Onko opettajalta relevantti arvio?
Lapsi sai kokeesta 10- ja 9 1/2, mutta silti todistukseen tuli numero 8. Osaaminen oli opettajan mielestä ”epävarmaa”, joten ei pystynyt antamaan ysiä. Mietin vain, että miten tämä epävarmuus ei näy koemenestyksessä? Olen itsekin opettaja, mutta en ymmärrä mihin tällä epävarmuudella lapseni kohdalla viitataan.
Kommentit (105)
Pakko ottaa kantaa tuohon, että jättänyt kahdesti (?) läksyt tekemättä. Äidinkielessä se läksyjen tekemättä jättäminen on aika iso miinus, koska usein koko seuraava tunti pohjautuu niihin läksyihin. Käydään keskustelua ja tehdään ryhmätöitä aiheesta. Jos yksi jättää tekemättä, koko homma kurahtaa. Kannattaa varmaan keskustella lapsesi kanssa tästä.
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, yläaste
Vierailija kirjoitti:
Pakko ottaa kantaa tuohon, että jättänyt kahdesti (?) läksyt tekemättä. Äidinkielessä se läksyjen tekemättä jättäminen on aika iso miinus, koska usein koko seuraava tunti pohjautuu niihin läksyihin. Käydään keskustelua ja tehdään ryhmätöitä aiheesta. Jos yksi jättää tekemättä, koko homma kurahtaa. Kannattaa varmaan keskustella lapsesi kanssa tästä.
Pakko ottaa kantaa: kaksi kertaa läksyt tekemättä koronakriiisin aikana ei ole paljon.
Äidinkielen ja kirjallisuuden professori, yliopisto
Lisäksi av-asiantuntija ja täydellinen ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaksi kertaa läksyjen unohtaminen vuodessa on kyllä aika paljon. Mutta tuo opettajan unohtama aine voi ihan hyvin olla myös joku pieni ja vähäpätöinen tehtävä, jolla ei olisi muutenkaan ollut suurtakaan vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Hohhoijakkaa. Vuoden aikana kahdet läksyt tekemättä...
On se aika kumma, että nuori, jonka pääasiallinen, oikeastaan jopa ainoa, työ on koulunkäynti, ei voi sitä kunnialla suorittaa. Toki jos vanhempien asenne on tuo, niin sitten ei varmaan löydy kykyä ymmärtää tuota arvosanaa.
Töissäkin se on tyyliin kolme varoitusta ja ulos. Mutta nykylapset ei sitä ymmärräkään kun kotonakaan ei ole koskaan vaadittu mitään. Kaippa se äiti soittelee työpaikallekin sitten ja valittaa myöhästelijän potkuista.
Uli uli
Kylläpä tää ihmeellinen asenne tulee jollain elämänkoululaisilla aina esiin, kun vaan mainitseekin sanan ”opettaja”. Heti muututaan taas omaksi vitosluokkalaiseksi itsekseen ja kivitetään opettajaa syyttä. Tässä ihan muutama fakta:
1. Lapsi on kahdesti jättänyt läksyt tekemättä. Työelämässä saisi olla jo toinen jalka etsimässä kovasti uutta työtä.
2. Koska on lapsi, ei saa potkuja vaan ymmärrystä.
3. Näkyy kuitenkin numerossa, koska lapsenkin pitää oppia, että se minkä taakseen jättää, myös edestään löytää, teoilla on seuraukset jne.Tällä päänsilittelymallilla ei elämässä pitkälle oikeasti pötkitä. Minä jätin nuorena usein läksyjä tekemättä ja lusmuilin joissain aineissa huolella. Jotkut opettajat palkitsivat silti hyvillä numeroilla, koska olin kiltti muuten. Yksi ei palkinnut. Sain itkupotkuraivarit ja tunsin vääryyttä, mutta sisuunnuin tästä ja nykyään opetan itse tätä kyseistä ainetta, jonka opettaja opetti minulle elämästä enemmän kuin nämä muut nyhveröopettajat.
Sä oot aika hassu ja symppis. Ap:n lapsi on jättänyt tekemättä läksyt kaksi kertaa vuoden aikana, sinä sen sijaan jätit läksyt usein tekemättä.
Sulla nyt sekoittuu oma ja toisen kokemus. Tsemppiä!
Kiitos tsempeistä, joita en tosin tarvitse. Lensin kurssilta pihalle välittömästi, kun olin kerran jättänyt läksyt tekemättä. Ja niin sen kuuluu mennäkin! Muistakaa te muutkin kasvattaa lapsenne, jottei tarvi nuoren jäädä masennuksen takia varhaiseläkkeelle kun elämä olikin vähän karumpaa sen jälkeen, kun vanhemmat eivät enää raivaa tietä puolesta.
Sun hassu ja symppis linja jatkuu edelleen. Kuulostat valittavalta uli-mummolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko ottaa kantaa: kaksi kertaa läksyt tekemättä koronakriiisin aikana ei ole paljon.
Äidinkielen ja kirjallisuuden professori, yliopisto
Lisäksi av-asiantuntija ja täydellinen ihminen
Muuten hyvä, mutta yliopistossa ei ole nimikettä ”äidinkielen ja kirjallisuuden professori”.
Yliopistossa ei ole olemassa ainetta ”äidinkieli”.
Kiitos tsempeistä, joita en tosin tarvitse. Lensin kurssilta pihalle välittömästi, kun olin kerran jättänyt läksyt tekemättä. Ja niin sen kuuluu mennäkin! Muistakaa te muutkin kasvattaa lapsenne, jottei tarvi nuoren jäädä masennuksen takia varhaiseläkkeelle kun elämä olikin vähän karumpaa sen jälkeen, kun vanhemmat eivät enää raivaa tietä puolesta.