Eikö kaikkien polvet vaan kestä juoksemista?
Aina alkaa hetken päästä sattumaan oikeaan polveen ja kipu säteilee sääreen. Ylipainoa ei ole. Painoindeksi 20. Olen yrittänyt youtuben ohjeiden mukaan venytellä lihaksia, rullailla ja tehdä lihaskuntoa ja silti kipu vaan tulee. Kannattaako vaan luovuttaa?
Kommentit (28)
Ei kestä kaikkien polvet.
Minulla on yliliikkuvuutta oikeastaan kaikissa nivelissä. En tosiaan voi juosta, koska se rasittaa niveltä ympäröivää kudosta liikaa. Mikään ei auta, ksoka vaiva on perinnöllinen. Toki fysioterapeutilta sain hhyvät ohjeet lihaksien ylläpitöön, mutta juoksemista en voi koskaan harrastaa. Sama koskee monia muita lajeja, kaikkea missä riuhtaistaan, tempaistaan, väännetään, kierretään, tai hakkaavia liikkeitä kuten juoksu tai tennis esim.
Ei kannata juosta, polvet on tehty juoksemaan pehmeässä maastossa kuten savannilla ja metsässä. Pyöräilyä. Muuten juokset vain polvesi paskaksi, kuten monet muutkin ovat tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kestä nilkat. Tutkittu juttu, mutta en muista mikä se oli. Kipu tulee aina. Joten en juokse, ellei ole pakko. Harrastan muuta liikuntaa.
Mikä pakko on edes juosta, jos se tuntuu pahalta?🤔
Koska minä tykkään juoksemisesta. Tai siis tykkäsin ennen näitä ongelmia. Kerrankin löysin ihan simppelin lajin johon mulla heräsi motivaatio. Olen ollut ennen laiska liikkumaan. Kai se pitää vaan keskittyä lihaskuntoon ja juoksun tilalle ottaa jotain muuta.
Ei kestä. Miehellä 49-v, on työpaikalla vuosittaiset pakolliset kuntotestit, molemmissa polvissa nivelrikko, joten saa ergometrillä hoitaa sen osuuden. Lihaskunto parasta A-luokkaa. Nam
Jos pidän itse taukoa juoksemisesta esim.flunssan vuoksi, tauon jälkeen koskee taas polvia. Pääsen kivuista eroon vain juoksemalla.
Pystytkö tekemään niin, että aloitat säännöllisen juoksun 3-4 kertaa viikossa? Alussa juokset lyhyitä matkoja ja jopa kävelet osan matkasta kuten ylämäet. Pikku hiljaa kasvatat matkaa esim.10% viikossa. Eli totutat jalat pitempiin matkoihin.
Ei kestä, eikä herrasmiehet muutenkaan juokse.
Vierailija kirjoitti:
Jos pidän itse taukoa juoksemisesta esim.flunssan vuoksi, tauon jälkeen koskee taas polvia. Pääsen kivuista eroon vain juoksemalla.
Pystytkö tekemään niin, että aloitat säännöllisen juoksun 3-4 kertaa viikossa? Alussa juokset lyhyitä matkoja ja jopa kävelet osan matkasta kuten ylämäet. Pikku hiljaa kasvatat matkaa esim.10% viikossa. Eli totutat jalat pitempiin matkoihin.
Mulla oli nyt viikko tauko juoksusta koska olin reissussa. Tänään kun juoksin niin kipu alkoi paljon aiemmin kuin ennen. Eli voi olla perää. Ja tuo vuoden juoksemattomuus ei auttanut yhtään. Kipu siis tuntuu ainoastaan kun juoksen. Mut juoksen tosiaan niin, että kävelen välillä. Nyt ollut ainoastaan 2 kertaa viikossa, mutta pitää ehkä yrittää mahduttaa tuo kolme kertaa. Kokeillaan sillä, uusilla lenkkareilla ja lihaskunnon lisäämisellä. Vielä en haluaisi luovuttaa.
Mulla ei kestä nilkat. Tutkittu juttu, mutta en muista mikä se oli. Kipu tulee aina. Joten en juokse, ellei ole pakko. Harrastan muuta liikuntaa.
Mikä pakko on edes juosta, jos se tuntuu pahalta?🤔