Mies syyttää minua erosta ja on kamalan vihainen
Meillä on kaksi pientä lasta, mies halusi itse erota, minä en olisi lasten takia halunnut. Hän on ihan kamalan vihainen ja syyttää koko ajan minua erosta. Sanoo että ero on yksin minun vika ja minun syy.
En kuitenkaan ole pettänyt enkä mitään sellaista, en pelannut perheen rajoja enkä ole mikään shoppailuriippuvainen, en ole alkoholisti, en edes nalkuttaja vaan ihan tavallinen perheenäiti. Vikoja minussa tietenkin on kuten jokaisessa ihmisessä mutta ei mielestäni mitään aivan hirveää.
En ymmärrä tätä tilannetta. Miten ero voisi olla yksin minun syy ja miksi mies on niin hirveän vihainen ja koko ajan minua erosta syyttää. Hän ei suostu sanomaan vastausta miksi eron syy on yksin minun, kuulemma vain on.
Neuvoja?
Kommentit (98)
Olen eronnut nainen, ja minulla vihainen exä.
Millään puhumisella ja puhumisella tilanne ei muutu. Ei teistä tule kavereita. Sinun pitää oppia päästämään hänestä irti niin, ettet mieti, mitä hän ajattelee ja puhuu. Hän on exä nyt.
Hänen ei pidä tulla enää sinun kotiisi, hän voi hakea lapset alaovelta suoraan, tai heidän koulusta tai päiväkodista. Niin ettet näe häntä kasvokkain, etkä keskustele hänen kanssa.
Jos täytyy tiedottaa toisiaan lasten asioista, voi laittaa tiiviin tekstarin, pelkkää asiaa.
"Moi, Ainolla on allergista nuhaa, lääkkeet repun sivutaskussa." Jos haluaa vastata, tähän riittää "ok".
Jos sieltä tulee jotain soopaa sinusta tai hänestä tai parisuhteesta, siihen ei pidä vastata yhtään mitään.
Mistä tiedät mitä hän puhuu erosta lapsille? Älä sinä nyt ainakaan selvittele teidän eroa lasten kanssa, korkeintaan jos he suoraan kysyvät jotain, voit ystävällisesti sanoa, että isällä voi olla nyt vaikeaa jostain syystä.
Siis eihän tuossa ole mitään järkeä. Mitä sanoo miehen vanhemnat ja ystävät? Ihan sekopää mies.
Kieltäytyisin viemästä lapsia tapaamisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinä neuvoa tarvitset? Mies on halunnut erota syystä X, jota hän ei suostu sinulle paljastamaan. Sinä elät nyt omaa elämääsi ilman miestä ja anna hänen olla niin vihainen kuin on, ei sillä enää ole sinulle mitään väliä.
Se on vain hyvä asia, kun olet päässyt eroon sinua vihaavasta miehestä. Harmi, kun lapset ovat vielä niin pieniä, ja joudutte pitämään yhteyttä heidän vuokseen vielä pitkään.
Neuvoja siihen miten saan miehen lopettamaan. On lapsia kohtaan todella väärin että hän huutaa heidän kuullen minulle miten ero on yksin minun syy ja lapsille suoraan jankkaa samaa asiaa. Olen monta kertaa käskenyt häntä lopettamaan, jos ei muuten niin edes lasten vuoksi. Ei usko.
Ap
Voisiko tuosta tehdä lasun. Ei noin pieniä lapsia oikeasti voi päästää olemaan sellaisen ihmisen kanssa, joka tuollaisia puhuu. Lapsille aivan liian rankkaa. Ota myös lastenvalvojan yhteyttä ja kerro tämä huolesi.
Olemme siis vasta ihan hetki sitten muuttaneet erilleen ja muutama päivä sitten laittaneet avioerohakemuksen eteenpäin, vielä hetkeen avioero ei siis aikoihin vielä edes astu voimaan, lastenvalvojallekaan ei olla vielä päästy.
Ap
Sinun pitää nyt ehdottomasti järjestää asiat niin, ettet tapaa miestä kasvokkain ollenkaan. Jos hän siinä tilanteessa huutaa sinulle, sinun on laitettava stoppi kokonaan hänen näkemiselle.
Laita tekstari, että ei ole nyt viisasta nähdä kasvokkain, koska et halua välien selvittelyä lasten nähden. Sano että sovit niin, että äitisi/siskosi/isäsi on kotona lasten kanssa kun hän tulee hakemaan lapsia tapaamiseen (esim perjantaina viideltä).
Äitisi/ystäväsi avaa oven ja antaa lapset, sinä et tule ovelle ollenkaan. Sinun ei tarvitse olla kotonakaan, jos niin on parempi. Tai sanot, että hakee lapset mummolasta perjantaina viideltä.
Nyt on tärkeää saada tilanne rauhoitettua. Sinun ei kuulu enää riidellä hänen kanssa, hän on ex. Virallisella eropaperilla eikä lastenvalvojalla ole sen kanssa mitään tekemistä. Sinun pitää nyt asettaa ne rajat.
Samoin kun teillä ei ole vielä sopimusta (ei ehkä koskaan) niin mitä pidät järkevänä lasten tapaamisena. Esim joka toinen viikonloppu ja ehkä lisäksi yksi arkiyö joka toisella viikolla, jos asutte lähekkäin. Silloin lapset näkisivät isää joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mennä toisesta korvasta ulos. Aika näyttää sinulle totuuden. Vika on miehen omassa päässä joten ei ole ongelmasi. Te olette nyt eronneet eikä hänen tunne-elämä ole enää sinun murheesi.
Kyllä se on minun murheeni, koska hän lasten kuullen ja lapsille puhuu noita syyttämispuheitaan vihaisena.
Ap
Ei, ei ole enää sinun asiasi. Et hoida nyt enää teidän perhettä, hoidat sinun vanhemmuuden kunnialla. Hän hoitaa oman vanhemmuutensa.
Tuskin hän lapsille mitään huutaa, jos sinä et ole paikalla. Sinullehan hän haluaa kiukutella. Poistat itsesi tästä yhtälöstä, ja hän on todennäköisesti paljon rauhallisempi pelkästään lapsille. Varmaan ymmärrät, että sinulle hän haluaa huutaa, ei lapsille. Kun et näe häntä yhtaikaa kun lapset ovat paikalla, asia on ratkaistu.
Se, miksi hän on sinulle vihainen vaikka itse halusi erota, on myös hänen isän oma ongelmansa, jota hän voi käydä läpi omien kavereidensa ja oman terapeuttinsa kanssa. Sinun ei pidä etkä voi sitä hoitaa.
Keskusteluyhteydeksi exien välille riittää tekstari "Ellan nalle jäi tänne, tuon sen hänelle ovelle puolen tunnin kuluttua".
Jokaisella vastauksellasi ja sillä, että kuuntelet, pidät yllä tuota keskustelua. Voit sanoa miehelle, että et puhu muusta kuin lasten välttämättömistä asioista. Nekin voit kirjoittaa viestillä ja vain luovuttaa lapset hänelle. Lapsille voit sanoa, että isä halusi muuttaa pois, mutta te pärjäätte kyllä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette vasta hetki sitten muuttaneet erillenne. Onko virallista sopimusta lasten tapaamisesta tai vuoroasumisesta? Jos ei, niin ilmoitat miehelle että tapaamisoikeus järjestetään virallisia teitä ja vasta kun mies lopettaa öyhkäämisen. Siihen asti lapset ovat vain äidillä.
Ei ole virallista sopimusta. Eropaperit ihan vasta laitettu. Voinko oikeasti ilmoittaa tuollaista? Virallisesti siis ollaan vielä naimisissa.
Ap
Totta kai voit ilmoittaa, mutta ehkä viisaampaa pitkällä tähtäimellä olisi miettiä, miten haluat että sun ja lasten elämä muotoutuu, ja tarjota miehelle sitä, ja vain sitä.
Sinuna en tarjoaisi enkä suostuisi viikko-viikko-systeemiin, siinä pitää olla yhteistyökykyiset vanhemmat.
Jos aiot muuttaa paikkakuntaa, käytännössä vain joka toinen viikonloppu toimii siihen.
Voit siis tarvittaessa muuttaa lasten kanssa, niin että vain ilmoitat miehelle. Hänen lupaa ei siihen tarvita.
Jos pysyt samalla paikkakunnalla, lapset voi nähdä isäänsä viikollakin.
Aluksi sinä sanelet, koska miehen kanssa ei näköjään pysty sopimaan tässä kohtaa mitään. Sitten voi sopia, kun hän on rauhoittunut, esim vuoden päästä. Yleensä se tapahtuu, kun mies löytää uuden naisen. Tosin siinä kohtaa hän myös haluaa nähdä lapsia vähemmän, ei enemmän. Mutta älä suotta siitäkään valita, tuollaisen miehen kanssa pääsee vähemmällä, jos hänellä on joku nainen kierroksessa. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella vastauksellasi ja sillä, että kuuntelet, pidät yllä tuota keskustelua. Voit sanoa miehelle, että et puhu muusta kuin lasten välttämättömistä asioista. Nekin voit kirjoittaa viestillä ja vain luovuttaa lapset hänelle. Lapsille voit sanoa, että isä halusi muuttaa pois, mutta te pärjäätte kyllä hyvin.
Juuri näin, mies haluaa pitää voimassa yhteyttä sinuun, ehkä otettaan sinuun, hänellä voi silti olla se toinen nainen, ja mennä tämän kanssa ihan hyvin. Hän voi vain haluta pitää kakun ja syödä sen. Hän ei halua näyttäytyä pahiksena. Ehkä olet kiltti ihminen, ja hän on yleensä saanut huutamalla sinut tottelemaan. Joka tapauksessa hän on halunnut että eroatte, mutta ei nyt halua päästää sinua otteestaan. Niin kauan kuin vastaat hänelle mitään ja annat hänen huomata että kärsit, hän tietää että hänellä on ote sinuun. Lisäksi kun hän huomaa että kärsit lasten puolesta, sitäkin hän käyttää aseena sinuun. Sinun pitää esittää täysin välinpitämätöntä, ja käytännössä katkaista kaikki muu kuin välttämätön yhteydenpito. Sinun pitää ottaa itse nyt vastuu ja oma vapautesi. Ilmaiseksi hän ei sitä anna.
Vierailija kirjoitti:
Millään puhumisella ja puhumisella tilanne ei muutu. Ei teistä tule kavereita. Sinun pitää oppia päästämään hänestä irti niin, ettet mieti, mitä hän ajattelee ja puhuu. Hän on exä nyt.
Hänen ei pidä tulla enää sinun kotiisi, hän voi hakea lapset alaovelta suoraan, tai heidän koulusta tai päiväkodista. Niin ettet näe häntä kasvokkain, etkä keskustele hänen kanssa.
Jos täytyy tiedottaa toisiaan lasten asioista, voi laittaa tiiviin tekstarin, pelkkää asiaa.
"Moi, Ainolla on allergista nuhaa, lääkkeet repun sivutaskussa." Jos haluaa vastata, tähän riittää "ok".
Jos sieltä tulee jotain soopaa sinusta tai hänestä tai parisuhteesta, siihen ei pidä vastata yhtään mitään.
Mistä tiedät mitä hän puhuu erosta lapsille? Älä sinä nyt ainakaan selvittele teidän eroa lasten kanssa, korkeintaan jos he suoraan kysyvät jotain, voit ystävällisesti sanoa, että isällä voi olla nyt vaikeaa jostain syystä.
Tämä. On mahdollista, että tilanne lopu koskaan ikinä, ainakaan niin kauan, kun lapset on alaikäisiä. Parasta on tehdä tarkka tapaamissopimus kellonaikoinaan ja vaihdot hoidon/koulun kautta. Sitä ei ikinä voi uskoa, minkälaiseksi entinen puoliso voi muuttua. Siinä ei ajatella lapsia yhtään. Lastensuojelu eikä perheneuvola mahda mitään. Vain lapset kärsivät. Ainoa, mitä voit tehdä, on käyttäytyä itse asiallisesti, vaikka se vaikeaa onkin. Helppoa se ei ole, mutta vuosien mittaan helpottaa.
Ohjeeksi riitaisissa eroissa ja huoltajuuskiistoissa annetaan aina, että kaikki kommunikointi tapahtuu vain sähköisesti esim. tekstiviesteillä. Nykyään voi ladata sovelluksia, mitkä auttavat asiassa. Jotkut näistä sovelluksista eivät antaisi kirjoittaa ainakaan englanniksi riitaisia sanoja. Sovelluksen avulla on helpompi pysyä vain neutraaleissa faktoissa, kuten aikataulun sopimisessa.
Täällä on annettu hyviä neuvoja. Todellakin, jos mies on halunnut erota, sinun ei tarvitse piitata hänen kiukustaan tai pohtia sen syitä ja mahd. vikoja itsessäsi. Se on ohi, liittonne on loppunut.
Tärkeintä on nyt katsoa eteenpäin ja järjestää oma elämäsi siedettäväksi. Siihen ei kuulu miehen vihanpuuskien vastaanottaminen. Älä vastaa mitään, älä lähde jankkaamaan tai puolustautumaan. Sillä tavalla saat sen loppumaan. Hiljaisuus on paras vastaus. Tämä on oma kokemukseni.
Siihen mitä isä puhuu lapsille, et voi vaikuttaa. Voit vain tarjota heille rakkautta ja turvallisen, riidattoman kodin. Älä kommentoi miehen puheita lapsille, korkeintaan sanot että isällä on vaikeaa. Suoranaiset valheet voit lyhyesti ja asiallisesti oikaista. Sinun ei siis tarvitse kummemmin puolustautua lapsillekaan. He kasvavat ja ymmärtävät aikanaan asioiden todellisen laidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät mitä hän puhuu erosta lapsille? Älä sinä nyt ainakaan selvittele teidän eroa lasten kanssa, korkeintaan jos he suoraan kysyvät jotain, voit ystävällisesti sanoa, että isällä voi olla nyt vaikeaa jostain syystä.Tämä. On mahdollista, että tilanne lopu koskaan ikinä, ainakaan niin kauan, kun lapset on alaikäisiä. Parasta on tehdä tarkka tapaamissopimus kellonaikoinaan ja vaihdot hoidon/koulun kautta. Sitä ei ikinä voi uskoa, minkälaiseksi entinen puoliso voi muuttua. Siinä ei ajatella lapsia yhtään. Lastensuojelu eikä perheneuvola mahda mitään. Vain lapset kärsivät. Ainoa, mitä voit tehdä, on käyttäytyä itse asiallisesti, vaikka se vaikeaa onkin. Helppoa se ei ole, mutta vuosien mittaan helpottaa.
Minulla oli hieman samantapainen tilanne kun mies yritti ärsyttää ja tehdä kiusaa minulle lapsen kautta. Käyttäydyn itse koko ajan asiallisesti enkä provosoitunut. Ajan mittaan mies huomasi että ei pysty vaikuttamaan minuun huonolla käytöksellään. Kiinnostus lapseen ja minuun lopahti. Sääli että lapsen välit katkesivat isään isän tahdosta mutta ainakaan lapsi ei enää joutunut todistamaan isänsä huonoa käytöstä ja pahoja puheita.
Vierailija kirjoitti:
Mieshän on selvä narsisti!
Mitä sitten, vaikka olisi basisti. Tilanne on, mikä on, ja käytökseen reagoidaan.
Toisaalta on parempi antaa olla ja pyrkiä vain olemaan mahdollisimman vähän tekemisissä. Surettaa vain lasten osalta tuo, että joutuvat kuuntelemaan tuollaista riehumista. Olisiko mahdollista puhua esimerkiksi jollekulle hänen kaverilleen tai siskolleen tai äidilleen, että ottaisivat asian jotenkin puheeksi ja yrittäisivät puhua järkeä.
Jos kommunikointi tapahtuu esim. vain sovelluksen kautta, hyvä puoli on, että siitä jää todiste, eli jos mies vaan haukkuu ja haukkuu, voit näyttää ne lastenvalvojalle ja oikeudessa.
Mies voi yrittää vierastaa lapset sinusta. Tulee mieleen englanninkielinen juttu, jossa äiti kertoi katkerasta huoltajuuskiistasta exänsä kanssa. Poika halusi isälleen, sekä poika ja isä syyttivät äitiä kaikesta. Loppu viimein äiti hävisi taistelun, exällä oli paljon enemmän laittaa rahaa oikeuskuluihin. Mutta eipä se isäkään oikein pärjännyt pojan kanssa eivätkä isä ja poika voineet enää syyttää äitiä kaikesta. Poika sitten aneli äidiltään pääsyä takaisin kotiin, koska isä oli uhannut laittaa pojan johonkin kodin ulkopuoliseen ohjelmaan, vaikka oli aiemmin luvannut, ettei tekisi niin. Äiti ei suostunut pojan pyyntöön. Hänen mittansa oli tullut täyteen vuosikausien taistelun jälkeen. Lukijat sitten kritisoivat äitiä rankasi siitä, että äiti oli pessyt kätensä lapsestaan.
Älä anna tilanteen mennä niin pahaksi. Varsinkin jos sinulla on poikapuolinen lapsi / lapset.
MLL:n sivuilla kehotetaan tuollaisessa tilanteessa olemaan lastensuojeluviranomaiseen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kommunikointi tapahtuu esim. vain sovelluksen kautta, hyvä puoli on, että siitä jää todiste, eli jos mies vaan haukkuu ja haukkuu, voit näyttää ne lastenvalvojalle ja oikeudessa.
Mies voi yrittää vierastaa lapset sinusta. Tulee mieleen englanninkielinen juttu, jossa äiti kertoi katkerasta huoltajuuskiistasta exänsä kanssa. Poika halusi isälleen, sekä poika ja isä syyttivät äitiä kaikesta. Loppu viimein äiti hävisi taistelun, exällä oli paljon enemmän laittaa rahaa oikeuskuluihin. Mutta eipä se isäkään oikein pärjännyt pojan kanssa eivätkä isä ja poika voineet enää syyttää äitiä kaikesta. Poika sitten aneli äidiltään pääsyä takaisin kotiin, koska isä oli uhannut laittaa pojan johonkin kodin ulkopuoliseen ohjelmaan, vaikka oli aiemmin luvannut, ettei tekisi niin. Äiti ei suostunut pojan pyyntöön. Hänen mittansa oli tullut täyteen vuosikausien taistelun jälkeen. Lukijat sitten kritisoivat äitiä rankasi siitä, että äiti oli pessyt kätensä lapsestaan.
Älä anna tilanteen mennä niin pahaksi. Varsinkin jos sinulla on poikapuolinen lapsi / lapset.
Minulla on poikapuolinen lapsi vaikean exän kanssa. Exä juurikin koitti minua syyllistää, että pojan pitää olla isänsä kanssa, ja pelotella, että tämä tulee haluamaan muuttaa isälleen.
Näinhän voi käydä, mutta pelon ja väärän syyllisyyden ei pidä antaa ohjata itseään. Kun pysyy lapsen ja exän nähden rauhallisena eikä provosoidu. Kommunikoi vain viestimällä välttämättömät Tekniset asiat. Ei hauku isää lapselle, ei estä tapaamasta.
Jos isä halusi poikaa viedä lomalle, olin pojalle vaan, että sepä hienoa, ota tästä vähän matkamuistorahaa ja viettäkää hieno loma. Jos poika halusi mennä viikonlopuksi isälle, sanoin vaan että kiva juttu, ja kun hän tuli takaisin, olin kiinnostunut kun hän kertoi mitä oli tehnyt.
Tärkeää on pysyä itse täyspäisenä, ei riitaisana, katkerana, sekopäisenä, itkevänä tai kostonhimoisena.
Vaan pysyä lapselle turvallisena, luotettavana ja vakaana vanhempana kaikissa tilanteissa, mitä hän sitten haluaakin tehdä.
Jos isä osoittautuukin hyväksi isäksi, ja haluaa olla paljon lapseen, kyllähän hänen voi välillä antaa olla ylimääräistä, vaikka olisi sovittu joka toinen viikonloppu. Enemmän voi antaa olla, vaikka ei ole pakko.
Valitettavasti kokemus on, että tällaiset isät haluavat lasta vähemmän kuin saisivat, ja usein peruvat menoja. Turha niistäkään on tehdä numeroa. Lohduttaa lasta, ja keksii sitten muuta ohjelmaa. Lapsi näkee itse, ettei häntä estetä olemasta isän kanssa. Ja hänellä on aina turva kotona.
Älä sotke lasua kuvioihin. Se vain pahentaa tilannetta. Pysyt vain rauhallisena ja pidät huolta lapsista. Ajan kanssa rauhoittuu. Been there.
Mies kuulostaa keskenkasvuiselta, aikuinen ihminen ei käyttäydy noin.