Lähivanhemman muutto lapsen kanssa toiselle paikkakunnalle
Olen muuttamassa yläasteen aloittavan tytön kanssa kotipaikkakunnalleni. Tyttö on 12, täyttää syksyllä 13, eikä itse vastusta muuttoa. Hänellä on ystäviä myös tulevalla paikkakunnalla ja siellä on myös tytön serkut, enot, tädit ja mummo ja pappa. Minä valmistuin ammattikorkeakoulusta juuri ja olen kirjoittanut työsopimuksen alkavaksi elokuussa uudella paikkakunnalla. Kerroin isälle muuttoaikeista jo joulukuussa, kun varmistui, että saan työpaikan uudelta paikkakunnalta. Nykyisellä paikkakunnallamme on huonosti muita kuin keikkatöitä. Nyt kun olen allekirjoittanut työsopimuksen ja saanut asunnon ja muutto lähestyy, niin isä ilmoitti, ettei suostu muuttoon, vaan hakee tytön lähihuoltajuutta. Ei suostu allekirjoittamaan papereita tulevaa yläastetta varten. Ei suostu muuttoilmoitukseen. Tyttö on asunut kanssani 6 vuotta kahdestaan ja isäänsä tavannut epäsäännöllisesti 1-4 yötä kuussa. Joinain kuukausina ei ollenkaan. Kerran isä on pitänyt tyttöä kesälomalla viikon.
Tapaamissopimus on, mutta isä ei siis itse ole sitä noudattanut. Olen varannut lastenvalvojan meille, jotta voidaan päivittää sopimukset. Lastenvalvoja on kahden viikon kuluttua. Muutto elokuun alussa. Voiko isä oikeasti estää muuton tai saada lähihuoltajuuden? Minä olen sanonut isälle, että tytär pystyy ja voi matkustaa isän luokse joka toinen viikonloppu junalla ja tapaamisoikeus on ihan yhtä hyvä kuin ennen. Isän mielestä tapaamisista tulee hankalia, koska yhden yön tapaamiset ja tapaamiset arkena eivät enää onnistu. Harvoin on siis tavannut tyttöä viikonloppuisin ja usein pitää vain yhden yön. Käsittämätöntä, että isä, joka itse niin huonosti on suostunut järjestämään tapaamisia lapsen kanssa, haluaa nyt kaikin tavoin yrittää estää muuton ja hakea itselleen lähivanhemmuutta. Tilanne on stressaava. Isän vanhemmatkin soittelevat minulle, että en saisi viedä lasta 3 tunnin matkan päähän ja saavatko he enää koskaan tavata tytärtä. Olen kuulemma itsekäs, kun muutan ja vien tytön kauas heistä. Eivät ole tähän mennessäkään tavanneet kuin ehkä 4 kertaa vuodessa, vaikka asuvat 2 kilometrin päässä meistä, enkä koskaan ole estänyt tapaamisia.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 12-vuotiasta jo kuulla itseäänkin? En usko, että isä loppujen lopuksi onnistuu aikeissaan, heittää vain kapuloita rattaisiin. Ikävä ja stressaava tilanne kyllä!
Ikävä ja stressaava tilanne kyllä, nimittäin isän ja lapsen kannalta. Äiti haluaa vain pitää omista eduistaan itsekkäästi kiinni.
No eipä ole isä tähänkään asti ollut kovinkaan läsnäoleva. Hänellähän on ollut mahdollisuus tavata lastaan, mutta aika vähiin on jäänyt. Välimatka 3 tuntia, eli saman verran mahdollista tavata kuin tähänkin asti.
Ihmiset muuttuvat, elämäntilanteet muuttuvst, lapsen ja isän oikeudet eivät muutu. Usko nyt että sinä et ole tässä etusijalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 12-vuotiasta jo kuulla itseäänkin? En usko, että isä loppujen lopuksi onnistuu aikeissaan, heittää vain kapuloita rattaisiin. Ikävä ja stressaava tilanne kyllä!
Ikävä ja stressaava tilanne kyllä, nimittäin isän ja lapsen kannalta. Äiti haluaa vain pitää omista eduistaan itsekkäästi kiinni.
No eipä ole isä tähänkään asti ollut kovinkaan läsnäoleva. Hänellähän on ollut mahdollisuus tavata lastaan, mutta aika vähiin on jäänyt. Välimatka 3 tuntia, eli saman verran mahdollista tavata kuin tähänkin asti.
Ihmiset muuttuvat, elämäntilanteet muuttuvst, lapsen ja isän oikeudet eivät muutu. Usko nyt että sinä et ole tässä etusijalla.
Ei ole isäkään.
Jos tilanne olisi toisinpäin ap:n ja lapsen isän osalta, niin tääällä rääyttäisiin äidin oikeuksista ja lynkattaisiin isä joka on itsekkäästi riistämässä lapsen kauaksi äidistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isällä on täysin yhtäläiset oikeudet kuin äidillä, samoin lapsella on yhtäläinen oikeus isäänsä ja äitiinsä. Sinä et päätä kaikesta vain siksi, että omistat pillun, eikä lapsen elämä määrity sinun työsopimuksiesi mukaan.
Siis, että pitäisi sitten olla tytön tai keikkua keikkatyön varassa ja lapsi näkisi isää kuitenkin harvoin? Yhtä paljon saa nähdä, vaikka muutamme. Kun ei se muutto estä tapaamisia. Junat kulkee hyvin. Säästölippu vrltä maksaa tuolta matkata tytölle 5 euroa! Voin ihan hyvin pulittaa tämän 20e kuussa, jos isä ottaa joka toinen viikonloppu tyttären. Järjestelykysymyksiä minun mielestäni. Ap
Sinun työllistymisongelmasi eivät kuulu tähän millään tavalla, tässä puhutaan lapsen edusta, lapsen oikeuksista ja lapsen isän oikeuksista. Voit uudelleenkouluttautua, vaihtaa alaa, tehdä etätöitä, alkaa yrittäjäksi jne.
Eihän tämä muuta tapaamisoikeuksia mitenkään, eikä isä niitä ole tähänkään asti ehkä ihan täysin sovitun mukaisesti käyttänyt.
Pitää vaan päästä kiusaamaan ex-muijaa, ja lapsen välityksellä se onnistuu parhaiten.
- ohis
Juurikin tämä! Isällä on nyt oikeus pitää tytärtä 4 yötä kuukaudessa, minä aikoinani tarjosin 6 yötä, isä pyysi sopimukseen 4 yötä. Useimmiten kuukaudessa toteutuu 2 yötä. Isällä on oikeus pitää tytärtä joka toinen joulu, vielä kertaakaan ei ole halunnut. Hänellä on oikeus pitää joka toinen vuosi syysloman ja joka toinen vuosi talviloman tytärtä, kertaakaan ei ole pitänyt. Hänellä on oikeus pitää tytärtä kaksi viikkoa kesälomalla, kerran piti viikon. Isovanhemmat ja isä saavat ja voivat edelleen tavata tytärtä lomilla ja joka toinen viikonloppu, jos se ei isälle käy, niin eihän se minun vikani ole! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole isäkään.
Ei niin, vaan lapsen oikeudet. Ei äiti, ei isä, ei äidin työpaikka, ei äidin tulevaisuudensuunnitelmat tai haaveet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti pitää kiinni omista ja lapsensa oikeuksista = vastuullista vanhemmuutta
Isä pitää kiinni omista ja lapsensa oikeuksista = kapuloiden heittämistä rattaisiin
Uusfeminismi on täysin sairasta. 💩
Silloin sen lapsen kanssa olisi pitänyt tehdä muutakin kun kun yksi yö joskus, kun muuten lapsi häiritsee iskän omaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole isäkään.
Ei niin, vaan lapsen oikeudet. Ei äiti, ei isä, ei äidin työpaikka, ei äidin tulevaisuudensuunnitelmat tai haaveet.
Lapsen oikeuksia tämä ei muuta mitenkään.
Aikamoinen ajatusmalli, että koska on kerran tullut äidiksi, ei saa mennä elämässä eteenpäin parempaan työhön ja takaisin omien tukiverkkojen pariin sukulaisten kanssa samalle paikkakunnalle. Mikään niistä ei ole lapselta pois. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä olisi se lapsen etu, jonka perusteella lapsen pitäisi muuttaa etävanhemman luokse?
Eihän tässä ole vaadittu missään kohtas lapsen muuttoa etävanhemman luokse? Pointtina on, että äiti yrittää itsekkäästi omiin etuihinsa vedoten viedä lapsen kauaksi isästään ja isovanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä pitää kiinni omista ja lapsensa oikeuksista = kapuloiden heittämistä rattaisiin
Silloin sen lapsen kanssa olisi pitänyt tehdä muutakin kun kun yksi yö joskus, kun muuten lapsi häiritsee iskän omaa elämää.
Sellainen asenne siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä olisi se lapsen etu, jonka perusteella lapsen pitäisi muuttaa etävanhemman luokse?
Eihän tässä ole vaadittu missään kohtas lapsen muuttoa etävanhemman luokse? Pointtina on, että äiti yrittää itsekkäästi omiin etuihinsa vedoten viedä lapsen kauaksi isästään ja isovanhemmistaan.
Isä vaatii sitä. Siitähän tässä keskustellaan. :DDD
Millä tavalla parantaa lapsen etua, että isä ja isovanhemmat asuvat lähellä, kun nämä eivät halua koskaan lasta tavata? Olisi täysin eri asia, jos yhteydenpito olisi tiivistä ja säännöllistä.
Tottakai voit muuttaa, katkera ex ei kestä että elämänne paranisi.
Miehet ei ajattele kuin itseään, on se nähty.
Älkää nyt aikuiset ihmiset ruokkiko trollia vaan jättäkää jankuttaja omaan arvoonsa.
On ok muuttaa, kaikki tehty sääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isällä on täysin yhtäläiset oikeudet kuin äidillä, samoin lapsella on yhtäläinen oikeus isäänsä ja äitiinsä. Sinä et päätä kaikesta vain siksi, että omistat pillun, eikä lapsen elämä määrity sinun työsopimuksiesi mukaan.
Siis, että pitäisi sitten olla tytön tai keikkua keikkatyön varassa ja lapsi näkisi isää kuitenkin harvoin? Yhtä paljon saa nähdä, vaikka muutamme. Kun ei se muutto estä tapaamisia. Junat kulkee hyvin. Säästölippu vrltä maksaa tuolta matkata tytölle 5 euroa! Voin ihan hyvin pulittaa tämän 20e kuussa, jos isä ottaa joka toinen viikonloppu tyttären. Järjestelykysymyksiä minun mielestäni. Ap
Sinun työllistymisongelmasi eivät kuulu tähän millään tavalla, tässä puhutaan lapsen edusta, lapsen oikeuksista ja lapsen isän oikeuksista. Voit uudelleenkouluttautua, vaihtaa alaa, tehdä etätöitä, alkaa yrittäjäksi jne.
Eihän tämä muuta tapaamisoikeuksia mitenkään, eikä isä niitä ole tähänkään asti ehkä ihan täysin sovitun mukaisesti käyttänyt.
Pitää vaan päästä kiusaamaan ex-muijaa, ja lapsen välityksellä se onnistuu parhaiten.
- ohis
Tämä! Kun erosin ex- miehestäni niin hän ei ensin halunnut tapaamisoikeutta. Sitten kun huomasi että pärjään hyvin lapsen kanssa yksin ja ilman hänen apuaan niin vaati tapaamisoikeuden. Sitten kun huomasi että tapaamisoikeus oli mulle ok niin lakkasi tapaamista lasta. Kun muutimme pois paikkakunnalta niin mies koitti järjestää mulle hankaluuksia että en muka olisi saanut asua eri paikkakunnalla kuin hän. Hän siis yritti olla mahdollisimman hankala mua kohtaan (siinä kuitenkaan onnistumatta) eikä lapsi ollut ollenkaan motiivina näihin hänen mielenmuutoksiinsa. Lopulta ei halunnut tavata lasta ollenkaan, luultavasti siksi että huomasi että ei onnistunut kiusaamaan mua lapsen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 tunnin matka ei ole kauas pois jo etäisistä sukulaisista! Jos isovanhemmat tapaavat tyttöä n. 4 kertaa vuodessa parin tunnin ajan, niin ei se ole hyvä syy jäädä paikkakunnalle, jossa teini joutuu elämään köyhyysrajalla roikkuen. Hän voi matkustaa sen joka toinen vkl ja nähdä isää ja isovanhempia. Hän voi käydä syyslomalla, talvilomalla, joululomalla ja kesälomalla. Ja varmasti mielellään käykin, kun näkee vanhoja kavereitaan samalla. On ne uudella paikkakunnalla asuvat isovanhemmat, serkut, tädit ja enot myös tärkeitä ja heitä näkee jo nytkin enemmän kuin näitä lähellä asuvia, vaikka tilaisuuksia on tarjottu. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä mistään feminismistä ole kyse, vaan luetun ymmärtämisestä, jota sinulla selvästi puuttuu.
Ap ei ole estämässä tapaamisia. Isä ei ole niistä ITSE piitannut tähän asti kuin osin.
Toisin kuin sinä, en ole demonisoimassa isääkään. Hän tuskin tekee tuota nyt kiusatakseen, vaan on itse havahtunut muutostilanteessa siihen, että hänellä on teini-ikään tulossa tytär, johon hän on pitänyt huonosti kontaktia ja jonka vanhemmuuden hän on heittämässä roskiin - jatkossa se yhteydenpito vaatisi entistäkin enemmän vaivaa, joten koska sitä vaivannäön halua ei isällä ole, välit etääntyvät väistämättä.
Ap, sinulla ei ole huolta, isä ei pysty muuttoasi estämään. Koeta olla katkeroitumatta ja tee eksällesi selväksi, että ymmärrät hänen huolensa ja tuet hänen suhdettaan tyttäreensä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luit ketjun niin isä on uhannut hakevansa lähivanhemmuutta.
Äidiltä ei ole itsekkyyttä muuttaa paikkaan jossa saa töitä. Äidin tulot paranevat ja siitä on etua lapsellekkin,
Lapsen vieminen kauas isovanhemmista? Lapsi on ilmeisesti asunut 12 vuotta isän isovanhempien lähellä (mutta eivät ole nähneet kuin muutaman kerran vuodessa) niin eikö ole kohtuullista että välillä lapsi pääsee asumaan lähelle äidin puolen isovanhempia. Edelleen isän puolen isovanhemmilla on mahdollisuus tavata tyttöä esim isäviikonloppujen aikana ja apn mukaan muutenkaan ei ole koskaan kieltänyt tai estänyt isovanhempia tapaamasta tyttöä (jos vaan haluaisivat).
Ainoat itsekkäät tässä tilanteessa on isä ja isän vanhemmat.
Ja sukupuolet ei liity tässä mitenkään mielipiteisiini. Minusta se vanhempi joka näkee lasta vain satunnaisesti ei voi päättää lähivanhemman ja lapsen elämän tärkeistä asioista. Eri asia jos heillä olisi ollut tähän asti viikko-viikko järjestely ym. Silloin Apn muutto voisi olla itsekästä mutta ei tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa aloitus uudelleen. Isä nimenomaan vaatii nyt lähivanhemmuutta itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Aihe ei kosketa minua. Eroissa pitää kyetä puhumaan asiat, muutokset lähivanhemman ja etä vanheman kesken heti ja kasvotusten.Jos ei kykenen keskustelut.Otaa yhteys sosiaalivirasto.On siinä ulkopuolinen neuvotelia lapsen etu num.1. Etä vanhepi,todella voi estää muuton.Lapsella eroista huolimatta on oikeus isään ja äitin,iso vanhemppin! lapsi ei eroa ,huomioi se.Lapsen syy ei jos vanhempien sukset menee ristiin!.Sama oikeus lomista ,jos viet ulkomaille lapsesi lomille: Huom! Etä vanhepi voi estää sen. Kaikessa kyse lapsen etu.1 ei asioista valitsettavasti päätä lähivanhen. Hyvä laki on tullut myös huomiodaan isät!
Isät pitäisi pystyä myös pakottaa ottamaan lapset SÄÄNNÖLLISESTI JA USEAMMAKSI PÄIVÄKSI KUIN YKSI HÄTÖINEN YÖMSILLOIN TÄLLÖIN HIRVEÄN VÄNKÄÄMISEN JÄLJEEN. kaikki vastuutaan pakoilevat isät pitäisi kuohita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä vaatii sitä. Siitähän tässä keskustellaan. :DDD.
Mieti nyt vähän. Isä on pakotettu tekemään niin, koska äiti uhkaa viedä lapsen pois oman työnsä takia. Kaikki on lähtenyt liikkeelle ÄIDIN vaatimuksista, ei isän.
- ohis