Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetetaanko autokoulussa myös tankkaamaan?

Vierailija
08.06.2021 |

En haluaisi nolata itseäni sitten kun menen ensimmäistä kertaa tankkaamaan. Ja jos jotakuta naurattaa, niin mietipä omalla kohdallasi jotain vastaavaa, jota et ole ennen tehnyt, vaikka kyseessä olisi yksinkertainenkin juttu. Ei kai sitä voi tietää jos ei ole ennen tehnyt. T. Nainen, joka menee autokouluun yli 30-vuotiaana

Kommentit (362)

Vierailija
221/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta tankkaamisessa on näpytellä pankkikortin pin-koodi. :) Kunhan ei tankkaa dieseliä bensa-autoon tai toisin päin.

Mitä tapahtuu jos näin käy?

Miten tietää mitä pitää tankata omaan autoon?

Sulla ei ole mitään hajua onko käytössäsi bensa- vai dieselauto? 

Ilmeisesti et ole autoa itse ostanut tai sitten vaan vuokraat autoa silloin tällöin tai lainaat joltain. 

Mulla oli diesel-auto viimeksi, ja siinä polttoainekorkissa luki isolla diesel. En tiedä onko näin bensa-autoissa? Auton papereissa on myös tieto mikä auto kyseessä. 

Vierailija
222/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin autokoulun 84 ja se opettaja käytti minut tankkaamassa.

Silloi pantiin seteli automaattiin ja bensaa sai sen määrän, mikä esim 20 mk:lla sai.🤗

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et ole autoa itse ostanut tai sitten vaan vuokraat autoa silloin tällöin tai lainaat joltain. 

Mulla oli diesel-auto viimeksi, ja siinä polttoainekorkissa luki isolla diesel. En tiedä onko näin bensa-autoissa? Auton papereissa on myös tieto mikä auto kyseessä. 

Jep, kyllä lukee. Joko Diesel tai sitten on merkinnät bensalle E5/E10. Sitä en muista mitä luki autoissa joille kelpaa etanolibensa. Ohjekirjasta tietysti selviää nämä.

Vierailija
224/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ainakaan opetettu. Me ei käyty edes kertaakaan moottoritiellä kun olin ajotunneilla. Onko normaalia?

Oliko sulla motari lähellä? Miun ope piti tärkeänä sitä motarille liittymistä. 

Sinne pitää liittyä kohtuuvauhdilla, mutta seuraava täräyttää perään.

Tankilla kävin ystäväni opastuksella ekan kerran. Miusta aloittajan kysymys on asiallinen, en miekään tiennyt , kuin ka siellä käyttäydytään.

225/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan aikanani opetettu mutta miksei sitä voi käydä läpi jos kouluopettajalta kysyy. Tuskin pistää hanttiin. Ei ole vaikeata. Bensaluukun sisäpuolella lukee monesti mitä ainetta hän tykkää nauttia. Jos on oikein vanha auto niin siihen ei voi 95 laittaa vaan pitää mennä 98. Muuten bensa autoon käy 95 ja 98 ja diesel autoon laitetaan tietysti vain ja ainoastaan dieseliä.

Joissain autoissa on bensamittarissa nuoli kummalla puolella tankki on mutta sen voi myös katsoa ja muistaa onko se sinun puolella vai toisella puolella. Siinäkään ei varmaan ongelmaa tule ja sitten jos ajaa väärinpäin niin kääntää auton oikeinpäin ei se sen kummallisempaa ole. Ei kannata ajaa liian kiinni bensapumppuun koska letku riittää hyvin vähän kauemmas ja on enemmän tilaa olla siellä.

Bensaluukku aukeaa monessa autossa sisällä jossain olevasta vivusta. Monesti se vipu on lattialla. Jossain voi aueta avaimella tai ihan vaan sormilla.  Joissain autoissa on myös bensakorkin pidike luukun sisäpuolella se on ihan näppärä ei tarvi roikottaa tai laskea korkkia mihinkään. 

Itse avaan heti tankin kun menen tankkaamaan sen jälkeen menen maksupäätteelle vaikka kyllä sen ehtii hyvin toisinkin päin tekemään. 

Maksupäätteellä laitetaan ensin bonukset jos on pankkikortti tai setelit sisään. Setelit on joskus hankalia eikä kone meinaa niitä hyväksyä vaikka miten suoristelisi. Valitaan summa millä tankataan ja mistä mittarista siinä on yleensä jotkut numerot 1 tai 2 3 tai 4 jne valitset vaan sen puoleisen missä olet. Sen jälkeen siinä on pari minuuttia aikaa aloittaa tankkaus. 

Voit painaa pohjassa liipasinta ihan loppuun asti ei ole pelkoa että tulisi yli niissä on automaatti katkaisija.

Itse annan yleensä 3 kertaa katkaisimen katkaista sen jälkeen lopetan. 

Pistooli takaisin mistä otit korkki paikalleen ja luukku kiinni. 

Jos haluat kuitin menet takaisin maksupäätteelle ja painat kuitti ja sen jälkeen kummalta puolelta eli kummasta tankkauspisteestä otat sen.

Nykyään on myös olemassa kännykkä sovelluksia niihin en ole tutustunut vanha systeemi on toiminut. 

Maksupäätteessä on suomen kielellä asiat joten eiköhän nekin selviä. 

Vierailija
226/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa malleissa siinä tankin täyttöasteen symbolin vieressä on pikkuinen nuoli joka osoittaa jompaan kumpaan suuntaan. Auton tankki on nuolen suunnalla.

Kiitos! Tämä vahvistaa sen, että tankkausopastus olisi tarpeellinen jo autokoulussa! Nimim. Tätä en tiennyt, vaikka ajokortti on ollut jo pari vuosikymmentä

Vierailija
227/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, kyllä lukee. Joko Diesel tai sitten on merkinnät bensalle E5/E10. Sitä en muista mitä luki autoissa joille kelpaa etanolibensa. Ohjekirjasta tietysti selviää nämä.

Bensa-autoissa tärkeämpi on oktaanivaatimus, Suomessa 95 tai 98 kuin polttoaineen viinamäärä 5% tai 10%.

Vierailija
228/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ainakaan opetettu. Me ei käyty edes kertaakaan moottoritiellä kun olin ajotunneilla. Onko normaalia?

En mäkään käynyt koskaan motarilla, sillä lähin moottoritie oli 100km päässä.

Vierailija
229/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajotunnit on aika kalliita minkä takia tankkaamisen ja konepellin aukaisun voi opetella jonkun toisenkin neuvomana.

Vierailija
230/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin autokoulussa ~2011 ja siellä ei ainakaan opetettu tankkaamaan. Kai sitä voi kysyä? Tai kysy, että vanhempasi opettavat?

Vierailija
231/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaat käyttää pankkiautomaattia, osaat myös tankata :)

Useimmissa malleissa siinä tankin täyttöasteen symbolin vieressä on pikkuinen nuoli joka osoittaa jompaan kumpaan suuntaan. Auton tankki on nuolen suunnalla. Vanhemmissa autoissa näitä ei aina ole, mutta sitten vaan tarkastaa katsomalla missä se luukku sijaitsee. Kannattaa ajaa se auto sen verran lähelle mittaria, ettei joudu venyttelemään sitä pistoolin letkua. Tankki aukeaa joko painamalla jossain sisätiloissa olevaa avauspainiketta, ponnauttamalla painaen se tankin luukku auki tai vanhoissa saattaa olla erillinen avain siihen tankin luukkuun. Kierrekorkki on ihan normaali.

Se, mitä pitää tietää, on bensa vai dieselkone. Tämänkin käytännössä näkee kun kurkkaa sinne tankin suunnalle, mutta alkuun helpompi varmistaa kysymällä.

Mittarilla menet siihen maksupäätteelle, tunget kortin lukijaan ja naputtelet tunnusluvun, kumman puoleisesta mittarista otat (valitse numeron perusteella oikea, kone ohjaa kyllä..) ja syötä/valitse se summa, jolla haluat tankata. Tämän jälkeen ota kortti ja sitten sulla on 120/180 sekuntia aikaa aloittaa tankkaaminen valitsemastasi mittarista. Bensalaatu valitaan nostamalla pistooli, eli laskuttaa sen perusteella, otatko siitä diesel/95/98 laadun. Tankkaa eli tunge se pistooli tankin reikään ja paina "liipaisinta", virtaus lakkaa jos lopetat painamisen. Kun valitsemasi maksimisumma on täynnä, gason tulo loppuu itsestään. Sitten laita pistooli takas paikoilleen, sulje kierrekorkki ja tankin luukku, hae tarvittaessa kuitti maksupäätteeltä (painat kuitti-valintaa, mitä se masiina tarjoaa) ja poistu sulavasti paikalta.

Varmaan kai hyvä ohjeistus, mutta mulla meni kyllä pää sekaisin yhdellä lukemisella; pitäisi varmaan kerrata MONEEN kertaan, kun on jo vuosia siitä kun oon viimeksi tankannut.

Vierailija
232/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tankkausopas naisille:

Aja ruuhkaiselle asemalle jonottamaan, jonota niin että seisot autoinesi mahdollisimmn keskellä pihaa, sinähän olet varannut kaikki mittarit ja mistä tahansa mittari vapautuu SINUN ja vain sinun tankkausvuorosi on seuraavaksi. Mene haukkumaan täysin tuntematon mies mulkuksi kun kehtasi valita yhden mittareista johon ajoi edellisen tankkaajan perään odottamaan vuoroaan. Sinä seisoen edelleen keskellä pihaa. Hoe omaa autosi tankatessa mulkku mulkku mulkku ja tuijota tiiviisti silmiin. Olethan aikuinen nainen.

Vierailija
233/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään käynyt moottoritiellä, kun ei tässä lähellä ole sellaisia. Jos ajoit kuitenkin jollakin isomman rajoituksen maan-/valtatiellä, niin eihän sitä moottoritietä tarvitse erikseen opetella.

Voi apua. Tämä selittää kyllä montakin asiaa..

Onko tuo luvallistakaan? Moottoritie kuului kuulemma inssiinkin. Täytyy varmistaa, että osaa ajaa erilaisissa ympäristöissä. Ne jotka suorittavat autokouluaan pikkukylissä sitten ajavat kauemmas kokeilemaan sitä moottoritietä.

Lähin moottoritie 350km päässä. Ei menty autokoulussa sinne.

Juu, ei menty täälläkään. Eikä ajeltu liikennevaloissa ratikkakiskoista puhumattakaan. Kummasti sitä on silti pärjänny

Vierailija
234/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeinta tankkaamisessa on näpytellä pankkikortin pin-koodi. :) Kunhan ei tankkaa dieseliä bensa-autoon tai toisin päin.

Mitä tapahtuu jos näin käy?

Miten tietää mitä pitää tankata omaan autoon?

Sulla ei ole mitään hajua onko käytössäsi bensa- vai dieselauto? 

Missä papereissa?

Vierailija
235/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei autokoulussa opeteta muuta kuin mitä inssissä pitää osata. Jos kaikkea sitäkään. Mulle ei esim. opetettu taskuparkkeerausta vaikka kysyin erikseen. Perustelu oli. että sitä ei tarvi inssissä osata. No inssissä se piti kuitenkiun tehdä ja vähän tuurillakin meni suht. OK vaikka ekaa kertaa tein.

Autokoulussa ei siis opeteta esim. tankkausta, autopesulassa käyntiä, renkaiden ilmanpaineiden tarkistusta, veden lisäystä pissapoikaan, pyyhkien sulkien vaihtoa ym. hyödyllistä.

Mitä ihmettä?! Itse ajoin korttini 90-luvulla ja ihan kaikki nuo mainitsemasi asiat käytiin läpi joko teoria- tai ajotunneilla.

Tuo taskuparkkeeraus oli muuten silloin ihan kaikilla inssissä ja sekin harjoiteltiin ajotunneilla. Kummallekin puolen katua.

Ajokortti uudistus. Ei siellä mitään ehdi käydä läpi ellei osta kymmeniä lisätunteja. Ellet sitten osaa jo suunnilleen ajaakin valmiiksi. Terkuin kans 30-vuotiaana kortin saanut, kyllä käy kavereita kateeksi, jotka suoritti jo "hyvinä aikoina". Ummikolle yhtä helvettiä ja rahanmenoa

Vierailija
236/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osaat käyttää pankkiautomaattia, osaat myös tankata :)

Useimmissa malleissa siinä tankin täyttöasteen symbolin vieressä on pikkuinen nuoli joka osoittaa jompaan kumpaan suuntaan. Auton tankki on nuolen suunnalla. Vanhemmissa autoissa näitä ei aina ole, mutta sitten vaan tarkastaa katsomalla missä se luukku sijaitsee. Kannattaa ajaa se auto sen verran lähelle mittaria, ettei joudu venyttelemään sitä pistoolin letkua. Tankki aukeaa joko painamalla jossain sisätiloissa olevaa avauspainiketta, ponnauttamalla painaen se tankin luukku auki tai vanhoissa saattaa olla erillinen avain siihen tankin luukkuun. Kierrekorkki on ihan normaali.

Se, mitä pitää tietää, on bensa vai dieselkone. Tämänkin käytännössä näkee kun kurkkaa sinne tankin suunnalle, mutta alkuun helpompi varmistaa kysymällä.

Mittarilla menet siihen maksupäätteelle, tunget kortin lukijaan ja naputtelet tunnusluvun, kumman puoleisesta mittarista otat (valitse numeron perusteella oikea, kone ohjaa kyllä..) ja syötä/valitse se summa, jolla haluat tankata. Tämän jälkeen ota kortti ja sitten sulla on 120/180 sekuntia aikaa aloittaa tankkaaminen valitsemastasi mittarista. Bensalaatu valitaan nostamalla pistooli, eli laskuttaa sen perusteella, otatko siitä diesel/95/98 laadun. Tankkaa eli tunge se pistooli tankin reikään ja paina "liipaisinta", virtaus lakkaa jos lopetat painamisen. Kun valitsemasi maksimisumma on täynnä, gason tulo loppuu itsestään. Sitten laita pistooli takas paikoilleen, sulje kierrekorkki ja tankin luukku, hae tarvittaessa kuitti maksupäätteeltä (painat kuitti-valintaa, mitä se masiina tarjoaa) ja poistu sulavasti paikalta.

Lisäisin tuohon, että ABC mobiilitankkaus on helpompi tapa tankata:

Ota ABC sovellus, kirjaa sinne pankkikortti miltä tankkaus velotetaan

Aja tankin viereen. Älypuhelin kertoo millä tankkauspisteellä olet jos et itse tiedä.

Valitse sama numero kuin vapaana oleva tankkauspiste.

Aloita. Sulla on pari minsaa aikaa aloittaa tankkaus.

Tankkaa haluamasi määrä.

Lopeta tankkaus.

Sovelluksen historiasta näät millä summalla ja miten paljon olet tankannut kussakin kuussa.

Vierailija
237/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti opetetaan jos pyydät ja samalla voit käydä tarkistamassa ilmanpaineet renkaista 👍

Vierailija
238/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammuta ensin auto, ja ota maksukortti valmiiksi taskuun. Bensa luukku avataan kuljettajan edestä kojelaudasta, vasemmalta ihan alhaalta. Nappulassa on luukun kuva. Paina siitä, niin tankin suojaluukku ulkona aukeaa.

Mene ulos ja avaa kierrekorkki ja aseta se luukussa olevaan pidikkeeseen. Työnnä kortti bensa mittariin, sille osoitettuun paikkaan. Valitse summa, millä otat bensaa, voit valita suuren summan, veloitus tapahtuu vain bensan todellisesta tankkaus määrästä.

Ota letku käteen, laita se avoimeen bensatankin aukkoon, noin vaaka-asentoon, niin pitkälle kuin menee. Ala painaa letkun kahvasta. Jos asento ei ole hyvä, bensaa ei tule. Siirrä vähän letkun kärkeä, ylös tai alan. Kun bensa virtaa tankkiin, pidä asento samana. Huomaa, että painaminen vaatii voimia. Tarvittaessa auta toisella kädellä.

Mittari sammuttaa automaattisesti bensan tulon, kun summa tai tankki on täynnä. Anna viimeisten pisaroiden tippua vielä tankkiin.

Laita letku paikoilleen, niin, että se naksahtaa. Sulje tankin korkki kiertäen, niin, että kuuluu 3 naksahdusta. Sitten vain luukku kiinni.

Ota mittarista kuitti. Tarkasta kotona, että summa on mennyt tililtä vain kerran. Kerran tankatessa, toisella puolella oli toinen tankkaaja ja hänen laskunsa veloittui minun tiiltäni, samana päivänä. Itse en olisi voinut tankkausta tehdä, koska otin jo tankin täyteen. Jos mittarissa on rikollisten asentama kopiointilaite, ei sitä kuulemma huomaa. (Tästä viisastuneena, menen nykyisin tankkaamaan vasta, kun olen yksin. Jos joku tulee siihen samaan aikaan, odotan, että hän lähtee pois. )

Mene sitten autoon ja laita kortti takaisin, mistä sen otitkin.

Sitten voit kaikessa rauhassa lähteä ajamaan.

Vierailija
239/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole muuten varma mikä on auton käyttövoima (bensiini vai diesel), voi avata konepellin ja katsoa onko siellä bensiini vai dieselmoottori. Dieselmoottorissa ei ole esim. sytytyspuolia, jotka bensiinimoottorissa tietysti on, koska sytytystulpat sytyttävät bensiinimoottorissa seoksen.

Jos autossa on käyntinopeusmittari, bensiinimoottoreissa se yleensä yltää 8000 rpm saakka, dieseleissä selvästi vähemmän.

Auton käyttöohjekirjasta pitäisi selvitä myös mitä polttoainetta siihen tarvitaan.

Joihinkin vanhempiin autoihin ei käy 95E10 liiallisen alkoholipitoisuuden vuoksi, mutta tällaiset auton valmistuksen jälkeen tulleet muutokset on vähän hankalampia tietää. Tiedon saattaa löytää jostain luettelosta netistä tai viimeistään auton merkkiliikkeestä / maahantuojalta.

Vierailija
240/362 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole muuten varma mikä on auton käyttövoima (bensiini vai diesel), voi avata konepellin ja katsoa onko siellä bensiini vai dieselmoottori. Dieselmoottorissa ei ole esim. sytytyspuolia, jotka bensiinimoottorissa tietysti on, koska sytytystulpat sytyttävät bensiinimoottorissa seoksen.

Jos autossa on käyntinopeusmittari, bensiinimoottoreissa se yleensä yltää 8000 rpm saakka, dieseleissä selvästi vähemmän.

Auton käyttöohjekirjasta pitäisi selvitä myös mitä polttoainetta siihen tarvitaan.

Joihinkin vanhempiin autoihin ei käy 95E10 liiallisen alkoholipitoisuuden vuoksi, mutta tällaiset auton valmistuksen jälkeen tulleet muutokset on vähän hankalampia tietää. Tiedon saattaa löytää jostain luettelosta netistä tai viimeistään auton merkkiliikkeestä / maahantuojalta.

Omalla autoilijan "uralla" kahdesti on tullut eteen tilanne, että on pitänyt selvittää jostain autoon käypäinen bensiinilaatu. Ensin lähti 90-luvulla lyijy, piti selvittää ihan valmistenumeron perusteella, että silloiseen autooni ei käynyt lyijytön bensiini, vaan tarvittiin lyijyn korviketta venttiili-istukoiden materiaalin vuoksi.

Toisen kerran kun tuli tämä 95E10 alkoholilitku, sekään ei käynyt silloiseen autooni, koska polttoainejärjestelmää ei oltu suunniteltu korkeamman alkoholitoisuuden sisältävälle bensiinille, joten piti ajaa 98E:llä.

Tietysti ennenvanhaan jos oli katalysaattoriauto, oli katsottava, että tankkaa lyijytöntä bensiiniä eikä vahingossakaan lyijyllistä, joka olisi turmellut kalliin katalysaattorin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme