Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähivanhemman muutto lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle

Vierailija
04.06.2021 |

Olen muuttamassa yläasteen aloittavan tytön kanssa kotipaikkakunnalleni. Tyttö on 12, täyttää syksyllä 13, eikä itse vastusta muuttoa. Hänellä on ystäviä myös tulevalla paikkakunnalla ja siellä on myös tytön serkut, enot, tädit ja mummo ja pappa. Minä valmistuin ammattikorkeakoulusta juuri ja olen kirjoittanut työsopimuksen alkavaksi elokuussa uudella paikkakunnalla. Kerroin isälle muuttoaikeista jo joulukuussa, kun varmistui, että saan työpaikan uudelta paikkakunnalta. Nykyisellä paikkakunnallamme on huonosti muita kuin keikkatöitä. Nyt kun olen allekirjoittanut työsopimuksen ja saanut asunnon ja muutto lähestyy, niin isä ilmoitti, ettei suostu muuttoon, vaan hakee tytön lähihuoltajuutta. Ei suostu allekirjoittamaan papereita tulevaa yläastetta varten. Ei suostu muuttoilmoitukseen. Tyttö on asunut kanssani 6 vuotta kahdestaan ja isäänsä tavannut epäsäännöllisesti 1-4 yötä kuussa. Joinain kuukausina ei ollenkaan. Kerran isä on pitänyt tyttöä kesälomalla viikon.
Tapaamissopimus on, mutta isä ei siis itse ole sitä noudattanut. Olen varannut lastenvalvojan meille, jotta voidaan päivittää sopimukset. Lastenvalvoja on kahden viikon kuluttua. Muutto elokuun alussa. Voiko isä oikeasti estää muuton tai saada lähihuoltajuuden? Minä olen sanonut isälle, että tytär pystyy ja voi matkustaa isän luokse joka toinen viikonloppu junalla ja tapaamisoikeus on ihan yhtä hyvä kuin ennen. Isän mielestä tapaamisista tulee hankalia, koska yhden yön tapaamiset ja tapaamiset arkena eivät enää onnistu. Harvoin on siis tavannut tyttöä viikonloppuisin ja usein pitää vain yhden yön. Käsittämätöntä, että isä, joka itse niin huonosti on suostunut järjestämään tapaamisia lapsen kanssa, haluaa nyt kaikin tavoin yrittää estää muuton ja hakea itselleen lähivanhemmuutta. Tilanne on stressaava. Isän vanhemmatkin soittelevat minulle, että en saisi viedä lasta 3 tunnin matkan päähän ja saavatko he enää koskaan tavata tytärtä. Olen kuulemma itsekäs, kun muutan ja vien tytön kauas heistä. Eivät ole tähän mennessäkään tavanneet kuin ehkä 4 kertaa vuodessa, vaikka asuvat 2 kilometrin päässä meistä, enkä koskaan ole estänyt tapaamisia.

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, älä välitä ilkeistä kommenteista. Näissä ketjuissa on aina ihmisiä jotka eivät halua muuta kuin loukata ja aiheuttaa pahaa mieltä. Vääristävät toisten kommentteja ja kirjoittavat ilkeitä kommentteja. Saavat siitä jotain ihme tyydytystä. Hankkisivat oman elämän.

Vierailija
62/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te vastaatte tuolle ”isäjankuttajalle”?

Ohittakaa hänen viestit olankohtauksella, kunhan jankkaa kun saa teidät kiihtymään. Tuommoisille ei kannata vääntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella itsekästä toimintaa äidiltä. Toivottavasti isä tajuaa palkata parhaat mahdolliset asiantuntijat avuksensa ja saa lähivanhemmuuden.

Eikö se ole nimenomaan isältä itsekästä kieltää lapselta ja äidiltä muutto? Muuttaminen parantaa merkittävästi sekä minun, että tyttäreni elämäntilannetta. Tytär pääsee vuotta vanhemman serkun kanssa samalla yläasteellekin! Isän ja tyttären näkemiset vähenevät AINOASTAAN JOS ISÄ KIELTÄYTYY OTTAMASTA TYTÄRTÄÄN VIIKONLOPPUISIN. Tyttö ei halua muuttaa isälleen, tyttö haluaa muuttaa minun kanssani. En näe lapsen etua siinä, että minä muuttaisin yksin ja lapsi muuttaisi isälleen vastentahtoisesti ja näkisi minua vain joka toinen vkl ja lomilla, kun on asunut kanssani kaksin jo kuuden vuoden ajan. Enkä näe lapsen etua siinkään, että jäämme roikkumaan paikkakunnalle, josta minun on hyvin vaikea löytää töitä. Teinikin nauttii, kun on rahaa, eikä tarvitse laskea jokaista senttiä koko ajan ja jälkeen kerran sanoa, että äitillä ei nyt ole varaa taaskaan, kun ei ole töitä. Ap.

Hyvin sä vedät ja höystät 😂

Vierailija
64/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te vastaatte tuolle ”isäjankuttajalle”?

Ohittakaa hänen viestit olankohtauksella, kunhan jankkaa kun saa teidät kiihtymään. Tuommoisille ei kannata vääntää.

Mikä sinun miesvihasi taustalla on? Onko joku tehnyt sinulle pahaa?

Vierailija
65/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella itsekästä toimintaa äidiltä. Toivottavasti isä tajuaa palkata parhaat mahdolliset asiantuntijat avuksensa ja saa lähivanhemmuuden.

Eikö se ole nimenomaan isältä itsekästä kieltää lapselta ja äidiltä muutto? Muuttaminen parantaa merkittävästi sekä minun, että tyttäreni elämäntilannetta. Tytär pääsee vuotta vanhemman serkun kanssa samalla yläasteellekin! Isän ja tyttären näkemiset vähenevät AINOASTAAN JOS ISÄ KIELTÄYTYY OTTAMASTA TYTÄRTÄÄN VIIKONLOPPUISIN. Tyttö ei halua muuttaa isälleen, tyttö haluaa muuttaa minun kanssani. En näe lapsen etua siinä, että minä muuttaisin yksin ja lapsi muuttaisi isälleen vastentahtoisesti ja näkisi minua vain joka toinen vkl ja lomilla, kun on asunut kanssani kaksin jo kuuden vuoden ajan. Enkä näe lapsen etua siinkään, että jäämme roikkumaan paikkakunnalle, josta minun on hyvin vaikea löytää töitä. Teinikin nauttii, kun on rahaa, eikä tarvitse laskea jokaista senttiä koko ajan ja jälkeen kerran sanoa, että äitillä ei nyt ole varaa taaskaan, kun ei ole töitä. Ap.

Sinun pitäisi aikuisena ihmisenä ja vanhempana alkaa pikku hiljaa tajuta, ett maailma ei pyöri sinun tilipussisi ympärillä.

Vierailija
66/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja tehokas provo pitkästä aikaa. Miesvihaajat saatu hereille. 😂

Onko sinusta ok että mies joka näkee lastaan 1-4 yötä kuukaudessa haluaa päättää missä lapis ja äiti asuvat. Muutto ei estä isää näkemästä lasta ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Muutto parantaa äidin ja lapsen taloudellista tilannetta. Muuton jälkeen lapsi on lähempänä läheisempiä sukulaisiaan (apn mukaan nähnyt enemmän hänen puolen sukulaisia tähänkin asti vaikka asunut kauempana heistä). Lapsi haluaa muuttaa.

Miksi isän pitäisi saada estää muutto????

Muutto on tässä pelkästään äidin oma juttu. Lapsi ei halua muuttaa, lapsi ei ole tätä muuttoa järjestämässä, vaan äiti. Lapsi "ei vastusta muuttoa", siinä kaikki. Äiti on viemässä lapsen merkittävästi kauemmas isästään oman työnsä ja oman muuttohalunsa takia.

Ei isä voi eikä varmaan haluakaan äidin muuttoa vastustaa, se on äidin asia. Lapsesta tässä on kyse. Isä haluaa lapsen lähivanhemmuuden, mikä itseasiassa tukee äidin muuttohaluja ja mahdollistaisi sen että äiti saa muuttaa työnsä perässä. Jos äiti pitää työtään lapsen etua tärkeämpänä, hän voi siis luopua lähivanhemmuudestaan.

12-vuotiaat lapset eivät järjestä yhden ensimmäistä muuttoa muutenkaan. :D

Eli kun on kerran hankkinut lapsia, pitää elämä heittää tauolle seuraavaksi 18 vuodeksi. Ei saa kouluttautua, ei saa vaihtaa työpaikkaa, ei saa muuttaa, koska lapsi ei järjestä näistä mitään.

Voi meidän lapsiparkojamme, me asuttaisiin kaksiossa yhä, kun ei olisi saanut sieltä muuttaa pois. Ihan ydinperhe ollaan.

Vierailija
67/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se isä sinun tarinointisi perusteella ole sinun muuttoasi kieltänyt, lapsesta tässä on kyse. Jos sinun työpaikkasi on sinulle maailman tärkein asia, niin olet vapaa muuttamaan kun kerran isä on halukas ottamaam lähivanhemmuuden. Ei sekään lapsen kannalta sen parempi ratkaisu ole, mutta on ehkä silti parempi ettei lapsi saa enempää itsekkyyden malleja äidiltään ja näkee mihin sellainen voi johtaa.

Vierailija
68/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitäisi aikuisena ihmisenä ja vanhempana alkaa pikku hiljaa tajuta, ett maailma ei pyöri sinun tilipussisi ympärillä.

Eikö se jo lakikin velvoita ottamaan töitä vastaan jopa 100km säteeltä ja elättämään jälkikasvunsa? Mut ei siinä, saahan sitä sossusta tietysti lypsää rahaa ja heittää elämä ja koulutus hukkaan ja kattella miten sossupummin lapsesta kasvaa sossupummi!

Vierailija
69/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja tehokas provo pitkästä aikaa. Miesvihaajat saatu hereille. 😂

Onko sinusta ok että mies joka näkee lastaan 1-4 yötä kuukaudessa haluaa päättää missä lapis ja äiti asuvat. Muutto ei estä isää näkemästä lasta ihan yhtä paljon kuin ennenkin. Muutto parantaa äidin ja lapsen taloudellista tilannetta. Muuton jälkeen lapsi on lähempänä läheisempiä sukulaisiaan (apn mukaan nähnyt enemmän hänen puolen sukulaisia tähänkin asti vaikka asunut kauempana heistä). Lapsi haluaa muuttaa.

Miksi isän pitäisi saada estää muutto????

Muutto on tässä pelkästään äidin oma juttu. Lapsi ei halua muuttaa, lapsi ei ole tätä muuttoa järjestämässä, vaan äiti. Lapsi "ei vastusta muuttoa", siinä kaikki. Äiti on viemässä lapsen merkittävästi kauemmas isästään oman työnsä ja oman muuttohalunsa takia.

Ei isä voi eikä varmaan haluakaan äidin muuttoa vastustaa, se on äidin asia. Lapsesta tässä on kyse. Isä haluaa lapsen lähivanhemmuuden, mikä itseasiassa tukee äidin muuttohaluja ja mahdollistaisi sen että äiti saa muuttaa työnsä perässä. Jos äiti pitää työtään lapsen etua tärkeämpänä, hän voi siis luopua lähivanhemmuudestaan.

12-vuotiaat lapset eivät järjestä yhden ensimmäistä muuttoa muutenkaan. :D

Eli kun on kerran hankkinut lapsia, pitää elämä heittää tauolle seuraavaksi 18 vuodeksi. Ei saa kouluttautua, ei saa vaihtaa työpaikkaa, ei saa muuttaa, koska lapsi ei järjestä näistä mitään.

Voi meidän lapsiparkojamme, me asuttaisiin kaksiossa yhä, kun ei olisi saanut sieltä muuttaa pois. Ihan ydinperhe ollaan.

Trollaatko vai onko tässä mennyt sinulta kaikki oikeasti niin täysin ohi ettei tuossa tekstissäsi ollut järjen hiventäkään?

Vierailija
70/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se jo lakikin velvoita ottamaan töitä vastaan jopa 100km säteeltä ja elättämään jälkikasvunsa? Mut ei siinä, saahan sitä sossusta tietysti lypsää rahaa ja heittää elämä ja koulutus hukkaan ja kattella miten sossupummin lapsesta kasvaa sossupummi!

Sadan kilometrin matkaan ei mene kolmea tuntia. Aika moni ihminen käy sadan kilometrin päässä töissä, itsekin kävin vuosikaudet.

Vierailija
71/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se isä sinun tarinointisi perusteella ole sinun muuttoasi kieltänyt, lapsesta tässä on kyse. Jos sinun työpaikkasi on sinulle maailman tärkein asia, niin olet vapaa muuttamaan kun kerran isä on halukas ottamaam lähivanhemmuuden. Ei sekään lapsen kannalta sen parempi ratkaisu ole, mutta on ehkä silti parempi ettei lapsi saa enempää itsekkyyden malleja äidiltään ja näkee mihin sellainen voi johtaa.

Sellanen voi johtaa: elämässä etenemiseen, hyvään ja vakaaseen elämään, parempaan tulevaisuuteen vs. Sossun luukulla lähiössä, polkupyörät ja luistimet fatan maksusitoumuksella :D :D :D

Vierailija
72/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellanen voi johtaa: elämässä etenemiseen, hyvään ja vakaaseen elämään, parempaan tulevaisuuteen vs. Sossun luukulla lähiössä, polkupyörät ja luistimet fatan maksusitoumuksella :D :D :D

Onko teillä siellä viriviritööttööt-osastolla joku Internet-tunti just nyt?

Vierailija
73/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö sanoo että ei halua muuttaa isälleen ja asia on selvä

Täysin selvää, ettei tyttö halua isälleen. Jos isä on aikaisemmin nähnyt parina päivänä kuukaudessa, niin isähän on vieras ihminen. Ei lapsi halua vieraan luokse muuttaa (ellei lähivanhemmassa ole jotainpahasti vialla.)

Vierailija
74/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä.

Lähivanhempi ei voi muuttaa asuinpaikkakuntaa lapsen kanssa ilman yhteishuoltajan lupaa. Tähän pitää olla ensinnäkin käräjäoikeuden päätös, jos yhteysymmärrystä ei löydy sovussa.

Lasta kuunnellaan, kun on täyttänyt 12, mutta lapsi saa päättää asumisestaan täytettyään 15. Tätä ennen otetaan huomioon lähivanhemmuudessa taloudelliset edellytykset, asumisen pysyvyys, tuttu ympäristö, koulupaikan pysyvyys, kaverisuhteet, harrastukset, eli kokonaiskuva ratkaisee.

Vierailija
75/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa muuttaa muttei ulkomaille. Lupa. 12 v taitaa jo saada itse päättää kumman luona asuu. 

Vierailija
76/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Lähivanhempi ei voi muuttaa asuinpaikkakuntaa lapsen kanssa ilman yhteishuoltajan lupaa. Tähän pitää olla ensinnäkin käräjäoikeuden päätös, jos yhteysymmärrystä ei löydy sovussa.

Lasta kuunnellaan, kun on täyttänyt 12, mutta lapsi saa päättää asumisestaan täytettyään 15. Tätä ennen otetaan huomioon lähivanhemmuudessa taloudelliset edellytykset, asumisen pysyvyys, tuttu ympäristö, koulupaikan pysyvyys, kaverisuhteet, harrastukset, eli kokonaiskuva ratkaisee.

Käräjäoikeus ei erittäin todennäköisesti tule päättämään sitä niin, että lapsen pitäisi tässä tilanteessa muuttaa etävanhemmalle. Viikko-viikkosysteemissä voisi olla toisin, mutta satunnaisesti tavattu vanhempi vanhalla kotipaikkakunnalla, missä kuitenkin menee koulu uusiksi, ei ole riittävä peruste.

Vierailija
77/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti päättää näissä asioissa, ei huolta.

Vierailija
78/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö sanoo että ei halua muuttaa isälleen ja asia on selvä

Täysin selvää, ettei tyttö halua isälleen. Jos isä on aikaisemmin nähnyt parina päivänä kuukaudessa, niin isähän on vieras ihminen. Ei lapsi halua vieraan luokse muuttaa (ellei lähivanhemmassa ole jotainpahasti vialla.)

Sellaiset miesvihat sieltä tirskahti.

Vierailija
79/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä saa lähivanhemmuuden, äiti saa seurata unelmaansa työn perässä. Problem solved.

Vierailija
80/138 |
04.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuraikas ja hyvin rakenneltu provo. Miesvihaa sopivssti herättävä tarina, mukavan vihaisia ja tohkeissaan hakattuja kommentteja. 4/5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi