Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako jo mennä ottamaan koronarokotteen?

Vierailija
08.06.2021 |

Nyt on Pfizer-Biontechiäkin pistetty Suomessa jo kuudetta kuukautta. Suurin osa rokotusten sivuvaikutuksista ilmenee kai 4 kuukauden kuluessa. Silti vähän mietityttää kun tämä on uudella tekniikalla tehty rokote, että voikohan siitä tulla jotain pitkäaikaisvaikutuksia. Sellaisia jotka tulee ilmi vasta vaikka parin vuoden päästä ja jotka tulee todennäköisemmiksi sitä mukaa mitä useamman MRNA-piikin ottaa. Rokotusaikani on huomenna, sen voisi vielä perua.

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on liian lyhyt pelkäämiseen ja kokeellisten rokotteiden ottamiseen.

Vierailija
82/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö Ap että rokote antaa suojan n.6kk-12 kk ajsksi? Eli sinun tulee pumpata kehoosi vuosittainen annos kokeellista rokotetta. Ei kuulosta hirveän hyvältä vai mitä? Kolmatta suunnitellaan jo vuoden päästä otettavsksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna keskiviikkona fimea taas päivittää tietonsa.

Vierailija
84/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kts Ossi Tiihonen twitter

Vierailija
85/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kuten sisimmässäsi tiedät. Ja kysy Jumalalta kun olet neuvoton.

Vierailija
86/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä rokotetta silti ihan hatusta ole vedetty, vaikka nopeasti valmiiksi saatiinkiin.  Nyt vain kaikki maailman raha ja tiedemiehet puhalsivat yhteen hiileen 24/7 ja panivat toteen kaiken tähän saakka tutkitun tietonsa.  Tavallisesti rokotteita tehdään ilman kiireitä, pidetään lomat ja hoidetaan kiireellisemmät työt sivussa jne., joten saattaa tuntua, että hitaasti hyvä tulee ja tämä nyt olisi jotenkin kiireessä hutiloiden tehty.  Työtunteja ja tutkimustietoa on silti varmasti enemmän kuin monissa aiemmissa kiireettömissä rokotteissa on ollut.

Vierailija
87/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävin rokotuksessa vaikka jännitti valtavasti. Ajattelen kuitenkin niin ettei minun tavallisen tallaajan tarvitse tietää tai osata arvioida onko rokote turvallinen. Jos lääkärit ja kirurgit ovat sen uskaltaneet ottaa niin miksen minäkin. Heillä kuitenkin varmasti paljon enemmän tietoa asiasta.

Vierailija
88/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä rokotetta silti ihan hatusta ole vedetty, vaikka nopeasti valmiiksi saatiinkiin.  Nyt vain kaikki maailman raha ja tiedemiehet puhalsivat yhteen hiileen 24/7 ja panivat toteen kaiken tähän saakka tutkitun tietonsa.  Tavallisesti rokotteita tehdään ilman kiireitä, pidetään lomat ja hoidetaan kiireellisemmät työt sivussa jne., joten saattaa tuntua, että hitaasti hyvä tulee ja tämä nyt olisi jotenkin kiireessä hutiloiden tehty.  Työtunteja ja tutkimustietoa on silti varmasti enemmän kuin monissa aiemmissa kiireettömissä rokotteissa on ollut.

Vai sillan, jätän silti ottamatta koko rokotetta. Antaa raha ja tiedemiesten puhallella vain siihen yhteen hiileen.

Vierailija
89/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te luulette, että mitään tautia olisi saatu maailmasta kitkettyä, jos meitä edelläkävijöitä ei olisi ollut?

Mä en jaksa uskoa salaliittoteorioihin, ja ehkä sitten luotan sokeasti maailmamme tiedemihiin kun ei tuo rokotteen ottaminen lopulta hirveästi pelottanut. Mietitytti toki, mutta hengissä edelleen, neljä kuukautta tehosteannoksen jälkeen, ja ilman oireita.

Kukaan ei ainakaan pääse sanomaan, että en olisi tehnyt mitään yhteiskuntamme eteen.

Vierailija
90/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäitä vanhempia suojaa parhaiten se, että huolehtii mm. varmasti riittävästä D-vitamiinista, C-vitamiinista ja sinkistä & omasta immuniteetista sekä myös huolehtimalla nämä heillä kuntoon. Terveellistä ruokaa, ulkoilua, liikuntaa, unta. Hyvä käsipesu kuumalla vedellä ja saippualla eikä esim. kaivele nenää tai suuta/silmiä ihmisten ilmoilla.

Kukaan ei ole syyllinen, jos vanhemmilleen tapahtuu jotain. Samalla logiikalla jos tartuttaa viruksen ja heille käy jotain, heille voi käydä jotain myös, jos heidät on puhuttu ottamaan rokote. Siitä voi myös sairastua tai kuolla. Ehkä jopa todennäköisempää.

Tilastoissahan on myös ongelma. Koronakuolematapauksiksi käytännössä päätyy mikä tahansa, jos on kk sisällä saanut positiivisen ja vaikka olisi kuollut johonkin ihan muuhun. Mutta jos joku kuolee rokotteen seurauksena, niin syyksi ehdotellaan ja luokitellaan kaikkea ihan muuta, mutta ei tietenkään sitä. Saadaan näyttämään pandemia pahemmilta ja rokote pelastukselta.

Kannattaa etsiä käsiin mm. Aalto-yliopiston professori Paul Lillrankin video. Linkkiä en voi laittaa, koska sitten tämä varmasti häviää. Mistä myös voi vetää päätelmänsä...

Kirjoitusflow´ssa jäi oma ajatus kesken... :D

Eli syyllisyys voi tulla jälkikäteen yhtälailla siitäkin, jos ylipuhuu vanhemmat ottamaan rokotteen ja heille sitten käykin siitä jotain. Tai jos ottaa itse, saa oireet lievempänä, eikä huomaa niitä ja tartuttaa vanhempansa. Muuten olisi osannut pysyä kotona parantelemassa. Voi olla myös, että rokotteet saavat viruksen muuntautumaan entistä villimmin ja tämä kokonaistilanne vain pahenee ja pahenee & pitkittyy.

Mun mielestä iäkkäiden vanhempien ei pidä painostaa lapsiaan ottamaan rokotetta eikä myöskään lasten painostaa vanhempiaan ottamaan rokotetta. On jokaisen oma päätös, miten haluaa toimia. Jos vanhukset eivät rokotetta halua, se on heidän asiansa. Mutta eivät he voi edellyttää, että heidän lapsensa tai kukaan muukaan ottaisi. Mä olen ottanut rokotteen, toisen annoksen saan muutaman viikon päästä. Iäkkäät (yli 90v)  vanhempani ovat saaneet jo molemmat rokotteensa. Voi olla, että saan rokotteesta joskus tulevaisuudessa jotain ikävyyksiä, mutta en murehdi sitä nyt. Se on varmaa, että jos olisin jättänyt rokotteen ottamatta ja saisin koronatartunnan, siitä en selviäisi ilman sairaalahoitoa. Joten katsoin, että koska en aio eristäytyä loppuelämäkseni, otan mieluummin rokotteen riskit kuin taudin riskit. 

Näin on. Kukaan ei saisi painostaa ketään eikä ylipuhua.

Moni myös ottaa rokotteen "koska sitten voi taas tavata muita". Mutta tässä on myös hyvä muistaa huomioida se, että voi olla, että rokottamattomat eivät enää uskalla tavata rokotteen saaneita. 70v isäni ja appivanhempani menivät ja ottivat rokotteen. Miehen sisko oli heille puhunut, että ei uskalla tavata heitä muuten. Mutta nyt on sitten niin, että meidän perhe ei uskalla tavata heitä eivätkä ole nyt tavanneet poikaammekaan. En tiedä, koska uskallamme nähdä. Tarvittaisiin varmaa tietoa siitä rokotettujen piikkiproteiinin levittämisestä. En halua ja tarkoita vieraannuttaa lapsenlapsesta, mutta riskiä en haluaisi ottaa, että häneen jotain tulisi.

Jos rokottamaton ei uskalla tavata rokotettua, hänellä on täysi oikeus olla tapaamatta. Voitte jatkaa yhteydenpitoanne etänä. 

Tämäpä juuri. Mutta tätä ei kaikki, etenkään vanhat ihmiset, osaa ja tajua ottaa huomioon. Kesälomamme alkoi ja isäni kutsui kylään. Sanoin, että täytyy katsella ja miettiä vielä. Kerroin, että ilman muuta haluttaisiin kyllä nähdä, mutta nyt ei uskalla. Asuu pidemmällä ja yleensä oltu aina hänellä yötä. Olisit kuullut sen pettyneen äänen. Mietin, jos yövyttäisiin hotellissa ja nähtäisiin hetki vaikka ulkona, mutta isä pettyy silti. Ei he tällaista ymmärrä. He luulevat, että nyt on turvallista tavata ja kun ovat rokotteet ottaneet, voi alkaa nähdä ihmisiä ja läheisiä. No ei ole, nyt voi olla jopa vielä vaarallisempaa. Myös heille, vaikka ovat rokotettuja. Mitä jos tartutamme jonkun eri mutaation tai ensi talvena influenssan, joka on heille rokotteen takia vaarallisempi. Koska nuo muut voi sitten iskeä pahemmin, kun on omaa luontaista vastustuskykyä menty sorkkimaan pahemman kerran.

Tämä ainakin on aivopesty ja kunnolla.

Et ymmärrä että tämä on agendaan kuuluvaa.

Siis mua ja mun perhettä ei ole rokotettu. Eikä rokoteta.

Vai tarkoitatko, että mut on aivopesty, kun mua mietityttää tuo, voiko meihin rokottamattomiin tarttua sitä piikkiproteiinia tai mikä nyt ikinä onkaan, mistä moni rokottamaton saanut oireita?

Siis tarkoitatko, että rokotetusta tarttuisi jotain piikkiproteiinia sinuun? Miten aiot uskaltaa liikkua yhtään missään, kun yhä useampi on rokotettu?

- eri - 

Juuri näin ja sehän tässä ongelma alkaa olla, kun kohta näitä on kaikkialla.

Miten aiot ratkaista ongelmasi?

Sepä se. Mieli alkanut oikeasti muuttaa jonnekin erämaamökkiin...

Mä olen ollut yli vuoden lähes eristyksissä. Ei siihen ole vaadittu muuta kuin etätyö ja kaikkien ostosten (myös ruuat) tilaaminen kotiinkuljetuksella. Jättävät paketit oven taakse eli ei tarvitse edes avata ovea ennenkuin kuljettaja on poistunut. Kun asuu rivitalossa, ei tarvitse porraskäytävässäkään liikkua. Eristäytyminen on onnistunut ihan hyvin pääakaupunkiseudullakin. Tsemppiä!

Vierailija
91/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään kävin rokotuksessa vaikka jännitti valtavasti. Ajattelen kuitenkin niin ettei minun tavallisen tallaajan tarvitse tietää tai osata arvioida onko rokote turvallinen. Jos lääkärit ja kirurgit ovat sen uskaltaneet ottaa niin miksen minäkin. Heillä kuitenkin varmasti paljon enemmän tietoa asiasta.

Tämä on hyvä perustelu. Jos asiantuntijat, jotka ovat vuosikymmeniä opiskelleet ja tehneet töitä, ottavat, mikseivät muutkin.

Jotkut seuraavat satusetiä ja -tätejä, joilla ei ole koulutusta eikä ymmärrystä. Se vasta riskipeliä on.

Vierailija
92/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on varmasti paljon henkilöitä, jotka ovat jo saaneet rokotteen tai jopa kaks annosta. Mitenkäs elämänne on muuttunut ? Samat rajoitukset varmaan edelleen käytössä . Itse en uskalla ottaa rokotusta. Niin moni tuttuni saanut pitkäaikaisia oireita ja pari joutunut sairalaan asti. Ehkä ensi vuonna uskallan ottaa rokotteen. Silloin on jo enemmän tietoa rokotehaitoista.

Tarkoitatko että tuttusi on saanut pitkäaikaisia oireita ja pari joutunut sairaalaan asti rokotteen vuoksi? Jos, niin minkä rokotteen ja minkälaisia pitkäaikaisoireita ja minkä oireiden takia sairaalaan? Ovatko he kuitenkin toipuneet?

Vierailija
93/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on varmasti paljon henkilöitä, jotka ovat jo saaneet rokotteen tai jopa kaks annosta. Mitenkäs elämänne on muuttunut ? Samat rajoitukset varmaan edelleen käytössä . Itse en uskalla ottaa rokotusta. Niin moni tuttuni saanut pitkäaikaisia oireita ja pari joutunut sairalaan asti. Ehkä ensi vuonna uskallan ottaa rokotteen. Silloin on jo enemmän tietoa rokotehaitoista.

Tarkoitatko että tuttusi on saanut pitkäaikaisia oireita ja pari joutunut sairaalaan asti rokotteen vuoksi? Jos, niin minkä rokotteen ja minkälaisia pitkäaikaisoireita ja minkä oireiden takia sairaalaan? Ovatko he kuitenkin toipuneet?

Up! Minuakin kiinnostaa. 

Vierailija
94/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaminen voi olla kohtalokasta. Ei pidä unohtaa, että koronavirus tuo paljon riskejä mukanaan ja rokottamattomat tulevat saamaan virustartunnan.

Esimerkiksi veritulppariski AZ-rokotteella on kymmeniä kertoja pienempi kuin mitä virustartunnasta seuraa.

Vierailija
95/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäkkäitä vanhempia suojaa parhaiten se, että huolehtii mm. varmasti riittävästä D-vitamiinista, C-vitamiinista ja sinkistä & omasta immuniteetista sekä myös huolehtimalla nämä heillä kuntoon. Terveellistä ruokaa, ulkoilua, liikuntaa, unta. Hyvä käsipesu kuumalla vedellä ja saippualla eikä esim. kaivele nenää tai suuta/silmiä ihmisten ilmoilla.

Kukaan ei ole syyllinen, jos vanhemmilleen tapahtuu jotain. Samalla logiikalla jos tartuttaa viruksen ja heille käy jotain, heille voi käydä jotain myös, jos heidät on puhuttu ottamaan rokote. Siitä voi myös sairastua tai kuolla. Ehkä jopa todennäköisempää.

Tilastoissahan on myös ongelma. Koronakuolematapauksiksi käytännössä päätyy mikä tahansa, jos on kk sisällä saanut positiivisen ja vaikka olisi kuollut johonkin ihan muuhun. Mutta jos joku kuolee rokotteen seurauksena, niin syyksi ehdotellaan ja luokitellaan kaikkea ihan muuta, mutta ei tietenkään sitä. Saadaan näyttämään pandemia pahemmilta ja rokote pelastukselta.

Kannattaa etsiä käsiin mm. Aalto-yliopiston professori Paul Lillrankin video. Linkkiä en voi laittaa, koska sitten tämä varmasti häviää. Mistä myös voi vetää päätelmänsä...

Eli syyllisyys voi tulla jälkikäteen yhtälailla siitäkin, jos ylipuhuu vanhemmat ottamaan rokotteen ja heille sitten käykin siitä jotain. Tai jos ottaa itse, saa oireet lievempänä, eikä huomaa niitä ja tartuttaa vanhempansa. Muuten olisi osannut pysyä kotona parantelemassa. Voi olla myös, että rokotteet saavat viruksen muuntautumaan entistä villimmin ja tämä kokonaistilanne vain pahenee ja pahenee & pitkittyy.

Mun mielestä iäkkäiden vanhempien ei pidä painostaa lapsiaan ottamaan rokotetta eikä myöskään lasten painostaa vanhempiaan ottamaan rokotetta. On jokaisen oma päätös, miten haluaa toimia. Jos vanhukset eivät rokotetta halua, se on heidän asiansa. Mutta eivät he voi edellyttää, että heidän lapsensa tai kukaan muukaan ottaisi. Mä olen ottanut rokotteen, toisen annoksen saan muutaman viikon päästä. Iäkkäät (yli 90v)  vanhempani ovat saaneet jo molemmat rokotteensa. Voi olla, että saan rokotteesta joskus tulevaisuudessa jotain ikävyyksiä, mutta en murehdi sitä nyt. Se on varmaa, että jos olisin jättänyt rokotteen ottamatta ja saisin koronatartunnan, siitä en selviäisi ilman sairaalahoitoa. Joten katsoin, että koska en aio eristäytyä loppuelämäkseni, otan mieluummin rokotteen riskit kuin taudin riskit. 

Moni myös ottaa rokotteen "koska sitten voi taas tavata muita". Mutta tässä on myös hyvä muistaa huomioida se, että voi olla, että rokottamattomat eivät enää uskalla tavata rokotteen saaneita. 70v isäni ja appivanhempani menivät ja ottivat rokotteen. Miehen sisko oli heille puhunut, että ei uskalla tavata heitä muuten. Mutta nyt on sitten niin, että meidän perhe ei uskalla tavata heitä eivätkä ole nyt tavanneet poikaammekaan. En tiedä, koska uskallamme nähdä. Tarvittaisiin varmaa tietoa siitä rokotettujen piikkiproteiinin levittämisestä. En halua ja tarkoita vieraannuttaa lapsenlapsesta, mutta riskiä en haluaisi ottaa, että häneen jotain tulisi.

Jos rokottamaton ei uskalla tavata rokotettua, hänellä on täysi oikeus olla tapaamatta. Voitte jatkaa yhteydenpitoanne etänä. 

Tämäpä juuri. Mutta tätä ei kaikki, etenkään vanhat ihmiset, osaa ja tajua ottaa huomioon. Kesälomamme alkoi ja isäni kutsui kylään. Sanoin, että täytyy katsella ja miettiä vielä. Kerroin, että ilman muuta haluttaisiin kyllä nähdä, mutta nyt ei uskalla. Asuu pidemmällä ja yleensä oltu aina hänellä yötä. Olisit kuullut sen pettyneen äänen. Mietin, jos yövyttäisiin hotellissa ja nähtäisiin hetki vaikka ulkona, mutta isä pettyy silti. Ei he tällaista ymmärrä. He luulevat, että nyt on turvallista tavata ja kun ovat rokotteet ottaneet, voi alkaa nähdä ihmisiä ja läheisiä. No ei ole, nyt voi olla jopa vielä vaarallisempaa. Myös heille, vaikka ovat rokotettuja. Mitä jos tartutamme jonkun eri mutaation tai ensi talvena influenssan, joka on heille rokotteen takia vaarallisempi. Koska nuo muut voi sitten iskeä pahemmin, kun on omaa luontaista vastustuskykyä menty sorkkimaan pahemman kerran.

Vai tarkoitatko, että mut on aivopesty, kun mua mietityttää tuo, voiko meihin rokottamattomiin tarttua sitä piikkiproteiinia tai mikä nyt ikinä onkaan, mistä moni rokottamaton saanut oireita?

Siis tarkoitatko, että rokotetusta tarttuisi jotain piikkiproteiinia sinuun? Miten aiot uskaltaa liikkua yhtään missään, kun yhä useampi on rokotettu?

- eri - 

Mä olen ollut yli vuoden lähes eristyksissä. Ei siihen ole vaadittu muuta kuin etätyö ja kaikkien ostosten (myös ruuat) tilaaminen kotiinkuljetuksella. Jättävät paketit oven taakse eli ei tarvitse edes avata ovea ennenkuin kuljettaja on poistunut. Kun asuu rivitalossa, ei tarvitse porraskäytävässäkään liikkua. Eristäytyminen on onnistunut ihan hyvin pääakaupunkiseudullakin. Tsemppiä!

No, mitä se eristäytyminen on sinulle antanut, oletko onnellinen?

Vierailija
96/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, rokotetut levittävät "piikkiproteiinia" ympäristöönsä? Tämä olikin hulluinta vähään aikaan :D Tässä sitä pölistellään (kaikista maailman asioista) protskuja lähimmäisten niskaan. Tästä haluaisin kuulla lisää.

Vierailija
97/113 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri - 

No, mitä se eristäytyminen on sinulle antanut, oletko onnellinen?

Olen voinut koko vuoden tavata iäkkäitä vanhempiani pelkäämättä, että veisin heille koronaviruksen. Kyllä, olen onnellinen, että mulla on ollut tällainen mahdollisuus. Ja ettei näiden yli ysikymppisten luona ole tarvinnut ravata kotihoitoa yms ventovieraita ihmisiä. Nyt on onneksi eristäytymisen aika ohi, kun vanhemmillani on jo molemmat rokotteet ja minäkin saan parin viikon päästä toisen rokoteannokseni. Voidaan palata taas normaaliin. Mutta tuolle edelliselle, joka ei uskalla nyt tavata rokotettuja, ihan vaan kerroin esimerkkinä, että eristäytyä voi muutenkin kuin erämaamökissä. 

Vierailija
98/113 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla rokotteen jälkeen televisiokanavat vaihtoivat paikkaa ja naapurista alkoi kuulua ääniä. Kannattaa odottaa vielä että mämäkin saadaan tutkittua.

Meilläkin alkoi kuulua naapurista ääniä, kun otin koronarokotteen. Tosin niitä ääniä kuuli vain tyttäreni, jota ei ole vielä rokotettu.

Tarkemmin ajateltuna, niitä ääniä naapurista on kuulunut ennenkin. Etenkin silloin, kun lapset olivat pieniä, naapurista kuului useinkin ääniä. Johtuikohan siitä, että lapsille annettiin vähän väliä neuvolassa joku rokote?

Vierailija
99/113 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä, rokotetut levittävät "piikkiproteiinia" ympäristöönsä? Tämä olikin hulluinta vähään aikaan :D Tässä sitä pölistellään (kaikista maailman asioista) protskuja lähimmäisten niskaan. Tästä haluaisin kuulla lisää.

Luin yhdeltä nettisivulta, josta kuulin huhua, että ne sirut rokotteissa myös monistavat itseään ja leviävät ihmisisisistä toisiin kosketuksessssssa aiheuuuttaen motorisia hääääääiriöitä.

Ussssskokaa vaann.

Sivun osoitetta en voi antaa, koska

Vierailija
100/113 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävi, ap? Kävitkö ottamassa rokotteen? Mä menin, tuntuu velvollisuudelta riskiryhmiä kohtaan. En tiedä oliko hyvä vai huono päätös.

#22, joka myös mietti uskaltaako sitä ottaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän