Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työporukan yhteislahja ja rahojen nyhtäminen, kaikkialla tällaista?

Vierailija
07.06.2021 |

Yhdessä päätetään että ostetaan lahja jollekin, jolla on joku syy juhlia. Joku ehdottaa että käytkö sinä Milla hakemassa lahjan ja kortin niin me maksetaan sitten sulle. Ja Milla menee, pahaa aavistamattomana. Ostaa lahjan omillaan ja ikinä ei omiaan saa pois.
Kortissa kyllä lukee kaikkien nimet, mutta Milla maksoi lahjasta 50€ ja Annukka 4€. Loput 12 työkaveria 0€.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn aina keräämässä ison firmamme eri osastoilta eri pikkujohtajien juhliin lahjarahat. Firma on niin iso, että kukaan ei tiedä, työskenteleekö jossakin Keijo Möttönen tai Irmeli Isopehva. Vuosia olen sitten näillä keräämilläni rahoilla käynyt Teneriffalla panolomilla. Korona vei ulkomaanmatkailun, mutta nyt käytän rahat löytökissojen orpokotiin tai taloni kunnostamiseen.

Muistakaahan lahjottaa, jos keräys on käynnissä!

T. Raili talousosastolta

Vierailija
22/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ymmärrä miksi työpaikoilla sallitaan rahan keruu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ainoa oikea tapa se, että työnantaja hommaa lahjat ja muistamiset ja korttiin joko kollektiivin nimi "työkaverit" tai jokaiselta nimmari. Ja siis vain isot juhlapäivät huomioidaan, ei joka vuosi jokaisen syntymäpäivää. Itse varmistan, etten ole syntymäpäivänä työpaikalla koskaan. Inhoan rahankeruuhärdellejä enkä halua itse lahjoja ainakaan työkavereilta.

Vierailija
24/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Muualla tehdään niin, että ensin kerätään rahat ja sitten vasta ostetaan lahja.

Hah. Tuskinpa vain. Aina tulee kiire hoitaa lahja alta pois ja asialle laitetaan se uusi ja pahaa aavistamaton työntekijä.

Mutta minä olen jo oppinut. Tuli mikä tahansa varankeruu, sanon että olet pystyssä mulle kympin edellisestä lahjasta joten sä voitkin maksaa mun osuuden. Mulla on velkakirja kaapissa.

Eikö asia etenisi parhaiten ottamalla yhteyttä ko. henkilön esimieheen joka ei ole maksanut? Luulisi että jo pelkkä uhka asiasta tai pomon puhuttelun jälkeen aika moni maksaisi. 

Vierailija
25/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen isossa firmassa, eikä meillä kyllä kerätä mitään. Firma ostaa työntekijöille jotain 50- ja 60-vuotislahjoja, mutta ei työntekijät niihin kerää rahaa.

Suurin osa työntekijöistä on insinöörimiehiä, ehkä ne ei tajua lahjomiskulttuuria. Hyvä vaan.

Vierailija
26/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todellakin hankalaa, jos on isossa avokonttorissa ja rahaa kerättiin jollekin sellaiselle jota ei tietänyt edes näöltä. Kaikki hönkivät niskaan, että rahaa on laitettava. Ja sitten kun vielä sattui olemaan melko hiljattain aloittanut, pienipalkkainen ja junior-tason hommissa, niin ne kolme keräystä kuukaudessa tuntuivat lompakossa. 

Olisi hyvä, jos tähän tulisi joku linjaus, että kortteja saa kierrättää, mutta rahakeräyksiä ei saa järjestää kuin tietyistä syistä, joita voisivat ehkä olla eläköityminen, naimisiinmeno tai lapsen syntymä. Tai sitten voisi järjestää parit yhteiskahvitukset koko firmalle joka vuosi, vaikka firman vuosipäivänä, jotka paikkaisivat muuta kekkeröintiä. 

Jos on ihan vaikka 50 hengen konttori, kuukaudessa saattaa olla monet synttärit. Kalliiksi tulee.

Ei kai teillä nyt jokaiselle syntymäpäivälle kerätä. Meillä oli keräys tyyliin 50- ja 60-vuotissynttärit. Nykyään ei välttämättä enää niihinkään. Monet synttäreitä juhlivat kieltävät ko. keräykset.

Vierailija
27/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kerätä tasapuolisesti niin en osallistu mihinkään (enää). Silti jaksetaan painostaa ja kysellä erikseen että et ole osallistunut Marjatan lapsenlapsi-keräykseen, antaisitko nyt?

Jollekin tosiaan muistetaan jotkut lasten ylioppilasruusutkin ja toisille ei edes tasavuosia.

Vierailija
28/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Muualla tehdään niin, että ensin kerätään rahat ja sitten vasta ostetaan lahja.

Hah. Tuskinpa vain. Aina tulee kiire hoitaa lahja alta pois ja asialle laitetaan se uusi ja pahaa aavistamaton työntekijä.

Mutta minä olen jo oppinut. Tuli mikä tahansa varankeruu, sanon että olet pystyssä mulle kympin edellisestä lahjasta joten sä voitkin maksaa mun osuuden. Mulla on velkakirja kaapissa.

Eikö asia etenisi parhaiten ottamalla yhteyttä ko. henkilön esimieheen joka ei ole maksanut? Luulisi että jo pelkkä uhka asiasta tai pomon puhuttelun jälkeen aika moni maksaisi. 

Useimmat esimiehet eivät halua puuttua näihin ja nuhdella alaistaan siitä, kun Pera se ei taas , 'muistanut' maksaa osuuttaan.

Vierailija
29/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todellakin hankalaa, jos on isossa avokonttorissa ja rahaa kerättiin jollekin sellaiselle jota ei tietänyt edes näöltä. Kaikki hönkivät niskaan, että rahaa on laitettava. Ja sitten kun vielä sattui olemaan melko hiljattain aloittanut, pienipalkkainen ja junior-tason hommissa, niin ne kolme keräystä kuukaudessa tuntuivat lompakossa. 

Olisi hyvä, jos tähän tulisi joku linjaus, että kortteja saa kierrättää, mutta rahakeräyksiä ei saa järjestää kuin tietyistä syistä, joita voisivat ehkä olla eläköityminen, naimisiinmeno tai lapsen syntymä. Tai sitten voisi järjestää parit yhteiskahvitukset koko firmalle joka vuosi, vaikka firman vuosipäivänä, jotka paikkaisivat muuta kekkeröintiä. 

Jos on ihan vaikka 50 hengen konttori, kuukaudessa saattaa olla monet synttärit. Kalliiksi tulee.

Oma vika. Ilmoita jatkossa että et jatkossa osallistu kenenkään keräyksiin eikä sullekaan tarvi mitään kerätä. Jos tuosta joku jaksaa suuttua on täysi idiootti.

Mä en oo ikinä antanu senttiäkään yhdellekään kerjurille yhtään missään.

Vierailija
30/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat esimiehet eivät halua puuttua näihin ja nuhdella alaistaan siitä, kun Pera se ei taas , 'muistanut' maksaa osuuttaan.

Esimiehen vastuulla on kuitenkin tasapuolinen kohtelu ja työilmapiiri työpaikalla joten se ei oikeastaan ole haluamisesta kiinni vaan ihan työsuojelulain mukaan epäkohtiin pitää puuttua. Jos esimies kieltäytyy käsittelemästä asiaa niin siitä voi ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai ko. henkilön pomoon.

Vierailija
31/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi kerätään häälahjaa jollekin työkaverille. Jos on työkaveri kutsuttu häihin, vieköön lahjansa itse.

Tai sitten firma kustantaa sen lahjan, jonka tämä kutsuttu vie kollektiivin puolesta.

Muita kuin tasavuosisyntymäpäiväkeräyksiä en ymmärrä ollenkaan. Ja nekin on kiusallisia sille merkkipäivän viettäkälle, kun tulee se tunne, että joltain 50-vuotismatkalta palattua pitää kahvittaa työporukka. Huippu oli, kun erään pienen tiimin jäsen täytti 30 v, mutta koko osastolta kerättiin, vaikka kaveri ei juurikaan muutamaa kuukautta enempää ollut firman palveluksessa.

Vierailija
32/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään muistaa kollegojen synttäreitä, mutta tuntuu siltä, että työpaikalla ketään toista ei kiinnosta tai jos asiasta mainitsee, niin joku toteaa, että ”ei mullekaan mitään lahjaa annettu”.

Olen sitten ostanut jotain pientä 8-15€ maksavaa, jos kyseessä on joku läheinen työkaveri.

Vierailija
33/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän tein päätöksen olla osallistumatta jollei kyseessä ollut joku, jonka oikeasti tunnen ja jonka kanssa teen töitä. Tuntui että pahimpina aikoina lahjakeräyksiin meni enemmän rahaa kuin mitä mulla oli laittaa ruokaan. Kannattaa ottaa ittelleen kusipään maine ja sanoa suoraan ettei osallistu. Mulla ainakin on muuta käyttlä omille rahoilleni kuin vieraitten/puolivieraitten ihmisten kissanristiäiset.

Semmonen vielä, että mun esimerkistä useampi sain rohkeutta tehdä saman ratkaisun. Yksi tuli kiittämään jälkikäteen. Hänellä ei jäänyt aina edes bussilippuun rahaa joten varaa ei todellakaan ollut mihinkään ylimääräiseen.

Vierailija kirjoitti:

Ja isossa toimistossa on noita keräyksiä todella usein! Ei kehtaa jättää omaa nimeä pois, mutta noihin menee ihan kunnon rahat vuosittain. Eikä ne kaikki sankarit edes ole mitään läheisiä kavereita, en ymmärrä miksi näitä keräyksiä ylipäätään järjestetään. Itselleni en ainakaan haluaisi mitään keräystä!

Vierailija
34/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehen vastuulla on kuitenkin tasapuolinen kohtelu ja työilmapiiri työpaikalla joten se ei oikeastaan ole haluamisesta kiinni vaan ihan työsuojelulain mukaan epäkohtiin pitää puuttua. Jos esimies kieltäytyy käsittelemästä asiaa niin siitä voi ottaa yhteyttä luottamusmieheen tai ko. henkilön pomoon.

Lahjarahojen keräys ei kuulu työhön eikä työnantajalle. Työntekijät voivat halutessaan keräillä toisilleen lahjoja. Oma moka, jos annetaan hyväksikäyttää ja hommaa jatketaan, vaikka se ei toimi.

Vierailija
35/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn aina keräämässä ison firmamme eri osastoilta eri pikkujohtajien juhliin lahjarahat. Firma on niin iso, että kukaan ei tiedä, työskenteleekö jossakin Keijo Möttönen tai Irmeli Isopehva. Vuosia olen sitten näillä keräämilläni rahoilla käynyt Teneriffalla panolomilla. Korona vei ulkomaanmatkailun, mutta nyt käytän rahat löytökissojen orpokotiin tai taloni kunnostamiseen.

Muistakaahan lahjottaa, jos keräys on käynnissä!

T. Raili talousosastolta

Oikein! Näin minäkin toimisin.

Vierailija
36/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset kehtaa olla maksamatta?

Helposti, ei ole edes häpeäkynnystä ylitettävänä.

Vierailija
37/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu eurollakaan. Kun on työskennellyt useamman vuoden vuokratyöntekijänä ilman talon etuja niin saavat pitää tunkkinsa ja illanviettonsa. Teen työt ja saan rahat, siinä kaikki mitä työpaikalta odotan.

Vierailija
38/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 30 hengen työporukka ja keräillään lahjoja. Joku laittaa kirjekuoren laatikkoon ja seinälle lapun hox keräys. He, jotka haluavat muistaa niin laittavat 2-5 euroa kuoreen ja nimen korttiin. Hyvin toimii. Kaikki eivät osallistu kaikkeen.

Välillä kiertää joku pomon 60v tai eläkekeräys ja niihin ei ole koskaan kukaan laittanut.

Vierailija
39/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin rahaa viimeisen kerran keräykseen parikymmentä vuotta sitten. Olin muutaman kerran ollut kerääjänä, en koskaan keräämisen kohteena.

Koska pyöreitä täyttävä synttärisankari oli vuosikausia toivonut pääsevänsä tuolloin tosi suosittuun värianalyysiin, kymmenen hengen firman porukalla päätettiin, että hän sinne pääsee. Jokainen tiesi, paljonko kuoreen piti panna. Kerääjäksi jouduin minä, mutta koska olin lähes koko työaikana muualla kuin toimistolla, jätin kuoren pöytälaatikkooni muiden saataville. Kuoreen ilmestyi muutama pikkuseteli ja kolikoita. Kaikki sanoivat panneensa kuoreen sovitun määrän. Lopulta minun oli käytävä ostamassa lahjakortti ja pantava siihen parisataa markkaa omia rahojani.

Kauan myöhemmin kysyin lahjansaajalta, mitä värianalyysissa oli sanottu. Hän ei ollut viitsinyt mennä, ja sitten lahjakortti oli vanhentunut.

Samalla porukalla kerättiin aiemmin toiselle firman ydinryhmän jäsenelle nelikymppislahjaa. Lahja oli kiva illallinen, johon osallistuivat ydinryhmän kaksi muuta jäsentä, myös värianalyysin tuleva saaja. Kerätyillä rahoilla. Loput rahat annettiin synttärisankarin matkakassaan lämpimille maille. Ei muuten mikään ihme, että värianalyysikuoreen ei hellinnyt mitään. Olisipa vain joku kertonut minullekin.

Vierailija
40/72 |
07.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keräykset ovat täysin vapaaehtoisia, ei esimies niihin puutu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme