Vauva herää joka aamu viideltä. Olen niin poikki että en enää jaksa
Mikään ei auta lasta nukkumaan pidempään. On aivan järkyttävän raskasta kun päivät vauvan kanssa alkavat jo aamuviideltä. Mies tulee töistä puoli viideltä iltapäivällä. Siihen saakka hoidan lapsen ja kodin yksin.
Alan olla nyt niin väsynyt ja masentunut etten jaksa enää edes pukea päälleni. Selviydyn juuri ja juuri minimistä. Lapselle saan ruokaa syötettyä ja perustarpeet tietysti katettua, häntä ei laiminlyö. Mutta itseni kyllä ja kodin. En jaksa enää tehdä kotitöitä, hoidan välttämättömät illalla kun mies tulee. En muista milloin viimeksi olisin katsonut peiliin, ei vaan kiinnosta.
Kommentit (107)
Minkä ikäinen vauva. Unikoulu on hyvä keksintö.
Mä vaa jatkaisin unia, kyl vauva yksin hetken pärjää
Älä stressaa kodista. Mies voi hyvin tehdä kotityöt illalla töiden jälkeen yhdessä kanssasi. Päivällä sinä olet vastuussa vain ja ainoastaan vauvasta. Lepää, kun vauva nukkuu tai huolehdi omasta jaksamisesta, käy rauhassa suihkussa, syö jne. Viikonloppuna voitte yhdessä valmistella seuraavan viikon ateriat, jotta niistä ei tarvitse huolehtia viikolla.
Jakakaa yövuorot. Mies tuskin menee yhdeksältä nukkumaan, joten hän voi hoitaa vauvan heräilyt puolille öin, jotta sinä saat nukuttua yössä yhden pidemmän välin.
Ja ehdottomasti heti nyt viikonloppuna sinulle täysi vapautus vauvan hoidosta ja lupa nukkua. Jo päivä helpottaa oloa.
Eikö vauva nuku päivällä? Nuku aina kun vauva nukkuu. Yöllä perhepeti on pelastus. Itse ei tartte nousta, sen kun laittaa tissin vauvan suuhun ja jatkaa uniaan.
Pystytkö nukkumaan päiväunia vauvan kanssa? Tuo on kyllä oikeasti tympeetä. Meilläkin pitkään herättiin 5-5.30 ja itse ei päässyt päiväunille, kun isommat ei nukkunut. Olet varmaan koittanut antaa maitoa vauvalle silloin, jos jatkaisi unia? Päivätkin tuntuu niin pirun pitkiltä, kun herää noin aikaisin. En lukenut kaikkia kommentteja, niin minkä ikäinen lapsesi on? En muista tarkalleen minkä ikäisenä alkoi nukkumaan hieman pidempään. Olisikohan ollut n. 10kk.
Itse olen useamman aamuvirkut (koti)äiti. Haluatko vinkkejä, vai vain purkautua aiheesta? No tässä asioita, mitkä meillä on auttanut tilanteen kestämiseen:
-vuoroyöt vauvan hoitamiseen: olen nukkunut välillä vauva-aikoina myös omina nukkumisöinä toisessa huoneessa/sohvalla white noise korvissa, että en herää vauvan touhuun. Isä osaa kyllä myös hoitaa.
-aamulla aamupala ja heti ulos. Lukemattomat aamut olen töröttänyt pimeällä leikkikentällä lasten kanssa. Ulkoilu auttaa pitämään pään kasassa ja lapset nukkuu sen jälkeen paremmat päikkärit.
-päikkäriaika on omaa aikaa. Et siivoa etc.
-pari kertaa viikossa oma harrastus, mies hoitaa
-mene niihin mammaryhmiin, vauvaharrastuksiin ja tapahtumiin. Päivä ei tunnu niin pitkältä
- jos on rahaa, niin otat siivoojan, palkkaat välillä lastenhoitajan jne.
- älä suorita äitiyttä, purkkiruoka on ihan ok
Esikoisen kanssa nukuin joskus 3-4h päikkäreitä vaikka ei tarvinnut edes öisin valvoa kun vauva alkoi nukkua täydet yöt 3kk. Me nyt vaan ollaan molemmat hyviä nukkumaan. Mies ja poika taas ovat vähäunisia mutta he taas tarvitsevat ruokaa säännöllisen välein tai menee hermo.
Tsemppiä, onhan vaativaa aikaa, mutta se menee onneksi ohi! Oma vauvani heräsi joka yö 4-5 kertaa syömään ja viimeiset yösyömiset oli vielä reilun 1-vuoden ikäisenä, tosin silloin enää vaan kerran yössä.
Aamulla vauva heräsi aina aikaisin ja päiväunet oli sen 45min, kun oli virkeä ja halusi leikkiä, sekä tutkia ympäristöään. Varsinainen vauhtipyörä, joka sellainen nyt isompana on luonnostaan edelleen.
Äitiyslomalta kun palasin töihin, lapsi siis vielä heräsi yöllä syömään. Työpäivät tuntui rankoilta, kun työ oli tarkkaa numeroiden kanssa pelaamista, eikä pilkkuvirheitäkään saanut tapahtua.
Jotkut päivät menivät ajoittain "sumussa", ja varsinkin silloin, kun lapsi alkoi sairastella hoitopaikassa, kun kaikki taudit liikkuvat ja lapset herkästi tarttuvat toisistaan. Se vasta rankkaa aikaa olikin, kun yöllä valvoi kuumeisen ja räkäisen lapsen kanssa ja yrität saada myös työsi tehtyä, koska työnantajakaan ei pysty liiaksi joustaa poissaolojen takia.
Jos sinulla on hoitoapua esim. isovanhemmat lähellä, niin pyydä apua. Ota apu vastaan jo nyt, koska töihin palatessa tulet sitä tarvitsemaan. Minulla ei ollut tätä vaihtoehtoa olemassa, mutta toisilla työkavereillani taas oli, eivätkä joutuneet olemaan töistä niin paljon poissa lapsen sairastelujen vuoksi, kun mummo oli auttamassa heti tarvittaessa.
Haluan vaan toivottaa jaksamista. Omalla lapsella oli paha refluksi ensimmäiset 3 vuotta. Hän kyllä nukkui aamulla, mutta koko yön heräsi jatkuvasti. Olin todella loppu, en todellakaan jaksanut mammaryhmiä. Nuku kun miehesi tulee kotiin, ihan sama mitä kello siinä vaiheessa on. Nuku aina kun mahdollista.
No kyllähän tuo nyt yhden kanssa vielä menee, kun voi nukkua aina kun vauva nukkuu.
Mulla sattui olemaan vauva, joka ei nukkunut yöllä ollenkaan, vrk-rytmi oli päälaellaan. Mutta enpä nukkunut päivälläkään, kun 2,5- v päätti samaan aikaan jättää päiväunet pois. Muistan joskus torkkuneeni lastenhuoneen lattialla pikkuauto kädessäni ja poika tönäisi aina välillä: äiti leiki!
En tiedä, miten selvisin, reilu puolivuotiaana vauva joutui leikkaukseen ja samalla käänsivät unirytmin sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi ainoa oma aikasi alkaa vasta kun lapsi menee nukkumaan? Mikäli mies pääsee töistä klo 17, teette läpsystä vaihdon. Kyllä ne isät pärjäävät lasten kanssa siinä missä äiditkin.
Mies on päivät töissä, ap öllöttelee kotona. Ei se niin voi mennä, että työssäkäyvä hoitaa kodin ja lapsetkin niin että kotonaolija voi vetää lonkkaa 24/7.
1)Anna lupa itsellesi suurpiirteisyyteen kaikessa siivouksessa, ruuanlitossa yms.
2)Aina ku vauva menee nukkumaan niin mene itsekin tai jos et saa unta niin valvot selälläsi sängyssäsi tai sohvalla.
Mutta älä tee ruokaa tai siivoa!!
3)Olkaa ulkona.
4)Järjestä itsellesi omaa aikaa.
Sun pitää asennoitua niin että nyt on tämmönen elämän vaihe..se on rankka jakso mutta kyllä se joskus loppuu..ei ne teininä enää herää viideltä aamulla..jokainen vanhempi käy tuon läpi..kyllä sä jaksat kun otat soturi asenteen..voimia❤
On tyypillistä vaikkakin raskasta että pieni lapsi herää hyvin aikaisin. Sanot että mikään ei auta nukkumaan pidempään joten en puutu siihen. Annan joitain vinkkejä joilla itse selvisin ja joita aion käyttää myös jos saan lisää lapsia: Ulos voi lähteä tosi aikaisin, koska sisällä seinät kaatuu päälle. Tämä toimii etenkin kesällä. Myös esim uimahallit aukeavat tosi aikaisin. Kaupatkin on auki 24h jo monessa paikassa, eli ruokaostoksia voi lähteä hoitamaan kuuden maissa. Jos taas seinät ei kaadu päälle ja vauva viihtyy kotona, aseta standardit todella matalalle. Makaa lattialla ja juo kahvia, anna vauvan tyhjentää kirjahyllyä, keittiön kaappeja tms mistä hän tykkää. Aamu-tv taustalle. Nuku päiväunia jos mahdollista, tai ota muulla tavoin oma rauhallinen hetki päivän aikana esim vaunulenkillä. Ylläpidä selkeää päivärutiinia. Näe muita äitejä ja lapsia. Kuunnelkaa musiikkia. Jos tuntuu että et jaksa, pyydä apua neuvolasta tai verkostoista. Mutta muista että tuo on yksi vaihe pitkällä vanhemmuuden taipaleella. Eri ikäisen kanssa on erilaiset haasteet. Lapsen nukkuminen paranee vuosi vuodelta.
Pitikö sinun lapsena tehdä muuta kuin siivota oma huone?
Vai oletko raatanut monen ihmisen edestä ja nyt nukut rästejä pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menet illalla nukkumaan yhdeksältä, saat nukuttua 8h. Mikä ongelma? Mitenkäs kaikki leipomotyöntekijät tai aamuradiotyypit ym jaksaa...
Voi kun saisikin nukkua 8h. Siis yhteen putkeen. Todellakin menen viimeistään yhdeksältä nukkumaan ja sehän on pois siitä vähäisestä omasta ajastani iltaisin kun saisin heittää aivot narikkaan. Viime viikot vauvani on heräillyt tunnin välein koska kipuilee hampaitaan/herää painajaisiin/nälkään/tutti tippuu ja mitä vielä.
Mutta tiesinhän minä ettei täällä saa kuin haukkuja, koska kotiäiti on yhteiskunnan pohjasakkaa ja häntä saa sylkeä. Pitäisi vaan jaksaa ja jaksaa. Ja jaksaa vielä vähän lisää.
Koska hei heräähän joku viideltä töihin! Voit olla varma että menen töihin takaisin heti kun lapsi on sen ikäinen että pääsee hoitoon. Mikään työ ei ole koskaan ollut näin raskasta kuin kotiäitiys, ei lähellekään.
Ap
Anna sille särkylääkettä illalla. Niin ohjataan ihan hammaslääkärissä ja neuvolassakin. Tukee vauvan omaakin kehitystä kun saa nukutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitikö sinun lapsena tehdä muuta kuin siivota oma huone?
Vai oletko raatanut monen ihmisen edestä ja nyt nukut rästejä pois?
Kuinka paha olo sulla on? Miksi pitää omaa pahaa oloa purkaa vauvapalstalla väsyneeseen äitiin? Toivottavasti olosi helpottui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä vuoksi ainoa oma aikasi alkaa vasta kun lapsi menee nukkumaan? Mikäli mies pääsee töistä klo 17, teette läpsystä vaihdon. Kyllä ne isät pärjäävät lasten kanssa siinä missä äiditkin.
Mies on päivät töissä, ap öllöttelee kotona. Ei se niin voi mennä, että työssäkäyvä hoitaa kodin ja lapsetkin niin että kotonaolija voi vetää lonkkaa 24/7.
Aika usein se työssäkäynti on helpompaa, kuin kotiäidin rooli. Monessa työpaikassa saat kuitenkin keskittyä, ilman että koko ajan keskeytetään, pääset vessaan rauhassa, saat syödä rauhassa yms. Toiset vauvat on hyvinkin helppoja ja nukkuu hyvin öisin/päivisin, niin silloin on vaikeaa ymmärtää millaista on toisenlaisen lapsen kanssa. Lapsettomalla nyt ei ole hajuakaan mistään vauva-arjesta.
Vierailija kirjoitti:
Voi juku, kun on raskasta. Ihan yksin hoitaa vauvaa ja kotia.
Siellä joku lapseton ja työtön purkaa pahaa oloaan🤭
Nukut silloin, kun vauva nukkuu eli kunnon päikkärit päivällä.
Ei tuo onneksi ikuisuuksia jatku. Pieni hetki elämästä