Huawein suomalaisjohtajan radikaali ajatus: Seitsenpäiväinen työviikko heti käyttöön Suomessa – ”Minulla ei ole neljään vuoteen ollut kesälomaa”
”En oo koskaan pitäny kesälomaa, enkä pidä!”
Itse sovin juuri pomon kanssa että jäänkin kesälomalle jo viikkoa aikaisemmin ensi viikon jälkeen. En halua 55-vuotiaana näyttää seitsemänkymppiseltä niinkuin tämä Mika.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/huawei-johtajan-radikaali-ajatus-sei…
Kommentit (634)
Taitaa olla ajankäytössä hallinnassa ja työn organisoinnissa ongelmia, jos tarvitsee noin paljon tunteja tehtäviensä hoitamiseen.
Miksi Mika ei ole pitänyt lomaa neljään vuoteen?
En usko että tuottavuus on parempi jos tehdään 15 h työpöiviä/ 7 päivää viikossa- päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ai kamalaa
Onko tämä vasta 55- vuotias? Näytti ihan 85- vuotiaalta.Mikä saa näyttämään 20 vuotta ikäistään vanhemmalta?
Varmaan ne 80 tuntiset työviikot ja pitämättömät lomat.. Ei näytä terveeltä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä Mikan tekevän 80 tuntia viikossa esim. siivoushommia tai mitä tahansa vähänkin fyysistä. Saattaisi itku päästä kun työ ei olisikaan enää palavereja ja muiden käskyttämistä.
Itse olen nähnyt sekä fyysiset työt nuoruudessa ja ns. valkokaulustyöt myöhemmällä iällä.
Veikkaisin myös että saisi aika nopeasti aivohalvauksen jos olisi siivoojana 80h viikko ilman lomia.
Siinähän tarttis käyttää hormooneja ja dopingia et jaksais tolla tahdilla fyysisiä hommia.
Suomalaiset ovat laiskoja. Ameriikassa ja Kiinassa on paljon paremmin koska friidoms
Vierailija kirjoitti:
Miksi Mika ei ole pitänyt lomaa neljään vuoteen?
Voi "kehuskella" sillä sitten.Tyhmää odottaa samaa muilta. Järkevä ihminen pitää kaikki lomat mitä voi ja tietää ettei aikaa saa takaisin koskaan.
Itse juon pullon Koskenkorvaa joka päivä. Kaikkien muidenkin pitäisi siksi tehdä samoin.
Kai tuollainen sopii jollekin sellaiselle, joka erityisesti pitää työstään - ja palkastaan. Joku rakennustyö taas vaatii väkisinkin ne palautumispäivänsä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat laiskoja. Ameriikassa ja Kiinassa on paljon paremmin koska friidoms
Kiinassa ei todellakaan mitään friidomsia ole tosin. Pidät virallisten tahojen mielestä loukkaavaa t-paitaa niin sinuthan viedään jonneki työleirille :D Tai mainitset netissä vuoden 1989 tapahtumista
Ei yllätä, kiinalaisissa yrityksissä on vähän erilainen henkilöstöpolitiikka. Hommia tehdään silloin kuin niitä on, eikä kitistä lomista. Tietty heillä on tapana antaa myös hyvin avokätiset bonukset vuoden lopussa, tyyliin puolet vuosipalkasta. Että jos homma on kiinnostava ja jaksaa painaa työtä, niin hyville tuloille tuossa voi päästä.
Minäpä teen 120 tuntia joka viikko enkä ole pitänyt vapaapäivää 8 vuoteen.
Uiguurit on varmaan kovia tekemään töitä, siinä olisi suomalaisilla opittavaa.
Mika on oikeassa siinä että Aasiassa ja jenkeissä tehdään selkeästi enemmän töitä kuin meillä. Toisaalta työstä myös maksetaan merkittävästi enemmän. Ja tällä tarkoitan sitä millaisen palkan saat suhteessa elämisen kustannuksiin.
Päivänselvää on myös että kukaan ei jaksa 80 tunnin työviikkoa eläkeikään asti eli homma toimii niin että töitä paiskitaan 10-15 vuotta jonka jälkeen varallisuutta on niin paljon että voi päättää jatkaako samalla linjalla vai vähentääkö/lopettaako työt kokonaan. Tämä olennainen pointti jäi Mikolta sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kai tuollainen sopii jollekin sellaiselle, joka erityisesti pitää työstään - ja palkastaan. Joku rakennustyö taas vaatii väkisinkin ne palautumispäivänsä.
Mitä sillä hyvälläkään palkalla tekee tuollaisella elämäntavalla?
Ei ole raukalla ollut aikaa edes käydä hakemassa täyteaineita ja botoxia kasvoihinsa. Kovin ovat ryppyiset sisätiloissa (tai liiassa auringossa) istumisen tuloksena.
Hiihdin töihin kesät talvet ja tein 200 tuntisia työviikkoja. Olenhan kova työmies.
Herää kysymys että kannattaisikohan sitä katsoa vähän tarkemmin mitä tekee ja miten. Olin muutaman vuoden Yhdysvalloissa töissä teknologia-alan firmassa ja voin ihan suoraan sanoa että niistä 15 tunnin päivistä n. 3h oli tehokasta työntekoa, pari tuntia taukoja ja loput kymmenen yleistä sosialisointia. Tehokasta työntekoa siis kokonaisuudesta vain pieni osa.
Suuri tuntimäärä ja tehokas työnteko ei ole sama asia. Ettei vaan istuisi pitkillä lounailla "työajalla"...