Työporukan yhteislahja ja rahojen nyhtäminen, kaikkialla tällaista?
Yhdessä päätetään että ostetaan lahja jollekin, jolla on joku syy juhlia. Joku ehdottaa että käytkö sinä Milla hakemassa lahjan ja kortin niin me maksetaan sitten sulle. Ja Milla menee, pahaa aavistamattomana. Ostaa lahjan omillaan ja ikinä ei omiaan saa pois.
Kortissa kyllä lukee kaikkien nimet, mutta Milla maksoi lahjasta 50€ ja Annukka 4€. Loput 12 työkaveria 0€.
Kommentit (72)
Aika tonttu pitää olla, jos ei kehtaa sanoa myöhemmin, että hei sinä siellä, jätit maksamatta. Minä ainakin muistuttaisin siitä joka päivä suureen ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Muualla tehdään niin, että ensin kerätään rahat ja sitten vasta ostetaan lahja.
Hah. Tuskinpa vain. Aina tulee kiire hoitaa lahja alta pois ja asialle laitetaan se uusi ja pahaa aavistamaton työntekijä.
Mutta minä olen jo oppinut. Tuli mikä tahansa varankeruu, sanon että olet pystyssä mulle kympin edellisestä lahjasta joten sä voitkin maksaa mun osuuden. Mulla on velkakirja kaapissa.
Kyllä se etukäteen rahan kerääminen on oikeasti todella yleistä. Kaikissa työyhteisöissä joissa olen ollut on aina laitettu keräys pystyyn ensin ja kerrottu mihin mennessä halukkaat voivat osallistua ja sitten kertyneillä rahoilla on ostettu lahja. Missä ihmeen työyhteisöissä sinä olet ollut jos aikuiset eivät osaa hoitaa keräystä hyvissä ajoin etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Aika tonttu pitää olla, jos ei kehtaa sanoa myöhemmin, että hei sinä siellä, jätit maksamatta. Minä ainakin muistuttaisin siitä joka päivä suureen ääneen.
Jospa ei tiedä, kuka on maksanut ja kuka ei?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä luvannut osallistua yhteenkään keräykseen niin miksi silti tulet karhuamaan multa jotain rahaa?
Vierailija kirjoitti:
On todellakin hankalaa, jos on isossa avokonttorissa ja rahaa kerättiin jollekin sellaiselle jota ei tietänyt edes näöltä. Kaikki hönkivät niskaan, että rahaa on laitettava. Ja sitten kun vielä sattui olemaan melko hiljattain aloittanut, pienipalkkainen ja junior-tason hommissa, niin ne kolme keräystä kuukaudessa tuntuivat lompakossa.
Olisi hyvä, jos tähän tulisi joku linjaus, että kortteja saa kierrättää, mutta rahakeräyksiä ei saa järjestää kuin tietyistä syistä, joita voisivat ehkä olla eläköityminen, naimisiinmeno tai lapsen syntymä. Tai sitten voisi järjestää parit yhteiskahvitukset koko firmalle joka vuosi, vaikka firman vuosipäivänä, jotka paikkaisivat muuta kekkeröintiä.
Jos on ihan vaikka 50 hengen konttori, kuukaudessa saattaa olla monet synttärit. Kalliiksi tulee.
Lapsettomana yksineläjänä tietysti olisi kiva, jos lahja annettaisiin vain tilanteessa joka ei riipu ihmisen perhetilanteesta. Vaikka pelkät läksiäislahjat, oli lähdön syy sitten eläke tai uusi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Rahankeräyskulttuuri (rippijuhlat, yo-juhlat) siirtynyt jo työpaikoille. Yhdelle noin vuoden talossa olleelle 30-vuotissankarille kerättiin rahaa golf-varusteisiiin. Pistin kasaan pari boxia firman logolla varustettuja golf-palloja firman liikelahjavalikoimasta. Meillä palkkaa maksetaan siksi, että ihminen voi sillä maksaa elämisensä ja harrastuksensa.
Huippu oli kun yksi työkaveri ehdotti että kerätään lahja yhden kollegan ylioppilaaksi päässeelle lapselle. Siis lapselle jota kukaan meistä ei ollut edes koskaan nähnyt. Onneksi se hienovaraisesti torpattiin. Olisi siinä nuorellakin ollut ihmettelemistä että keiltä Kertulta ja Tertulta tämä lahja oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahankeräyskulttuuri (rippijuhlat, yo-juhlat) siirtynyt jo työpaikoille. Yhdelle noin vuoden talossa olleelle 30-vuotissankarille kerättiin rahaa golf-varusteisiiin. Pistin kasaan pari boxia firman logolla varustettuja golf-palloja firman liikelahjavalikoimasta. Meillä palkkaa maksetaan siksi, että ihminen voi sillä maksaa elämisensä ja harrastuksensa.
Huippu oli kun yksi työkaveri ehdotti että kerätään lahja yhden kollegan ylioppilaaksi päässeelle lapselle. Siis lapselle jota kukaan meistä ei ollut edes koskaan nähnyt. Onneksi se hienovaraisesti torpattiin. Olisi siinä nuorellakin ollut ihmettelemistä että keiltä Kertulta ja Tertulta tämä lahja oli.
Meillä kerätään tiettyjen ammattiryhmän edustajien lapsille yo-ruusut muttei todellakaan kaikille. Esim. siivoojan lapsi ei saa mutta toimarin saa. Tasan ei käy onnen lahjat.
Miksi joku ostaa lahjan ennen kuin rahat on kerätty? Niin monella kun on tapana "unohtaa" maksaa osuutensa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän toisenlainen näkökulma.
Olin kymmenisen vuotta sitten esimiehenä työpaikassa, jossa ei henkilökunnalle järjestetty koskaan mitään.
Eräs yhteistyökumppani kutsui sitten meidän porukan tilaisuuteen, jossa kuohuviinin äärellä kerrotaan heidän uusista tuotteista ja palveluista. Sen jälkeen on buffetista illallinen.
Kysyin, olisiko meidän porukasta innokkaita lähtijöitä. 7 ilmoittautui. Kysyin kaikilta, mennäänkö kimppakyydillä, se ei paljoa maksa. Kaikille sopi.
Ajattelin mielessäni, että tehdään nyt kerrankin jotain kivaa yhdessä. Siispä tilasin tilataksin (just kahdeksan mahtuu kyytiin) ja otin kotoa mukaan omista polttareista tai jostain jääneitä piccolo-shampanjoita. Ja vielä siihen sopivat lasitkin.
Taksi tuli ajallaan, ja sain kehuja, että olipa kiva keksintö, ei tartte mennä bussilla. Ja vielä kuohuvaakin! Maksoin taksin perillä. Käytiin kuuntelemassa uudet asiat, juotiin skumppaa ja syötiin buffassa. Kiva ilta.
Seuraavana päivänä laitoin pienet laput jokaiselle, että taksi maksoi tyyliin 40 euroa eli kahdeksalle jaettuna 5 euroa / henkilö (huomatkaa, että tästä on siis aikaa, joten hinnat olivat vähän eri luokkaa, kyseessä kuitenkin puolen tunnin taksimatka).
Porukan hankalan maineessa oleva daami ilmoitti, että hän ei maksa taksista mitään. Ei sen kummempia perusteluita.
En voinut sitten pyytää rahaa muiltakaan. Sanoin vaan, että annetaan olla, tarjoan myös sen taksimatkan.
Kyseessä ei ole iso raha, mutta ei esimiehen kuitenkaan tarvitse tarjota alaisilleen mitään. Olin sentään tuonut taksimatkaa varten kuohuvat juomat, jotka totta kai olivat omia ylijäämiä, mutta juomat ne oli silti.
Ja mitä tilanteessa voi tehdä. Ei niin mitään. En voi alkaa tästä tekemään mitään numeroa alaisen suuntaan. Turha ottaa näin pieniä summia puheeksi oman esimiehen kanssa. Ärsytys kuitenkin jäi.
Jatkossa en järjestänyt mitään alaisilleni, kun ei kerta firmakaan järjestänyt. Eli jos joku jossain ihmettelee, eikö esimiehet voisi sentään järkätä jotain, selitys voi olla tällainen.
Seuraavilla kerroilla myös yhteistyökumppanin kutsu tulla kuulemaan uutuuksista lensi roskikseen. Sen verran pieni ihminen olin silloin.
Oot harvinaisen pälli tapaus ja huono pomo. Useimmat pomot olisi tilanneet tiiminsä ilahduttamiseksi taksin ja maksaneet sen omasta pussistaan numeroa tekemättä. Ilmaisen pitopöydän ääreen sinäkin olit menossa. Kiva kun jjuotit vanhaksi menevät kuoharit tiimille, toivottavasti ei tullut hiivasta massut kipeeksi XD Aika pienellä olisit kasvattanut tiimihenkeä jne. mutta päätit sitten lisätä tyytymättömyyttä. Hienoa ihminen, hieno pomo.
Siinä sulle toisen pomon näkökulmaa.
Itse olisin maksanut firman luottokortilla, kuitenkin kyseessä on työhön liittyvä meno.
Lakkasin osallistumasta keräyksiin, kun huomasin että niitä järjestetään vain suosituille tyypeille. Itse en saanut 40v lahjaksi edes perinteistä sähköpostia esihenkilöltä, eräät muut saaneet lahjan ja leivonnaiset aamiaispöytään. Kun olin sairaalassa, sain sentään yhdeltä tekstarin. Kun eräs toinen oli sairaalassa, kerättiin kolehti ruusupuskaan ja lahjaan.
1. Keräys, johon kaikki saavat tuoda haluamansa summan tai maksaa kerääjän tilille/Mobile Pay haluamansa summan. Juko keräilee hiluja taskun pohjalta, toinen laittaa vitosen tilille. Lahja ostetaan kerätyn summan antamissa rajoissa, myös mahdollinen kortti, paketointi ja kukka.
2. Pienempi porukka sopii, että kaikki maksavat X €, 10 € on yleensä mukava pikkusumma, tosi läheiselle työkaverille 20 € ei tunnu pahalta. Lahjan ostaja antaa tilinumeronsa tai lähettää pyynnön Mobile payllä.
3. Vain erittäin läheinen työporukka toimii niin, että ostaa lahjan etukäteen ja sitten vasta peritään rahat.