä + kaikki ulkona kylmässä tehtävät vmäiset hommat.
Hissiä ei luonnollisesti oltu rakennettu, eikä hetkeen ollut tulossakaan ( iso projekti, ei mikään kerrostalohomma ).
Pohjosen kohde, eli talvi oli piiiiitkä ja kylmä, mahdoton pukeutua välikerrosten avulla, koska olosuhteet vaihtui lennosta jatkuvaan.
Käytännössä aina liian kylmä, tai kuuma.
6kk tein, ja kiitti mulle riitti.
Harva tässä maassa, oisi moiseen ralliin ja sykkimiseen kyennyt.
// Ent duunari, nykyinen julkisen puolen kynäniska.
Tässä on aika kivasti summattu se minkä eron koulutus voi tehdä elämään. Tuttu stoori myös minulle tuo sinun tarina..
Oon kattonu kun Helsingin stokkan kosmetiikkaosastolla on se yksi merkki jonka esittelijät pitää tärkeän näköisinä valkoisia takkeja ja ihmiset yrittävät mennä äkkiä ohi. Mahtaa olla niillä myyntitavoitteet. En myöskään haluaisi olla esim Vilalla tulostavoitteiden takia. Tai Changella.
11e / tunti kirjoitti:
Raksan lankari vuokrafirman kautta.
Siinä uudiskohteen kattoa siivotessa rojuista, sun muusta jäätyneestä paskasta - 32 asteen pakkasella, perus tukun halvimmilla työvaatteilla, voin kertoa että kyrpi
( 9 krs + 50m mäen päällä ).Tätä pari tuntia, ja sitten sisälle roudaamaan pumppukärryillä tiililavoja ( 350-400 kg), ja levykuormia ( 700-1200 kg) valamattomalla lattialla, eli haistapaska vanerilevypoluilla, jotka on aina kieroja ku politikot.
- 32 vaihtui +20 lennosta, ja taas kyrpi.Loppupäivän juokset kerrosten 1-9 välillä tehden kaikkea sitä hunajaa mitä ei amatimiesten tarvitse tehdä + kaikki ulkona kylmässä tehtävät vmäiset hommat.
Hissiä ei luonnollisesti oltu rakennettu, eikä hetkeen ollut tulossakaan ( iso projekti, ei mikään kerrostalohomma ).
Pohjosen kohde, eli talvi oli piiiiitkä ja kylmä, mahdoton pukeutua välikerrosten avulla, koska olosuhteet vaihtui lennosta jatkuvaan.
Käytännössä aina liian kylmä, tai kuuma.
6kk tein, ja kiitti mulle riitti.
Harva tässä maassa, oisi moiseen ralliin ja sykkimiseen kyennyt.
// Ent duunari, nykyinen julkisen puolen kynäniska.
Mä seurasin vuoden ajan kun meitä vastapäätä rakennettiin kerrostalo. Kävin siinä edessä tupakalla, eli olin aitiopaikalla. Ei voi kuin hattua nostaa sille porukalle, näytti aivan järkyttävän raskaalta hommalta. Just kaikkea tota mitä mainitsit ja paljon muuta, korkealla, epävakailla alustoilla ja kaikilla keleillä. Ihan hirveetä hommaa.
9,20 puutarha-alan lähtöpalkka, huonompi kuin siivouksessa. 7,50 huvipuisto-alalla. Muo nyt tulee ainakin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurtalouskeittiö. Siivoojia ja heidän työtään sentään arvostetaan, mutta keittäjiä ei.
Kukaan ei kuitenkaan sääli keittiötyöntekijää vaan ajattelee vain että "Okei, se on hänen ammatti. Se siitä." Eikä se keittäjä joudu pyörimään tuolla muun ja "paremman" väen seassa nöyryytettävänä kuten siivooja joutuu. Jos kertoo olevansa siivoja, muut ihmettelevät että mitä tuolle tapahtui kun niin kurjaan työhön joutui. Varmaan jotain ongelmia hänellä.
Olen ollut pian 20 vuotta siivousalalla, eikä mua ole mikään "parempi väki" nöyryyttänyt. Muutamia tylyjä asiakkaita muistan vuosien varrelta, ei paljoa. Johtunee siitä että en ole siivonnut sairaaloissa, niissä kait tarkka hierarkia ja siivooja on alin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti lehdenjakaja, postinkantaja myös. Molempia olen tehnyt ja todella usein törmäsi mielipiteeseen et tuollaisten töiden tekijät on jotenkin vajaita ja et oikeastiko joku sitä tekee työkseen? Joo, ihan oikeasti tekee.
Palkka on toki huono, mutta positiivisena puolena on että tulee todella hyvään kuntoon jos jakaa kerrostaloissa ja kiipeää portaat ylös alas.
Menkää laivalle siivoamaan niin on paljon vapaata ja parempi liksa
Ennen koronaa ison ruotsinlaivan buffan (ja keittiön) tiskissä!!
Raskasta, kuumaa, kosteaa, likaista, loputonta tiskiä tiskiä tiskiä.
Lautasia, kolme kattausta peräkkäin, sakaattikulhija, uunivuokia, pikkukippoja, 2 kg painavia lasivateja, satoja haarukoita ja veitsiä, jälkiruokalusikoita, jotka pitää lajitella.
Sitten pitää tyhjentää se kone ja pestä se niistä limoista. Pesuaineet on tymäkkää tavaraa ja polttaa ihoa, ei halua hengittää niitä huuruja.
Lattiat pn liukkaat ruuanjätteistä, rännit pitää pestä kans tai ne alkaa kasvaa hometta.
Yöllä kun kaikki muut on jo menneet nukkumaan ,saat lopulta kaikki tavarat paikalleenjs valmiiksi.
Nukut 5h ja alkaakin aamiainen ja sana rumba.
Tätä viikko töissä-ja viikko vapaalla. Käteen ehkä 1900-2000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurtalouskeittiö. Siivoojia ja heidän työtään sentään arvostetaan, mutta keittäjiä ei.
Kukaan ei kuitenkaan sääli keittiötyöntekijää vaan ajattelee vain että "Okei, se on hänen ammatti. Se siitä." Eikä se keittäjä joudu pyörimään tuolla muun ja "paremman" väen seassa nöyryytettävänä kuten siivooja joutuu. Jos kertoo olevansa siivoja, muut ihmettelevät että mitä tuolle tapahtui kun niin kurjaan työhön joutui. Varmaan jotain ongelmia hänellä.
Olen ollut pian 20 vuotta siivousalalla, eikä mua ole mikään "parempi väki" nöyryyttänyt. Muutamia tylyjä asiakkaita muistan vuosien varrelta, ei paljoa. Johtunee siitä että en ole siivonnut sairaaloissa, niissä kait tarkka hierarkia ja siivooja on alin.
Oli 90-luvulla. Siivous on sairaalassa tukipalvelu, sairaalahuolto, johon on yhtä järkevää rakennella hierarkioita kuin välinehuoltajiin, sisäiseen kuljetukseen, keittiöhenkilökuntaan tai osastolla vierailevaan sähköasentajaan.
Mulla on kieltämättä käynyt tuuri tämän kanssa, 17 vuotta ja 100 osastoa ilman nokkimista, mutta voin tällä kokemuksella myös kertoa, ettei kenelläkään ole sellaiseen aikaa eikä mielenkiintoa. Kyllä siellä ollaan ihan tarpeellisia koneenosia kaikki. Jos osasto menettää laikkarinsa, hoitajat hoitavat myös osastokeittiön. Oman työnsä ohella, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinhaastattelujen teko.
Soittelet ihmisille, joita ei voisi vähempää kiinnostaa. Joku saattaa suostua haastatteluun, mutta valittaa joka kysymyksestä, miten tyhmiä ne on ja mitä tälläkin nyt haetaan jne. Puhelu pitkittyy, kun joku vanhempi nainen kertoo jokaisen lapsenlapsensa nimen, koulutuksen ja ammatin. Sitten ihmetellään, miten tää nyt näin kauan kestää.
"Arvioisitko tätä 1-10", "No en tiedä, pistä mitä haluat". Tässä tilanteessa pitäisi "pumpata" sitä numeroa vastaajalta, niin kauan että hän valitsee jonkun.
Puhelinmyynnissä sentään tarvitsee vain saada joku ostamaan tuote ja puhelu loppuu siihen. Haastattelija joutuu puhumaan hankalien ihmisten kanssa 10 minuuttia kerrallaan. Ja jos vastaaja lopettaa kesken, siitä puhelusta ei saa palkkaa.
Äärimmäisen turhauttava ammatti. Onneksi pääsin pois sieltä.
Miljoona kertaa mieluummin tuota kuin puhelinmyyntiä. Haastatteluissa ei sentään tarvitse kuin jutella. Myyntityössä pitää tyrkyttää tuotetta, josta kokolailla kukaan ei ole valmis maksamaan. Eikä tule palkkaa, jos ei tule riittävästi myyntiä päivän aikana. Haastattelutyössä ainakin minulla on takuutuntipalkka. Mitättömän pieni, mutta oli kuitenkin.
t. molempia tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli 90-luvulla. Siivous on sairaalassa tukipalvelu, sairaalahuolto, johon on yhtä järkevää rakennella hierarkioita kuin välinehuoltajiin, sisäiseen kuljetukseen, keittiöhenkilökuntaan tai osastolla vierailevaan sähköasentajaan.
Mulla on kieltämättä käynyt tuuri tämän kanssa, 17 vuotta ja 100 osastoa ilman nokkimista, mutta voin tällä kokemuksella myös kertoa, ettei kenelläkään ole sellaiseen aikaa eikä mielenkiintoa. Kyllä siellä ollaan ihan tarpeellisia koneenosia kaikki. Jos osasto menettää laikkarinsa, hoitajat hoitavat myös osastokeittiön. Oman työnsä ohella, tietenkin.
Tämä on niin totta. Hoitajat yms. EIVÄT ole siivoojan/laitoshuoltajan esimiehiä, vaan puhtauspalvelulla on ihan omat esimiehensä. Hoitajat eivät siis saa käskyttää siivoojia. Sikäli ollaan täysin irrallaan siitä "hierarkiasta". Ja jokainen edes pari aivosolua omistava hoitaja ymmärtää, miten sikamaisen paljon enemmän heillä olisi töitä ilman laitoshuoltajien panosta. Yksikään hoitaja ei kaipaa lisähommia.
Feissarin työ on kyllä paskoista töistä paskinta. Kaikki inhoavat ja itsekin inhoaa kun pitää väkisin häiriköidä ihmisiä. Ei enää koskaan niihin hommiin.