Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva herää joka aamu viideltä. Olen niin poikki että en enää jaksa

Vierailija
04.06.2021 |

Mikään ei auta lasta nukkumaan pidempään. On aivan järkyttävän raskasta kun päivät vauvan kanssa alkavat jo aamuviideltä. Mies tulee töistä puoli viideltä iltapäivällä. Siihen saakka hoidan lapsen ja kodin yksin.

Alan olla nyt niin väsynyt ja masentunut etten jaksa enää edes pukea päälleni. Selviydyn juuri ja juuri minimistä. Lapselle saan ruokaa syötettyä ja perustarpeet tietysti katettua, häntä ei laiminlyö. Mutta itseni kyllä ja kodin. En jaksa enää tehdä kotitöitä, hoidan välttämättömät illalla kun mies tulee. En muista milloin viimeksi olisin katsonut peiliin, ei vaan kiinnosta.

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on yksi niistä syistä miksen aio hankkia lapsia.

Vierailija
102/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on yksi niistä syistä miksen aio hankkia lapsia.

Ei kannata etukäteen pelätä mitään. Itse pelkäsin vaikka mitä ja välttelin siksi ihan reiluun nelikymppiseen saakka, mutta ihan suotta oli kaikki.

Valvominen on p"eestä, mutta siihenkin pystyy, kun on oma pieni lapsi, joka on maailman tärkein. Sä selviät myös

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat AP, tuo on varmasti ihan kamalaa. Mullakin 1-vuotias on välillä heränny huutamaan öisin ilman mitään selkeää syytä ja joku pätkä oli että heräsi just tossa viiden maissa. Koin kyllä hermojaraastavaksi vaikkei se vaihe lopulta kestänyt pitkään. Mua auttoi:

- mahdollisuuksien mukaan rauhallinen aamu: kahvi sängyssä vauvan pötkötellessä vieressä

- oman rauhan ottaminen päivittäin siten, että vaunuteltiin pitkiä kävelyjä ja mä kuuntelin podcasteja samalla

- samoin kiinnostavien podcastien ym kuuntelu kotona taustalla jotenkin auttoi, kun ei olisi jaksanut olla vauvan kanssa

- ihmisten tapaaminen ja aktiviteetit päivisin, vaikka olen tosi introvertti. Kaikkein rasittavinta oli olla yksin kotona kitisevän vauvan kanssa!

- paljon kahvia! (tykkään kahvista noin muutenkin)

- kodin pitäminen edes jonkinlaisessa järjestyksessä. Minulla ainakin sotkuinen koti lisäsi vain tunnetta elämän rasittavuudesta ja kaoottisuudesta. Eli 10min pikaraivauksia, mutta EI päikkäriaikaan.

- lapsen päikkärit on lepoaikaa myös itselle

- herkkujen salliminen itselle

Tsemppiä ap!

Vierailija
104/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähällä laittamisella pärjää. Kaikki siivous jätetään viikonloppuun ja arkena syödään eineksiä. Keskityt vain siihen, mikä on kaikkein tärkeintä. Tsemppiä, kyllä sä jaksat!

Vierailija
105/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lukeeko ap näitä enää ikinä, mutta valtavasti tsemppiä! Tiedän, että tuo vaihe on aivan kamala!

Minulla itselläni on neljä lasta ja tiedän todella mitä vauvan vuoksi väsyneenä oleminen on.

Koita jaksaa, pyydä mieheltä apua, kaikilta sukulaisilta joilta voit, onko teidän kunnassa kotipalvelua? Puhu asiasta neuvolassa, palkkaa vaikka joskus MLL:n lastenhoitaja pariksi tunniksi, että saat levätä, jos siis vain taloudellisesti on mahdollista.

Vähennä siivoamista ja lounaat voi tosiaan olla einestä, lapsikin kasvaa maidolla ja piltillä. Älä ole liian ankara itsellesi! Jos mahdollista, niin yritä ulkoilla (nyt helteellä tietysti hankalaa, mutta jos aamulla) edes pieni vaunulenkki. Älä jää yksin väsymyksesi kanssa.

Ei äidin tarvitse olla mikään superihminen, tottakai sitä on välillä väsynyt ja sen saa sanoa ja pyytää siihen apua.

Vierailija
106/107 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä aikoja. En muistele lämmöllä. Jäi yhteen lapseen. Aika ei ole kullannut muistoja 16 vuodessakaan.

Juuri näin

Vierailija
107/107 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä unta riitä kaikilla vauvoillakaan jos laitat vauvan yöunille liian aikaisin. Meillä tyttö oli hyvä nukkumaan ja meni vauvana/pienenä yöunille klo 21 mutta poika oli vähäunisempi ja hän meni yöunille vasta 22. Kun poika oli 7kk niin hän söi enää kerran yössä just 05 aikaan ja sitten olikin ihan hereillä jo. No meillä ei herätä aamulla kello viisi joten jätin tuon viimeisen yömaidon pois ja tarjosin vain vettä. Kolmena aamuna poika heräsi 05 ja oli ihan ihmeissään kun vaan vettä tarjottiin. Kolmantena aamuna loukkaantuneena käänsi minulle selkänsä ja jatkoi unia. Ja sen jälkeen nukkui yöt 22-08. Ei nähtävästi veden takia kannata herätä. Poika oli isokokoinen ja hyvä syömään päivisin niin ei tarvinnut enää sitä yömaitoa muutenkaan.

Riippuu lapsesta. Meillä ei yleensä auttanut, vaikka nukkumaanmenoa olisi siirtänyt. Aamuvirkulla sisäinen kello kai herätti silti aikaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme