Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva herää joka aamu viideltä. Olen niin poikki että en enää jaksa

Vierailija
04.06.2021 |

Mikään ei auta lasta nukkumaan pidempään. On aivan järkyttävän raskasta kun päivät vauvan kanssa alkavat jo aamuviideltä. Mies tulee töistä puoli viideltä iltapäivällä. Siihen saakka hoidan lapsen ja kodin yksin.

Alan olla nyt niin väsynyt ja masentunut etten jaksa enää edes pukea päälleni. Selviydyn juuri ja juuri minimistä. Lapselle saan ruokaa syötettyä ja perustarpeet tietysti katettua, häntä ei laiminlyö. Mutta itseni kyllä ja kodin. En jaksa enää tehdä kotitöitä, hoidan välttämättömät illalla kun mies tulee. En muista milloin viimeksi olisin katsonut peiliin, ei vaan kiinnosta.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vuosi on tosi uuvuttava. Ekat puoli vuotta menee jossain ihme koomassa

Vierailija
42/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoisen kanssa nukuin joskus 3-4h päikkäreitä vaikka ei tarvinnut edes öisin valvoa kun vauva alkoi nukkua täydet yöt 3kk. Me nyt vaan ollaan molemmat hyviä nukkumaan. Mies ja poika taas ovat vähäunisia mutta he taas tarvitsevat ruokaa säännöllisen välein tai menee hermo.

Ja tämä tieto auttaa ap:ta miten?🤦‍♀️

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pienen vauvan ja lapsen äitiys on tottakai rankkaa! Mutta se kasvattaa, ja myöhemmin ehkä näet tuon vauva-ajankin positiivisemmassa valossa kuin nyt. Saat olla väsynyt mutta älä vaivu epätoivoon. Selviät kyllä. Pyri järjestämään itsellesi yksittäisiä hyviä öitä jolloin isä hoitaa heräilyt tms. Jos edes joskus saa nukkua, se auttaa kamalasti.

Vierailija
44/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy aikaisemmin nukkumaan, minäkin herään ihan vapaaehtoisesti joka aamu klo 05:30 ja lähden puolentoista tunnin lenkille ennen etätyöpäivän alkua.

Tiedän toki että vauvaelämä on raskasta. Lapsessa on tosiaan kiinni 24/7 ensimmäiset noin 18 vuotta. Sitä ei aina tule ajatelleeksi etukäteen.

Vierailija
45/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin voi valvoa öisin. Kyllähän sen kotiäidinkin täytyy jaksaa päivät hoitaa, vaikka ei nukkuisi yöllä. Ihan samalla tavalla äiditkin tarvitsee unta.

Vierailija
46/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tiedän ton tunteen kun ei saa nukkua ja tuntuu että tekis mieli kuolla pois että saa nukkua. Oman lapsen kanssa piti herätä alkuun parin tunnin välein. Nyt on kohta 10kk vanha enkä vieläkään saa nukkua koko yötä putkeen kun lapsi pyörii ja hyörii unissaan, pitää sitten käydä kääntämässä takaisin selälleen tai tuuppaamassa tutti suuhun että rauhallinen uni jatkuu. Mies on onneksi alkanut oppia että kun mulla menee kuppi nurin käskee mut nukkumaan talon toiseen päähän.

Vierailija
47/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy aikaisemmin nukkumaan, minäkin herään ihan vapaaehtoisesti joka aamu klo 05:30 ja lähden puolentoista tunnin lenkille ennen etätyöpäivän alkua.

Tiedän toki että vauvaelämä on raskasta. Lapsessa on tosiaan kiinni 24/7 ensimmäiset noin 18 vuotta. Sitä ei aina tule ajatelleeksi etukäteen.

Höpöhöpö. Ei minun 3v ja 4v edes ole minussa kiinni 24/7. Useita tunteja päivässä leikkivät keskenään ja kavereiden kanssa.

Vierailija
48/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin vauva herää viideltä aamuisin, lisäksi mulla on 2 isompaa lasta ja lasten isä koronan takia jumissa ulkomailla joten iskä ei tule kotiin klo 17. Menen klo 21 nukkumaan samaan aikaan isompien lasten kanssa ja jaksan oikein mainiosti.

Vierailija
49/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin vauva herää viideltä aamuisin, lisäksi mulla on 2 isompaa lasta ja lasten isä koronan takia jumissa ulkomailla joten iskä ei tule kotiin klo 17. Menen klo 21 nukkumaan samaan aikaan isompien lasten kanssa ja jaksan oikein mainiosti.

Wau! Kiva kun tulit jakamaan tämän mahtavuutesi meille ! Haluatko kertoa vielä lisää omasta erinomaisuudestasi?

Vierailija
50/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa ajallaan ja helpottaa ajallaan.. Sitä mulle on hoettu, ja sitä olen myös hokenut tsemppauksena itselleni. Mulla on nyt 4v, joka on aina ollut aamuvirkku. Herätys aina siinä 5:30-6:00. Kokeiltu vaikka mitä, ei toimi. Olen ihan puhki ja loppu, ja suoraan sanoen hyvin pettynyt tähän nykyiseen ”elämääni”. Tsemppiä ap! On meitä muitakin, jos yhtään helpottaa!

Vierailija
51/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi

Vierailija
52/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Ei minun 3v ja 4v edes ole minussa kiinni 24/7. Useita tunteja päivässä leikkivät keskenään ja kavereiden kanssa.

Tämä voi yllättää sinut, mutta kaikki lapset eivät ole samalaisia. Eivätkä myöskään perheet.

Vierailija
53/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sait nyt kiillotettua sädekehääsi

Vierailija
54/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wau! Kiva kun tulit jakamaan tämän mahtavuutesi meille ! Haluatko kertoa vielä lisää omasta erinomaisuudestasi?

Ihmisillä on vaan nykyään niin kamalan helppoa etten aina jaksa ymmärtää miten on niin rankkaa kun vauvaa pitää hoitaa viiteen asti yksin kunnes iskä ottaa kopin. Kai ihmisillä sitten vaan on eroa siinä miten jaksaa vaikeita elämäntilanteita. Ei tarvitse provosoitua.

Vierailija
55/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi "nuku silloin kun vauva nukkuu" on kyllä toivoton ohjeistus. Siinä vaiheessa kun on ihan yliväsynyt, ja vauva vihdoin nukkuu, tiedät että nyt on pakko nukkua ennen kuin vauva herää. Voi olla varma ettei silloin saakaan unta.

Parhaassa tapauksessa vauva saattaa herätä 20min jälkeen, jolloin heti sen nukahdettua alkaa jo odottaa että kohta se taas herää.

Ap, jos lohduttaa niin tuo aika loppuu joskus ja helpottaa. Tsemppiä!

Vierailija
56/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä heräili myös lapsi allergioiden takia tunnin välein ja juuri tuo klo 5 oli heräämisaika ainakin vuoden. Olin loputtoman väsynyt, lapsi kuitenkin virkeä ja vauhdikas. 

Ulkoiltiin heti aamusta ja luonnossa vietettiin aikaa tosi paljon. Löysin sinä aikana itseni ja lapsen, mielettömä nyt-hetkessä elämisen taidon, koska seuraavan päivän miettiminen olisi uuvuttanut minut lattianrakoon.

Kun vaan pystyy olemaan antamatta ajatusta sille, miten rakasta on ja miten väsynyt on. Löydä joka päivästä jotain hyvää, ihan pientäkin, mistä tule hyvä olo. Lisää sitä pikkuhiljaa ja tee kaikkesi ettet ajattele asioita, joista tulee ikävä olo. Se ajatteleminen pahentaa ja lisää tunnetta. 

Jos johonkin kannataa panostaa se on ruoka. Terveellinen ruoka tuo suorassa suhteessa jaksamista. Sokerit minimiin, leivät pois. Siitä tulee hyvä olo, kun tekee itse hyvän olon eteen jotain.

Toivotan hirmuisen paljon voimia ja kärsivällisyyttä. Näet vielä ajan joskus aikana, joka teki sinusta sinut, aidon sinun, näet kaiken ja koko elämän kirkkaammin. Joskus vielä.  

Vierailija
57/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on vaan nykyään niin kamalan helppoa etten aina jaksa ymmärtää miten on niin rankkaa kun vauvaa pitää hoitaa viiteen asti yksin kunnes iskä ottaa kopin. Kai ihmisillä sitten vaan on eroa siinä miten jaksaa vaikeita elämäntilanteita. Ei tarvitse provosoitua.

Huh, hetken jo pelkäsin että jaat meille erinomaisuuttasi vain yhden viestin verran! Onneksi sinä se jotain tiedät kaikkien muiden ah-niin-helposta elämästä!

Vierailija
58/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et kykene ymmärtämään toisen ihmisen ongelmia, tulet kehumaan omaa täydellistä suoritustasi, jolloin toinen voisi tuntea itsensä vielä huonommaksi ja riittämättömäksi ? Eikö vaikka jotkut vinkit olisi jotenkin ...avuliaampia, hyödyllisempiä ?

Ihmisillä todellakin on eroja elämäntavoistaan, johtuen omasta taustasta ja ihan luonteesta.

Moni asia mitä ihmettelee muissa ja itselläsi sujuu voikin joskus myöhemmin lävähtää omalle kohdalle ja viimeistään silloin käsittää mistä on kysymys.

Aika lyhytnäköistä ajattella että jos asia X onnistuu minulta, niin sen on oltava muillekin helppoa.

Vierailija
59/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua täälläkin. Joillain lapsilla auttaa nukkumaan pidempään se, että viekin jo aikaisemmin nukkumaan. Itse tein sen virheen, että yritin laittaa myöhemmin nukkumaan ja sehän toimikin ihan käänteisesti eli heräsikin aina vain aiemmin.

Mutta ihan luontaista rytmiä tuo saattaa olla. Oma 4-5 välillä vauvana herännyt lapsi ei edelleen 6-vuotiaana nuku ikinä yli kuuteen. Eli yritä ajatella sitä sellaisena, niin on helpompi kestääkin. Totut kyllä. Toivottavasti teillä muuten yöheräämiset jakaantuvat tasaisesti tai saat välillä levätä kunnollakin.

Vierailija
60/107 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen sotkua ja siivottavaa siellä kotona on joka päiväksi?

Olin isossa leikkauksessa, jonka jälkeen liikkuminen oli hankalaa noin 3 vko verran, sen jälkeenkin tarvitsin kävelysauvoja vielä pitkään. Silti kodissani ei ollut likaista ja sotkuista, vaikka en kyennyt siivoamaan. Ei likaisia lautasia tarvitse jättää pöydille eikä likavaatteita olohuoneeseen, kaiken voi laittaa paikalleen samantien, jolloin koti on aina siisti. 3 viikossa ei muuten pölyäkään ihmeesti pinnoille laskeudu ja lattiat on siistit, koska ulos en päässyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan