Onko opettajalta relevantti arvio?
Lapsi sai kokeesta 10- ja 9 1/2, mutta silti todistukseen tuli numero 8. Osaaminen oli opettajan mielestä ”epävarmaa”, joten ei pystynyt antamaan ysiä. Mietin vain, että miten tämä epävarmuus ei näy koemenestyksessä? Olen itsekin opettaja, mutta en ymmärrä mihin tällä epävarmuudella lapseni kohdalla viitataan.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaksi kertaa läksyjen unohtaminen vuodessa on kyllä aika paljon. Mutta tuo opettajan unohtama aine voi ihan hyvin olla myös joku pieni ja vähäpätöinen tehtävä, jolla ei olisi muutenkaan ollut suurtakaan vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Ootko tosissasi? Edellisenä lukuvuonna elettiin maailmanlaajuista kriisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen opettaja kirjoitti:
Kannattaa kysyä opettajalta suoraan. Ehkä lapsen tuntiosaamisessa ja -työskentelyssä on toivomisen varaa. Arvosanat muodostuvat useista eri osa-alueista, kuten opettajana varmaan tiedätkin.
Siis tosiaan kysyinkin jo. Sain vastaukseksi sen, että osaaminen on epävarmaa.
ap
Kannattaa vielä pyytää tarkentamaan millä tavoin se näkyy .
Miksi haluaisi näpäyttää ?
AV:lla halutaan näpäytellä milloin mistäkin syystä. Joku mammojen erikoisuus taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaksi kertaa läksyjen unohtaminen vuodessa on kyllä aika paljon. Mutta tuo opettajan unohtama aine voi ihan hyvin olla myös joku pieni ja vähäpätöinen tehtävä, jolla ei olisi muutenkaan ollut suurtakaan vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Sitä paremmalla syyllä on outoa, jos kaiken kotona makoilun lisäksi on jäänyt läksytkin tekemättä. Jos lapsella olisi joku sairastodistus ollut, olisi sen opettaja varmasti itselleen saanut? Erityisesti etäopetuksessa ei voi kyllä lusmuilla, kun palautetut tehtävät ovat melkeinpä ainoa osoitus osallistumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, aikuinenkin voi ihan hyvin etätöissä jättää töitä tekemättä, kun on korona-aika ja kaikkee. :D Mitä ihmettä nyt.
Onkohan meidän lapsella sama ope. Osa arvioinneista oli myös aika erikoisia. Ihan kuin olisi hatusta heitetty ilman perusteita. Minäkin laitoin tiedustelua aiheesta, mutta vastaus uupuu vielä. Laitan muutaman päivän sisään rehtorille viestiä jos ei ala kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijakkaa. Vuoden aikana kahdet läksyt tekemättä...
Vierailija kirjoitti:
Onkohan meidän lapsella sama ope. Osa arvioinneista oli myös aika erikoisia. Ihan kuin olisi hatusta heitetty ilman perusteita. Minäkin laitoin tiedustelua aiheesta, mutta vastaus uupuu vielä. Laitan muutaman päivän sisään rehtorille viestiä jos ei ala kuulua.
Tämä opettaja jäi juuri sopivasti lomalle, joten syksyllä voi vedota siihen, ettei muista enää edellisen vuoden tapahtumia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sanot ap olevasi opettaja. Miksi sitten haet täältä selitystä lapsesi "huonolle" todistusarvosanalle. Luulisi sinun tietävä, mitä reittiä valitus tehdään, mikäli on syytä valittaa. Ensin keskusteluaineenopettajan kanssa, jos se ei tyydytä, sitten rehtorin puheille. Jos vielä kaivelee, niin sitten yhteys lautakuntaan.
Opettajana sinä tiedät myös, että eri kokeita saatetaan painottaa eri tavoin. Olivatko nuo kaksi mainitsemaasi koetta molemmat isoja ns. summatiivisia kokeita? Sanakokeet ja pistokkaathan lasketaan yleensä tuntiaktiivisuuteen.
Olen itse kieltenopettaja evp. ja kyllä minullekin tultiin toisinaan valittamaan, että kun kaksista sanakokeista tuli molemmista kymppi ja isosta kokeesta seiska, niin miksi todistuksessa ei ole kiitettävää arvosanaa, vaan pelkka kasi. Olisihan se ollut niin yksinkertaista laskea noista keskiarvo ja saada yhdeksikkö, mutta kun sanakoe ei juuri kielitaitoa mittaa, pelkkää muistia vain, eikä siihen valmistaudutakaan samalla tavalla kuin summatiiviseen kokeeseen, joka mittaa esim. lukiossa koko kurssin hallintaa ja opittujen uusien asioiden soveltamista.
Asiat selviävät jos luet ketjun läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se aika kumma, että nuori, jonka pääasiallinen, oikeastaan jopa ainoa, työ on koulunkäynti, ei voi sitä kunnialla suorittaa. Toki jos vanhempien asenne on tuo, niin sitten ei varmaan löydy kykyä ymmärtää tuota arvosanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se aika kumma, että nuori, jonka pääasiallinen, oikeastaan jopa ainoa, työ on koulunkäynti, ei voi sitä kunnialla suorittaa. Toki jos vanhempien asenne on tuo, niin sitten ei varmaan löydy kykyä ymmärtää tuota arvosanaa.
Töissäkin se on tyyliin kolme varoitusta ja ulos. Mutta nykylapset ei sitä ymmärräkään kun kotonakaan ei ole koskaan vaadittu mitään. Kaippa se äiti soittelee työpaikallekin sitten ja valittaa myöhästelijän potkuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä opettaja jäi juuri sopivasti lomalle, joten syksyllä voi vedota siihen, ettei muista enää edellisen vuoden tapahtumia.
Ap
Ei voi. Kyllähän kaikesta arvioitavasta täytyy olla mustaa valkoisella. Ihan jo opettajan oman oikeusturvan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissäkin se on tyyliin kolme varoitusta ja ulos. Mutta nykylapset ei sitä ymmärräkään kun kotonakaan ei ole koskaan vaadittu mitään. Kaippa se äiti soittelee työpaikallekin sitten ja valittaa myöhästelijän potkuista.
Uli uli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lomalle? Eikö kaikki opet jäänyt juuri lomalle?
E-perusteista voit katsoa taitotavoitteet ja kriteerit eri arvosanoille. Muutama koe harvoin kattaa kovin montaa taitoaluetta, joita aineesta riippuen voi olla lähes parikymmentäkin. Arvioinnissa taitotavoitteet kuitenkin samanarvoiset toisiinsa nähden. Päättöarvioinnissa huomioitava myös aiempien vuosiluokkien arvosanat.
Vierailija kirjoitti:
E-perusteista voit katsoa taitotavoitteet ja kriteerit eri arvosanoille. Muutama koe harvoin kattaa kovin montaa taitoaluetta, joita aineesta riippuen voi olla lähes parikymmentäkin. Arvioinnissa taitotavoitteet kuitenkin samanarvoiset toisiinsa nähden. Päättöarvioinnissa huomioitava myös aiempien vuosiluokkien arvosanat.
Eli vaikuttaako tämä väärin perustein annettu numero myös päättöarvioinnin muodostumiseen? Silloinhan asia on vieläkin vakavampi.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole todellakaan oikein: kokeiden perusteella numeron pitäisi pyöristyä numeroon 10!
Ilman muuta kokeet ovat merkittävä tekijä arvioinnissa, jos muista tekijöistä ei ole annettu numeroita. Ei sitä numeroa voi hatusta vetää. Jos ap:n lapsen koetulokset ovat 9,5 ja 10-, niin kyllä tuo kymppiin pyöristyy. Tuntiaktiivisuus tietenkin vaikuttaa äidinkielessä, koska suullinen ilmaisu tärkeää, samoin kirjallinen ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uli uli
Kylläpä tää ihmeellinen asenne tulee jollain elämänkoululaisilla aina esiin, kun vaan mainitseekin sanan ”opettaja”. Heti muututaan taas omaksi vitosluokkalaiseksi itsekseen ja kivitetään opettajaa syyttä. Tässä ihan muutama fakta:
1. Lapsi on kahdesti jättänyt läksyt tekemättä. Työelämässä saisi olla jo toinen jalka etsimässä kovasti uutta työtä.
2. Koska on lapsi, ei saa potkuja vaan ymmärrystä.
3. Näkyy kuitenkin numerossa, koska lapsenkin pitää oppia, että se minkä taakseen jättää, myös edestään löytää, teoilla on seuraukset jne.
Tällä päänsilittelymallilla ei elämässä pitkälle oikeasti pötkitä. Minä jätin nuorena usein läksyjä tekemättä ja lusmuilin joissain aineissa huolella. Jotkut opettajat palkitsivat silti hyvillä numeroilla, koska olin kiltti muuten. Yksi ei palkinnut. Sain itkupotkuraivarit ja tunsin vääryyttä, mutta sisuunnuin tästä ja nykyään opetan itse tätä kyseistä ainetta, jonka opettaja opetti minulle elämästä enemmän kuin nämä muut nyhveröopettajat.
meillä ikänsä kiitettäviä saanut ensi vuoden abi sai juuri koearvosanoilla 10- ja 9 1/2 kuudennen luokan uskonnonnumeroksi 7. Olisi pitänyt olla tunneilla enemmän äänessä, jotta olisi voinut olla parempi arvosana.
Jäipä tästäkin ainakin muisto tämän äidin mieleen :) kun muut arvosanat aina kiitettäviä, niin eipä niitä yksittäisiä ysejä muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uli uli
Kylläpä tää ihmeellinen asenne tulee jollain elämänkoululaisilla aina esiin, kun vaan mainitseekin sanan ”opettaja”. Heti muututaan taas omaksi vitosluokkalaiseksi itsekseen ja kivitetään opettajaa syyttä. Tässä ihan muutama fakta:
1. Lapsi on kahdesti jättänyt läksyt tekemättä. Työelämässä saisi olla jo toinen jalka etsimässä kovasti uutta työtä.
2. Koska on lapsi, ei saa potkuja vaan ymmärrystä.
3. Näkyy kuitenkin numerossa, koska lapsenkin pitää oppia, että se minkä taakseen jättää, myös edestään löytää, teoilla on seuraukset jne.Tällä päänsilittelymallilla ei elämässä pitkälle oikeasti pötkitä. Minä jätin nuorena usein läksyjä tekemättä ja lusmuilin joissain aineissa huolella. Jotkut opettajat palkitsivat silti hyvillä numeroilla, koska olin kiltti muuten. Yksi ei palkinnut. Sain itkupotkuraivarit ja tunsin vääryyttä, mutta sisuunnuin tästä ja nykyään opetan itse tätä kyseistä ainetta, jonka opettaja opetti minulle elämästä enemmän kuin nämä muut nyhveröopettajat.
Sä oot aika hassu ja symppis. Ap:n lapsi on jättänyt tekemättä läksyt kaksi kertaa vuoden aikana, sinä sen sijaan jätit läksyt usein tekemättä.
Sulla nyt sekoittuu oma ja toisen kokemus. Tsemppiä!