Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko reilua jättää perintöä vain yhdelle sisarussarjan lapsista?

Vierailija
06.06.2021 |

Olen laatimassa testamenttia ja tällaista pohdiskelen. Minulla on elinikäinen ystävyys ollut erään ihmisen ja myöhemmin tietty hänen perheensä kanssa. Enhän minä ole enää sitä jälkipyykkiä näkemässä, ja juu voin tehdä juuri niin kuin tykkään, mutta kuitenkin. Erilaisia näkökulmia asiaan olisi mielenkiintoista kuulla. Kaikki heidän lapsensa ovat ihania, mutta tuosta yhdestä vain yksinkertaisesti pidän eniten, jotenkin tuntuu läheisimmältä, hän on myös pitänyt minuun oma-alotteisesti yhteyttä vaikka aikuinen jo on. Muiden elämästä kuulen lähinnä vanhempiensa kautta.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kyse omista lapsista, niin ihan reilua testamentata juuri sille, jolle haluaa.

Vierailija
2/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit jättää perinnön itseäsi nuoremmalle henkilölle, josta on tullut sinulle läheinen, ilman että huomioit hänen sisaruksiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö on perintö, ei sen aina kuulukaan jakautua tasapuolisesti. Teet niin kuin itsestä parhaalta tuntuu ja myöhemmin voit halutessasi vaikka muuttaa mieltäsi.

Vierailija
4/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat antaa perintösi kelle tahdot. Jos muita lapsia ei ole sinun olemassaolosi kiinnostanut niin miksi antaisit heille mitään?

Vierailija
5/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton oot niin voit tehdä miten haluat. Kuka ei edes tapaa sinua niin miksi antaa sellaiselle yhtikäs mitään. 

Vierailija
6/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat antaa perintösi kelle tahdot. Jos muita lapsia ei ole sinun olemassaolosi kiinnostanut niin miksi antaisit heille mitään?

Noh, ei nyt ihan noinkaan voi sanoa, ettei heitä olemassaoloni kiinnosta. Tuon yhden kanssa vain oli jo pienestä pitäen ollut jotenkin erilainen, läheisempi yhteys vaikka en ehkä aikaa olekaan viettänyt kanssaan sen enempää kuin sisarustensa kanssa. Vähän rumasti sanottuna hän on ollut aina suosikkini.

Vierailija
7/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan testamentissa lyhyesti kertoa, miksi jätät tälle lapselle perinnön ja kiittää yhteisistä hetkistä. Se kertoo tyhjentävästi, miksi jätät "ulkopuoliselle" perintöä ja vain yhdelle sisaruksista ja jos joku heistä silti nostaa metelin, niin ei perintöä ansaitsisikaan.

Vierailija
8/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ”yksi” on siis tyrkky joka on jo lapsena tajunnnut että totta tädiltä saa helposti rahaa 🤦🏻‍♂️

Vierailija
9/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole epäreilua, totta kai voit jättää perinnön vain yhdelle sisarussarjasta.

Aikoja sitten kävi niin, että mummon ystävä testamenttasi omaisuutensa perinnöksi tädilleni. Isäni ja tädin muut sisarukset eivät olleet moksiskaan. He tiesivät, että tämä "Saima-täti" tykkäsi erityisesti tästä perinnönsaajasta, ja tämä oli kaikille ok.

Sama kävi seuraavassa sukupolvessa. Tämä samainen täti (siis perinnön saanut isäni sisar) teki vuorostaan testamentin minun siskolleni.

Ei me muut siskot ja serkut tästä mitenkään katkeroiduttu. Itse olin erityisen iloinen siskon puolesta, hänellä oli juuri tuolloin taloudellisesti vaikeaa ja perintö tuli nappiajankohtaan.  

Vierailija
10/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on ok.

Joku voi loukkaantua, suuttuakin, mutta minkäs teet. Kyse on sinun ns. viimeisestä tahdostasi.

Vierailija
11/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan reilua. Minä aion testamentata satojen tuhansien eurojen omaisuuteni ainoastaan yhdelle sisareni lapsista, vaikka lapsia on kolme. Tämä yksi on minulle läheinen ja ennenkaikkea fiksu ja yritteliäs, kaksi muuta totaalisia luusereita. En aio heidän elämäntapaansa todellakaan palkita.

Vierailija
12/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät hänelle perinnön, onko kyse millaisen mittaluokan perinnöstä? jos joku alle 20 000 niin en miettisi enempää, jos kyseessä satoja tuhansia/arvoasuntoja tms niin toki siitä voisi lohkaista pienet palat muille. 

Vierailija
13/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisit vähän mitä ’teostasi’ voi seurata sisarusten kesken sitten myöhemmin! Sitäkö haluat?

Vierailija
14/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ”yksi” on siis tyrkky joka on jo lapsena tajunnnut että totta tädiltä saa helposti rahaa 🤦🏻‍♂️

Asia ei todellakaan ole näin, voi luoja näitä... Ikinä en ole rahaa kenellekään heistä antanut, muuten kuin tyyliin rippi/valmistujaislahjana, ihan normaaleja summia. En ole edes mitenkään varakas (toisin kuin vanhempansa) ja tiedän että kukaan heistä ei odota perivänsä yhtään mitään jos tässä lähiaikoina kupsahdan.

Vierailija
15/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on ok testamentata sille, joka on läheisin. Jos on riitaa syntyäkseen, sitä syntyy ilman sinun testamenttiakin ja jos taas ovat hyvissä väleissä, ei sitä testamentti muuta. Nämä asiat kun eivät ole kiinni siitä ollenkaan mitä ja miten jaetaan, vaan sisarusparven luonteista ja kasvatuksesta.

Vierailija
16/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan reilua. Minä aion testamentata satojen tuhansien eurojen omaisuuteni ainoastaan yhdelle sisareni lapsista, vaikka lapsia on kolme. Tämä yksi on minulle läheinen ja ennenkaikkea fiksu ja yritteliäs, kaksi muuta totaalisia luusereita. En aio heidän elämäntapaansa todellakaan palkita.

Tämä on varmaan provo, mutta itse myös ajattelen, että haluan omaisuuteni menevän taholle, joka osaa omaisuuttani hoitaa. Valitettavasti on aivan sama minkä verran omaisuutta antaa esimerkiksi peliongelmaiselle tai päihdeongelmaiselle, sen hän pystyy tuhoamaan muutamassa vuodessa. On siis selvää, että tuollaisessa tilanteessa testamentataan vain sille yhdelle, joka omaisuudesta hyötyy. Olisi suorastaan väärin testamentata omaisuus siihen, että joku narkkaa itsensä kuoliaaksi tai pelaa.

Vierailija
17/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta. Teillä on tämän yhden lapsen kanssa erityinen side, ainakin itse koet niin. En minä ainakaan haluaisi pienten roposieni menevän ihmisille, joiden kanssa ei ole mitään sidettä. Voit tehdä testamentin hyvillä mielin. Joku tuossa ehdotti, että testamenttiin kannattaa kirjata tämä perustelu. Se on hyvä idea. Myös saajaa kohtaan varmasti sydäntä lämmittävää kuulla, mitä hänelle merkitsit.

Vierailija
18/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt testamentin juuri sen ihmisen hyväksi, mikä on tuntunut oikealta ratkaisulta. Ne on mun rahojani ja ahkeruudella hankittuja euroja. Tämä perinnön saaja on tietoinen asiasta ja toinen saa jatkaa rauhassa lusmuiluelämäänsä.

Perinnönsaajaa se ei haittaa.

Vierailija
19/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajasta jää kiusaajan muisto, hyvistä ihmisistä hyvän ihmisen muisto. Joka tapauksessa et ole itse lopputulosta näkemässä — pilven reunalta tai muualta.

Vierailija
20/29 |
06.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta. Teillä on tämän yhden lapsen kanssa erityinen side, ainakin itse koet niin. En minä ainakaan haluaisi pienten roposieni menevän ihmisille, joiden kanssa ei ole mitään sidettä. Voit tehdä testamentin hyvillä mielin. Joku tuossa ehdotti, että testamenttiin kannattaa kirjata tämä perustelu. Se on hyvä idea. Myös saajaa kohtaan varmasti sydäntä lämmittävää kuulla, mitä hänelle merkitsit.

Joo, toi perustelu kuulosti kyllä kivalta idealta, en ollut ajatellutkaan että sellaisenkin voi sinne lisätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi