Opetetaanko autokoulussa myös tankkaamaan?
En haluaisi nolata itseäni sitten kun menen ensimmäistä kertaa tankkaamaan. Ja jos jotakuta naurattaa, niin mietipä omalla kohdallasi jotain vastaavaa, jota et ole ennen tehnyt, vaikka kyseessä olisi yksinkertainenkin juttu. Ei kai sitä voi tietää jos ei ole ennen tehnyt. T. Nainen, joka menee autokouluun yli 30-vuotiaana
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Naisia ei ilmeisesti jostain syystä kiinnosta autot edes sen vertaa että ottaisivat selville tällaisen normaaliin käyttöön oleellisesti liittyvän asian, kuten polttoaineen tankkaus. Ilman tankkausta autolla ei kuitenkaan kovin pitkälle pääse.
Hyljeksiikö naiset muidenkin koneiden kohdalla jotain tiettyä koneen normaaliin ylläpitoon liittyvää toimenpidettä? Sama kuin esim. ompelukoneesta loppuu lanka, ei voida lisätä uutta lankaa millään. Tai puhelimesta akku loppumassa, ei voida laittaa laturiin sitä millään...
------Minäkin, mies, hankin eka ajokortin samanikäisenä, kuin tämän ketjun aloittaja. En yksinkertaisesti ollut tarvinnut ajokorttia ennen, koska työn puolesta oli julkisen liikenteen kortti, jonka sai kuitata vuodeksi kerrallaan. Bussit kulki, maanalainen kulki, paikallisjunat kulki, paikallisliikenteen laivat kulki. ---Sitten kun oli työpaikan ja asuinkaupungin vaihto tiedossa, hankin ajokortin. ---Tankkausta harjoittelin hiljaisina iltoina hiljaisella automaattiasemalla, siihen aikaan automaattiin laitoin sileitä seteleitä. ---Joillakin asemilla oli maksu kassalle, joissakin piti jopa ensiksi sanoa, millä pumpulla auto on, jotta kassa käynnisti oikean pumpun. Sitten tankattiin, mentiin taas kassalle, sanottiin, millä pumpulla oli juuri tankattu, kassa otti maksun. ---Olipa sellaisiakin asemia, joissa ei tarvinnut itse tankata, vaan aseman työntekijä tuli tankkaamaan pyytämättä, oli jossakin pitämässä silmällä. milloin joku saapui palveltavaksi. Autosta ei tarvinnut nousta edes maksua varten, kaikki kävi kohteliaasti ja joustavan nopeasti. Eikä maksanut mitään ylimääräistä.
Kysymys on hyvä. Kävin autokoulun Helsingissä 1989 enkä kertaakaan joutunut tankkaamaan. Toivottavasti tästä on menty parempaan suuntaan.
Mun (vai mun auton?) ongelma on se, että bensapistooli luulee tankin olevan jo täynnä, vaikka ei olisi kuin puolillaan. Sitten kun nostan/käännän pistoolia ylemmäs, että bensantulo jatkuisi, saankin roiskeet käsilleni.
Onko jollain tähän ratkaisua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisia ei ilmeisesti jostain syystä kiinnosta autot edes sen vertaa että ottaisivat selville tällaisen normaaliin käyttöön oleellisesti liittyvän asian, kuten polttoaineen tankkaus. Ilman tankkausta autolla ei kuitenkaan kovin pitkälle pääse.
Hyljeksiikö naiset muidenkin koneiden kohdalla jotain tiettyä koneen normaaliin ylläpitoon liittyvää toimenpidettä? Sama kuin esim. ompelukoneesta loppuu lanka, ei voida lisätä uutta lankaa millään. Tai puhelimesta akku loppumassa, ei voida laittaa laturiin sitä millään...
------Minäkin, mies, hankin eka ajokortin samanikäisenä, kuin tämän ketjun aloittaja. En yksinkertaisesti ollut tarvinnut ajokorttia ennen, koska työn puolesta oli julkisen liikenteen kortti, jonka sai kuitata vuodeksi kerrallaan. Bussit kulki, maanalainen kulki, paikallisjunat kulki, paikallisliikenteen laivat kulki. ---Sitten kun oli työpaikan ja asuinkaupungin vaihto tiedossa, hankin ajokortin. ---Tankkausta harjoittelin hiljaisina iltoina hiljaisella automaattiasemalla, siihen aikaan automaattiin laitoin sileitä seteleitä. ---Joillakin asemilla oli maksu kassalle, joissakin piti jopa ensiksi sanoa, millä pumpulla auto on, jotta kassa käynnisti oikean pumpun. Sitten tankattiin, mentiin taas kassalle, sanottiin, millä pumpulla oli juuri tankattu, kassa otti maksun. ---Olipa sellaisiakin asemia, joissa ei tarvinnut itse tankata, vaan aseman työntekijä tuli tankkaamaan pyytämättä, oli jossakin pitämässä silmällä. milloin joku saapui palveltavaksi. Autosta ei tarvinnut nousta edes maksua varten, kaikki kävi kohteliaasti ja joustavan nopeasti. Eikä maksanut mitään ylimääräistä.
Kyllä, minunkin ent asuinmaassa oli palvelevat asemat. Itse ei olisi edes saanut tankata, jos oli miehitetty asema. Usein pestiin tuulilasi samalla, jos oli likainen. Ja renkaisiin sai ilmaa, kun vain ajoi sille paikalle. Toki annoin tippiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Mun (vai mun auton?) ongelma on se, että bensapistooli luulee tankin olevan jo täynnä, vaikka ei olisi kuin puolillaan. Sitten kun nostan/käännän pistoolia ylemmäs, että bensantulo jatkuisi, saankin roiskeet käsilleni.
Paina sitä liipaisinta vaan osittain. Siis ei pohjaan, hiljaa hivuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minunkin ent asuinmaassa oli palvelevat asemat. Itse ei olisi edes saanut tankata, jos oli miehitetty asema. Usein pestiin tuulilasi samalla, jos oli likainen. Ja renkaisiin sai ilmaa, kun vain ajoi sille paikalle. Toki annoin tippiä myös.
Kyläkaupoilla usein piti maksaa ensin ja sitten kauppias tuli pumppaamaan käsipumpulla. Mopoihin lasisäiliöstä laski seosbensaa.
Paljon hyödyllistä autoilusta jää autokoulussa omalle kontolle opeteltavaksi. Minä opetin tyttäreni opetusluvalla ja ajo-opetuksen lisäksi opetin tankkauksen, renkaiden vaihdon, öljyn- ja kaikkien suodattimien vaihdon sekä jarrupalojen vaihdon. Nämä tuli oikeastaan tyttären omasta halusta, kun halusi, että pitää omasta autostaan pystyä huolehtimaan ilman, että pikku juttuihin tarvitsee ulkopuolista apua.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että opetetaan jos pyydetään aj autokoulu autossa tankki lähestyy tyhjää.
Tosin autoissa on eroa ja bensamittarreissa kanssa.
Tankkauskorkki sijaitsee joissakin autoissa vasemmalla ja joissakin oikealla. Eli on tiedettävä kummalle puolelle mittaria pitää ajaa. Korkki avataan ja suljetaan eri autoissa eri tavalla.
Eri mittareissa on toimintatavoissa eroa miten pankkikortti syötetään ja mitä pitää painaa jne. Kaikki on opeteltava itse joka tapauksesssa.
Itse asiassa ei ole mitään väliä, mille puolelle mittaria ajaa. Se letku on pitkä ja yltää kyllä auton toisellekin puolelle.
Mene Shell tankkauspisteelle, siellä on palvelumestari paikalla päivisin. Hän tankkaa ja opettaa ja annat euron kiitokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ainakaan opetettu. Me ei käyty edes kertaakaan moottoritiellä kun olin ajotunneilla. Onko normaalia?
No eihän joka paikassa edes ole moottoritietä lähellä. Täällä lähin moottoritie on 70km:n päässä ja monessa paikassa vielä pidemmän matkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Mene Shell tankkauspisteelle, siellä on palvelumestari paikalla päivisin. Hän tankkaa ja opettaa ja annat euron kiitokseksi.
Riippuu paikkakunnasta onko Shelliä. Mulle lähin Shell on 80km:n päässä. En tiedä onko ap:n kotipaikkakunnalla Shell.
Meillä tuossa 300 mterin päässä Shellillä on joku palvelumies aina tankannut. Ihan kuin ennen vanhaan.
Ajo- ja auto-opettaja kirjoitti:
Paljon hyödyllistä autoilusta jää autokoulussa omalle kontolle opeteltavaksi. Minä opetin tyttäreni opetusluvalla ja ajo-opetuksen lisäksi opetin tankkauksen, renkaiden vaihdon, öljyn- ja kaikkien suodattimien vaihdon sekä jarrupalojen vaihdon. Nämä tuli oikeastaan tyttären omasta halusta, kun halusi, että pitää omasta autostaan pystyä huolehtimaan ilman, että pikku juttuihin tarvitsee ulkopuolista apua.
Mulla onneksi mies hoitaa auton pikkujutut. :D Isommat korjaamolla. Ostin ensimmäisen autoni 36-vuotiaana, että ei mulla ole sinkkuna autoa ollut vaikka kortti onkin ollut 20-vuotiaasta lähtien.
Hyvä uutinen on se että näillä järkyttävillä polttoaineen hinnoilla ei Suomen veronmaksajien tarvitse enää usein tankata… siihen malliin katteita on laitettu kohdalleen polttoaineissa eliitin rahastuksen voimalla… pieni rikkaiden ryhmä rahastaa ja käyttää tähän rahastukseen tekosyynä näitä otsikoita: Korona, Ukrainan sota, NATO…
Vierailija kirjoitti:
Polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmän häiriö tai vika saattaa aiheuttaa tankkausvaikeuksia, evap vent solenoidi jumissa tms. Palaako moottorihäiriön varoitusvalo?
Me käytiin tankilla silloin kun itse kävin autokoulun. Ihan opettajan aloitteesta :)
Mulla on kortit ABECEDE ja aina pitää pyytää jos jokin tuntuu vaikealta, ei sitä muuten voi oppia. Vaikka tuntuisi miten hölmöltä.
En tiiä mutta varmasti opit myös tankkaamaan.
Itse nyt autokoulussa ja olen 40 v. Yllättävän hyvin on mennyt. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain tähän ratkaisua?Polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmän häiriö tai vika saattaa aiheuttaa tankkausvaikeuksia, evap vent solenoidi jumissa tms. Palaako moottorihäiriön varoitusvalo?
No ei!
Olen kuullut, että joissakin (vanhemmissa) autoissa on tätä ongelmaa. Liittyy bensatankin aukon sijaintiin ja muotoon.
-puolitankkaaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jollain tähän ratkaisua?Polttoainehöyryjen talteenottojärjestelmän häiriö tai vika saattaa aiheuttaa tankkausvaikeuksia, evap vent solenoidi jumissa tms. Palaako moottorihäiriön varoitusvalo?
No ei!
Olen kuullut, että joissakin (vanhemmissa) autoissa on tätä ongelmaa. Liittyy bensatankin aukon sijaintiin ja muotoon.
-puolitankkaaja
Oletko sitten varma että polttoainemittari näyttää oikein? Kunnossa oleva auto kyllä tulisi voida tankata täyteen.
Joo, helsinkiläiset miehet ovat tottuneita tankkaajia, helsinkiläinenhän tyypillisesti tankkaa vain kympillä kerrallallaan, koskaan kun ei voi tietää, onko kulman takana halvempaa löpöä. Sitä paitsi, löpörosvojen takia autossa ei ole koskaan kymmentä litraa enempää, tulipalonkin syttyessä tai kolarissa kallisarvoista ainetta menee hukkaan ihan turhaan suuria määriä, jos tankkaa kerralla paljon. Siksi hesalainen tankkaamassa onkin tuttu näky. Heillä on hommaan hyvä rutiini. He tietävät jo syntyessään, kummalla puolella autoa tankki on. Heiltä kannattaa kysyä neuvoja ja apua. Jokainen kävelty metri kuluttaa kenkiä.